Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisolycka 20081125

Featured Replies

Publicerat

Tjenix!

Sköt en liten nasse på eftersök ikväll.

Skulle varit 2 som kördes på men om det var de vet jag inte.

Haft föraren med o efter en del kontroll o dividerande, även koll på billen så kan de va möjligt att de bara var den ena som träffades av bilen.

Vi vet väl egentligen inte..

Orkar inte dra hela storryn nu så den får vänta.

Ni får hålla till godo med denna så länge.

post-348-1227652780_thumb.jpg

Publicerat

Vi väntar med spänning på en utförligare beskrivning av händelsen. <_<

Publicerat
  • Författare

Bara för att hålla er lite på halster.. :D

http://www.niklasaren.se/film/25an.wmv

Har de körigt i eftermiddag, lovat städa o fixa käk till lilla fruns tjejträff. :P

Köra grabben till fotbolsträning ska oxå göras..

Kanske inte hinner skriva av mig förren senare eller i morgon..

Publicerat
Bara för att hålla er lite på halster.. :D

http://www.niklasaren.se/film/25an.wmv

Har de körigt i eftermiddag, lovat städa o fixa käk till lilla fruns tjejträff. :P

Köra grabben till fotbolsträning ska oxå göras..

Kanske inte hinner skriva av mig förren senare eller i morgon..

Nej nej nej! Nu får du prioritera om... Hur är fortsättningen?

Do tell!

Publicerat

Hörrrödudu.. se nu till att ta av dej köksförklädet och sätt dej framför datorn och skriv annars flyttar jag din tråd tills du har möjlighet att dra hela storryn :DB)

Har noll frustrationstollerans för cliffhangers idag.. :P;)

Mvh!

Publicerat
  • Författare

hinner ju springa mellan sysslorna o retas lite iallafall.. :blush:

skithusen sanerade, nu blir de damsugning o därefter skura golv.

nån som vill hjälpa till??

:P:lol:

Publicerat

Ååå vilket härligt ljud det är på hundarna :lol::P

Väntar ivrigt på fortsättningen :blush:

Publicerat

Och som vanligt vågade du inte skjuta när ngn filmar? :blush:

Publicerat
  • Författare
Och som vanligt vågade du inte skjuta när ngn filmar? :P

:o:blush:

Filmade själv, lite knepigt o gjorde inte bägge sakerna samtidigt.

Vatt lite småskärrad en stund men det gick över.

Har alldrig hänt innan.. man e väl förmodligen korkad..

Inget allvarligt dock annat än polarn som fick för sig att det handlade om STOR gris.

Att vi då stövlat in med lampor o snackat en del o för liv så visste ju garanterat grisen att vi va inpå..

När man då läst o hört om senaste tidens incidenter så var jag bara tvungen o dubbeltesta att e-sökslampan funkade även anläggning o att säkringen inte fastnat... Ja o så kolla in vilka luckor som ev går att se anfallande gris i.

Typ 20 cm brett till vänster o en rakt fram som va kanske 15cm bred o såg 2 m frammåt.

Vänstra luckan omöjlig för på de hållet va porlarn.

Resten en vägg av gran, såg man ner mot fötterna så såg man ungefär ner nånstans mellan naveln o hängpattarna... :lol:

Damsugning klar..

Publicerat

Perfekt NS. Det där känner man igen med städningen. När man har gjort succe hemma kan man räkna med att hon ej surar när man drar till skogs. Det gäller att samla pluspoäng. :blush:

Publicerat

Men va fan Niklas...

Vad är det för gamla bilder och filmer du kommer dragandes med? :lol::blush:

Publicerat

Maken till simultankapacitet får man leta efter, skrubbar muggar, damsuger och skriver här!

Mvh!

Publicerat
Maken till simultankapacitet får man leta efter, skrubbar muggar, damsuger och skriver här!

Mvh!

Och vad säger det om honom? Att han måste va en kärring... :blush:

Publicerat
Och vad säger det om honom? Att han måste va en kärring... :rolleyes:

Man gör vad man måste!

Själv lagar jag mat o skriver här från mobilen!

Publicerat
Och vad säger det om honom? Att han måste va en kärring... :rolleyes:

Hmm..när du säger det så.. verkar ju fullständigt uppenbart!

;):D

Mvh!

Publicerat
Man gör vad man måste!

Själv lagar jag mat o skriver här från mobilen!

He he.. du är ju en känd sittkissare så det var ju föga förvånande att du har simultankapacitet :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Kärring??

Tja.. nämnde jag inte hängpattarna??

:rolleyes:

Publicerat

Ok då har vi fyllt månandskvoten när det gäller sexistiska skämt :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
Ok då har vi fyllt månandskvoten när det gäller sexistiska skämt :ph34r:

Mvh!

Sa han med det långa håret och tog bort en lock i pannan.. :ph34r:

Publicerat

Nä va fa.. det här snacket börjar likna "hänt i vecket" skicka in lite eftersöksrelaterat med hundar som apporterar stora galtar eller tvärt om :ph34r:

Publicerat
Sa han med det långa håret och tog bort en lock i pannan.. :ph34r:

Had it coming i guess.. :ph34r:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok gott folk o ni andra med :D

Suttit i sängen o plitat ner lite... frun har tjejmiddag på övervåningen o jag är nu hänvisad till källarplanet.

Detta blir nog inte den kortaste storryn jag fått ihop.

Inte sådär våldsamt spännande heller men ger kanske lite o tänka på..

Både etiskt o säkerhetsmessigt..

Strax inna 19 ringde en polare o undrade om Länsman ringt. Han hade alltså kört på 2 mindre grisar med sin Volvo 740.

Ett extralyse hade gått sönder de va allt.

Han tyckte att han fick den ena grisen mitt på och den andra i bakpartiet.

Hela vägen var full med grisar, han fick ner farten men inte tillräckligt.

Han ringde snuten o så mig.

Inte mitt område o utanför kommunen tror jag, ute på riksväg 25 mellan Växjö o Kalmar.

Har väl ca 2 mil dit.

Har varit på den vägen en gång innan, då mitt i natten o nu med erfarenheten från detta e-sök så vet i faen om jag har lust o åka dit igen.

Måste lösa trafikproblemet på nått vettigt sett, Blåljus kunde va nått... va får man för straff om man använder sig av det?

Efter några minuter så ringer annan polare (k9) han har området där olyckan skett, hans jyckar är inte kuranta så visst kunde jag ta detta.

Kunde inte komma iväg direkt så det ett par timmar jag var klar.

Mötte upp föraren och polaren med legenden Raja på olycksplatsen.

Även hans unghund, jämten Karu va i bilen, jag hade den svarte o wachteln med.

Samtliga grisar ska ha gått norrut, de var vi säkra på.

Lät svarten gå i diket o välja spår, Raja gick kopplad hos sin husse.

Blackie (svarten) tog sig in i planteringen, precis innanför vägdiket så syntes en bloddroppe i pudersnön/frosten som ligger sporadiskt på lite öppnare ställen..

Jycken spårade bra o de va klövtramp överallt, sin vana trogen så ville Rajas husse släppa efter typ 30 m… :D

Han hatar o gå med raja i koppel, så enkelt är de, o gammtiken vet va hon ska göra, eller möjligen är hon för gammal..

När Raja anslöt närmare Blackie så sket sig spårningen totalt.

Förra gången de träffades så pryglade Raja den svarte nått våldsamt.. Som väl är så är Raja rätt tandlös så det uppstod bara revor och hårlöshet.

Mötet satte i alla fall märkbara spår i Blackie som kröp ihop med svansen mellan benen.

En J-kla subba är laikan, hårdare o dummare hund ihop med andra hundar går nog inte hitta.

Ringde upp Polaren o sa att han måste vissla in Raja innan de rök ihop.

Han busvisslar o samtidigt hör han hur något går loss 25 m från honom.

Skit med! grisen låg bakom oss, vi hade på nått vis spårat förbi i fel vind, givet i resten av grisarnas löpa.

Går en rejäl vända för att komma tillbaka utan att störa grisen eller gå i spåret.

Raja dummar sig emellanåt men sen drar hon äntligen och får fatt i grisen som polarn stött.

Ståndskallet ekar 70-80 m in från vägen.

Jag kommer ut på vägen där olyckan skett och Rajas husse står där också.

Vi inser att grisen måste vara ordentligt hämmad av skadan eftersom den inte dragit åt fanders, sånt liv som vi fört, sen låg den ju bara ca 30 m från vägen.

Nu bestämmer vi oss för något som kan kritiseras och ska ventileras.

Raja är snart förbrukad på grund av ålder, någon ny stjärna måste få sina chanser att blomma ut.

Polaren visslar in Raja som släpper grisen och kommer direkt.

Karu släpps och går in och skäller grisen. Efter någon minut så tar sig ståndhundsföraren in och jag går runt lite till höger med Blackie i lina. Släpp din hund säger polarn.

Gör så och svarten ansluter till ståndet.

Nu är Karus husse intill ståndet och jag är 15 m från, då säger killen att de är en STOR gris.

Det är strax därefter jag filmar första svarta delen av filmsnutten.

Går sen runt och fram till polaren som redan står bakom Blackie och lyser.

Tror ryggen är av på grisen säger han.

Ser den inte själv men kryper ner o lyckas se lite av sidan på grisen som helt klart är rödbrun.

De är ingen stor gris sa jag, vilket killen nu givet höll med om.

Hur han kunnat se fel vet jag inte, han har betydligt mer erfarenhet av grisjakt än jag, .

Men de var väldigt småkuperat i planteringen så antagligen var grisen uppe på nån förhöjning och såg ut att vara mycket större på det viset.

Att komma åt att skjuta där grisen var gick inte.

Polarn sa att han skulle gå runt o kicka ut grisen så jag kom åt bättre utan risk för hundar.

Innan polaren hann fösa fram gyltan hasade hon sig ur och fram till mina fötter, ställt mig på en liten stubbe.

Bakkroppen var ur funktion och hon var skitförbannad.

Hon stod på frambenen men bakkroppen ville inte va med.

När så Karu var några m till vänster om mig och Blackie var ut åt höger så avlivade jag gyltan rakt uppifrån med minimal risk för hundarna.

Vi försökte sen få Karu o leta vidare efter nästa gris men de va ju inte så intressant.

Fanns ju redan gris o lugga så vi drog ut gyltan till vägen.

La den givetvis i rätt vägkant, man vill ju inte att ev. lös hund ska passera vägen för o lugga gris.

Vi plockade ut Raja och lät henne kolla av planteringen ordentligt men inget resultat, hon gick en liten vända i resten av grisarnas löpa.

Tog så Blackie och slog en rejäl ring runt planteringen och hittade bara utspåren från grisflocken.

Flöjde dem en bit, de va lite pudersnö och vitt på flera ställen där det va lite öppet där grisarna gått fram.

Inget som tydde på skadat, inget blod ingen som klart gick konstigt, vilket iofs inte är lätt att se i myllret av klövtramp.

Grisarna hade t.o.m. skrubbat sig på ett träd ca 200 m från olycksplatsen.

Vände om och gick tillbaka i bakspåren med hunden, men inget resultat.

Själva planteringen var bland de tätaste jag upplevt, troligen självplanterad, minst 300m bred.

Killen som körde på grisarna var ju med hela tiden. Först stod han i förpass när jag vände om för att gå ut till bilen.

Sen efter att vi avlivat grisen så var killen på vägen för att dämpa trafiken.

Iförd Reflexväst med texten ”VILTOLYCKA” på.

Vi hade satt ut skyltar ”VILTOLYCKA EFTERSÖK PÅGÅR” i båda riktningarna.

Våra 3 bilar stod på parkeringen precis där olyckan varit, min med gult blixtljus på taket.

Killen lös och blinkade ständigt mot bilister som närmade sig.

90% sänkte hastigheten och fattade att det hänt något.

Resten blåste förbi i minst 70-80 knyck.. vilket iofs kanske va en sänkning på 20 km/tim..

En tog priset som kvällens idiot, trotts att han blev totalbländad av våra eftersökslampor rakt i nyllet, sänkte han inte farten.

Han bara vred undan huvudet för att inte bli bländad o drog förbi oss så västarna fladdrade. :lol:

Då stod ändå polaren mitt på mittsträcket ;)

Själv var jag totalt vansinnig, Rajas husse ännu argare o tänkte ha grus i fickan nästa gång o slänga på nästa bil som inte sänkte farten… inte en av hans smartaste idéer. Som väl va så lät han bli.

Att ha hundar lösa som först ståndar gris 80 m från vägen och sen gå med lös hund för att finkamma planteringen ifall där va någon mer gris död eller levande är ingen hit.

Måste berömma Astro pejlen som är guld värd i dessa situationer, vi hade alla den och kunde hjälpas åt att kalla in eller mota löshund innan den va på vägen.

Utan den så tror jag nog att vi fått en hund påkörd under kvällen.

Förarens bil va med så vi kollade in den lite noggrannare och fick det till att det kunde va en chans att han bara träffat en gris.

Men vi vet inte säkert, kan ligga en död gris i planteringen, lätt o missa med all den grisdoft och blod efter den vi drog ut och alla våra egna spår.

Va minst ett tiotal grisar som passerat genom planteringen.

Så va de me det…

Ledsen om jag skapade allt för höga förväntningar med denna cliffhanger..

Men en diskussion om vad som är etiskt i sammanhanget eller hur man ska få det säkrare för hundar o eftersökare på vägen vore intressant.

Kasta grus är nog inget o rekommendera… :lol:

Publicerat

Satan! Om man bortser från det faktum att ett djur blivit påkört och är skadat måste det vara en sjukt spännande upplevelse. Riktigt "avis" om man nu får säga så...

Publicerat

Skönt att ni fick en gris i alla fall, svårt att veta hur många som träffades.

Idioter till bilister finns det gott om, vet inte hur folk är funtade, själv kör jag gärna sakta av två anledningar förbi platser med blink/blixt ljus och folk med reflexvästar.

1: för att det är svårt att se folk som rör sig mellan bilarna och att det mycket väl kan vara hinder i vägen somjag inte ser, snacka pinsamt att köra på något när det står folk där o hela vägen är belyst med bixtljus.

2: jag är så satans nyfiken så jag vill se vad som är på gång :D

Jag har haft min beskärda del med väg jobbande, låg ofta ett tag ute på div rix vägar o reparerade bussar. Jag brukade ställa servicebilen halvägs ut i vägbanan med varningsblinkers på och blixtljus på taket ett 10 tal meter bakom det fordonet jag jobbade med. På så vis fick jag en liten lucka vid sidan av fordonet där jag vågade vara.

Alternativet när man är ute på vägar o går eftersök är ju att parkera en bil på vardera körbanan med kanske 50m mellan så bilarna som kör förbi måste sänka farten o köra slalom mellan bilarna, vet inte hur popis det är bland polis o medtrafikanter men det borde vara effektivt :lol:

/Lasse

Publicerat

Nej den var inte kort men klart läsvärd. Usch gillar inte bitchiga tikar - har en själv på deltid och hon är ett helvete på andra hundar. Tar bort glädjen att jaga med henne. :D

Arme man, sittandes i källaren i sitt eget hus medans tanterna pratar snusk och blir fnittriga på ditt rödtjut där uppe. :lol: