Publicerat November 26, 200817 yr Är alltid intressant och lärorikt att läsa om dina eftersök. Var på 25:an hände det? Blev jävligt skrämd senast jag var ute och Lina skenade ut mitt på 23:an. Är jävligt otäckt att ha hundar igång nära större vägar.
Publicerat November 26, 200817 yr Författare Är alltid intressant och lärorikt att läsa om dina eftersök. Var på 25:an hände det? Blev jävligt skrämd senast jag var ute och Lina skenade ut mitt på 23:an. Är jävligt otäckt att ha hundar igång nära större vägar. Mellan Örsjö-Nybro, 300 m från gamla nerlagda rastplatsen...
Publicerat November 26, 200817 yr Mellan Örsjö-Nybro, 300 m från gamla nerlagda rastplatsen... Ok! Var mest nyfiken på var det finns gris i de trakterna.
Publicerat November 26, 200817 yr Författare Ok! Var mest nyfiken på var det finns gris i de trakterna. Kunde jag gissa mig till Sett en del bök i höst på maderna innan Nybro. Ska finnas lite gris kring Boda enl ryktet. Alsjöholm oxå.
Publicerat November 26, 200817 yr Läckert NS! "Svarten" låter som en utvecklingsstörd kastrerad belgien blue men det visste du nog redan Mvh!
Publicerat November 26, 200817 yr Läckert NS!"Svarten" låter som en utvecklingsstörd kastrerad belgien blue men det visste du nog redan Mvh! Vet en som beskrev en blueticks skall som ett mellanting av ångvissla och brunstig ko.
Publicerat November 26, 200817 yr Kunde jag gissa mig till Sett en del bök i höst på maderna innan Nybro. Ska finnas lite gris kring Boda enl ryktet. Alsjöholm oxå. Har bara jagat andra sidan Nybro. Runt Trekanten. Har en kund som snackat i ett par år om att jaga gris i närheten av Emmaboda. Men det verkar aldrig hända något.
Publicerat November 27, 200817 yr Författare Har bara jagat andra sidan Nybro. Runt Trekanten.Har en kund som snackat i ett par år om att jaga gris i närheten av Emmaboda. Men det verkar aldrig hända något. Vilket vädersträck ? Typ hur nära? Finns gris på alla håll numera, mest i sydväst, minst i norra delen tror jag.
Publicerat November 27, 200817 yr Författare Nej den var inte kort men klart läsvärd. Usch gillar inte bitchiga tikar - har en själv på deltid och hon är ett helvete på andra hundar. Tar bort glädjen att jaga med henne. Arme man, sittandes i källaren i sitt eget hus medans tanterna pratar snusk och blir fnittriga på ditt rödtjut där uppe. Tja.. sutteränghus så jag hade iallfall fönster Raja har alltid vatt ensamhund då funkar de bra. Ställt gris många gånger ihop med andra hundar, funkar oxå. När så grisen är skjuten då bryter helvetet lös.. Hon har gått som löshund på många grisefterösk och då oxå med andra spårhundar o det har funkat kanon. Men tror att kräket inom de snaraste är för gammal. Gissar att det var orsaken att hon muppade härom kvällen. Hon har i alla tider prioriterat gris och då skadad sådan före o läxa upp nån annan hund..
Publicerat November 27, 200817 yr Vilket vädersträck ?Typ hur nära? Finns gris på alla håll numera, mest i sydväst, minst i norra delen tror jag. HAr också varit runt Nybro och jagat grisar.. Men fråga mig inte vilket vädersträck.. Var några år sedan och det var inga mängder med gris på den tiden iaf..
Publicerat November 27, 200817 yr Författare HAr också varit runt Nybro och jagat grisar.. Men fråga mig inte vilket vädersträck.. Var några år sedan och det var inga mängder med gris på den tiden iaf.. Nja tänkte mest på Musköts inbjudan runt Emmaboda. Nybro har jag dålig koll på.
Publicerat November 27, 200817 yr Författare Men hönni... Nu glömde vi kanske pudelns kärna.. 1. Va blir påföljden om jag skaffar blåljus ? 2. Va de etiskt fel att vissla in rutinerad hund och släppa på unghundar? Vi utnyttjade alltså en inmobil gris för att ge unghundar erfarenhet.
Publicerat November 27, 200817 yr Vilket vädersträck ?Typ hur nära? Finns gris på alla håll numera, mest i sydväst, minst i norra delen tror jag. Ingen koll alls. Var i somras han snackade om det senast, skulle tro att det aldrig blir mer än snack.
Publicerat November 27, 200817 yr Men hönni...Nu glömde vi kanske pudelns kärna.. 1. Va blir påföljden om jag skaffar blåljus ? 2. Va de etiskt fel att vissla in rutinerad hund och släppa på unghundar? Vi utnyttjade alltså en inmobil gris för att ge unghundar erfarenhet. Har inte du varit och fått utbildning om arbete på väg? 1. Skulle tro att det blir saftiga böter. 2. Jag tycker inte det var något fel i detta fallet. Är så jävla viktigt att få rutin på eftersökshundar. Kan ju inte skilja mer än någon minut på hur snabbt ni kom till skott. Själv är jag mest imponerad av att han kunde vissla av Raja. Själv hade jag inte fått tillbaka hunden i det läget om hon inte kunde apportera grisen.
Publicerat November 27, 200817 yr 2. Va de etiskt fel att vissla in rutinerad hund och släppa på unghundar?Vi utnyttjade alltså en inmobil gris för att ge unghundar erfarenhet. Nej, håller med Musköt här. Ni hade ju även en erfaren hund ifall det skulle skita sig. Det etiska kan ju skifta beroende på vem du pratar med. Nu var det inte frågan om att låta hunden stå och skälla i timmar, så jag se ringet konstigt i det hela. Jag hade varit mer tveksam om man valt att inleda eftersöket med en oerfaren hund där ett misslyckande kunde gett grisen mer lidande på grund av en orutinerad hund.
Publicerat November 27, 200817 yr Men hönni...Nu glömde vi kanske pudelns kärna.. 1. Va blir påföljden om jag skaffar blåljus ? 2. Va de etiskt fel att vissla in rutinerad hund och släppa på unghundar? Vi utnyttjade alltså en inmobil gris för att ge unghundar erfarenhet. Skulle visst på någon ny utbildning nästa vecka om eftersök nära väg och järnväg, kan fråga om det blir tillfälle. Hade säkert gjort samma sak, gäller ju att få fram bra hundar hela tiden. \mats
Publicerat November 27, 200817 yr Men hönni...Nu glömde vi kanske pudelns kärna.. 1. Va blir påföljden om jag skaffar blåljus ? 2. Va de etiskt fel att vissla in rutinerad hund och släppa på unghundar? Vi utnyttjade alltså en inmobil gris för att ge unghundar erfarenhet. Kan i och försig inte ge ett direkt svar på någon av frågorna. Dock så vet jag av egen erfarenhet att när vi har använt polisens "lysstavar", de som brinner med ett rött sken och riktat sprutet mot trafiken så har det dämpat hastigheten. Vi lägger dessa i en vid båge jämte bilarna eller där vi står. Det verkar som att trafikanterna är rädda om lacken och därför sänker de hastigheten och håller ut väl. Vi får dessa lysstavar av vår lokale sheriff. Han använder dessa vid trafikolyckor osv. Och enligt han så är de mycket bättre än att stå med blåljuset på. Ring och kolla med samordnaren på polisen. //E
Publicerat November 27, 200817 yr Skulle avråda från blåljus, satsa på Skurebos idé att parkera fordon med varingsblinkers osv så knepigt att idioterna tvingas sakta ned.. Ang hundsläppet så tycker jag det var helt ok, på sikt så betalar det sig rent etiskt om du kan köra in en unghund redan nu. Mvh!
Publicerat November 27, 200817 yr Författare Har fått utbildningen arbete på väg 2ggr.. Senast i höst o förra gången för ett par år sen. Hjälper inte så mycket när jag inte har materialet som krävs. Ett kit har tagist fram som kostar 4500:- Billiga grejer.. 2 varningstält.. fartvindskänsligt.. 1 saftblandare med lite för kort sladd.. och drar ut bilens bateri, känner en som har den och efter 4 timmar kunde han inte starta bilen. En handlampa med röt, vit o om de va gult glas. Ett par reflexskyltar magnetiska som ska sättas på bilen. Att parkera bilen som skydd är ok om arbete sker på vägen tex, död älg på vägen. Men att tex lämna kvar bil på vägen och ge sig ut i skogen x-antal timmar än nog inte ok. Nu handlade vår rädsla om hundar som kunde bli påkörda. Då måste man ju oxå dämpa trafiken i bägge körfälten och gärna på längre sträcka än precis där vi står. Inget direkt nödvändigt arbete på väg, eller hur man ska säga.. Man brukar ju jobba för att komma bort från vägen för att ev kunna släppa löshund. Ska ta ett par bilder på mina skyltar o lägga in här. Ska nog skaffa en rejäl lampa med rött sken + 2 batteridrivna saftblandare att sätta vid/på skyltarna samt någon bättre förankring så de inte blåser omkull när lastbilarna dundrar förbi. Varningsblinkers + rejäl saftblandare på min niva så lär jag få ringa bärgaren... Hmm... snart behöver man bilsläp o dra alla j-vla prylar på.. Att blåljus är reserverat för utryckningsfordon vet jag och att det givet är förbjudet att använda det. Tänkte mest på hur allvarligt farbro blå skulle se på det.
Publicerat November 27, 200817 yr Har fått utbildningen arbete på väg 2ggr..Senast i höst o förra gången för ett par år sen. Hjälper inte så mycket när jag inte har materialet som krävs. Ett kit har tagist fram som kostar 4500:- Billiga grejer.. 2 varningstält.. fartvindskänsligt.. 1 saftblandare med lite för kort sladd.. och drar ut bilens bateri, känner en som har den och efter 4 timmar kunde han inte starta bilen. En handlampa med röt, vit o om de va gult glas. Ett par reflexskyltar magnetiska som ska sättas på bilen. Att parkera bilen som skydd är ok om arbete sker på vägen tex, död älg på vägen. Men att tex lämna kvar bil på vägen och ge sig ut i skogen x-antal timmar än nog inte ok. Nu handlade vår rädsla om hundar som kunde bli påkörda. Då måste man ju oxå dämpa trafiken i bägge körfälten och gärna på längre sträcka än precis där vi står. Inget direkt nödvändigt arbete på väg, eller hur man ska säga.. Man brukar ju jobba för att komma bort från vägen för att ev kunna släppa löshund. Ska ta ett par bilder på mina skyltar o lägga in här. Ska nog skaffa en rejäl lampa med rött sken + 2 batteridrivna saftblandare att sätta vid/på skyltarna samt någon bättre förankring så de inte blåser omkull när lastbilarna dundrar förbi. Varningsblinkers + rejäl saftblandare på min niva så lär jag få ringa bärgaren... Hmm... snart behöver man bilsläp o dra alla j-vla prylar på.. Att blåljus är reserverat för utryckningsfordon vet jag och att det givet är förbjudet att använda det. Tänkte mest på hur allvarligt farbro blå skulle se på det. Ja dom vill gärna att man ska ut på eftersöken, men dela ut grejor har dom svårare för. Tror det gick två paket till hela vår krets! Skulle älgar eller vildsvin komma ut på E4:an så får Polisen helt enkelt stänga av trafiken innan vi ger oss ut! \mats
Publicerat November 27, 200817 yr Ja dom vill gärna att man ska ut på eftersöken, men dela ut grejor har dom svårare för. Tror det gick två paket till hela vår krets!Skulle älgar eller vildsvin komma ut på E4:an så får Polisen helt enkelt stänga av trafiken innan vi ger oss ut! \mats Jag säger det samma om E18. Vi fick oxå hela 2pkt. De som är gamla i gemet har i alla fall fått västar. Det har inte jag. Jag brukar ta hela orange-stället som används vid plogningen inne i byn. Det är ju i alla fall varselklassat. Har i ett fall faktiskt tagit stora JohnDeeren till ett e-sök. Fullt ljus och saftblandarna på. Det fungerade, dock lite trångt i hytten med all utr. Det verkar som om detta är ett övergripande problem i hela landet. Visst vill man ställa upp, men inte till vilket pris som helst. //Erik
Publicerat November 27, 200817 yr Har fått utbildningen arbete på väg 2ggr..Senast i höst o förra gången för ett par år sen. Hjälper inte så mycket när jag inte har materialet som krävs. Ett kit har tagist fram som kostar 4500:- Billiga grejer.. 2 varningstält.. fartvindskänsligt.. 1 saftblandare med lite för kort sladd.. och drar ut bilens bateri, känner en som har den och efter 4 timmar kunde han inte starta bilen. En handlampa med röt, vit o om de va gult glas. Ett par reflexskyltar magnetiska som ska sättas på bilen. Att parkera bilen som skydd är ok om arbete sker på vägen tex, död älg på vägen. Men att tex lämna kvar bil på vägen och ge sig ut i skogen x-antal timmar än nog inte ok. Nu handlade vår rädsla om hundar som kunde bli påkörda. Då måste man ju oxå dämpa trafiken i bägge körfälten och gärna på längre sträcka än precis där vi står. Inget direkt nödvändigt arbete på väg, eller hur man ska säga.. Man brukar ju jobba för att komma bort från vägen för att ev kunna släppa löshund. Ska ta ett par bilder på mina skyltar o lägga in här. Ska nog skaffa en rejäl lampa med rött sken + 2 batteridrivna saftblandare att sätta vid/på skyltarna samt någon bättre förankring så de inte blåser omkull när lastbilarna dundrar förbi. Varningsblinkers + rejäl saftblandare på min niva så lär jag få ringa bärgaren... Hmm... snart behöver man bilsläp o dra alla j-vla prylar på.. Att blåljus är reserverat för utryckningsfordon vet jag och att det givet är förbjudet att använda det. Tänkte mest på hur allvarligt farbro blå skulle se på det. I min Pajero satt det två STORA batterier, å andra sidan var det en stor disel som skulle igång...
Publicerat November 27, 200817 yr Författare 2 Sånna häringa skyltar har jag. Står oxå lite ostadigt i fartvind, ska försöka hitta på nått som gör det stabilare.