Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg i östergötland/södermanland idag

Featured Replies

Publicerat

Jagade Igår torsdag i området mellan E4 Och 55 på gränsen till södermanland.

I andra såten för dagen så står vi fyra hundförare beredda att släppa då våran eftersökare plötsligt varnar på radion att han har färska vargspår in i såten :blush:

vi konstaterar att vargen är med i såten medans vi jagar då det är mildväder så en timme gamla spår är redan utsmällta och vi går på helt färska spår på flera håll isåten på den snö som är.

när vi jagat klart så lämnar vargen såten på baksidan kunde jag konstatera vid en senare spårning av vägarna. 5m mellan baktass och nästa språng isättnings framtass :blink:

Länstyrelsens spårare rings men kan inte konstatera att det är varg fast han ser att det är varg :D:D Jag vet inte om han måste kunna spåra si och så många meter för att officiellt kunna erkänna att det är en varg, eller vad det är. Dåligt!!!

Vidare tycker han inte att vi ska anmäla genom jägarförbundets rovansvariga utan direkt till honom, detta innebär att om man gör så så får inte vi i jägarkåren reda på inrapporterna om rovviltet B):angry: vill man mörka eller!!

Publicerat

Å fy fan, läbbigt.

Vart vart det närmare bestämt?

Mörka? Nähä... Skulle dom väl aaaaldrig vilja göra :blush:

Publicerat

Usch fy satan vad otrevligt, jag unnar ingen att ha varg på jaktmarkerna.

Utan att veta så jo visst mörkar dom, av någon anledning så har man nog valt att hålla observationerna under bordet.

Tråkigt att inte staten litar på oss jägare och att man inte vill släppa obeservationerna.

På Vargobs.se kan man anmäla sig och få obs derekt i telefonen. Tyvärr vet man ju inte om vissa av dom är påhittade.

/Lasse

Publicerat

Ungefär samma visa här hos oss, en kompis såg vad han trodde var en varg vid skogen, gick upp å titta på spåren som var ca 10 x 10 cm. Ringer till länsstyrelsens rovdjursspårare men dom var upptagen och det var itne troligt att det fanns varg här.......

I samma veva gjorde fler människor observationer om en som dom kallar det "mycket stor" hund

Spåren kompisen hitta gick bredvid elljusspåret som går inne i byn ca 400 m från skolan

Tyvär är det nog så att länsstyrelsen är som djurskyddsmyndigheten, en lekstuga för djurrättsaktivister att utöva sin hobby och makt för sitt eget intresse.

Har jobbat på länsstyrelsens jordbruksavdelning så jag vet hur dessa personer var på våran länsstyrelse,,, långt ifrån några jägaresympatier där :D

Publicerat

Usch o blä för det. Tur att jag inte ska jaga i helgen...

Publicerat
Länstyrelsens spårare rings men kan inte konstatera att det är varg fast han ser att det är varg :D:D Jag vet inte om han måste kunna spåra si och så många meter för att officiellt kunna erkänna att det är en varg, eller vad det är. Dåligt!!!

Vidare tycker han inte att vi ska anmäla genom jägarförbundets rovansvariga utan direkt till honom, detta innebär att om man gör så så får inte vi i jägarkåren reda på inrapporterna om rovviltet :huh::P vill man mörka eller!!

Tog ni några bilder på tassavtrycken? I så fall, ring lokaltidningen och fråga om dom e intresserade av ett litet reportage, då blir det fart på grejorna. Klart det ska rapporteras till jägarförbundets rovansvariga.

Publicerat
  • Författare
Å fy fan, läbbigt.

Vart vart det närmare bestämt?

Mörka? Nähä... Skulle dom väl aaaaldrig vilja göra :)

Strx öster om st. brevik

Dom hittade en älgkalv i närheten för någon vecka sedan som dom fick förklaring på nu.

kon som med stor sanolikhet hade kalven, var med i såten i går.

Hon var skinnflådd på en stor fläck på sidan där det var aldeles blodigt rapporeterade en skytt i går.

:):P

Publicerat
  • Författare
Ungefär samma visa här hos oss, en kompis såg vad han trodde var en varg vid skogen, gick upp å titta på spåren som var ca 10 x 10 cm. Ringer till länsstyrelsens rovdjursspårare men dom var upptagen och det var itne troligt att det fanns varg här.......

I samma veva gjorde fler människor observationer om en som dom kallar det "mycket stor" hund

Spåren kompisen hitta gick bredvid elljusspåret som går inne i byn ca 400 m från skolan

Tyvär är det nog så att länsstyrelsen är som djurskyddsmyndigheten, en lekstuga för djurrättsaktivister att utöva sin hobby och makt för sitt eget intresse.

Har jobbat på länsstyrelsens jordbruksavdelning så jag vet hur dessa personer var på våran länsstyrelse,,, långt ifrån några jägaresympatier där :)

Ja man har ju förstått det. tyvärr!

När vi skjutit björn har de alltid varit trevligt bemötande och till och med ett grattis från personen man anmält till.

Men när man har anmält lo föryngringar så har man inte brytt sig att komma och säkra spåren trots att man har haft spår snö och synobs på föryngring. vi som saknar tillräckligt med föryngringar i södermanland! :)

Vargfolket verkar vara likadant inställda. Vad är det för disney värd dom lever i ?

Alla andra länder som har varg säger skjut bara skjut annars får ni problem.

En kompis från slovakien berättade att dom jagade varg med hundar och att vargen som var van att vara jagad skydde hundarna.

Publicerat
  • Författare
Tog ni några bilder på tassavtrycken? I så fall, ring lokaltidningen och fråga om dom e intresserade av ett litet reportage, då blir det fart på grejorna. Klart det ska rapporteras till jägarförbundets rovansvariga.

Nä! man skulle ha gjort det förståss men.

Varg kramarna binder bara ris åt egen rygg.

När nästa får attack kommer så kunde dom ha gått in och varnat boende i området. Nu blir vargen kanske skjuten istället när folk inte har fått varning och fått till sina stängsel.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har inte hört något om fler observationer på ett tag här .

Nån som vet om det gjorts fler observationer ?

ekebo

• 3 weeks later...
Publicerat
Länstyrelsens spårare rings men kan inte konstatera att det är varg fast han ser att det är varg ;)B) Jag vet inte om han måste kunna spåra si och så många meter för att officiellt kunna erkänna att det är en varg, eller vad det är. Dåligt!!!

Vidare tycker han inte att vi ska anmäla genom jägarförbundets rovansvariga utan direkt till honom, detta innebär att om man gör så så får inte vi i jägarkåren reda på inrapporterna om rovviltet :lol::lol: vill man mörka eller!!

vill slå ett slag för vargobs.se.....jättebra sajt att titta på innan man jagar! sprid adressen bland era vänner o bekanta så att så många som möjligt kan rapportera in varg-spår.

jag jagar själv i örebro län...det finns många vargar här och jag har tvingats byta jaktmark 2 gånger nu pga. vargar....har en beagle som jag jagar med och vill inte riskera att hon tas av varg......jag har ringt dom sk. "proffisionella" varg spårarna 3 gånger.....dom uppträder väldigt arrogant och trots att det med största sanolikhet är varg som spåras så har det avskrivits som stor hund......man blir så trött!!!!

en gång för ett antal år sedan så var det tre vargar som gått genom marken och det var t.o.m. en pejlbil som kom i sakta mak genom marken.....men spåraren var bara arrogant och fnyste åt oss jägare..."att det här är ingen varg! jag vet bättre än er" oerhört skrämmande vart skatte pengarna går till!!!!!

nä.....grabbar o tjejer.....vi får ta tag i det här själva och rapportera alla spår mm till vargobs.se!!!!

• 3 weeks later...
Publicerat

Kusin min jagar i närhetern av Herrestadsfjället där det håller till några lömska vargar. Tror de är uppe i 6st jakthundar de har tagit nu. De har fått 14 dagars jakt på 1 av 4, men har inte hört något resultat av det.

SGT! :)

Publicerat
Kusin min jagar i närhetern av Herrestadsfjället där det håller till några lömska vargar. Tror de är uppe i 6st jakthundar de har tagit nu. De har fått 14 dagars jakt på 1 av 4, men har inte hört något resultat av det.

Lägg ner det där med SGT är du snäll, visar bara på dåligt omdöme :)

Publicerat

Det här med varg obs som man ska rapportera in till.

Det skulle aldrig falla mig in att göra, här i Orsa så har vi i Folkaktionen ny rovdjurs politik egen vargspårning för att kunna upplysa hundägare var vargarna är.

Att rapportera in till en sait som sedan lägger ut var vargarna är , det är ju vansinnigt :):)

Då kan ju länstyrelsernas spårare titta på saiten och sedan är ju skogen full i vargkramare :D:o ..

Nä låt statens hantlangarte få åka sina mil och leta själva , det har de betalt för...

Publicerat

SGT?

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Publicerat

SGT?

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Håller med Stojjan. Att man ens pratar om SGT hamnar hela jägarkåren inom "skjut allt" facket och det har vi inte råd med i förlängningen.

Publicerat
Håller med Stojjan. Att man ens pratar om SGT hamnar hela jägarkåren inom "skjut allt" facket och det har vi inte råd med i förlängningen.

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Vad är SGT? jag har aldrig hört talas om förkortningen som verkar väcka en massa irritation. För jag tror inte att det är de svar jag googlade fram, vilka var:

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Eller?

PS ni får ursäkta en dum fråga men jag ville bara lära mig vad det är.

Publicerat
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Vad är SGT? jag har aldrig hört talas om förkortningen som verkar väcka en massa irritation. För jag tror inte att det är de svar jag googlade fram, vilka var:

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Eller?

Skjut Gräv Tig

Som sagt... Inget som någon tjänar på utom vargkramarna.

Publicerat

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Eller?

SGT i dessa sammanhang står för förkortningen Skjut - Gräv - Tig

Med detta menas att skjut, företrädesvis varg och gräv ner..

Jag är lite trött på att flera "jägare" förutsätter att det är övriga jägares uppfattning att dett är ok. Börjar man orera om detta (vilket tyvärr görs på en hel del ställen) bidrar man bara till att förstärka "hillbilly - bilden" av jägarkåren som en samling skrävlande "tolvfingrade" rednecks. Alltså ingen gruppering man behöver ta ¨på allvar.

Jag har full respekt för jägare i vargläns bekymmer med varg, men SGT- grejen hjälper inte, snarare tvärt om

/Oskar

Publicerat

Svenska Golftourerna AB

Sergeant

Eller?

Skjut gräv och tig.

Kanske inte värdens bästa ordspråk on man har att göra med varg muppar. :)

Publicerat

ahh.. då fattar jag. Tack för att ni tog er tid att hjälpa en stackars förvirrad själ

Publicerat
  • Författare

Hade en ny upplevelse med samma varg som är kvar i princip samma såt.

Sprang på en påskjuten gris med en hund efter som blivit sprättad. följer gångståndet och blodspåren när jag upptäcker att jag inte är ensam om det. precis färska vargspår uppträder i bild. Ganska obehaglig upplevelse.

Jag roppade på de andra hundförarna som också begav sig mot ståndskallet från olika håll för att få tag på hunden så fort som möjligt

För första gången hamnade jag i dilemmat att jag inte kunde släppa på en ny fräsh hund på eftersöket med rädsla för vad vargen skulle göra med hunden.

När jag kopplat hunden och gick tillbaka så hade vargen ringat mig och korsat mina spår medan jag sprang på ståndskallet B)

Klart otrevlig upplevelse!

Publicerat

Fy fasiken! Klart otrevlig upplevelse! :lol: Välkommen tillbaka föresten! ^_^

Publicerat
Lägg ner det där med SGT är du snäll, visar bara på dåligt omdöme <_<

Tack Stojjan för de orden! Vi bör väl alla avstå den biten då det inte kommer gynna oss ett dugg i framtiden.

Publicerat

Hej på er. Är ny på forumet. Är tyvärr ingen jägare även om jag ämnar att ändra på det i framtiden. Har väl haft ett lite brokigt förflutit när jag var yngre som har legat mig i fatet tyvärr :D. Men det är inte därför jag skrivet detta, mitt första inlägg.

När jag läser inlägg om vargen och dess framfart skrivna av jägare runt om de olika forum som finns så slås jag av hur gnälliga alla låter om hur staten inte lyssnar till deras krav och deras beskrivning av den miljö de befinner sig i. Tyvärr är detta något som inte bara gäller vargjakten och jägarkåren utan ett fenomen som har spritt sig till hela samhället. Måste säga att jag skäms ibland över den flathet och ryggradslöshet som mitt eget folk visar i viktiga frågor som rör deras framtid.

Roten till det onda tror jag kommer från den smygindoktrinering som börjar redan i skolan om myten om den goda staten och en stat som aldrig gör fel. Nu skulle man kunna skriva en hel uppsats om detta men det är inte syftet med detta inlägg. Blir väldigt lätt OT.

Nej syftet är att jag inte förstår varför jägare och andra som är drabbade av detta agerar för att göra något åt problemet. Och nu menar jag inte SGT som jag tror är kontraproduktiv.

Som jag förstår det så har ju staten själv lämnat ett kryphål som skulle vara möjligt att utnyttja, nämligen paragrafen om skyddsjakt för att försvara boskap. Låt oss säga att ett jaktlag köper tio får, naturligtvis i viltvårdande syfte för att skapa och bevara ängs och hagmark inom biotopen. Rimligtvis måste också dessa falla under lagrummet att man skydda sin tamboskap. Sen att det i praktiken är en sorts levande åtel behöver man ju inte skriva på näsan på myndigheterna.

Hur det sen skall skötas rent praktiskt är jag kanske inte rätt man att skriva om. Finns ju på detta forum med oerhört större erfarenhet än vad jag besitter när det gäller jakt men grundiden borde funka tycker jag.

Jag säger inte att detta är problemfritt sätt utan det kommer säkert att bli utredningar och dyl om detta skulle användas. Men det kan jag dock säga att man har ett visst lagstöd för sitt agerande även om det hamnar i gränslandet. Sen gäller ju som vanligt att om man gör något som detta att man har en bra historia och att alla inblandade är samstämmiga. Här pratar jag nog med en erfarenhet som är större än de flesta på detta forum.

Vad det gäller det moraliska så kan jag nog tycka det är upp till var och en att bedöma det men enligt mitt sätt att se det så är en stat som inte tillåter att beslut fattas så nära som möjligt de människor som berörs en omoralisk stat.

Vad gäller mitt eget tyckande om varg så är det i princip ointressant då jag inte bor i ett län som har vargar, mer än i skånes djurpark.