Publicerat Januari 27, 200917 yr Jag tror att jägareförbundet försöker på lite mer "lagliga" sätt att få ordning på detta. Att "åtla" med får tycker jag nog sjäv är lite väl långt ut i grå zonen. Men det är vad jag tycker. Jag tycker nog att vi kan ha varg i sverige OM!! vi kan se till att det finns tillräckligt med mat åt dem i skogen. Tvinga staten och skogsbolagen att vi skall ha en älgstam på minst 1 million älgar. då kan vi ha varg eftersom de inte kommer att bry sig i tamboskap eller hundar. Sedan skall all jakt inom 500 meter från gårdare eller samhällen tillåtas året runt. Då kommer vi får en varg stam som lärt sig att de inte skall vara nära oss. Å andra sidan så fanns det väl ett skäl till att våra förfäder tog bort vargen. Och om vi skall återinföra varg så varför inte återinföra visent? Dessa djur har funnits i hela europa men finns idag endast på en lite plätt i polen (tror jag det var).
Publicerat Februari 4, 200917 yr Författare Hej på er. Är ny på forumet. Är tyvärr ingen jägare även om jag ämnar att ändra på det i framtiden. Har väl haft ett lite brokigt förflutit när jag var yngre som har legat mig i fatet tyvärr . Men det är inte därför jag skrivet detta, mitt första inlägg.När jag läser inlägg om vargen och dess framfart skrivna av jägare runt om de olika forum som finns så slås jag av hur gnälliga alla låter om hur staten inte lyssnar till deras krav och deras beskrivning av den miljö de befinner sig i. Tyvärr är detta något som inte bara gäller vargjakten och jägarkåren utan ett fenomen som har spritt sig till hela samhället. Måste säga att jag skäms ibland över den flathet och ryggradslöshet som mitt eget folk visar i viktiga frågor som rör deras framtid. Roten till det onda tror jag kommer från den smygindoktrinering som börjar redan i skolan om myten om den goda staten och en stat som aldrig gör fel. Nu skulle man kunna skriva en hel uppsats om detta men det är inte syftet med detta inlägg. Blir väldigt lätt OT. Nej syftet är att jag inte förstår varför jägare och andra som är drabbade av detta agerar för att göra något åt problemet. Och nu menar jag inte SGT som jag tror är kontraproduktiv. Som jag förstår det så har ju staten själv lämnat ett kryphål som skulle vara möjligt att utnyttja, nämligen paragrafen om skyddsjakt för att försvara boskap. Låt oss säga att ett jaktlag köper tio får, naturligtvis i viltvårdande syfte för att skapa och bevara ängs och hagmark inom biotopen. Rimligtvis måste också dessa falla under lagrummet att man skydda sin tamboskap. Sen att det i praktiken är en sorts levande åtel behöver man ju inte skriva på näsan på myndigheterna. Hur det sen skall skötas rent praktiskt är jag kanske inte rätt man att skriva om. Finns ju på detta forum med oerhört större erfarenhet än vad jag besitter när det gäller jakt men grundiden borde funka tycker jag. Jag säger inte att detta är problemfritt sätt utan det kommer säkert att bli utredningar och dyl om detta skulle användas. Men det kan jag dock säga att man har ett visst lagstöd för sitt agerande även om det hamnar i gränslandet. Sen gäller ju som vanligt att om man gör något som detta att man har en bra historia och att alla inblandade är samstämmiga. Här pratar jag nog med en erfarenhet som är större än de flesta på detta forum. Vad det gäller det moraliska så kan jag nog tycka det är upp till var och en att bedöma det men enligt mitt sätt att se det så är en stat som inte tillåter att beslut fattas så nära som möjligt de människor som berörs en omoralisk stat. Vad gäller mitt eget tyckande om varg så är det i princip ointressant då jag inte bor i ett län som har vargar, mer än i skånes djurpark. Det skulle vara tråkigt för alla berörda (Bärplockare, jägare naturintresserade)om alla skulle hängna alla sina marker med elstängsel. Men det är väl snart verklighet om man inte bromsar vargarnas framfart.
Publicerat Februari 4, 200917 yr Hej på er. Är ny på forumet. Är tyvärr ingen jägare även om jag ämnar att ändra på det i framtiden. Har väl haft ett lite brokigt förflutit när jag var yngre som har legat mig i fatet tyvärr . Men det är inte därför jag skrivet detta, mitt första inlägg.När jag läser inlägg om vargen och dess framfart skrivna av jägare runt om de olika forum som finns så slås jag av hur gnälliga alla låter om hur staten inte lyssnar till deras krav och deras beskrivning av den miljö de befinner sig i. Tyvärr är detta något som inte bara gäller vargjakten och jägarkåren utan ett fenomen som har spritt sig till hela samhället. Måste säga att jag skäms ibland över den flathet och ryggradslöshet som mitt eget folk visar i viktiga frågor som rör deras framtid. Roten till det onda tror jag kommer från den smygindoktrinering som börjar redan i skolan om myten om den goda staten och en stat som aldrig gör fel. Nu skulle man kunna skriva en hel uppsats om detta men det är inte syftet med detta inlägg. Blir väldigt lätt OT. Nej syftet är att jag inte förstår varför jägare och andra som är drabbade av detta agerar för att göra något åt problemet. Och nu menar jag inte SGT som jag tror är kontraproduktiv. Som jag förstår det så har ju staten själv lämnat ett kryphål som skulle vara möjligt att utnyttja, nämligen paragrafen om skyddsjakt för att försvara boskap. Låt oss säga att ett jaktlag köper tio får, naturligtvis i viltvårdande syfte för att skapa och bevara ängs och hagmark inom biotopen. Rimligtvis måste också dessa falla under lagrummet att man skydda sin tamboskap. Sen att det i praktiken är en sorts levande åtel behöver man ju inte skriva på näsan på myndigheterna. Hur det sen skall skötas rent praktiskt är jag kanske inte rätt man att skriva om. Finns ju på detta forum med oerhört större erfarenhet än vad jag besitter när det gäller jakt men grundiden borde funka tycker jag. Jag säger inte att detta är problemfritt sätt utan det kommer säkert att bli utredningar och dyl om detta skulle användas. Men det kan jag dock säga att man har ett visst lagstöd för sitt agerande även om det hamnar i gränslandet. Sen gäller ju som vanligt att om man gör något som detta att man har en bra historia och att alla inblandade är samstämmiga. Här pratar jag nog med en erfarenhet som är större än de flesta på detta forum. Vad det gäller det moraliska så kan jag nog tycka det är upp till var och en att bedöma det men enligt mitt sätt att se det så är en stat som inte tillåter att beslut fattas så nära som möjligt de människor som berörs en omoralisk stat. Vad gäller mitt eget tyckande om varg så är det i princip ointressant då jag inte bor i ett län som har vargar, mer än i skånes djurpark. Det är nog ingen bra ide! då dem troligen ganska snabbt skulle häva denna paragraf och det då inte finns något annat än fängelse kvar för de som måste skydda sina djur..
Publicerat Februari 4, 200917 yr Vidare tycker han inte att vi ska anmäla genom jägarförbundets rovansvariga utan direkt till honom, detta innebär att om man gör så så får inte vi i jägarkåren reda på inrapporterna om rovviltet vill man mörka eller!! Har mötts av samma problematik när det gäller lodjur i södra sverige, då länstyrelsen är den tillsynsmyndighet som man ska anmäla sina obsar till så tycker man kanske att dessa borde ha någon form av loggbok eller liknade över antalet in-rapporterade observationer år för år, men så är icke fallet i Blekinge Eller så vill man inte lämnar ut dessa utan hänvisar raskt och allert till länets spårsäkrare för ytterligare info. Bara det gångna året vet jag att 16 helt säkra observationer lämnats till läns,s och till spårsäkraren, inte en enda av dessa finns uppförda som en enda säker observation. Trots att flera vittnen finns till obsen i stort sett alla fall. Hela problemet tror jag avhängt hänger samman med avsaknaden av snö och med detta ett säkert bakspårande. Men ska snön vara ett baskrav så kan här i länet och i landet bli hur många lodjur som helst innan någon säker obs kan bli sas en sanning. Bilden nedan är från en jakt i området väster om Karlskrona, där tre passkyttar efter varandra såg detta pejlförsedda och vuxna lodjuret gå ur såten innan vi släpte hundarna för grisjakten. //B