Publicerat December 2, 200817 yr Så hur ser era julbord ut i år ? Vad måste vara på Julbordet och vad går att vara utan ? Då jag inte firat jul på flera år förutom att köpa en julskinka och en burk äppelsylt Så har ja väl ingen speciell lista med varor som måste vara på bordet. Men för er andra. hur ser erat julbord ut ?
Publicerat December 2, 200817 yr julskinka apotekarsenap äppelmos (jo, det heter äppelmos och inte äpplemos) tjälknöl sill hare grisfötter älgtunga en fårbog sikrom JULMUST såklart har säkert glömt massor
Publicerat December 2, 200817 yr Kokt potatis Sikrom Gravad lax Gravlaxsås Inkokt lax med romsås Julskinka Senap Äppelmos Får eller Ren-bog Älgtunga Senapssill Inlagd sill Glasmästarsill Sillsallad Rullströmming Rödbetssallad Kalvsylta Bröd Julmust Julöl Glögg Köttbullar Prinskorv Janssons Frestelse Revbensspjäll å' antagligen en massa annat som jag för tillfället inte kan komma ihåg........
Publicerat December 2, 200817 yr Kokt potatisSikrom Gravad lax Gravlaxsås Inkokt lax med romsås Julskinka Senap Äppelmos Får eller Ren-bog Älgtunga Senapssill Inlagd sill Glasmästarsill Sillsallad Rullströmming Rödbetssallad Kalvsylta Bröd Julmust Julöl Glögg Köttbullar Prinskorv Janssons Frestelse Revbensspjäll å' antagligen en massa annat som jag för tillfället inte kan komma ihåg........ Vad är det????
Publicerat December 2, 200817 yr Vad är det???? Jag hade tänkt försöka förklara, men så kom jag på att det måste finnas recept liknande mitt på nätet: http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=916
Publicerat December 2, 200817 yr Jag hade tänkt försöka förklara, men så kom jag på att det måste finnas recept liknande mitt på nätet:http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=916 Se där, trodde jag hade stenkoll på ALLT som har med mat att göra, detta har jag dock missat.
Publicerat December 2, 200817 yr tilla angler säger att rullströmmingen den är god och min farmor är tokig i det nåja över till familjen Radiums Bord. Grå Skinka men blir säkert iår älgstek potatis gratäng Kolrots Låda Morots Låda Hemlagad senap Ayoli ( kan man alldrig få för mycket av njam njam ) Rom kallrökt Lax gravad Lax Svart Vinbärs sylt julmust limonader i miljontals Mjölk vishy gröna Kulor Fazers Marmelad Kulor konfekter Fransk bröd Rågbröd Någon form at tårta oftas en choklad tårta dendär konstiga hackade rödbets morots hackan/salladen Saltgurkor och en annan massa trams snart kommer dagen igen som man tror man dör av varje gång kan inte äta mera men är så förbaskat gott bara lite till *kaboom*
Publicerat December 2, 200817 yr köttbullar, potatis, rödbetssallad, sill, nubbe, julöl, glögg, grappa
Publicerat December 2, 200817 yr Julskinka Köttbullar Prinskorv Janssons Frestelse Rullströmming Inlaggd sill Rökt lax Gravad lax Rökt ål Rullsylta Kalvsylta Kokt Potatis Ägghalvor med majonäs, ägg och kaviar De understrukna är väl de som känns som viktigast
Publicerat December 2, 200817 yr Författare Iof, när ja va ung och bodde hemma vid föräldrarna så var min favorit alltid: Sillsalat, som vi gjorde själv. som man åt med ovispad grädde, alltså vanligt.
Publicerat December 2, 200817 yr Som jag skrivit förut: * Köttbullar - rådjur eller älgfärs * Kokt potatis - Egen odlad * Rökt lammlår - Eget slaktat * Olika korvar gjorda på eget slaktat lamm/ älgkalv med peppar, vitlökssmak * Janssons * Sillsallad med gräddsås * Ägghalvor, med romröra och räkor * Snittar med krabbröra * Skinka (Självskriven) * Prinskorv inlindad i bacon * Grönsallad * Hembakta limpor * Gelé - egengjord * Äppelmos - egenkokt * Honungs och tigermelonskivor * Ugnsbakad fransyska av älgkalv/ rådjur med ångkokta grönsaker * Diverse goda ostar, kalvsylta, leverpastej som pålägg * Dryck: Olika sorters öl, julmust eller mjölk till maten, beroende på ålder hos den som dricker + nubbe och wiskey till kaffet senare på kvällen Utöver detta, så finns massor av frukt att tillgå Fika några timmar efter ätandet * Kaffe på nymalna bönor * Lussebullar * Pepparkakor * Bruna små bollar, rullade i kokos wink.gif * Morotskaka * Kanelbullar * Märtas skurna * En dröse med olika sorters choklad i alla möjliga former och smaker * Marängsviss för ungarna Gillar jul + gillar att laga mat & baka = Då blir det som det blir
Publicerat December 2, 200817 yr sill av diverse slag sillsallad äpplesalat älgköttbullar rökt rådjursskank julskinka potatis prinskorv rullkorv andra goda korvar ostar leverpastejer bröd senap janssons ägghalvor dryck: julmust, julöl,snapps, hemmagjord äppledryck. mummmms!! har inte ätit lunch så nu kurrar magen ännu mer
Publicerat December 2, 200817 yr Det som står uppräknat i Era listor samt Kalix löjrom. http://www.kalixlojrom.se/ Jag betalar inte den summan som Ni andra får göra!
Publicerat December 2, 200817 yr Vi brukar alltid ha rökt rådjur men naturligtvis glömde jag lämna igår som var sista dagen innan jul så iår blir vi utan.
Publicerat December 9, 200817 yr Ni har glömt kokt tunga och grisfötter era hedningar. Grisfötterna står jag gärna över men kokt tunga är ett måste, DET BLIR INTE JUL UTAN TUNGA Nu i helgen fick jag lägga vantarna på en älgtunga, äntligen, var nästan rädd att bli utan i år
Publicerat December 10, 200817 yr Julskinkan är ett absolut måste! Utan julskinkan så kan det aldrig bli riktig jul hemma hos mig. Mvh Andy
Publicerat December 10, 200817 yr Ni har glömt kokt tunga och grisfötter era hedningar. Dessa finns att hitta i ett par inlägg högre upp.
Publicerat December 10, 200817 yr Ni har räknat upp de flesta saker men det är inte helt fel med ett rökt älghjärta på bordet. Har just gjort ordning saltlake och rustat upp röken sä det kan bli en lugn utedag före julafton. Skönt att komma ifrån julstöket inomhus!!
Publicerat December 11, 200817 yr Ni har räknat upp de flesta saker men det är inte helt fel med ett rökt älghjärta på bordet. Har just gjort ordning saltlake och rustat upp röken sä det kan bli en lugn utedag före julafton. Skönt att komma ifrån julstöket inomhus!! brukar försöka ha just rökt äglhjärta på bordet men tyvärr har jag inte blivit vid något i år...
Publicerat December 21, 200817 yr Jag brukar ha gravad filé av älg, rådjur eller hjort, i år blir det gravad filé av älgkalv samt rökt gåsbröst som viltinslag på julbordet. Jag testade receptet på gravad viltfilé från senaste numret av Svenska Jakt, ska bli spännande att se hur det blir. Det var med enbär, jag brukar ha chilifrukter istället.
Publicerat December 21, 200817 yr Efter 4500 avverkade julbord under en månads tid är jag less på allt vad julmat heter, åkte till råga på allt till ICA å handlade julmat privat i morse för nästan 4000:- ...fy, hoppas aptiten stiger till på onsdag ...annars får man väl fasta
Publicerat April 20, 200917 yr Något man absolut inte får missa är smörstekta kantareller!! förra juen kom jag på det lite försent och fick på julaftons morgon åka 12 mil till stugan och tillbaks för att kunna hämta det och servera på julbordet!! // Salle
Publicerat April 20, 200917 yr Något man absolut inte får missa är smörstekta kantareller!!förra juen kom jag på det lite försent och fick på julaftons morgon åka 12 mil till stugan och tillbaks för att kunna hämta det och servera på julbordet!! // Salle Du är lite sent ute tror jag eller är det tidigt till 2009 års julbord? Själv har jag lagom klarat av alla rester från påskbordet nu...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.