Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2008 års Julbord

Featured Replies

Publicerat

Så hur ser era julbord ut i år ?

Vad måste vara på Julbordet och vad går att vara utan ?

Då jag inte firat jul på flera år förutom att köpa en julskinka och en burk äppelsylt

Så har ja väl ingen speciell lista med varor som måste vara på bordet.

Men för er andra. hur ser erat julbord ut ?

Publicerat

Iskall nubbe.

Publicerat

julskinka

apotekarsenap

äppelmos (jo, det heter äppelmos och inte äpplemos)

tjälknöl

sill

hare

grisfötter

älgtunga

en fårbog

sikrom

JULMUST såklart

har säkert glömt massor

Publicerat

Kokt potatis

Sikrom

Gravad lax

Gravlaxsås

Inkokt lax med romsås

Julskinka

Senap

Äppelmos

Får eller Ren-bog

Älgtunga

Senapssill

Inlagd sill

Glasmästarsill

Sillsallad

Rullströmming

Rödbetssallad

Kalvsylta

Bröd

Julmust

Julöl

Glögg

Köttbullar

Prinskorv

Janssons Frestelse

Revbensspjäll

å' antagligen en massa annat som jag för tillfället inte kan komma ihåg........

Publicerat
Kokt potatis

Sikrom

Gravad lax

Gravlaxsås

Inkokt lax med romsås

Julskinka

Senap

Äppelmos

Får eller Ren-bog

Älgtunga

Senapssill

Inlagd sill

Glasmästarsill

Sillsallad

Rullströmming

Rödbetssallad

Kalvsylta

Bröd

Julmust

Julöl

Glögg

Köttbullar

Prinskorv

Janssons Frestelse

Revbensspjäll

å' antagligen en massa annat som jag för tillfället inte kan komma ihåg........

Vad är det????

Publicerat
Vad är det????

Jag hade tänkt försöka förklara, men så kom jag på att det måste finnas recept liknande mitt på nätet:

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=916

Publicerat
Jag hade tänkt försöka förklara, men så kom jag på att det måste finnas recept liknande mitt på nätet:

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=916

Se där, trodde jag hade stenkoll på ALLT som har med mat att göra, detta har jag dock missat.

Publicerat

tilla angler säger att rullströmmingen den är god :lol: och min farmor är tokig i det :lol:

nåja över till familjen Radiums Bord.

Grå Skinka men blir säkert iår älgstek :huh:

potatis gratäng

Kolrots Låda

Morots Låda

Hemlagad senap

Ayoli ( kan man alldrig få för mycket av njam njam )

Rom

kallrökt Lax

gravad Lax

Svart Vinbärs sylt

julmust

limonader i miljontals

Mjölk

vishy

gröna Kulor

Fazers Marmelad Kulor

konfekter

Fransk bröd

Rågbröd

Någon form at tårta oftas en choklad tårta

dendär konstiga hackade rödbets morots hackan/salladen

Saltgurkor

och en annan massa trams snart kommer dagen igen som man tror man dör av varje gång B) kan inte äta mera men är så förbaskat gott bara lite till *kaboom*

Publicerat

köttbullar, potatis, rödbetssallad, sill, nubbe, julöl, glögg, grappa

Publicerat

Julskinka

Köttbullar

Prinskorv

Janssons Frestelse

Rullströmming

Inlaggd sill

Rökt lax

Gravad lax

Rökt ål

Rullsylta

Kalvsylta

Kokt Potatis

Ägghalvor med majonäs, ägg och kaviar

De understrukna är väl de som känns som viktigast B)

Publicerat
  • Författare

Iof, när ja va ung och bodde hemma vid föräldrarna så var min favorit alltid:

Sillsalat, som vi gjorde själv. som man åt med ovispad grädde, alltså vanligt.

Publicerat

Som jag skrivit förut:

* Köttbullar - rådjur eller älgfärs

* Kokt potatis - Egen odlad

* Rökt lammlår - Eget slaktat

* Olika korvar gjorda på eget slaktat lamm/ älgkalv med peppar, vitlökssmak

* Janssons

* Sillsallad med gräddsås

* Ägghalvor, med romröra och räkor

* Snittar med krabbröra

* Skinka (Självskriven)

* Prinskorv inlindad i bacon

* Grönsallad

* Hembakta limpor

* Gelé - egengjord

* Äppelmos - egenkokt

* Honungs och tigermelonskivor

* Ugnsbakad fransyska av älgkalv/ rådjur med ångkokta grönsaker

* Diverse goda ostar, kalvsylta, leverpastej som pålägg

* Dryck: Olika sorters öl, julmust eller mjölk till maten, beroende på ålder hos den som dricker + nubbe och wiskey till kaffet senare på kvällen

Utöver detta, så finns massor av frukt att tillgå

Fika några timmar efter ätandet

* Kaffe på nymalna bönor

* Lussebullar

* Pepparkakor

* Bruna små bollar, rullade i kokos wink.gif

* Morotskaka

* Kanelbullar

* Märtas skurna

* En dröse med olika sorters choklad i alla möjliga former och smaker

* Marängsviss för ungarna

Gillar jul + gillar att laga mat & baka = Då blir det som det blir B)

Publicerat

sill av diverse slag

sillsallad

äpplesalat

älgköttbullar

rökt rådjursskank

julskinka

potatis

prinskorv

rullkorv

andra goda korvar

ostar

leverpastejer

bröd

senap

janssons

ägghalvor

dryck: julmust, julöl,snapps, hemmagjord äppledryck.

mummmms!!

har inte ätit lunch så nu kurrar magen ännu mer B)

Publicerat

Det som står uppräknat i Era listor samt Kalix löjrom.

http://www.kalixlojrom.se/

Jag betalar inte den summan som Ni andra får göra!

B):lol::lol::huh:^_^

Publicerat

Vi brukar alltid ha rökt rådjur men naturligtvis glömde jag lämna igår som var sista dagen innan jul så iår blir vi utan. B)

Publicerat

Ni har glömt kokt tunga och grisfötter era hedningar.

Publicerat
Ni har glömt kokt tunga och grisfötter era hedningar.

Grisfötterna står jag gärna över men kokt tunga är ett måste, DET BLIR INTE JUL UTAN TUNGA :lol:

Nu i helgen fick jag lägga vantarna på en älgtunga, äntligen, var nästan rädd att bli utan i år :rolleyes:

Publicerat

Julskinkan är ett absolut måste! Utan julskinkan så kan det aldrig bli riktig jul hemma hos mig.

Mvh Andy

Publicerat
Ni har glömt kokt tunga och grisfötter era hedningar.

Dessa finns att hitta i ett par inlägg högre upp.

Publicerat

Ni har räknat upp de flesta saker men det är inte helt fel med ett rökt älghjärta på bordet. Har just gjort ordning saltlake och rustat upp röken sä det kan bli en lugn utedag före julafton. Skönt att komma ifrån julstöket inomhus!!

Publicerat
Ni har räknat upp de flesta saker men det är inte helt fel med ett rökt älghjärta på bordet. Har just gjort ordning saltlake och rustat upp röken sä det kan bli en lugn utedag före julafton. Skönt att komma ifrån julstöket inomhus!!

brukar försöka ha just rökt äglhjärta på bordet men tyvärr har jag inte blivit vid något i år...

  • 2 weeks later...
Publicerat

Jag brukar ha gravad filé av älg, rådjur eller hjort, i år blir det gravad filé av älgkalv samt rökt gåsbröst som viltinslag på julbordet. ;);)

Jag testade receptet på gravad viltfilé från senaste numret av Svenska Jakt, ska bli spännande att se hur det blir. Det var med enbär, jag brukar ha chilifrukter istället. ;)

Publicerat

Efter 4500 avverkade julbord under en månads tid är jag less på allt vad julmat heter, åkte till råga på allt till ICA å handlade julmat privat i morse för nästan 4000:- ;) ...fy, hoppas aptiten stiger till på onsdag ;) ...annars får man väl fasta ;)

  • 3 months later...
Publicerat

Något man absolut inte får missa är smörstekta kantareller!!

förra juen kom jag på det lite försent och fick på julaftons morgon åka 12 mil till stugan och tillbaks för att kunna hämta det och servera på julbordet!!

// Salle

Publicerat
Något man absolut inte får missa är smörstekta kantareller!!

förra juen kom jag på det lite försent och fick på julaftons morgon åka 12 mil till stugan och tillbaks för att kunna hämta det och servera på julbordet!!

// Salle

Du är lite sent ute tror jag eller är det tidigt till 2009 års julbord? Själv har jag lagom klarat av alla rester från påskbordet nu...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.