Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkniv

Featured Replies

Publicerat

Tja, efter att sen i fredags ha sett Rambo I, II, och III, så känner jag ett kraftigt behov av en riktig jaktkniv :wub:

Jag hade ett svagt minne av att Fällkniven tillverkar fina grejer, och mycket riktigt har de bl.a. en av hygglig size som heter A2:

A2-web.jpg

De har också en minröjarkniv som bör ses som ett absolut minimikrav när man ska ut i skog och mark:

mc1-web.jpg

F.d. prickskytten på jobbet rekommenderade Buck Nighthawk:

287116.jpg

Finns det andra intressanta alternativ om vi är uppe och sniffar på Rambo- och Crocodile Dundee-storlek? Måste finnas en och annan blankvapenfantast här inne som vet vad jag behöver?

BIG is beautiful! :D

Publicerat

vad i hela sunes jul ska du med en jätte jaktkniv att göra.

är det för att skapa jämvikt till något annat. :wub:

Publicerat
  • Författare
vad i hela sunes jul ska du med en jätte jaktkniv att göra.

är det för att skapa jämvikt till något annat. :D

Tja, först en 460 Wby och nu detta. You do the math :wub:

Neeeext!

Publicerat

H110-0014_large.jpg

Funkar denna? :wub::D:D (kunde inte låta bli)

Publicerat

Blankvapen är underbara !

:wub:

Enda nackdelarna är att vackra ting är dyra och få utomstående fördtår glädjen och skönheten.

/H

Publicerat

ColdSteelBarongMachete2.jpg

stor nog? :wub:

Publicerat
  • Författare
stor nog? :wub:

Jag skrev KNIV - inte surfingbräda! :D

Verkar som att allt coolt folk är nån annanstans, för de tycks inte hålla hus på det här forumet... :D (Micke - var är du...?)

Publicerat
Jag skrev KNIV - inte surfingbräda! :D

Verkar som att allt coolt folk är nån annanstans, för de tycks inte hålla hus på det här forumet... :wub: (Micke - var är du...?)

iallafall hittar du ganska så mycket knivar på http://www.teraasekeskus.com/ :D gå dit och titta på allt :D. vapen finns också men då måste du logga in med finsk text :/

Publicerat
  • Författare
iallafall hittar du ganska så mycket knivar på http://www.teraasekeskus.com/ :P gå dit och titta på allt :D. vapen finns också men då måste du logga in med finsk text :/

Kiitos ^_^

Publicerat

Been there done that så att säga! *asg*

Har första utgåvan av ngt liknande A2 med svart blad, cold steel carbone, sedan jag var i den fasen av livet med STORA knivar :D

Iof rätt liten 15,5cm blad o 28cm hel kniv.

Men tillverkaren är SRK i USA.

post-399-1228258393_thumb.jpg

Det var ett nerbyte från en större typ Crocodile dundeekniv.

Hur stor e A2:an?

Ligger i sänglådan, varför vet jag ej, o används ALDRIG till nåt just nu!

Hmmmm....va tänkte jag på då den hamna i sänglådan ^_^ ......mardrömar?..... :P

Publicerat
Been there done that så att säga! *asg*

Har första utgåvan av ngt liknande A2 med svart blad, cold steel carbone, sedan jag var i den fasen av livet med STORA knivar :D

Iof rätt liten 15,5cm blad o 28cm hel kniv.

Men tillverkaren är SRK i USA.

post-399-1228258393_thumb.jpg

Det var ett nerbyte från en större typ Crocodile dundeekniv.

Hur stor e A2:an?

Ligger i sänglådan, varför vet jag ej, o används ALDRIG till nåt just nu!

Hmmmm....va tänkte jag på då den hamna i sänglådan ^_^ ......mardrömar?..... :P

Men nu e den både rostfri, slipad o ligger i kråkväskan ist. ;)

Publicerat
Kiitos ^_^

ålleppa huvvä

Publicerat
(Micke - var är du...?)

Allways here ^_^

Ådran för stora knivar eller snarare tvåhandssvärd har jag inte begåvats med.....än :P

Men ska du ha en riktig kniv så finns bara ett märke och det är S.O.G.

Står för Studies and Observation Group och har anor ända från vietnamkrigets dagar.

Kanske denna får snålvattnet att flöda?

Visit My Website

Har själv en SOG Field PUP (det är kniv nr två från höger i min lilla potpurribild) och den är jag ruuuskigt nöjd med,håller skärpan jättelänge samt är lätt att få rakbladsvass när det behövs.

Har ett gäng knivar till men dom platsar inte i min bild,bla en Fällkniven WM 1 som visserligen går att få vass men tycker inte den håller skärpan länge och även så tar det tid att få den vass när bettet försvunnit.

/Micke

post-240-1228261419_thumb.jpg

Publicerat

Visst gillar man blankvapen, och även trubbiga för den delen =) Det blankvapen som hittills utgör det enda i min samling är en Katan av Chen Chao Po.. något lite längre kanske än det du frågade efter, och inte så smidigt i skogen, men ack så vackert.. och ack så skarpt.. =)

Publicerat

Jag har ett 1½ hands svärd från mina dagar som tornespelsryttare...kan det va nått ? :D

Finns även ringbrynja och rinbrynjehuva att köpa till ( vikt ca 30 kg... ^_^ ), måste ju vara skitbra mot grisbetar...men du hinner inte undan med de prytlarna på dig.. ;)

Jaja..hursom, en varsin sån här köpte jag och pelle.l, uberbra buskröjare vid passet tex, går även att hugga ved med och att skära korv, mao duger till allt. :P

http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?...=10&ID=1617

/ Janne

Publicerat
Jag har ett 1½ hands svärd från mina dagar som tornespelsryttare...kan det va nått ? :huh:

Finns även ringbrynja och rinbrynjehuva att köpa till ( vikt ca 30 kg... :rolleyes: ), måste ju vara skitbra mot grisbetar...men du hinner inte undan med de prytlarna på dig.. :huh:

Jaja..hursom, en varsin sån här köpte jag och pelle.l, uberbra buskröjare vid passet tex, går även att hugga ved med och att skära korv, mao duger till allt. :rolleyes:

http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?...=10&ID=1617

/ Janne

Är de där cold steel prylarna verkligen så bra? Jag har fått för mig att det är sånt kraffs man säljer ur marknadsstånd? Men jag kan ju ha tokfel som vanligt då =)

Publicerat

Har provat olika knivar i jakten, har från en liten fällkniv till en lapin puuko med 15 cm blad. Puukon är endå mångsidigst man kan göra allt med den från att ta ut finaste fileen till att röja runt pass stället med. :rolleyes:

Publicerat

Jag körde en gång i tiden med stora knivar men de är egentligen bara bra till at hugga ved med och då är en liten yxa ännu bättre.

Nu har jag vanlig litesmidig kniv samt yxa/såg

Publicerat

Jag läste någonting en klok gammal man skrev om knivar som var ungefär: "Det allra mesta du kan göra med en liten kniv kan du också göra med en stor, men mycket av det du kan göra med en stor kniv klarar du inte av med en liten." ;)

Nu är jag själv iofs mer av en "litenknivtyp" men har haft min beskärda del av stora knivar. Gerber gör mycket fina knivar som är jättebra om man ska använda dem till att klyva ved, hugga sly, hugga upp konservburkar, skrämma små barn, imponera på lite större barn eller vara tuff i allmänhet men de jag känt på och använt har varit allt för klumpiga för att jag skulle vilja använda till jakt.

Men visst det är klart att det har sin absoluta charm med "big is beautyful-konceptet" :P;)

Publicerat
  • Författare

Jag har länge klarat mig utmärkt med "vanliga" knivar, såsom några Eka-fällknivar, samt en handfull Moraknivar i ryggan. Använder oxå en handgjord kniv som brorsan gjort till mig. Men man kanske skulle förfina det hela något. En A2 samt en WM1 skulle täcka upp behoven rätt väl tror jag.

A2:an är nog inte så värst mycket jaktkniv vid närmare eftertanke, utan mer en friluftskniv.

Publicerat

TACK Exabit för att du avlöjar dina feminina sidor ;):P

Om en man som tycker 460 är en behaglig kaliber överväger att köpa en WM1 från Fällkniven, så behöver inte jag skämmas för att jag tycker det verkar vara en mycket fin liten kniv. ;)

Publicerat
samt en WM1 skulle täcka upp behoven rätt väl tror jag.

Jag ber att få återkoppla till mitt tidigare inlägg!

Du kan få köpa mitt lik för en billig peng...dock med åtskilliga slipmärken ;)

Du lär inte bli nöjd med den om jag känner dig rätt :P

/Micke

Publicerat
  • Författare

Sålde min artillerisabel i vintras - kanske var dumt vid närmare eftertanke ;)

Publicerat

Till WM1 försvar så har dom tydligen en hårdplastslida nu för tiden.

Min har en svart läderslida med sölja......och om det är någonting jag hatar så är det söljor!!!!!

En kniv ska sitta tight ;) mot kroppen och inte ha ett eget liv :D

/Micke

Publicerat
  • Författare
En kniv ska sitta tight :D mot kroppen och inte ha ett eget liv -_-

Ja precis, och det talar ju för en rejäl doning med rem runt låret oxå :D

Undrar just hur gammal killen i mig är egentligen. 12-13 år kanske ;)