Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 20081203

Featured Replies

Publicerat

post-348-1228345735_thumb.jpg

Kom dit efter 1,5 timme.

Försökte febrilt få tag på ståndhund men fick inte något svar alls på de nummer jag har till Rajas husse.

Varit mycket gris framme innan skott men när grisen sköts på så va den ensam.

Killen hade handspårat fram till tätning. Snöade så in i den.

Tog den svarte i linan och så gick vi iväg, mycket blod men knappt synbart under snön.

Hittade en liten bit lever i spåret, jaha då ligger den förhoppningsvis död, tänkte jag.

Kom fram till där killen vänt, 15 m in i planteringen hittade vi en lega som det snöat i

Hmm... kopplade loss Blackie och hon började gruffa o skälla men fegade lite o kom till mig ett par ggr, så jag följde med frammåt.

Antog att grisen låg död inom några meter… blod var det här också.

Ser inte hunden o inget annat heller för den delen, blött o tätt som faen.

Tittar ner o ser en lega till som grisen garanterat precis lämnat utan att jag hört eller märkt nått…

Jag står mitt i den..

Förbannade hund tänkte jag.. o vilken tur att grisen valde o sticka istället för o hoppa på mig.

Nu drar sig svarten skällande iväg bortåt o så skriker hon till o vrålar som bara hon kan.

Sablar också nu blir de väl drev i timmar…

Men det verkar vara stilla, killen som sköt säger att det är en smal körväg som går igenom planteringen till vänster.

Tar mig ut på den och får direkt se galten 15 m bort o Blackie vrålar o står mellan oss.

Upp med pangen direkt, men va nu. Helt jävla svart trotts att jag har pannlampa och lampan på bössan???

Köpt ny kikare o har flippuppskydd på, helvete med.

Upp med locken och så går det betydligt lättare o se nått i kikaren..

Grisen står kvar och jag trycker av.

Klick…

Repeterar snabbt och får äntligen iväg en Oryx som tar någonstans i huvudet på galten som dråsar dit.

Första Kula låg i loppet men varför den inte small vet jag inte, hittar den inte heller efter att jag repeterat ut den i snön.

Nu far tiken på grisen o luggar o har sig.

Hunden får en rejäl spark och far iväg nån meter men hon blev mest förbannad.

Då försöker grisen komma upp igen så han får en pärla till bakom örat när hunden var ur vägen.

Allt frid o fröjd o jyckens första egna gris ligger död.

Liten fadäs på hemvägen när fläktremmen till Niva gick av…

Blir nog ingen jakt i morgon för jag är billös…

O sån trevlig spårsnö som kommer inatt…

H-vete med!

Lite osäkert vilket som är in o ut men antar att detta är in...

post-348-1228345773_thumb.jpg

Dehär ut då..

post-348-1228345874_thumb.jpg

fina betar

post-348-1228345982_thumb.jpg

Publicerat

Som vanligt utmärkt utfört.

Kul att hundarna funkar bra också!

Publicerat

Grattis till den första grisen för Blackie.

Bra jobbat som vanligt

/Lasse

Publicerat

Härligt!

Som alltid intressant läsning och du gör ett hästjobb

Publicerat

Jag må vara tjatig men när du skriver känns det som man är med i eftersöket själv. Skitbra skrivet och mycket bra jobbat! Önskar man bodde granne med dig nu när man har tid att jaga och dessutom har bra med gris på marken. <_<

Publicerat
  • Författare

Tack!

Måste bara säga att de va en j-vla tur att det inte va en björn eller att galten valde o dra iväg en bit.

Jag hade garanterat inte hunnit med o skjuta med tanke på flippskydden och att första patronen klickade.

Hade känt grisen innan jag sett den om den gått på mig från legan.

Om det handlat om björn... <_<

Sånt får ju bara inte hända...

Hade nog varit försiktigar då iofs...

Blötsnö o frusna fingrar är inte heller optimalt.

Edit: blev ingen jakt idag... spårsnö o jag är utan bil.

Brodern är ute o spårar så ev får jag väl hyra ne på macken...

Lägger till lite till..

Funderar på om skytten tagit fel på fram o bak, om ingång är där jag tror ??

Publicerat

Kan man inte få praktikplats hos dej å följa på eftersök :P

Här uppe blir de aldrig nått att gå på å blir det så så får man aldrig gå för det är ju ett utmärkt tillfälle att träna unghunden!?! vansinne tycker jag.

Och bakåfram på en gris verkar vara svårt ibland, min kompis gjorde det på ett vårtsvin som stod å böka, ingen vidare julskinka där inte efter en 338:a :(

Publicerat

Är ju inte helt ovanligt att det hamnar i fel ände på grisen vid åteljakt.

Grattis till första grisen för Blackie. Hur gammal är hon?

Är lite nyfiken på hur hon jobbar.

Hur nära ligger hon på ståndet? Om det går loss blir det oftast drev eller gångstånd då?

Publicerat
  • Författare
Är ju inte helt ovanligt att det hamnar i fel ände på grisen vid åteljakt.

Grattis till första grisen för Blackie. Hur gammal är hon?

Är lite nyfiken på hur hon jobbar.

Hur nära ligger hon på ståndet? Om det går loss blir det oftast drev eller gångstånd då?

Hon är född 1 juni så de blir väl 18 månader.

I mitt tycke så var hon allt för långt bort från grisen igår kväll...

De andra gångerna hon varit på stånd som jag sett så har annan hund varit med o då kan hon stå en halvmeter ifrån.

Vad jag upplever annars på friska grisar så verkar det mest bli drev av hennes grisjakt.

Verkar som han jag fått jycken av upplever samma sak med den rasen.

Korta stånd o sen buktar det runt, går inte så fort verkar det som.

Antar iomed att hon hojtar ofta på rätt gamla slag så blir grisen varse antågande mistlur o väljer att lufsa undan istället för att invänta gaphalsen.

Blir ju väldigt annorlunda mot en renodlad ståndhund som går tyst till kontakt.

Är rätt nöjd såhär långt, nu va det mörkt oxå, bara att skälla gris i mörker kan ju va läskigt för en del jyckar.

En erfarnare hund hade ju gått igång med ståndskall direkt i legan skulle jag tro.

Nu for jycken runt o hade nog inte riktigt koll på var grisen var till en början.

Tog mycket stöd av mig kändes de som fram tills grisen gick loss, vilket inte jag märkte alls annat än att skallen drog iväg sådär 60-70.

Rätt lustigt att grisen tog sårlega så pass nära, var nog inte så mycke mer än 160 m från skottplats.

Antar att den rejäla blödningen gjorde grisen svag.

Vet inte riktigt varför en frambenet var av i leden heller.

Enl skytten som jag snackat lite med idag så syntes inget på insidan när han tog ur grisen annat än hans in o ut.

Mina 2 plugg sattes ju mot huvudet. en in under ögat och en mot öronroten.

Antar att något av min skott slagit av benet, förmdligen de första o då måste nog kulan vinklat en del i kroppen?

Han flådde inte grisen utan lämnat till uppköpare.

Publicerat

Varit med och jagat gris rätt mycket med en Coonhound men då en Blue Ticket och det blir som du säger mest drev men som kan bukta riktigt bra, Jädra vilka jakter vi har haft med den hunden, är så nackhåren reser sig när drevet närmar sig.

\mats

Publicerat
Hon är född 1 juni så de blir väl 18 månader.

I mitt tycke så var hon allt för långt bort från grisen igår kväll...

De andra gångerna hon varit på stånd som jag sett så har annan hund varit med o då kan hon stå en halvmeter ifrån.

Vad jag upplever annars på friska grisar så verkar det mest bli drev av hennes grisjakt.

Verkar som han jag fått jycken av upplever samma sak med den rasen.

Korta stånd o sen buktar det runt, går inte så fort verkar det som.

Antar iomed att hon hojtar ofta på rätt gamla slag så blir grisen varse antågande mistlur o väljer att lufsa undan istället för att invänta gaphalsen.

Blir ju väldigt annorlunda mot en renodlad ståndhund som går tyst till kontakt.

Är rätt nöjd såhär långt, nu va det mörkt oxå, bara att skälla gris i mörker kan ju va läskigt för en del jyckar.

En erfarnare hund hade ju gått igång med ståndskall direkt i legan skulle jag tro.

Nu for jycken runt o hade nog inte riktigt koll på var grisen var till en början.

Tog mycket stöd av mig kändes de som fram tills grisen gick loss, vilket inte jag märkte alls annat än att skallen drog iväg sådär 60-70.

Då är hon ett par månader yngre än min. Men antar att din har haft mycket mer griskontakter.

Men min fegade ju ur lite igår. Har inte fått se hur hon jobbar ännu. Men som det ser ut så här långt så blir man tveksam.

Publicerat
  • Författare
Då är hon ett par månader yngre än min. Men antar att din har haft mycket mer griskontakter.

Men min fegade ju ur lite igår. Har inte fått se hur hon jobbar ännu. Men som det ser ut så här långt så blir man tveksam.

Vet inte om tiken haft mer griskontakt än din, men luggat lite döda grisar o så är de väl 4 som hon varit med när de avlivats/skjutits på eftersök.

En i hägn då o så 2 med jämthane o så nu den sista själv.

Drivit, jagat o ståndat har hon gjort som jag vet 100% säkert att de var gris, 4 ggr i höst 3 av dessa så har grisarna buktat tillbaka en vända i närheten av upptaget. Altså jagat själv inte med följeslagare.

Sen har vi ju en del drev som jag inte haft en susning om sort på drevdjuret....

Hon har tagit an o följ mer än 16 timmar gammalt spår från oskadad gris, hon reste iofs inte den grisen men att överhuvudtaget intressera sig för spåret.

Gnydde o skällde i kopplet gjorde hon oxå.. rätt korkat men ändå... :)

Med tanke på att jag haft henne i 1 år nu i december o hon va skiträdd för allt o lite till i början.

våldsamt åksjuk o svansen mellan benen för jämnan, så är förvandlignen total...

Hört att många snackar om den förlorade generationen på importerade unghundar.

Ligger nog nåt i det men tycker att jag fått en väldigt bra kontakt med tiken.

Som då inte är nån Coonhound eller blue tick eller va de nu heter.

Hon e ju en Plott B)

Förresten... varit ute o letat efter patronen som klickade, hittade den inte men hylsan efter den som funkade låg långt inne under en gran.

Ska låna en metall detektor i morgon, ska faen reda ut varför den klickade.

Räcker väl att jag fipplar med linsskydden, ska faen inte behöva klicka oxå..

Mest pinsamt är att jag förmodligen laddat själv...

Publicerat

Ja min är ju uppe i 4 kontakter nu. En ihop med Lina och två där hon fegat ur. Så din ligger nog lite före. :)

Hur är det? Är din tyst i spårlinan?

Har ju aldrig sett någon Plott under jakt. Bara en blue tick(antagligen samma som Mats) under sök/spårarbete och det var ingen trevlig upplevelse. Tycker mest det var jobbigt med en hund som gick och gapade på kalla spår. Men smaken är ju olika. B) Nu fick jag ju aldrig höra något drev, är möjligt att jag tyckt annorlunda då.

Publicerat
  • Författare
Ja min är ju uppe i 4 kontakter nu. En ihop med Lina och två där hon fegat ur. Så din ligger nog lite före. :)

Hur är det? Är din tyst i spårlinan?

Har ju aldrig sett någon Plott under jakt. Bara en blue tick(antagligen samma som Mats) under sök/spårarbete och det var ingen trevlig upplevelse. Tycker mest det var jobbigt med en hund som gick och gapade på kalla spår. Men smaken är ju olika. B) Nu fick jag ju aldrig höra något drev, är möjligt att jag tyckt annorlunda då.

Nä hon kan va rätt ljudlig... men ändå inte outhärdligt i spåret..

Verkar bli bättre oxå.

Rätt praktiskt om man släpper o höra vart hän de bär när hon hojtar lite emellanåt.

Hon blir ljudlig om man inte rör på sig, annars så går hon tyst i linan största delen iallafall...

Stå o vänta tills omställning av passkyttar o sånt e ju påfrestande...

Raserna är ju inte avlade på fritt sök och de flesta jagar inte genom att släppa på fritt sök.

Man släpper på löpa/spår.

Fritt sök, så blir det näsan i backen o så tar hon an närmsta spår o letar upp det som finns i andra änden, va de sen är spelar ingen roll....

Blir ju himla lätt drev på fuldjur då...

Ska stå lite stand By i helgen, en del grisjakt på G och min uppgift blir att släppa på gris som observerats.

Brukar ju bli någon observation på grisar som går loss utan hund efter sig.

Ska bli mycket intressant o se om det fungerar som jag tror det kommer göra..

Nån bukt under ljudligt drev o sen i pass :lol:

Publicerat

Hon e ju en Plott wink.gif

Tror nog att hon är en Coonhound :P Då detta är ett samlingsnamn för en grupp hundar som vad jag kan förstå jagar på liknande sätt.

Finns mer att läsa under länken.Coonhound

mvh

Publicerat
  • Författare

Hon e ju en Plott wink.gif

Tror nog att hon är en Coonhound :P Då detta är ett samlingsnamn för en grupp hundar som vad jag kan förstå jagar på liknande sätt.

Finns mer att läsa under länken.Coonhound

mvh

Där ser man.. så påläst va jag :P

Publicerat
Förresten... varit ute o letat efter patronen som klickade, hittade den inte men hylsan efter den som funkade låg långt inne under en gran.

Jag sa ju till dig att skippa lins skydden! :P

Publicerat
Jag sa ju till dig att skippa lins skydden! :P

Så första viltet m mitt gamla sikte antar jag.. :D

Hoppas att du är nöjd!

Grattis!

Att använda linsskydd kan vara en förutsättning för att kunna se nåt efter att ha trampat igenom en snöklädd tätting. Bara man inte glömmer att fälla upp dem.. :P

Publicerat

Det finns en anledning till att jag frågade dig om eftersök, du lämnar ju inget åt slumpen :P:D:D

Det är underbart att läsa dina historier, lika farsinerande varje gång.

Som någon skrev tidigare, hur gör man för att få en praktikplats hos dig :P

Mvh

Micke

Publicerat
Så första viltet m mitt gamla sikte antar jag.. :D

Hoppas att du är nöjd!

Grattis!

Att använda linsskydd kan vara en förutsättning för att kunna se nåt efter att ha trampat igenom en snöklädd tätting. Bara man inte glömmer att fälla upp dem.. :P

Man kan ju helt enkelt ge tusan i att få en massa skräp i kikaren? :P

Publicerat
  • Författare
Så första viltet m mitt gamla sikte antar jag.. :P

Hoppas att du är nöjd!

Grattis!

Jepp!

Haft kikare med linsskydd en gång i tiden men handhavandet är sen länge bortglömt...

Utan skydd så hade de nog varit en del snö, barr o annat på lincerna o då får man ju torka med nått torrt man har med sig vilket i mitt fall...

Sällan finns nått i fickorna utan de får bli t-tröjan, skjortan eller kalsongerna...

Publicerat
Jepp!

Haft kikare med linsskydd en gång i tiden men handhavandet är sen länge bortglömt...

Utan skydd så hade de nog varit en del snö, barr o annat på lincerna o då får man ju torka med nått torrt man har med sig vilket i mitt fall...

Sällan finns nått i fickorna utan de får bli t-tröjan, skjortan eller kalsongerna...

Hm.. måste blir lite knepigt att torka rent kikaren med kalsongerna...

Ska nog inte fråga mer nu...

:P

Publicerat
Hm.. måste blir lite knepigt att torka rent kikaren med kalsongerna...

Ska nog inte fråga mer nu...

:P

Annars kan man skippa optik o köra m öppna riktmedel, fast det har ju sina begränsningar. :P

Publicerat

Såg en hundförare som var här på älgjakten, när han kom ut ur en granplantering så var kikaren jämnstruken med barr på linsen :rolleyes:

Svårskjutet.

/Lasse

Publicerat
Jepp!

Det är inte riktigt bra för linserna i längden.....