Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bössa 375 H&H samt optik till denna

Featured Replies

Publicerat

Har lite tankegångar kring nästa bössa... Har efter mycket ältande kommit fram till dessa funderingar:

* 375 H&H (finns mycket olika fabriksladdad ammo och ger en otrolig spännvid på vilt som kan jagas)

* Användas vid främst gris- och älgjakt (och förhoppningsvis större vilt utomlands framöver)

* Syntetstock och S/S (har beslutat mig för att jag skall testa detta av någon anledning, f'låt Isjonsson)

* Remington (eller möjligen Sako/Blaser. Har dock inte beslutat hur mycket kalaset får kosta ännu)

* Lite osäker ännu vad det gäller optik men lutar åt belyst sikte med lägre förstoring (1,5-6x42 typ)

Vad tror ni om detta? Cal? Fabrikat? Optik? Bra val för nämnda jakter?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få!

/Calle

• Svar 51
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Har lite tankegångar kring nästa bössa... Har efter mycket ältande kommit fram till dessa tankegångar:

* 375 H&H (finns mycket olika fabriksladdad ammo och ger en otrolig spännvid på vilt som kan jagas)

* Användas vid främst gris- och älgjakt (och förhoppningsvis större vilt utomlands framöver)

* Syntetstock och S/S (har beslutat mig för att jag skall testa detta av någon anledning, f'låt Isjonsson)

* Remington (eller möjligen Sako/Blaser. Har dock inte beslutat hur mycket kalaset får kosta ännu)

* Lite osäker ännu vad det gäller optik men lutar åt belyst sikte med lägre förstoring (1,5-6x42 typ)

Vad tror ni om detta? Cal? Fabrikat? Optik? Bra val för nämnda jakter?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få!

/Calle

Hej,

Jag har en Sako 75 .375 och är grymt nöjd med denna. Iofs en trästock.

På denna sitter en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 vilket, enligt mitt tycke, är perfekt för grisvakt samt älg/björn jakt som passskytt. Är man hundförare kanske en lägre förstoring är att föredra men kikaren känns optimal för den typ av jakt jag bedriver.

Sen att den är underbart stockad med en mjuk men manlig rekyl gör det hela ännu bättre.

Dock bör man ju handladda för att annars är ju risken att plånbokat tunnas ut rejält om man vill använda fabriksladdad ammunition med premiumkulor..

/H

Publicerat
  • Författare
Hej,

På denna sitter en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 vilket, enligt mitt tycke, är perfekt för grisvakt samt älg/björn jakt som passskytt.

Dock bör man ju handladda för att annars är ju risken att plånbokat tunnas ut rejält om man vill använda fabriksladdad ammunition med premiumkulor..

/H

Hmmm... Jag har ju mitt VXIII 3,5-10x50... Kanske kan sätta detta sikte på denna bössa och så får jag skaffa ett annat med större förstoring till sakon för pyrschjakt m.m.... Hmmmm igen....

Handladda är inte aktuellt i dagsläget, men jag är medveten om kostnaden så det kanske blir en anledning till attt börja dock...:)

Publicerat
Hmmm... Jag har ju mitt VXIII 3,5-10x50... Kanske kan sätta detta sikte på denna bössa och så får jag skaffa ett annat med större förstoring till sakon för pyrschjakt m.m.... Hmmmm igen....

Handladda är inte aktuellt i dagsläget, men jag är medveten om kostnaden så det kanske blir en anledning till attt börja dock...:)

Annars finns ju remingtons fabriksammo till ett skapligt pris, typ 430 kr eller något i den stilen. Är då Hornadys 270 gr SP kula. Iofs dör ju allt också med den kulan, men jag har märkt att köttförstöringen blir större med den än med tex. Nosler Partition.

/H

Publicerat

Ta och kika på CZ´s bössor också. Fast det klart, då måste ju modda bössan och köpa till en syntetstock till den..

Finns ju annars den här på Blocket med: http://www.blocket.se/vi/18943804.htm?ca=13_s

Publicerat

Ang. vapnet.

Ska du köpa nytt,

så tycker jag budget altervativet är Ruger Hawkeye Alaskan i 375 Ruger (Nu va det ju inte rätt kaliber men ändå) eller CZ Magnum i 375 H&H.

Får det kosta lite mer så tycker jag om Mauser M03.

Ska du köpa beggat så skulle jag utan tvekan leta upp en Brno ZKK-602 i fint skick med fällbar "diopter" i lådan, och köpa en McMillankolv till denna.

Tack för mig!

Publicerat
  • Författare

oj oj oj,nu börjar det bli riktigt intressant här. Fortsätt pumpa på med synpunkter och tips alla! :lol:

Min första tanke var att köpa färdigt, men man kanske skall tänka om och "bygga" lite... Hur svårt är det?

Publicerat
  • Författare

Skillnaden mellan 375 Ruger och 375 H&H? Att Rugern är en nyare patron vet jag men vad skiljer dem åt annars? hur ser det ut med fabriksammo vad det gäller Rugern?

Är det "fel" med en 375:a i remington tycker ni?

Publicerat

Rugern verkar riktigt trevlig, finns en test av den i senaste Vapen tidningen, står en del om kalibern där åxå. Är sugen själv på den!!!!

Publicerat

375 ruger är en kortare patron som får plats i en standard lång låda,prestanda mässigt ligger dom ganska lika,du borde inte köpa en 375 ruger om du inte handladdar,så vitt ja vet så är de bara hornady som laddar fabriksplugg i till den.

en remington är absolut inte fel ,men om plånboken tillåter så satsa på en beggad sako 75 ss.

Publicerat
  • Författare

Lyfter denna...

Finns det inte några 375-fantaster som kan tycka till? Remingtonfantaster?

Publicerat

Min 375'a (Sako m/74 Super, m/98 låda) skjuter som en dröm med allt man matar den med. Gillar kalibern skarpt, kommer nog alltid att ha den bössan i skåpet.

Har en Leupold 1-4ggr som standard i QRW fästen, men ska fixa till min Aimpoint comp för att kunna hänga på den vid närstrid (björneftersök)

Remington fungerar helt säkert kalas bra den med, men kalibern liksom bara måste ha en mauser mekanism på nått sätt :unsure:

Publicerat

Att ta med .375 Ruger, är som att häda! Ställ upp en av varje patron framför dej på en bordsskiva. (Har du tillgång till andra .375:or kan du ställa dit dem med.) Lägg hakan på bordskanren och stirra på dem. Ganska snart kommer du att inse att det egentligen bara finns en... Efter ytterligare några minuters ögonanvändande kommer du att bara titta på en patron och inse att den är snygg. Därefter börjar det trilla ner slantar i hjärnan och du förstår att den är sinnrikt konstruerad, patronen alltså... :rolleyes:

Summa summarum, Hollands variant passar bäst. Sakos modeller, gärna de äldre och Brnos är väl dem som är mest prisvärda.

Publicerat

Rodent, jag kan rekommendera Brno 602. Det brukar finnas gott om sådana begagnade till bra priser. Den lådan och pipan är bland det mest robusta du kan hitta i bössväg. Dessutom har den kontrollerad matning. Trycket måste dock filas in innan det blir bra. Stocken kan man antingen bygga om eller ha kvar som den är. De båda rekylklackarna bör plastbäddas för att träet ska hålla. Har du sedan gjort dessa justeringar är det bara att jaga och skjuta. Den håller troligen ett helt jägarliv.

Jag är givetvis part i målet och har haft och har fortfarande en dylik sedan 1991 och den har faktiskt aldrig krånglat. Andra tresjuttiofemmor som jag har provat har haft fabrikatet Winchester och jag har egentligen inget negativt att säga om dem heller, robusta och bra. Remington, tja, vad kan man säga? Jag har en i kaliber 222R, fungerar också utmärkt. Hittar du en sådan i kaliber .375, så provskjut först och känn efter, en 375:a ska nämligen inte vara för lätt, för då kan det bli en smärtsam upplevelse. Jag säger inte att alla Remington är det, utan menar bara att det är en grej att tänka på överlag när det gäller 375:an. Brnon är rätt tung, men den är det me all rätt, för det behövs. Lycka till med vad du än väljer. :)

Publicerat
Lyfter denna...

Finns det inte några 375-fantaster som kan tycka till? Remingtonfantaster?

Nä men sako, har en hunter som är otroligt trevlig att skjuta med, använder mest öppna riktmedel, men har en leupold 3-9x40 på i dag då vapensmeden hade bra argument för detta, lite längre ögonavstånd och tåliga, mitt egan val hade varit zeiss 1,5-6x42 och nu vis av erfarenheten så hade jag valt en sån eller 2,5-10. QR baser och ringar är jag väldigt nöjd med.

Publicerat

Tjena Rodent,

Nu har jag hittat hit. Klart att du ska ha en .375a, och även om .375 Ruger kan vara bra så finns det inget mer klassiskt än en "Holland & Holland’s 375 Belted Rimless Magnum Express".

Om du vill ha SS kan kanske denna locka;

137T.jpg

Även fast jag vet att du inte vill ha en enkelskottare.

Angående Remington så tror jag att du blir nöjd med en XCR, men om du vinner lite på lotto kan du ju slå till med en från customshopen och få lite bättre stock etc.

700_safari[1].jpg

Om du skulle besluta dig för en Brno 602 eller CZ 550 så kan jag rekommendera att du kollar upp dessa stockar, verkar ligga bra i pris och service; Armtec

Vi hörs,

-carl-

Publicerat

Tjena.....inte rätt tråd men......ändå.

Min BRNO 602 finns kvar.

Dock inte så många jaktbulor......la iväg ett magasin efter ett rådjur i helgen...ett par smällar härom helgen....också rådjur.

Laddverktyg, warnes snabbfästen samt lite hylsor och 50-60 kulor följer med.

Trycket som någon yttrade sig om tidigare behöver du inte oroa dig för, schnelltryck är monterat och när det inte är uppspänt så har iaf inte jag något att klaga på ändå.

Så, köp dig en julklapp :D . Dock är det en oerhört snäll klapp (mot axeln) :) .

post-460-1228846228_thumb.jpg

Publicerat

Det var en grann bysse vill jag säga..

Publicerat
  • Författare

Någon som har erfarenheter av Remington 700 XCR?

Publicerat
Tjena.....inte rätt tråd men......ändå.

Min BRNO 602 finns kvar.

Dock inte så många jaktbulor......la iväg ett magasin efter ett rådjur i helgen...ett par smällar härom helgen....också rådjur.

Laddverktyg, warnes snabbfästen samt lite hylsor och 50-60 kulor följer med.

Trycket som någon yttrade sig om tidigare behöver du inte oroa dig för, schnelltryck är monterat och när det inte är uppspänt så har iaf inte jag något att klaga på ändå.

Så, köp dig en julklapp :wub: . Dock är det en oerhört snäll klapp (mot axeln) :D .

Tell mee more :wub:

Publicerat

Jag skulle personligen inte välja en Remington om jag skulle skaffa en bössa för exempelvis drevjakt och annat. Har haft en Safari i 458 Win Mag som matade sisådär. Utöver detta så tycker jag slutstyckshandtaget är lite illa utformat för snabba serier. Skalade av tummens skinn mot Leupold-okularet ett antal gånger när jag sköt med den.

Skulle jag välja en 375:a idag så skulle det bli en Sako eller Winchester, eller varför inte en BRNO 602 eller 550. Men det är ju jag det :wub:

Magnums 602:a har för övrigt helt idealisk vikt för en bössa kamrad i 375 H&H. Fullkomlig njutning att skjuta med.

Publicerat

jag köpt en cz 550 magnum lux kal 375H&H med snel tryck som år standart.kvalitet är minst lika bra som en dagens sako+att cz använder mausers lås som är värld känd av bra funktion.priset i finland var 1100euro(ny)

Publicerat

När jag bestämde mig för den ultimata grovkaliberbössan för ett antal år sedan blev det en Sako Fiberclass AV i .375 H&H med en Zeiss 1,5-6x42... Jag håller nog det receptet för gott ännu,men nu har jag inte kvar just den kombinationen pga utökad garderob.

Publicerat
jag köpt en cz 550 magnum lux kal 375H&H med snel tryck som år standart.kvalitet är minst lika bra som en dagens sako+att cz använder mausers lås som är värld känd av bra funktion.priset i finland var 1100euro(ny)

Jagar du älg med den, eller har ni hittat större vilt i Larsmo? Kan tänka mig att vissa älgjägare höjer på ögonbrynen om man kommer med en .375:a till älgjakten :rolleyes:

Publicerat

nej jag jagar int älg.jag har den för elefant jakt i larsmo skär :rolleyes: jag är köpt den ändast för björn jakt.