Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Var inne och kikade på en 700 BDL SS till bra pris idag. Någon som har erfarenheter kring denna? Kanske är lite för lätt för .375? Ordentlig spark? Vad kostar det att byta till en grövre stock om man skulle vilja göra det framöver och i så fall, vad skall man byta till? Övriga kommentarer? Tanken är att på denna skall ett Aimpoint sitta... Hit me please! /C
Publicerat Februari 15, 200917 yr En .375:a som väger 3,2 kg är inga problem att skjuta med bara man har en Pachmayr Deccelerator 1". Och håller bössan rätt - inte för hårt och ganska vinkelrätt mot kroppen.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Är inte nämnvärt rekylrädd så det borde inte vara några problem alltså. Tack! Är det någon som har koll på skillnader mellan 700 XCR och 700 BDL SS...?
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Då var det klart! Det blev en (till) Sako 75, denna gång i kaliber .375 tillsammans med en Aimpoint 9000L på optilock QR-fästen. Den kommer smaka mumma! Har funderingar på att byta stocken till en syntetstock samt byta bakkappan. Några tips kring dessa två punkter? Tack! /C
Publicerat April 21, 200917 yr Grattis! Den bössan är ju väldigt fin och funktionell. Personligen skulle jag inte byta ut träkolven mot en dito i syntet, men det beror ju lite på hur och var man jagar. I ditt fall kanske det är praktiskt. Jag gillar helt enkelt träkolvar för mycket. Däremot tycker jag att idén att byta ut den stenhårda Sakobakkappan är klockren, för det kan verkligen behövas när man ska slänga iväg 300 gr kula i nästan 800 mps. Kom bara ihåg att slappna av i axeln för att inte få stryk av rekylen.
Publicerat April 23, 200917 yr Författare Grattis! Den bössan är ju väldigt fin och funktionell. Personligen skulle jag inte byta ut träkolven mot en dito i syntet, men det beror ju lite på hur och var man jagar. I ditt fall kanske det är praktiskt. Jag gillar helt enkelt träkolvar för mycket. Däremot tycker jag att idén att byta ut den stenhårda Sakobakkappan är klockren, för det kan verkligen behövas när man ska slänga iväg 300 gr kula i nästan 800 mps. Kom bara ihåg att slappna av i axeln för att inte få stryk av rekylen. Tack! Det känns helrätt. Har lite funderingar på att skaffa en garderob bestående av endast Sako 75 i den mån det går... Börjar tänka om angående stocken, kanske bara fixar till den befintliga i trä och eventuellt byter bakkappa. För övrigt: Någon som har tips på "billig" övningsammo i .375? /C
Publicerat April 23, 200917 yr Tack! Det känns helrätt. Har lite funderingar på att skaffa en garderob bestående av endast Sako 75 i den mån det går... Börjar tänka om angående stocken, kanske bara fixar till den befintliga i trä och eventuellt byter bakkappa. För övrigt: Någon som har tips på "billig" övningsammo i .375? /C Det billigaste är handladdning, köptas börjar på nästan 600kr asken, då får du skjuta med lill kulan(270gr). Normas börjar på över 1000 lappen, för en 20 ask. Så var rädd om hylsorna.
Publicerat April 24, 200917 yr Det finns som sagt tyvärr ingen övningsammo i kalibern, så det är handladdning som gäller. Och då kan jag rekommendera någon av Hornadys billiga kulor. Det minsta man kan skjuta i denna potenta patron är 200 eller 220 grains kulor, men då kommer de troligen att slå rätt högt i förhållande till en 300 gr jaktladdning. Så ett alternativ är ju att köra Hornadys 300 grainare till allting och kanske ha en mer exklusiv kula till mer exklusivt vilt när det behövs, så behöver du inte ändra inskjutningen, förutsatt att du använder ungefär samma laddning. Jag menar inte att du kan duplicera laddningen rakt av från en enkel Hornady till en mer tjockmantlad kula, men allt du behöver göra är att gå ner några grains i krutladdning för att få dem i ungefär samma träffläge.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare Jaha, då står man med bössan i handen. Vilken skönhet! Vet inte om jag har hjärta att ta av träkolven och sätta på den i syntet... Herregud vilket dilemma... Skall iväg till affären för att köpa ammunition på fredag. Behöver tips... Oryx fungerar givetvis men jag vill skjuta mycket. Sakos ammunition? Remington? Övriga tips? Högaktningsfullt. /C
Publicerat Maj 20, 200917 yr Om du vill skjuta mycket - kolla först på prislappen, köp sedan... Eller investera i en laddpress och laddverktyg samt köp kulor och krut.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Tack! Det känns helrätt. Har lite funderingar på att skaffa en garderob bestående av endast Sako 75 i den mån det går... Börjar tänka om angående stocken, kanske bara fixar till den befintliga i trä och eventuellt byter bakkappa. För övrigt: Någon som har tips på "billig" övningsammo i .375? /C En som brukar annonsera i jaktpressen om att han laddar har inte använt mig av honom själv men pratade på telefon med honom och det skulle ramla ner på en 10:-/st om du skickar hylsor, jag har ett gäng hylsor över om du är intresserad, kaliberna har jag ingen nytta av längre.
Publicerat Juli 1, 200916 yr Författare Efter alldeles för lång tid var jag igår ute för första gången och sköt med bössan. Trästocken är kvar. Rekylen är inte det minsta problem. Eller som någon tidigare uttryckte det: "manlig men behaglig rekyl", kan bara instämma. I princip ingen skillnad från min 30-06. Däremot har jag funderingar på inskjutningen med Aimpointen... Att skjuta in på 100 m känns för långt. Vad är rimligt? 50 meter med någon cm överslag? Eller 100 m utan överslag? Svårt att skjuta in på 100... Högaktningsfullt. /C Det nämndes tidigare den hårda bakkappan på Sako. Den har jag på min 30-06 men inte på .375:an. De ser dock nästintill identiska ut. Innebär det att bakkappan på .375 är utbytt tro?
Publicerat Juli 1, 200916 yr Tacksam för alla synpunkter jag kan få! Den skall dessutom vara PA-DSS Compliant och följa PCI PED (obs, internskämt, man BEHÖVER inte begripa detta)
Publicerat Juli 1, 200916 yr Efter alldeles för lång tid var jag igår ute för första gången och sköt med bössan. Trästocken är kvar. Rekylen är inte det minsta problem. Eller som någon tidigare uttryckte det: "manlig men behaglig rekyl", kan bara instämma. I princip ingen skillnad från min 30-06. Däremot har jag funderingar på inskjutningen med Aimpointen... Att skjuta in på 100 m känns för långt. Vad är rimligt? 50 meter med någon cm överslag? Eller 100 m utan överslag? Svårt att skjuta in på 100...Högaktningsfullt. /C Det nämndes tidigare den hårda bakkappan på Sako. Den har jag på min 30-06 men inte på .375:an. De ser dock nästintill identiska ut. Innebär det att bakkappan på .375 är utbytt tro? Och om du har en .375a så skall du handladda. Så är det bara.
Publicerat Juli 1, 200916 yr Författare Och om du har en .375a så skall du handladda. Så är det bara. Hehehehehe... Kanske det. Men nu var det andra frågetecken jag ville räta ut. Har vare sig tid/eller plats att handladda i dagsläget och väljer istället att lägga lite pengar på det.
Publicerat Juli 4, 200916 yr Ser bra ut, jag sköt in kikarsiktet på 200m och öppna rikmedel på 80m, hade koll på läget och den var klar på allt upp till 300m, inga problem att skjuta in den med aimpoint på 100m då har du koll på läget ut till 150m, när du är klar provskjut från 30m-150m så har du koll på läget. Är det 4 eller 2 moa på punkten?
Publicerat Juli 4, 200916 yr Författare Den skall dessutom vara PA-DSS Compliant och följa PCI PED (obs, internskämt, man BEHÖVER inte begripa detta) HAHAHHAAHAHAHAHA.. Missade detta inlägg tidigare... Sjukt kul skämt för oss i branschen!
Publicerat Juli 4, 200916 yr Författare Ser bra ut, jag sköt in kikarsiktet på 200m och öppna rikmedel på 80m, hade koll på läget och den var klar på allt upp till 300m, inga problem att skjuta in den med aimpoint på 100m då har du koll på läget ut till 150m, när du är klar provskjut från 30m-150m så har du koll på läget.Är det 4 eller 2 moa på punkten? 200 m? Herregud, jag tyckte 100 var jobbigt... 2 MOA på mitt sikte. Skall jag skippa överslag på 100 m eller ligga några cm över "som vanligt"?
Publicerat Juli 4, 200916 yr 200 m? Herregud, jag tyckte 100 var jobbigt... 2 MOA på mitt sikte. Skall jag skippa överslag på 100 m eller ligga några cm över "som vanligt"? Tror du behöver hänga med på nästa skjutning satte tre dödande skott på 470m i en älg, inget jag skulle prova under jakt om det inte var en skadeskjutning, bra med 2moa då det inte täcker så mycket av målet.
Publicerat Juli 4, 200916 yr Författare Tror du behöver hänga med på nästa skjutning satte tre dödande skott på 470m i en älg, inget jag skulle prova under jakt om det inte var en skadeskjutning, bra med 2moa då det inte täcker så mycket av målet. Hahaha.. Ja, det låter som man skulle behöva lite ledning...
Publicerat Juli 4, 200916 yr Hahaha.. Ja, det låter som man skulle behöva lite ledning... Har du hittat nån bra ammo för jakt och övning än? federal har en billig men gick riktigt kass i min bössa tror den heter power-shok, deras tbbc är en riktigt bra kula, remington har en som det varit bra pris på, har hyslor om du vill skicka på handladdning.
Publicerat Juli 4, 200916 yr Författare Kört på oryxen tills nu. Kommer troligen bli denna för jakt (i första skede iallafall) så nu är jag på jakt efter billigare ammo för övning. Skall kolla vad som finns på WB på måndag. Handladdning lär bli i ett senare skede. Men jösses vilken skön bössa, en ren smekning att skjuta!