Publicerat December 8, 200817 yr Tänkte passa på o ställa frågan, har säkert ställts flertalet gånger förrut. Två vänner (som var med mig och Rodent och tog jägarexamen samtidigt) ska införskaffa sina första klass 1:or. Jag gick igenom samma resa i våras, och slog då till på en 30-06, som jag tycker verka klara av det mesta viltet. Jag föreslog samma kaliber för vännerna, men tänkte jag ska slänga frågan till er mer rutinerade oxå. Den ena vännens svärfar, som jagat i 40 år, tycker 30-06 sparkar för mycket och förordar 6,5:a istället. Om man nu vill ha en bra första bössa för rådjur, gris o älg. Vad är den optimala kalibern? Båda två hänger här på forumet men har hittills inte vågat presentera sig
Publicerat December 8, 200817 yr Jag lägger min röst på 6,5. Billig att köpa, bra dräp, otroligt mångsidig samt en nationalklenod 308, 30-06 och 8X57 är även de superba patroner men jag håller nog 6,5 som trevligare om den även skall användas till toppjakt och rådjurs/räv vak.
Publicerat December 8, 200817 yr Lite trist svar kasnke men en 30-06 eller en 308 passar nog de båda herrarnas syften perfekt. Det finns ju en uppsjö med kalibrar men till och börja med så är nog det ett bra val. 6,5X55 Funkar bra till alla de viltslag med 308 och allra helst 30-06 är ju lite mer drag i. Billig övningsammo är ju ett stort pluss till 6,5an. Skulle jag välja en kaliber idag skulle det nog bli en billig 6,5 till banan och en 30-06 till skogen. Men si då blir det ju två vapen=dubbelt så roligt Börja där o byt efter hand, det är nog mitt tips. /Lasse
Publicerat December 8, 200817 yr Jag vet inte men det kanske någon annan vet. Är det nog mycket död i en 6,5 för att rekomendera den till första älgjakten?
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Jag vet inte men det kanske någon annan vet. Är det nog mycket död i en 6,5 för att rekomendera den till första älgjakten? Jag var lite mer inne på om den inte är för "klen" för gris oxå. Reflektioner?
Publicerat December 8, 200817 yr Max 308 till pojkarna säger jag! De har ju inte lika manlig kroppshydda som du och jag (om du nu inte spinnat bort allt för mycket)... Skämt åsido, jag säger 30-06, då kan vi dessutom gå ihop och inhandla ammunition billigare. E och F>> Dags för registrering/presentation nu tycker jag...
Publicerat December 8, 200817 yr Jag vet inte men det kanske någon annan vet. Är det nog mycket död i en 6,5 för att rekomendera den till första älgjakten? Nog mycket "död" i 6,5 till älg? Hur många älgar fälls det varje år av 6,5 och hur många älgar har fällts genom åren? Jag har flera bekanta som jagar älg med 6,5 och ingen av dem har haft anledning att klaga på dess effekt. Vet till och med jägare som skjuter björn med 6,5. Jag skulle själv inte tveka att använda den till gris om jag hade gris här uppe.
Publicerat December 8, 200817 yr Skulle jag välja en kaliber idag skulle det nog bli en billig 6,5 till banan och en 30-06 till skogen.Men si då blir det ju två vapen=dubbelt så roligt Börja där o byt efter hand, det är nog mitt tips. /Lasse Mycket bra tips Lasse, jag är helt med. Tycker personligen inte att 30-06an sparkar så mycket mer är 6,5an, det beror på vad du stoppar i den.
Publicerat December 8, 200817 yr 6.5x55 och/eller 8x57JS Lämplig att börja med för att lära sig skjuta. Med tanke på hur mycket älg det finns i mellansverige och grisarna som skjuts till 90% är årsgrisar så är inte en 6.5x55 så tokig. Sen kan man ju byta upp sig till nåt grövre vartefter. Skulle jag bara få ha ETT klass 1-vapen i valfri kaliber skulle det utan tvekan bli en 8x57JS.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare ok, så sammanfattningsvis verkar majoriteten förespråka 6,5. Billigare ammo är ju alltid trevligt ur övningssynpunkt. ska se till att grabbarna läser detta, så får de fatta sina beslut själva. Tack o bock för snabb och bra input från många
Publicerat December 8, 200817 yr Kalibervalet är inte så intressant anser jag, det viktigaste är att det finns ett bra utbud av övnings/jakt ammo att tillgå, långt viktigare än val av kaliber är att bössan passar och är i gott skick (om man köper begat). Naturligtvis så är det viktigt att bössan presterar bra träffbilder också. Val av bössa må vara viktigt, men faktiskt så är val av kikare med fästen minst lika viktigt för att allt skall fungera, glöm inte det. Många är det som köpt en dyr fin bössa och hängt på nått billigt från kina i lika billiga fästen "det duger åt mig, jag jagar inte så ofta" får man höra som ursäkt....brrrrrrr...jag ryser vid bara tanken. Det finns bra begagnad optik att hitta till bra priser, och snåla inte på fästen, köp stålfästen av kända fabrikat. Det värsta som finns för en nybörjare i skogen är att man inte riktigt litar på grejorna, viltet skall falla om man sköter sitt bakom skaftet, det skall inte finnas någon tvekan om det.
Publicerat December 8, 200817 yr ok, så sammanfattningsvis verkar majoriteten förespråka 6,5. Billigare ammo är ju alltid trevligt ur övningssynpunkt.ska se till att grabbarna läser detta, så får de fatta sina beslut själva. Tack o bock för snabb och bra input från många Nja. Det är väl inte hela sanningen. Köper Remingtons övning/FMJ i 308w för en ganska billig penning. Dessa finns ej i 6,5 vad jag vet, och man är väl hänvisad till Seillier&Bellot om man ska ha "billig" övningsammo. Sen är utbudet på fabriksladdade jaktpatroner mycket större i 308/30-06 om du kollar Norma/Sako/Lapua. /Må
Publicerat December 8, 200817 yr Vet ite hur det är på "era" skjutbanor men här hemma sponsrar klubben med lite av priset på ammon. 6,5 30kr serien, om 8 skott 308 och 30-06 45 kr per serie Min 7X64 120 kr per serie, ingen sponsring där inte /Lasse
Publicerat December 8, 200817 yr Vet ite hur det är på "era" skjutbanor men här hemma sponsrar klubben med lite av priset på ammon.6,5 30kr serien, om 8 skott 308 och 30-06 45 kr per serie Min 7X64 120 kr per serie, ingen sponsring där inte /Lasse Samma sak hos oss, klubben köper in 6,5x55, 308 och 30-06. Det finns även en vänster och en högerbössa att låna, 6,5or, väldigt bra ordnat. Om man tycker S&B är ok att skjuta med så är det väldigt billigt. Jag hävdar ju att som nybörjare är det viktigaste att man faktiskt tränar med den bössa man har och om man inte har en mycket vidlyftig ekonomi så är det ju klara fördelar med de standardkalibrar som vi nämnt här.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare ok, jag låter dem dra sina egna slutsatser efter att ha läst tråden. Men fattar jag det rätt så duger 6,5, 30-06 och .308 till älg/gris/rådjur utan tvekan?
Publicerat December 8, 200817 yr ok, jag låter dem dra sina egna slutsatser efter att ha läst tråden.Men fattar jag det rätt så duger 6,5, 30-06 och .308 till älg/gris/rådjur utan tvekan? Rätt uppfattat, placeringen av kulan har betydligt störe betydelse /Lasse
Publicerat December 8, 200817 yr Jag har inte odelat positiva erfarenheter av 6,5 till älg så min rekommendation skulle vara 308 W. 6,5X55 är en fenomenal kaliber till rådjur, dovhjort och toppfågel men till storoxe och storgalt vill jag gärna ha något med lite mer marginal om tex kulan skulle ta i överarmsbenet. Som alltid handlar det om skottplacering men om olyckan skulle vara framme (även om val av kula har stor betydelse). Som sagt, jag hade satsat på 308 W. eller 8X57JS som Madog föreslog, mycket välbalancerad kaliber..
Publicerat December 8, 200817 yr Jag har inte odelat positiva erfarenheter av 6,5 till älg så min rekommendation skulle vara 308 W. 6,5X55 är en fenomenal kaliber till rådjur, dovhjort och toppfågel men till storoxe och storgalt vill jag gärna ha något med lite mer marginal om tex kulan skulle ta i överarmsbenet. Som alltid handlar det om skottplacering men om olyckan skulle vara framme (även om val av kula har stor betydelse). Som sagt, jag hade satsat på 308 W. eller 8X57JS som Madog föreslog, mycket välbalancerad kaliber.. Instämmer tillfullo! Även jag har en del mindre positiva erfarenheter av 6,5x55 såväl egna som andras. 308W eller som nu börjar bli tjatigt nästan 8x57Js,med den sistnämda är det lite som fiskdammen-vinst varje gång /Micke
Publicerat December 8, 200817 yr säger som alla andra 308W funkar till allt och lite till har själv en 9,3x57 och den kommer att få stanna i skåtet.. fick jag välja mellan 6,5, 308win eller 30-06 så är valet enkelt.. då skulle det bli 308win rätt billig och skjuta med tycker att 6,5 är lite klen om man vill ha en allt allo bössa.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare ok, så då får de välja mellan 308 och 30-06. jag gillar ju personligen 30-06, kan ju bero på att det är den bössan jag skjutit med allra mest på skjutbanan
Publicerat December 8, 200817 yr Rätt uppfattat, placeringen av kulan har betydligt störe betydelse /Lasse Huvudet på spiken man kan inte kompensera dåligt skytte med grövre kaliber men jag skulle dock sikta på 30-06, om jag inte mins fel så ligger väl 6,5 lite i faro zonen för klass 1 om det blir blyförbud lr kom jag ihåg fel nu
Publicerat December 8, 200817 yr Skit i allround och köp en av varje. Nä men det är svårt att hitta en kaliber som funkar bra på allt. Mitt råd skulle vara att börja med en 308 och utöka vapengarderoben därifrån. Det beror ju lite på vad man ska jaga.