Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra och vettig "allround"kaliber

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

ingen som har en 30-06 eller 308 som "ligger o skräpar", så kanske de kan hitta snabba köpare. B)

Publicerat

Om dina polare spelar i samma liga som du och Rodent så har de ju råd att köpa nytt. :o

Skicka grabbarna till Walter Borg och fråga efter Björn så lovar jag att han säljer dom ett vapen som de blir skitnöjda med.

Man får en bra, ny remmington för runt 7000 spänn så det är lika bra att köpa nytt.

Plastkolv och rostfritt rules. :D:o

Publicerat
Om dina polare spelar i samma liga som du och Rodent så har de ju råd att köpa nytt. :lol:

Skicka grabbarna till Walter Borg och fråga efter Björn så lovar jag att han säljer dom ett vapen som de blir skitnöjda med.

Man får en bra, ny remmington för runt 7000 spänn så det är lika bra att köpa nytt.

Plastkolv och rostfritt rules. ^_^;)

Nu blev jag gråtmild Örjan! :rolleyes:

Jag röstar för en bössa i 308w! Snäll att skjuta med och bra utbud av kulor.

Publicerat

Köp en bössa med pipbytessytem på så då är det ju bara å köpa en pipa till ^_^

Publicerat

Sven-Erik på Västsvensk vapenkonsult (www.vsvk.se) har en trevlig Win 70 i 308 Win för 5500 hemma. Det är en bössa jag definitivt skulle kunna tänka mig som allroundbössa om jag inte redan hade full garderob...

Här är bilder på skönheten:

winch70.jpg

winch70_mek.jpg

winch70_mekv.jpg

Publicerat
  • Författare
Köp en bössa med pipbytessytem på så då är det ju bara å köpa en pipa till ;)

Det gjorde jag ^_^ Lite inne på att skaffa en ny pipa, så fort jag kommer igång med jakten på riktigt :)

Publicerat

6,5*55 eller .308 är två riktiga allround kalibar anser jag.

Publicerat

Vet en Tikka m65 30.06 för dryga tvåtusen... PM'a så får ni numret som ni kan navigera vidare med.

Publicerat

i valet mellan en 30-06 och en 308 skulle jag lätt ta 308.

skillnaden i hastighet och anslag är helt obetydlig, hade 3006 men böt till en 308 när jag uppgraderade vapengarderoben lite...

tycker det är en bekvämare kaliber...

mvh

Publicerat

en beggad sako eller tikka i 308 skulle ja satsa på :P

Publicerat

Hej jag jagar uteslutande med 6,5 när det gäller kula....skjuter med alaska kulan och den har jag bara positiv erfarenhet av...

2 vuxna älgar varav en riktig STOR oxe som stupat på plats med 1 skott inte för stor köttförstörning heller. även skjutit rådjur där den gjort sig effektiv .

sen har jag skjutit räv med helmantel (kronans ammunition) och då har den varit hel och fin även vid utgångs hålet...

så jag skulle rekomendera en 6,5. och för dig som undrade om det var tillräckligt mycket död i den är svaret JA självklart så länge du träffar i träffområdet.

mvh jonas

Publicerat
Hej jag jagar uteslutande med 6,5 när det gäller kula....skjuter med alaska kulan och den har jag bara positiv erfarenhet av...

2 vuxna älgar varav en riktig STOR oxe som stupat på plats med 1 skott inte för stor köttförstörning heller. även skjutit rådjur där den gjort sig effektiv .

sen har jag skjutit räv med helmantel (kronans ammunition) och då har den varit hel och fin även vid utgångs hålet...

så jag skulle rekomendera en 6,5. och för dig som undrade om det var tillräckligt mycket död i den är svaret JA självklart så länge du träffar i träffområdet.

mvh jonas

Ja träffar man så spelar det ju inte så stor roll. Men nu gällde det två nybörjare. Utan att försöka nedvärdera någon så kan det vara ide att köpa en bössa som tillåter lite större marginaler. Det är ju inte alla som första året innan de går ut i älgskogen som skjuter några hunra skott på banan... Men självklart, om man skuter så mycket så är en 6,5a väl motiverad.

Publicerat

Tycker det är märkligt att man rekommenderar kraftigare kalibrar till nybörjare som en kompensation för att de kanske inte är lika vana skyttar och "kan missa eller träffa illa" :angry:

Betyder det att alla gamla gubabr som ser illa, aldrig tränar och ofta missar eller skadeskjuter bör köpa sig 458or eller 416 rigby bössor? :wacko:

Mitt sista tips, köp ett vapen med en kaliber ni trivs med, träna med det så ni känner vapnet och dess prestanda på olika avstånd. Sen skiter ni i vapenfrågan och riktar istället in er på viltfrågan. Hur ser viltstammarna ut på marken? Vilka pass kan vara bra? Hur ser säkra skjutriktningar ut på marken? Hur bör avskjutningarna se ut? osv osv osv.

Då kommer det blir fiiiiiiina resultat

Publicerat
Ja träffar man så spelar det ju inte så stor roll. Men nu gällde det två nybörjare. Utan att försöka nedvärdera någon så kan det vara ide att köpa en bössa som tillåter lite större marginaler. Det är ju inte alla som första året innan de går ut i älgskogen som skjuter några hunra skott på banan... Men självklart, om man skuter så mycket så är en 6,5a väl motiverad.

En liten fundering.. jag tror att en nybörjare som köper sitt första vapen tränar mycket, sådan är jag. Köper jag något nytt så blir det mycket skjuta av i början, dels för att jag vill veta hur vapnet funkar men sedan för att det på något sett är roligare med ett nytt vapen.

Exabit kan nog känna igen sig :wacko:

/Lasse

Publicerat

Jag reagerar lite mot att ska man ha nån sorts dispense för att man är nybörjare? det är upp till var och en att ta ansvar att avlossa bra skott....oavsett om man är nybörjare eller inte.

jonas

Publicerat

Det är säkert sagt redan i tråden, ids inte kolla igenom..

Alla klass 1 kalibrar gör jobbet, sök efter ett vapen som passar som hand i handsken med sikte monterat! Det gör skyttet på banan roligare då det genererar ett bättre resultat än om man valt en kass stockad bössa i potent kaliber. Sen är man väl rustad för att möta vilt i skogen. Grov kaliber kan aldrig vara ett substitut för ett kasst omdöme.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Grov kaliber kan aldrig vara ett substitut för ett kasst omdöme.

Bra sammanfattning!

"Repition är kunskapens moder", ett bra motto. :)

Publicerat
Det gjorde jag :) Lite inne på att skaffa en ny pipa, så fort jag kommer igång med jakten på riktigt ;)

Jag är lite inne på att byta bössa till en med bytes system på, då är det sauer 202 forest som hägrar men jag e lite för fäst vid min 1900:a :D

Har förtillfället ett apel montage och olika kikare med diverse kulor för olika ändåmål istället, är rätt kul att mixtra med olika kulor och så oxå.

Publicerat

Köp den bössa och klass 1 kaliber som känns bra, alla gör jobbet, har skjutit med de flesta och att 30-06 sparkar kan man tacka -HVA för och deras urkassa kolvar som verkligen kunde leverera full eykyl så det skakade i tårna, varför tror alla som inte ens provat att en 9,3 är hemsk, jag tycker den är lite lagom och snäll, men inte med en hva kolv, 1900:an har jag inte provat än men ikväll, tror den är helt annorlunda.

Publicerat

Jag skulle bestämt avråda från 6,5. Inte för att den är dålig på nåt vis, tvärtom det är en mycket trevlig kaliber på alla sätt.

Grejen är bara att om det blir regeringsskifte 2010 vilket det förmodligen blir så kommer MP att sitta i regeringen och då kommer säkert blyförbudet som ett brev på posten och 6,5 blir nedklassad.

Jag rekomenderar därför nåt grövre som klara blyfria kulor.

Publicerat

jag tror inte att 6,5 blir utklasasd iom ett eventuellt blyförbud. Däremot sänks nog kraven så att 6,5 kvalar in.

Publicerat

Jag skulle starkt rekommendera .308win om man söker en allroundkaliber för svensk jakt. Liten rekyl, relativt billig, perfekt för hanladdaren med enormt komponentutbud, bra egenprecsion, effektiv, medger korta lådor mm. Finns ingen anledning attt välja 30-06 framför .308win = "mycket väsen för ingenting" Paradoxalt nog så sitter jag med en 30-06:a själv :) har haft ett antal 308:or och det kommer det bli fler av. 30-06:an är mer ett intressant objekt än optimal kaliber för det är .308win ;)