Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning tillåten på grisåtel från och med 1/2-09

Featured Replies

Publicerat

Hörde en intervju med jordbruksminister Erlandsson för en stund sedan. Tydligen blir det tillåtet med belysning på åtel fr.o.m. 1/1 -09.

Fick inte riktigt med alla detaljer, men är minst sagt kluven i kring detta verktyg att reglera grisstammar med.

Är det någon som hittar en länk på beslutet sätt in den här. Skulle vara intressant att veta om det också innefattar lampning vid skyddsjakt. Skulle vara skönt att slippa tjafset med länsstyrelsen varje år.

• Svar 76
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kan det få bort en del dåliga skadeskjutningar är det kanske inte helt fel ??

Publicerat
  • Författare

Jo det är väl kanske det positiva, det negativa ligger mer på etiska uttag på vissa marker. Nu har svinen inga skydd kvar alls...dygnet runt, året runt och inte ens mörkret fick dom ha kvar. ^_^

Publicerat

Bra poäng av MKJ, men jag måste ändå säga att jag tycker det är ett bra beslut. Skotten blir i allt väsentligt bättre placerade med hjälp av en lampas sken. Sen är jag inte någon stor vän av att behandla grisarna på det "fredlösa" sätt man gör i Sverige. Men häldre då en begränsning i lovlighetstiden. Låt dem ha våren och försommaren i lugn och ro. ^_^

Publicerat
  • Författare

Enligt Tham lär dom sig fort också, inte säkert att det blir lättare i det långa loppet med en lampa. Märkt det själv när man lampar i spannmål, de första bara glor in i lampan men 3-4 gången är det lite svårare. ^_^

Publicerat
Enligt Tham lär dom sig fort också, inte säkert att det blir lättare i det långa loppet med en lampa. Märkt det själv när man lampar i spannmål, de första bara glor in i lampan men 3-4 gången är det lite svårare. ^_^

Fördjävligt att de inte har nått skydd kvar. Hoppas du har rätt att de lär sig, på mina åtlar kommer endast månen att lysa... blir nog än mer välbesökta snart.

Publicerat

En intressant sak är väl också HUR ljust det ska va...

För egen del som inte ens har egen mark att vaka på så inbillar jag mig att det skulle räcka med en eller kanske två solcellslampor på ställningen till foderautomaten, dvs ett diffust ljus som jag inte tror att det reagerar så mycket på som om det skulle sitta en vassare lampa.

För övrigt har 338:an rätt i sin signatur...

Publicerat

Gubben hos Svante Nilsson pratade om att lasersikten skulle bli lagliga vid grisvak.

Någon som hört om det ?

/H

Publicerat
Gubben hos Svante Nilsson pratade om att lasersikten skulle bli lagliga vid grisvak.

Någon som hört om det ?

/H

Pratade med Svante själv om detta i förra veckan. Tanken är att ta fram ett rödpunktssikte med både den "traditionella rödpunkten" och en projecerande laser. Siktet är speciellt framtaget för eftersöksjägare där den projecerande lasern skall underlätta skott i mörker. Med ett sådant sikte kan du ha 100-procentig koll på hundar m.m. eftersom du inte ens behöver föra bössan till axeln för skott. Tillståndbiten från myndigheterna är dock forfarande en nöt att knäcka.

Publicerat

hörde samma sak idag när jag var hos lövling (svante nilssons).

tror det inte blir lättere med en lampa på åteln,

Publicerat

Jag tror inte det blir tillåtet med lampa fastsatt på bössan, utan det blir nog belysning på åteln. Grisarna lär sig fort vad som är farligt och många kommer med stor sannolikhet att skygga för ljuset.

Påståenden som att vi kommer att skjuta alla grisar nu är helt fel. Jag har lyst på grisar i enbart observation i flera år och ser att många individer skyr ljuset. Kan hända använder sig jägare redan idag av lampor i området där jag jagar.

Jag är för lampor, men endast om de används på åtlarna och då skall det vara ett svagt ljus som endast ger jägaren tillräckligt ljus för att kunna skjuta ett bra skott på rätt djur.

Publicerat

Njae.. ingan lampa för min del. Jag avstår nog hellre.. :/

Publicerat

Vi har ju varit inne på diskutionen om kikarsiktens storlek och skymningsvärde X antal ggr på denna sidan.

Stora kikare med bra skymningsvärde och kvalitetslinser gör ju att man ser bra mycket bättre en med en mer normal kikare.

Tyvärr är det ju så att dessa kikare kostar en månadslön för många, då är det inte lätt att köpa sig en sådan produkt.

Om nu belysning blir tillåten på åtel i något slag, känns nästan som det måste komma lite riktlinjer om hurdan belysning det ska vara, så kommer ju detta att underlätta för jägare med normala kikarsikten.

Jag har ju som de flesta här vet inga grisar på mina marker men de är på god väg hit :wub: men runt omkring mig så finns det stundtals gott om dom.

Jag kan nog på rak arm räkna upp minst 5 st jägare som använder otilåtna medel typ vapenmonterade lampor eller mörkersikten för att kunna skjuta gris i mörker.

Detta är för sjävligt men jag är ingen polis och ingen av dom jagar på eller brevid moin mark så jag ser ingen anledning att börja bråka med dom när jag inte har mera kött på benen. Visst olagligt och oetiskt men till deras försvar så går grisarna väldigt illa åt grödor och vallar.

Vad vill jag nu säga med min utstickta haka -_- Jo att om man får en laglig belysning som möjlig gör jakt i skymning och dåligt ljus lättare för gemene man så kan det vara en fördel, så inte så många behöver känna sig tvingade att gå till olagligheter för att kunna jaga.

Det belastar ju inte ekonomin så hårt att köpa en surfire lampa för 1000-1500 och använda den istället för att köpa ett nytt kikarsikte för 15000 eller mer.

Jag inser ju givitvis att om man inte har råd att köpa tillräcklig utrustning för att bedriva en viss sorts jakt så måste man låta bli att bedriva den jakten.

Tyvärr resonerar inte alla så.

Lite av vad jag tycker, kan ju ha riktigt fel men är ganska säker på att etiken hos många jägare sträcker sig inte längre en vad den egna plånboken tillåter.

Sen kasnke det är ett dåligt skäl till att tillåta belysning vid jakt men det är en annan sak. Jag har alltid varit dålig på politik men är en ganska realistisk människa.

Jag tror o hoppas på att man måste se lite realistiskt på denna fråga.

/Lasse

Edit: min satans bredbansuppkoppling stal halva mitt inlägg. :(

Publicerat
  • Författare

Dom röstar i riksdagen i morgon först. Tillståndet rör tydligen bara fast belysning på åtel, således ej lampa.

Publicerat
Dom röstar i riksdagen i morgon först. Tillståndet rör tydligen bara fast belysning på åtel, således ej lampa.

Bra! :rolleyes: Jag har skrivit om detta till länsstyrelsen i Halland förut.

Publicerat

Snart får vi blanda medel i vårt foder så grisen blir självlysande suck,,,

Publicerat
Snart får vi blanda medel i vårt foder så grisen blir självlysande suck,,,

Fosfor funkar säkert.... -_--_-:D

Publicerat
Hörde en intervju med jordbruksminister Erlandsson för en stund sedan. Tydligen blir det tillåtet med belysning på åtel fr.o.m. 1/1 -09.

Fick inte riktigt med alla detaljer, men är minst sagt kluven i kring detta verktyg att reglera grisstammar med.

Är det någon som hittar en länk på beslutet sätt in den här. Skulle vara intressant att veta om det också innefattar lampning vid skyddsjakt. Skulle vara skönt att slippa tjafset med länsstyrelsen varje år.

Är det om detta som Du har hört?

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/skr...hre/temp44C.asp

http://annabergkvist.blogspot.com/2008/10/...tern-eskil.html

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299363

http://www.eniro.se/query?search_word=Bely...a=&what=all

-_-

Publicerat

Vad händer när alla börjar skjuta på grisar med belysta åtlar och grisarna lär sig att det är livsfarligt att gå fram i lampskenet?? Vart tar grisarna vägen då och frågan är om det verkligen underlättar? När man jagar i grödan påstår ju dom som har erfarenhet att grisarna sticker när lampan tänds efter några kvällar.

Jag har alltid eftersökslampan monterad när jag vakar på gris nattetid då det är enkelt att lysa efter skottet och titta vad som hände, sista svinet jag sköt såg jag hur bra som helst i Zeissen och just när jag skjutit och grisarna dragit iväg tände jag lampan för att se om grisen lagt sig i skottet eller dragit iväg, när jag tände var det som att hälla ett glas mjölk framför mig då det var disigt pga väderomslaget, jag hade ej kunnat skjuta ett säkert skott med lampan kan jag säga men däremot när det var mörkt framträdde ej dimman särskilt mycket.

Publicerat

Den mängd skit som anförs av innehavaren i den butiken är inte bara enorm den stinker något grönjävligt.

Lasersikten är inte på utredning att bli tillåtna vid någon form av jakt alls.

Skit i hans svamlande och njut av den stundtals absurda prissättningen.

/Christian

Någon som hört om det ?

/H

Publicerat

Jag hoppas verkligen inte att strålkastare blir tillåtet. Ett svagt ljus med solcellslampor på åteln gör att grisarna inte skyggar nämnvärt. Ett par spotlights hängandes ovanför åteln är fullt tillräckligt! Jag har provat dessa i trädgården och de ger ifrån sig ett tillräckligt koncentrerat ljus, men ändå inte störande för grisarna.

Publicerat
Jag hoppas verkligen inte att strålkastare blir tillåtet. Ett svagt ljus med solcellslampor på åteln gör att grisarna inte skyggar nämnvärt. Ett par spotlights hängandes ovanför åteln är fullt tillräckligt! Jag har provat dessa i trädgården och de ger ifrån sig ett tillräckligt koncentrerat ljus, men ändå inte störande för grisarna.

Det kanske är skillnad om grisarna blir vana vid att det ständigt är ett svagt ljus på matplatsen än om det plötsligt slås på en stark lampa och sedan smäller? Dessa solcellslampor, hur länge håller dom och hur kraftig måste solen vara för att dom skall laddas?

Publicerat
Det kanske är skillnad om grisarna blir vana vid att det ständigt är ett svagt ljus på matplatsen än om det plötsligt slås på en stark lampa och sedan smäller? Dessa solcellslampor, hur länge håller dom och hur kraftig måste solen vara för att dom skall laddas?

Det finns redan idag bra alternativ på marknaden för detta. Det är också enkelt att bygga ihop själv. Det som behövs är ett par spotlights av solcellsmodell, skymningsrelä, bilbatteri, kablar och en solcellspanel. De nya panelerna laddar batteriet även om det är mulet.

Publicerat

Kommer detta att gälla all åteljakt?

Även på rävåteln således?

Publicerat
Kommer detta att gälla all åteljakt?

Även på rävåteln således?

Nej detta är vildsvin det gäller. Jordbruksminister Erlandsson var på Rapport igår om just tillstånd att få använda lampa för att decimera vildsvinsstammen som många lantbrukare anses växa för stor inom de kommande åren.