Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning tillåten på grisåtel från och med 1/2-09

Featured Replies

Publicerat
Kommer detta att gälla all åteljakt?

Även på rävåteln således?

Nu handlar det om åtelplatser för vildsvin! Angående rävåteln, gäller samma som tidigare.

• Svar 76
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

ÄÄÄÄÄsh, hade varit en fin julklapp.

Nåväl, vad slår rävvak i månljuset.....

Publicerat
ÄÄÄÄÄsh, hade varit en fin julklapp.

Nåväl, vad slår rävvak i månljuset.....

Ja eller för den delen svinvak i månljus... :wacko:

Publicerat

Månljus är underbart..

/Lasse

Publicerat
Den mängd skit som anförs av innehavaren i den butiken är inte bara enorm den stinker något grönjävligt.

Lasersikten är inte på utredning att bli tillåtna vid någon form av jakt alls.

Skit i hans svamlande och njut av den stundtals absurda prissättningen.

Genialt forumlerat och otroligt sant :wacko:

När det gäller belysningen så får det vara för min del som det känns nu, det roliga är ju att grannen nu mera kan ha sina lampor och elledningar uppsatta med gott samvete..

Känns mer naturligt och rättvist att skippa belysningen.

Mvh!

Publicerat

Tycker det hade varit bättre att tillåta jakt med lampa i grödorna där dom gör skada. Sen vet jag att det skjuts mycket redan idag med lampa på åtlarna så där tror jag inte det gör mycket nytta!

mvh

Publicerat
Tycker det hade varit bättre att tillåta jakt med lampa i grödorna där dom gör skada. Sen vet jag att det skjuts mycket redan idag med lampa på åtlarna så där tror jag inte det gör mycket nytta!

mvh

Oja.. var på en grisjakt för ett tag sen.. en vanliga gemensamhetsjakt med tre älglag som gick samman och jagade gris. Tror jag såg 4 st med monterade lampor på sina bössor.. :)

Publicerat
Oja.. var på en grisjakt för ett tag sne.. en vanliga gemensamhetsjakt med tre älglag som gick samman. Tror jag såg 4 st med monterade lampor på sina bössor.. :D

Jo men vad säger det? Jag har lampa på min bössa.

Jag tror jag gör som jag brukar, avstår åteljakt. :) Ska kanske sitta på kompisens åtel i kväll, utan bössa. ;)

Publicerat
Jo men vad säger det? Jag har lampa på min bössa.

Jag tror jag gör som jag brukar, avstår åteljakt. :) Ska kanske sitta på kompisens åtel i kväll, utan bössa. ;)

Får du ha en lampa monterad även när du inte bedriver eftersök? Had för mig att man inte får ha det, men jag kan som sagt ha fel.. ?

Publicerat
Får du ha en lampa monterad även när du inte bedriver eftersök? Had för mig att man inte får ha det, men jag kan som sagt ha fel.. ?

Är väl bara en pipvikt tills den är tänd? :)

Publicerat
Är väl bara en pipvikt tills den är tänd? :)

Sant.. åkte man dit för att ha en lampa på bössan så kunde man ju likväl åka dit för sexuellt ofredande.. man har ju utrustning för sådant också.. ;)

Publicerat

Då vildsvinet är ett mycket läraktigt vilt så är jag emot belysning. Idag kan man komma i mörker med pannlampan tänd under eftersök utan att grisen skyggar för ljuset, hur blir det med det i framtiden om de lärt sig att smällen kommer med ljuset ?

Om det nu är så viktigt att skjuta med belysning anser jag att åtelplatserna får flyttas in till gårdar / hus etc där en redan "naturlig" belysning finns.

Låt skogen få vara mörk under den mörka delen av dygnet !

/ ekebo

Publicerat

Lite mer info...

http://www.regeringen.se/sb/d/11204/a/117409

Läser man utdraget hos SJF så ser man denna punkt:

• Länsstyrelsen kan beordra tvångsjakt

Det kan bli intressant att se hur det ska fungera! ;)

Publicerat

Enligt representant från jägarförbundet så är det förbjudet att använda att vapen med fast monterad belysning på till annat en eftersök.

Frågan blir ju när lampan sitter fast med en gummistopp eller liknande.

Vad är fast montering?

På sitt vapen hade han ett vanlig kikarfäste som han monterat på pipan. Där kunde han vid behov fästa en lampa som han monterat i motsvarande del till kikarfästet.

/Lasse

Publicerat
Lite mer info...

http://www.regeringen.se/sb/d/11204/a/117409

Läser man utdraget hos SJF så ser man denna punkt:

• Länsstyrelsen kan beordra tvångsjakt

Det kan bli intressant att se hur det ska fungera! ;)

Känns som att jag kunde erbjuda mig som Tvångsjägare i vissa av de fallen :rolleyes:

/Lasse

Publicerat

Nu får de mig osökt att fundera på om Sverige är först i världen med vildsvin?

Va jag menar är att det måste väl finnas kunskap i förvaltning och jakt på andra håll i världen som vi kan ta efter?

Verkar som vanligt att vi Svenskar ska försvenska allt och uppfinna hjulet ännu en gång...

Publicerat

Det här kan bli intressant :lol: Efter att ha läst länken till regeringen så kan man undre hur länge till man kommer att jaga. Dom kommer att lägga sej i allt. Jag bara väntar på att spettsnissarna via avelsförbund och annat kommer att kräva att det skall vara grått i koppelet. Och nu skall dom alltså belysa åtlarna som skall fyllas med av staten godkännt foder framtaget av gnällarnas förening i syfte att sänka grisens reproduktion.

Jag blir så trött.

Publicerat
Nu får de mig osökt att fundera på om Sverige är först i världen med vildsvin?

Va jag menar är att det måste väl finnas kunskap i förvaltning och jakt på andra håll i världen som vi kan ta efter?

Verkar som vanligt att vi Svenskar ska försvenska allt och uppfinna hjulet ännu en gång...

Jo kunskapen finns nog, men jag tror nog att det finns en del kulturella skillnader. Jmfr t es Polen och Sverige så har vi ju helt andra ägarstrukturer samt olika jaktkulturer. Där har man ju även skador reglerat via arrende etc, något vi ännu inte sett lagstadgat iaf. Jag tror nog att vi i Sverige bör studera hur och lära oss av andra länder, men oavsett så tror jag vi måste anpassa och hitta ngt som funkar. Ser vissa saker som ett steg i rätt riktning, men framtiden får väl utvisa vad det verkliga resultatet blir.

Publicerat

Pratat med expertis, det gäller enbart fast belysning. Allt annat, laserpekare och shure-firelampor berörs inte av detta.

Mvh!

Publicerat
Pratat med expertis, det gäller enbart fast belysning. Allt annat, laserpekare och shure-firelampor berörs inte av detta.

Mvh!

Bra det, lite lugn borde dom få.

Kanske ska ända överskriften till 1/2-09, det var väl då det skall träda i kraft.

/Lasse

Publicerat

Tydligen skall bara svaga lampor i orange eller rött och med skymningsrelä tillåtas. Inget får styras inifrån kojan/tornet.

Publicerat

Ja de där var ju lagom invecklat iaf :lol:

För att få det klart för mig bara

Får man ha en eftersökslampa på vapnet om man inte använder den förrän efter skottet?

Sen en liten fråga får man använda mörkerkikare vid åteljakt inte kikarsikte alltså?

Funderar vad som gäller

Publicerat
Kommer detta att gälla all åteljakt?

Även på rävåteln således?

Som en tröst i mörkret för dig DP.

Rävar får skjutas i belysning som inte är avsikligt uppsatt för just rävvak.

Såg inte du ett par vildsvin vid din åtel i somras :D

Mvh...

Publicerat

Tanken är ju kul. :(

Sveriges mörka skogar blinkar som en jävla Rave-fest. :huh:

Vad blir näst ? Spedade harar som inte kan sluta skutta :D eller en övertänd hackspätt som avverkar telestolpe i massor ! :o

Nasse själv drar en lina under under strobern på matplatsen för att senare gå och våldta bondes sugga. Och förnekar det hela med att han va så jävla hög så inte mins och att hon va med på det hela.

Tja........................

Publicerat

Frågan är då om man komar att få skjuta anat vilt på desa belysta grisåtlar?

Mvh Anders Hj