Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska ni få mig o bli av med mina fördommar :)

Featured Replies

Publicerat

Hej alla jägare!

Jag vill börja med att tacka för det varma välkomnandet som jag fick, trots mina ståndpunkter. Tror faktiskt helt ärligt att en jägere inte skulle bli lika trevligt bemött på ett forom för djurrättsaktivister. :unsure: Till er som inte läst min presentation, gör det gärna. Innan mina ivriga o intressanta frågor så vill jag berätta lite om vad jag tycker o tänker. Djuren var här på jorden före oss människor och vi måste respektera dem till 100%. Efter som det finns bra och dåliga läkare, bra och dåliga advokater, bra och dåliga bilister så finns det självklart bra och dåliga jägare. Jag kom hit med fördommar mot jägare då de jägare jag tidigare pratat med kört med fula metoder o i mina ögon är de då mördare. Men jag drar inte alla över en kam, och med min ev. framtida dokumentär vill jag visa att även de som kallar sig för djurvänner bidrar till djurens lidande genom att t ex använda smink som är testat på djur (vilket är helt onödigt, är själv sminkberoende o det finns superbra smink på bodyshop som inte är djurtestat, tips för frugan därhemma :angry: ).

Som jag nämnde så kom jag hit med fördommar men jag ville inte provocera ngn utan är ute efter en intressant diskussion o vill lära mig mer om jakt. Då de jägare jag tidigare pratat med var kopior av dom från den svenska filmen "jägare", så var ju inte det någon hit precis :blink: Men en del av er har säkert haft fördommar om djurrättsaktivister; ni kanske tror att jag har rött hår, hår under armarna, palestinasjal o sitter o flummar på veggicafé hela dagarna. :angry: Men så är det naturligtvis inte. Jag älskar bara djur helt enkelt o mår dåligt över att se dem lida. Om en människa blir påkörd av en bil så får han/hon självklart hjälp på en gång, folk rusar dit, man ringer ambulans mm. Vad händer om ett djur blir påkört? Får knappast samma hjälp även om de också känner smärta. Hur som helst, nu till mina frågor. Ett stort tack till alla som läser detta/svarar.

1) Om ngn kommer fram till er o förespråkar vegetarisk mat kanske ni menar att "människan alltid ätit kött, det är naturligt för människan o äta kött" men om ni då får argumentet tillbaka att "män har alltid förgripit sig på kvinnor" och "det har alltid funnits krig" och detta är inga anledningar till att det alltid måste vara så, vad svarar ni då?

2) Hur pass ofta äter ni en måltid som är helt vegetarisk?

3) Tycker ni att det är konstigt att vara vegetarian/vegan?

4) De flesta barn gillar, som bekant, djur. Men det finns också barn som är stygga mot dem, jag såg ett par pojkar sparka på en igelkott en gång. Vad hade ni gjort i den situationen?

5) Ni verkar bry er om era hundar otroligt mkt o jag gillar att ni har fina kort på dem. Om (när) ni har skadeskjutit ett djur, har ni inte tänkt på att det djuret lider på ungefär samma sätt som er hund skulle lida om den blev skadad..? Hm, hörde själv att frågan blev lite konstigt utförmad men ni kanske förstår vad jag menar.

6) Detta med skadeskjutningar verkar hända allt för ofta, borde det inte vara svårare att få jaktlicens?

7)Jag har inget emot en seriös jägare som hjälper rävar med skabb o bli av med lidandet, är skickliga, har respekt för alla djur osv. Men de jägare som är oseriösa, bara vill visa upp troféer, är slarviga osv, klarar jag inte av. De verkar ha fått sin jaktlicens i ett Kellogspaket. <_< Ni som är seriösa jägare, vad gör ni åt detta?

8) Vad har ni för syn på "djurhållnig" under följande punkter:

- att ha innekatt

- att ha en dressyrhäst som i stort sätt bara rids inomhus

- cirkusdjur

9) Tycker ni att det är OK med plågsamma djurförsök för att...

- Få fram nytt smink, schampoo och andra hygienartiklar

- Få fram nya mediciner

10) Vad anser ni om vargjakt?

11) Känner ni er ofta missuppfattade av samhället?

12) Vad tycker ni om att djurrättsaktivister släpper ut minkar/ förstör för pälshandlare och till och med hotar deras barn så att de ska stänga sin butik?

13) Fått bilden att de flesta jägares "favoritdjur" bland våra husdjur är hunden. Men jag har också fått för mig att en hel del jägare inte gillar katter. Nu undrar jag om ni giller katter eller ej.

TUSEN TACK FÖR SVAR! Och OBS, jag kommer inte använda ngt som sägs här i min ev framtida dokumentär. Ha en trevlig dag o kom ihåg o respektera alla djur o låt dem ej lida! De var här före oss...

tack igen, MVH Fox

Publicerat

Är lite stressad men ska ge lite korta svar till att börja med

1. Gillar kött och likt lejonet så är jag en predator. Även växter är levande så jag ser inte skillnaden egentligen (växterna var ju också här före oss)

Sen ser jag även människan som ett djur.

2. Händer kanske 1 gång varannan vecka, en del rätter smakar mycket bra.

3. Nej tycker jag inte. Alla får välja själva vad de vill äta bara man visar respekt för dem som väljer att äta kött. Militanta veganer anser jag lika farliga som terrorister.

4. ingen ska plåga djur, ser man det så tar man personerna i örat, ser till om djuret behöver vård samt polisanmäler händelsen. (om det nu int är 3 åringar, då får man prata med deras förälldrar) Är inte detta självklart?

5. Klart att skadeskjutna djur lider, der är därför vi gör allt för att undvika det och om det inträffar skadeskjutningar eller påkörningar i trafiken så ser vi till att vi kan göra ordentliga eftersök. (även djur som tas av andra djur lider, alla djur dör inte på en gång) tråkigt men verkligheten.

6. Nej inte svårare men kanske mer utbildning på etik, moral och skytte. Dock är detta en mognadsfråga hos alla jägare. En del har väldigt hög moral och skjuter inte på ett djur som står dåligt till medans en annan gör det. Dock har jag märkt att precis som i andra sammanhang så rapporteras ofta det negativa. DVS man pratar mer om skadeskjutningar och missöden än om de 99% av fallen då allt sköttes på ett föredömligt sätt. Rötägg finns överallt givetvis men de kan inte förbjudas bort. man får helt enkelt leva med att världen inte är perfekt.

7. Okey, man kan dock vra väldigt seriös men ändå givetvis ha kvar sin troffe

8. Personligen skulle jag vilja förbjuda ciruksdjur, burfåglar och akvariefiskar samt även att folk har små hamstrar och liknande. Ser inte vitsen att hålla djur i små burar eller att träna björnar att stå på ett ben. Katter borde vara som med hundar. DVS koppeltvång. Innekatter borde förbjudas men även at släppa dem lösa ute som så många gör.

9. Nej inte plågsamma, inte i något läge, det tycker jag ite vi har någon rätt till. Däremot om man genomför försök på ett nedsövt djur som sen avlivas så kan jag tycka att det är ok om syftet är att användas i vård/sjudom/medicin forskning. Dock inte för att testa kulor till vapen att användas i krig.

10. Vargjakt skulle vara ok på licens dvs tt staten beslutar om avskjutningen och att man då skjuter för att hålla stammen på en bra nivå

11. Nej inte av samhället i stort men däremot av unga personer uppväxta i betongen och som inte växt upp på ett emr naturligt sätt.

12. vansinnigt, straffen för sånt borde vara rejält mycket högre än vad det är.

13. Katter är mysiga tyvärr är jag allergisk

Publicerat
Hej alla jägare!

Jag vill börja med att tacka för det varma välkomnandet som jag fick, trots mina ståndpunkter. Tror faktiskt helt ärligt att en jägere inte skulle bli lika trevligt bemött på ett forom för djurrättsaktivister. :angry: Till er som inte läst min presentation, gör det gärna. Innan mina ivriga o intressanta frågor så vill jag berätta lite om vad jag tycker o tänker.

Djuren var här på jorden före oss människor och vi måste respektera dem till 100%.

Ja, de var före oss på jorden. Men tack vare evolutionen har vi utvecklats till vad vi är idag. Glöm aldrig bort att även vi är djur. Jag tror knappast att lejonet i afrika slutar äta zebror för att zebror var före lejonet på jorden.

Efter som det finns bra och dåliga läkare, bra och dåliga advokater, bra och dåliga bilister så finns det självklart bra och dåliga jägare. Jag kom hit med fördommar mot jägare då de jägare jag tidigare pratat med kört med fula metoder o i mina ögon är de då mördare. Men jag drar inte alla över en kam, och med min ev. framtida dokumentär vill jag visa att även de som kallar sig för djurvänner bidrar till djurens lidande genom att t ex använda smink som är testat på djur (vilket är helt onödigt, är själv sminkberoende o det finns superbra smink på bodyshop som inte är djurtestat, tips för frugan därhemma :wub: ).

Som jag nämnde så kom jag hit med fördommar men jag ville inte provocera ngn utan är ute efter en intressant diskussion o vill lära mig mer om jakt. Då de jägare jag tidigare pratat med var kopior av dom från den svenska filmen "jägare", så var ju inte det någon hit precis :mad: Men en del av er har säkert haft fördommar om djurrättsaktivister; ni kanske tror att jag har rött hår, hår under armarna, palestinasjal o sitter o flummar på veggicafé hela dagarna. :blink: Men så är det naturligtvis inte. Jag älskar bara djur helt enkelt o mår dåligt över att se dem lida. Om en människa blir påkörd av en bil så får han/hon självklart hjälp på en gång, folk rusar dit, man ringer ambulans mm. Vad händer om ett djur blir påkört? Får knappast samma hjälp även om de också känner smärta. Hur som helst, nu till mina frågor. Ett stort tack till alla som läser detta/svarar.

1) Om ngn kommer fram till er o förespråkar vegetarisk mat kanske ni menar att "människan alltid ätit kött, det är naturligt för människan o äta kött" men om ni då får argumentet tillbaka att "män har alltid förgripit sig på kvinnor" och "det har alltid funnits krig" och detta är inga anledningar till att det alltid måste vara så, vad svarar ni då?

Kan ej svara på den, eftersom jag aldrig hade svarat med den kommentaren att människan alltid ätit kött. Det är upp till var och en att äta vad man vill.

Inte så jätteofta, men det händer - jag har inget emot grönsaker =)

Nej, varför det? Det är väl inget konstigare att äta grönsaker än kött eller frukt?

4) De flesta barn gillar, som bekant, djur. Men det finns också barn som är stygga mot dem, jag såg ett par pojkar sparka på en igelkott en gång. Vad hade ni gjort i den situationen?

Barn som beter sig illa mot djur får nog omedelbart en skarp tillsägelse från mig. Känner jag barnen och föräldrarna blir det nog ett snack med dem också. Alla barn är faschinerade av liv och död, så är det - men det kanske ska studeras på andra sätt än i praktiken.

5) Ni verkar bry er om era hundar otroligt mkt o jag gillar att ni har fina kort på dem. Om (när) ni har skadeskjutit ett djur, har ni inte tänkt på att det djuret lider på ungefär samma sätt som er hund skulle lida om den blev skadad..? Hm, hörde själv att frågan blev lite konstigt utförmad men ni kanske förstår vad jag menar.

Har ingen hund, men personligen mår jag nog lika illa om det är min hund/katt eller något vilt i skogen som är skadat. Har jag dessutom orsakat det själv mår jag värre.

6) Detta med skadeskjutningar verkar hända allt för ofta, borde det inte vara svårare att få jaktlicens?

Det är inte helt lätt att ta jägarexamen, det krävs faktiskt en del studerande. Många verkar ha väldigt svårt för de teoretiska bitarna. Jag tycker skjutproven bör utökas och framför allt vara årliga. ALLA kan klara av dem, så ingen blir utan jakt - skillnaden är att har man obligatoriskt prov varje år så tvingas man öva - vilket är bra. Oftast tror jag dock att skadeskjutningar beror på dåligt omdöme snarare än dåligt skytte. Det är en svår nöt att knäcka som absolut tål att funderas på.

7)Jag har inget emot en seriös jägare som hjälper rävar med skabb o bli av med lidandet, är skickliga, har respekt för alla djur osv. Men de jägare som är oseriösa, bara vill visa upp troféer, är slarviga osv, klarar jag inte av. De verkar ha fått sin jaktlicens i ett Kellogspaket. <_< Ni som är seriösa jägare, vad gör ni åt detta?

Det är sällan BARA för trofén skull som folk jagar räv. Oftast ingår det hela i en viltvårdsplan som inefattar hela viltvårdsområdets population. Att ta vara på en trofé ser jag som ett bra beteende. Att ta en päls från en räv, som ändå ej äts utan kanske grävs ned, innebär ju att man faktiskt GÖR NÅGOT av det man fäller. Jag personligen skulle aldrig avloss skott mot vilt jag ej på något sätt har användning av. Skabbräv undantaget då såklart =)

- att ha innekatt

Jag har katt själv, flyttade till hus enkomt för att katterna skulle få vara ute. Är för dåligt insatt i kattens bakgrund för att veta om de tar skada av att bara vara inne. Men en sak vet jag och det är att det inte finns ett enda djur i naturen som är skapat för att bo inomhus tillsammans med mäniskor ursprungligen.

På tok för dåligt insatt i hästar, sorry.

- cirkusdjur

Barnen tycker det är kul att se på, men samtidigt känns det på något sätt oerhört fel. Samma med Zoo.. tveksam till att hålla djur i fångenskap för vårt höga nöjes skull. Nu erkänner jag lite dubbelmoral dock med tanke på att jag har katt :unsure:

Nej.

- Få fram nya mediciner

Ja, precis lika OK som det är att göra det på människor. Skillnaden är väl att på människor är det frivilligt.. =o|

Jag tycker att licensjakt på Varg borde tillåtas när och om antalet individer når målet om det inte redan har det. Detta är en infekterad fråga, och jag lägger mig inte i så mycket aktivt. Krasst sett kan man väl säga att jag är för jakt på allt vilt som har en jaktbar population.

Nej, inte direkt. De flesta människor har en god bild av jakt och jägare. Sen att det finns ett fåtal människor med avvikande åsikter eller är dåligt insatta är ju synd. Alla får tycka vad de vill, så länge man kan prata om det i normal ton och lyssna på vad den andre har att säga - och sedan såklart respektera varandras åsikter och val.

12) Vad tycker ni om att djurrättsaktivister släpper ut minkar/ förstör för pälshandlare och till och med hotar deras barn så att de ska stänga sin butik?

Rent ut sagt fördjävligt. Alla har rätt till sin åsikt, men att skada både människor och djur för att visa vad man tycker är ju helt befängt.

13) Fått bilden att de flesta jägares "favoritdjur" bland våra husdjur är hunden. Men jag har också fått för mig att en hel del jägare inte gillar katter. Nu undrar jag om ni giller katter eller ej.

Jaaa.. jag är både katt och hundmänniska =) Har bara katter dock, mina små pälsklingar.. hehe :angry:

TUSEN TACK FÖR SVAR! Och OBS, jag kommer inte använda ngt som sägs här i min ev framtida dokumentär. Ha en trevlig dag o kom ihåg o respektera alla djur o låt dem ej lida!

De var här före oss...

Åter igen, nej - de var inte här före oss. Vi kom till jorden precis samtidigt och vi är alla barn av evolutionen.

Hoppas jag kunnat förmedla mina åsikter på ett bra sätt, säg gärna till om något är oklart så jag kan utveckla mina tankar =)

tack igen, MVH Fox

Publicerat

Detta var ju väldigt många frågor, kunde kankse varit idé att ta dem lite mer en och en?

Men jag gör iaf ett hastigt försök..

När det gäller maten och förespråkandet av vegeteriansk kost.. Blir snabbt rätt arg ärligt talat på de här argumenten likt män har alltid förgripit sig på kvinnor osv. Känns helt enkelt inte relevant då det finns en lagstiftning som sköter dessa avarter. Finns ingen lagstiftning som säger att det är fel att tillgodgöra sig vilt. Dessutom så är jag rätt petig med maten, sista tomaten jag käkade lurade sign Skurebos farsa i mej när jag var typ 5 år gammal. Äter helt enkelt inte grönt och det är mitt val, om ngn har åsikter om det så kunde jag ärligt talat inte bry mej mindre. Dessutom så är ens kosthållning något så pass personligt så det ankommer helt enkelt inte på någon annan att över huvudtaget ha åsikter om vad jag äter eller ej. Givetvis gäller det motsatta, jag skulle aldrig ifrågasätta varför en vegan väljer sin typ av kost osv.

2. Aldrig och kommer aldrig att hända.

3. Tja se första stycket, vi gör alla våra val och jag kan inte se att jag kan ha ngr åsikter om ngn valt annorlunda än jag.

4. Dessa pojkar hade nog fått sig en lusing!!!! Sånt där får mej att gå igång rejält verkligen och det kan stundtals ta sig rent löjliga uttryck.. Hur många gånger har man inte försiktigt lyft ur ngn spindel från duschen här hemma? Kört omvägar med gräsklipparen då man sett en skalbagge som stuffat runt framför maskin? Gått på badstränder och petat i musslor samt förklarat för div snorungar att de musslor som de tar upp dör snabbt på torra land? Släppt tillbaka fisk man dragit upp då man insett att kvällens sammlade fångst inte räcker till en middag, då är det bättre att låta abborrarna gå tillbaka tycker jag än att ta livet av dem och frysa dem. Styr undan om jag ser en groda på vägen när jag kör bil. En kompis (jägare även han) klev en gång av misstag på en Igelkott, fan vilken ågren vi fick. Hundar som är för skarpa på tex vildsvin får mej att må fysiskt dåligt! De gånger något brustit och man faktiskt skadeskjutit så följer en process där man på allvar ifrågasätter om man verkligen kan ta sig rätten att utsätta viltet för detta osv osv. Exemplen kan göras många. Vet inte hur många gånger man skällt ut mordiska sommargäster som skjuter luftgevär och dartpilar på rådjur bara för att rådjuren käkar upp deras jävla blomor osv.. just osmmargäster är en sällsynt mordisk grupp människor många gånger.

5. Jyckarna har ju på något sätt klättrat på skalan eller vad jag ska säga, de ser man ju mer som en naturlig del av familjen så vid en skadskjutning av tex ett rådjur så reflektrar jag inte öht i den riktining som du efterfrågar. Den krassa verkligheten är att olika arter har olika "värde".

6. Definitivt! Men hur administrera det rent praktiskt? När Kalle väl fått sina licenser så har han dem tills han begår ngn brottslig handling och blir dömd alt visar sig synnerligen olämplig på annat sätt tex upprepade fyllstyrningar, då kan myndigheten sno vapnen. När Kalle skammat sitt tredje rådjur för säsongen, vem ska då ta av honom vapnen? Tror mer på grupptryck där, jaktlaget ska låta Kalle veta att hans oförmåga att skjuta ett bra skott inte passerar obemärkt. Kanske stå över ett år och ägna det åt att träna skytte samt delta under jakt utan vapen?

7 Troféjägare.. Jägare har laglig rätt att jaga och behöver inte på något sätt försvara sin jakt. Om man värdesätter ett fint horn på väggen så innebär ju det inte per automatik att man slänger kroppen som hornet satt på eller hur? Där tror jag du måste läsa på lite. Kan man inte vända på frågan? Din rätt att bara äta vegetarisk kost är på intet sätt given, bara de som käkar vegetarisk kost av "rätt" skäl får på allvar kalla sig vegeterianer. Inser du hur galet det blir?

8. Kul att du tog upp just katter! Vilken rätt tycker du katterna har att plåga andra djur? Har du sett hur det ser ut? Jag fixar inte att se skiten, kan inte acceptera det beteendet bara. Höll ärligt talat på att slå ihjäl en av morsans katter då den kom släpande på en ekorrunge en sommar. Alltså så tycker jag att ska man ha katt så ska det alltid vara en innekatt. Kattens natur är att jaga och katten är sån att den helt enkelt inte dödar sitt bytesdjur snyggt och fint utan det blir alltid lekstuga! Jag kan inte se att vi ska respektera kattens "natur" på bekostnad av fältvilt, fåglar, harar och annat som de tar!

Dressyrhästarna.. har ärligt talat ingen aning, far de illa?

Cirkusdjuren.. vet inte heller men jag vill tro att då de utgör näringen för folk som pysslar med cirkus så torde det ligga cirkusfolkets intresse att deras djur inte far illa. Sen tror jag att just cirkusfolket får oförtjänt skit av djurrättarna många gånger.

9 A Nej... har egentligen ingen åsikt ärligt talat, dåligt påläst.

B Ja

10. Vargjakten.. svår fråga. Det jag aldrig accepterar är det här snacket att skjuta varg med helmantel så de dör...någon annanstans! Vargen kan inte rå för att de är just vargar och med ett beteende som står i konflikt med samhället i en del situationer. Däremot rovdjurspolitiken kan man ifrågasätta!!! Som det när nu så huserar landets samlade population av tex varg på en väldigt liten del av landets totala yta och helt givet så uppstår det abnorma problem just där och detta är då en följd av vår rovdjurspolitik, det gillar jag inte! Är alltså för vargjakt, legal sådan enbart.

11. Nej inte direkt. De gånger man springer på oförståelse så är det ofta lätt att förklara och det är sällsynt att det inte fungerar. Har väldigt mycket kontakt med folk i kombination med jakt då jag är kommunjägare och jagar ofta i tätbebyggt område. Förståelsen för jakten, när man fått förklara vad man pysslar med, är påtagligt stor. Dessutom så har folk i högre utsträcking börjat inse vilket formidabelt käk vårt vilt är, bättre djurhantering får du leta efter...finns inte helt enkelt!

12 Aktivisterna.. Har en kompis som drabbats av aktivister, tur för dem att de inte togs på bar gärning kan jag säga! Det är inte aktivister, det är snorungar som tror sig ha stöd för kriminell verksamhet via ngt slags högre medvetande än andra människor som lever sina liv inom lagens råmärken. En samling snorungar som förläst sig på div böcker och tror sig stå över andra i någonslags etiskt/intelektuellt sammanhang. Hela hanteringen med att förstöra lås och skyltfönster med mera är inget annat än kriminell.

Och slutligen nej, har inga katter. Har fullt upp med att ta bort katter (i egenskap av kommunjägare) som andra inte skulle ha heller. Gillar dem inte, kastar snöbollar på grannens katter då de ligger och lurpassar under vårat fågelbord för jag anser inte att dessa djur har rätt att leka med viltet såsom de gör. Tycker du att det är ok?

Publicerat

Då svara jag att ingenting är konstant-allt är föränderligt,evolutionen själv är ett kvitto på det.

Själv ser jag människan som en allätare överlag även om jag ser mig själv som en köttätare i huvudsak.

Mycket sällan,äter dock grönsaker varje dag-gärna rotfrukter :lol:

Inte ett dugg! har flera i bekantskapskretsen som icke äter kött.

Blir väldigt upprörd om jag ser sådant! Blir en mycket skarp tillsägelse samt samtal med föräldrar.

O ja visst tänker man på det! i de allra flesta fall klaras skadskjutningarna upp och djuret avlivas,de fåtal gånger eftersöket inte klaras upp så mår man riktigt dåligt.....för de flesta av oss så brukar det resultera i att man blir sk "hårdtryckt" ett tag framöver dvs man lossar inte skott innan man är översäker på att träffa.

Jag är av motsatt uppfattning,tycker att skadeskjutningar minskar. Kanske beroende på ett generationsskifte i jägarkåren med många unga genuint intresserade jägare.Skulle vilja påstå att det är svårara att ta jägarexamen än att ta körkort.

Jag är ingen polis,var och en får ta ansvar för sitt eget agerande/handlingar,dock väljer jag mycket noga vilka jag trivs med i skogen såväl på andras som på mina egna marker.Har tackat nej till jakt många ggr då jakten eller personerna ifråga inte är något som jag vill vara delaktig i."Jakt javist! jakt till varje pris? NEJ!!"

- att ha innekatt

- cirkusdjur

Helt ok för mig,tror att alla domesticerade djur mår bra.

- Få fram nya mediciner

Svår fråga...hygienprodukter nej, Mediciner..ja

Självklart! Är rätt säker på att en licensierad vargjakt är enda sättet att skapa acceptans för vargen,att människorna i varglänen känner att dom kan påverka sin livssituation

Aldrig! Snarare önskvärd! I mitt jobb som vilt/jaktvårdare så träffar jag allmänheten dagligen.

En sak står helt klart för mig,de allra flesta villaägare är direkt hatiska mot det mesta vilda,de har ingen acceptans alls för rådjur,rävar,grävlingar,skator m,m utan kräver att kommunen ska åtgärda problemet enligt deras önskemål.

I de flesta fall räcker det med att dom ser en grävling korsa tomten för att detta ska motiver ett ingripande.

Jämfört mot dessa människor framstår samtliga jägare som djurrättsaktivister! Kraftorden som används av villaägarna står aldrig i proportion till olägenheten!

Är det ett riktigt problem så agerar vi,annars inte.

Riktigt dåligt! Hot och skadegörelse i vems namn det än utförs har jag ingen förståelse för.

Visst gillar jag katter,har haft en perser själv. Tycker dock att katter ska hållas inomhus då jag ser vad utomhuskatterna gör....

/Micke

Publicerat

Fördomar eller inte här är några svar från min synvinkel, man, svensk härkomst, 34 år, jagat sedan jag var sju, utbildad jurist, föredetta Ordningsvakt, genomfört militärtjänsten och varit först på plats vid tre olycksfall i tunnelbanan, varav två dödliga.

Det är ett fritt val att inte äta kött, att förgripa sig på andra, (föredrar att vara könsneutral då även en man kan våldtas av en kvinna eller annan man alt av ett djur) är ett brott i vår kultur och i varje fall är det en kränkning av den andres integritet.

Det finns inget måste att jag äta kött men jag har personligen gjort valet att jag vill ha det mest ekologisk sunda och friskaste köttet, det som jag själv har jagat ihop till.

Ett annat svar är om än omtvistat så i min ögon sant, människan som varelse är utvecklad för att till en del äta protein i form av animaliska produkter ie kött.

Motargumenten mot detta går från, man kan äta bönor istället, till att man kan äta Qorn osv. Jag kan konstater att jag är allergisk mot Qorn, blir otroligt dålig av det på samma sätt som en del av jordnötter, att ersätta alla våra behov av kött, proteiner/fetter och mineraler är inte bara svårt, det är praktiskt taget omöjligt.

Slutligen den som i en debatt gör paralleller med våldtäkter och krig, har varken förmåga att begränsa sig till vad detta handlar om, dvs frivilliga val av födomämnen, och vidare så försöker de med otillbörliga metoder att ladda sin argumentation kött=våldtäkt att jag inte kan ta dem på allvar.

Skall man polarisera frågan om kött eller inte som föda är det helt andra argument som skall presenteras.

Mycket sällan, måltider innehåller inte sällan eller alltid, lite ost eller kanske ett ägg, något har stekts i smör för smakens skull eller det finns mjölk eller liknande i maten.

Äter jag mycket vegetariskt? Ja otroligt mycket ärtor, linser, bönor, grönsaker och rotfrukter.

Nej, det konstiga uppstår när man försöker att pådriva sina uppfattningar om rätt och fel på andra, att exempelvis som gäst kräva av värdparet att man skall ta särskild hänsyn till just mig, för att jag är vegeterian istället för att äta det man kan och låta bli det övriga.

Att vara vegeterian är inget särskilt, man är inte en annorlunda människa på grund av det.

Vad hade jag gjort? Är kotten död går det ju inte att göra något för den? Ganska enkelt, man rundar upp barnen antingen omgående eller från hemmet, därefter skall de tilllsammans med sina föräldrar och dig begrava kotten och förklara varför de tyckte att det var motiverat att döda dem.

Barn har inte den uppfattning vi har om rätt och fel det är en inlärningsprocess, iofs säger du inget om åldern på barnen så det kan ju vara frågan om äldre barn.

Skadade djur lider, det är sant. Det medför att vi genomför vår jakt med säkra skott och på det sätt som utesluter lidande eller vid skadeskjutning minimerar det. Varför tror du att kännande skyttar tar illa vid sig vid skadeskjutningar? Kan notera att under ett år ser jag mer trafikdödad vilt än vad som skjuts av mig och kollegor,

påkört vilt varken flyttas från vägen eller avlivas skyndsamt av de som kört på det, bilisten bara kör vidare.

Jag påstår att jägare är mer känsliga för skadade djur än andra enkom för att vi sysslar med jakten.

Nej, du sammankopplar två frågor som inte är relaterade, skadeskjutningar och deras frekvens minskar för varje år, det är ansvarstagandet för dem som har ökat.

Vi har idag en tekniskt sätt mer välutbildad jägarkår än tidigare.

Som en notis, enbart din fråga ställd som den är och även om jag är medveten om din inte fullt så neutrala inställning är med en journalistiskt jämförelse på SE&Hör nivå, man kan inte frångå sakligheten för att nå sitt mål, har man gjort det har man samtidigt gjort sig själv till part.

Se ovan om sammankoppling av frågor, det ena har inte med det andra att göra. En paralllell, det finns många veganer som drabbas av skörbjugg, vad gör man åt det? Det finns otroligt många dåliga bilförare vad gör man åt det?

Jag strävar efter att lågmält och målmedvetet sprida en stämning av seriositet och respekt för viltet kring mig under jakt, det är vad jag kan göra och det är även slutet på svaret, man föregår med gott exempel och bjuder inte åter jägare som man upplever har otillräckliga värderingar.

- att ha innekatt

Vi har ett stort antal raser av katter som inte klarar av svenskt klimat, antingen förbjuder vi dem, avlivar dem alla eller tvingar ägarna att gå ut med dem på samma sätt som med hundar, i koppel med max X antal timmar mellanrum. Det känns inte som försvarliga eller ens motiverade ingrepp i den enskildes liv och livsföring.

Ärligt talat är det otroligt många katter som inte har några behov av att vara ute och jag ser ingen fel med att ha en katt som bara är inne.

Är något som inte existerar, men om så vore fallet, hästar väger minst 400 kilo dvs 5 gr en vuxen man och kan om de så vill döda en människa, min erfarenhet efter 20 år med hästar är att de älskar samspelet mellan sig och ryttare och vill lära sig att utföra vad ryttaren vill. En häst är stolt när den genomför ett dressyrprogram.

- cirkusdjur

Kan ifrågasättas bland annat om vi skall ha exotiska djur i små burar i ständig rörelse, uppfylls förutsättningarna för en god djurhållning ser jag inga fel eller bekymmer med dem.

Ja vid allergitestning,

- Få fram nya mediciner

Absolut

Jaktbara stammar av vilt skall regleras genom jakt, vilt som allvarligt påverkar samhället, enskildas tillfälle at livnära sig och på annat sätt medför att djuren börjar att agera onaturligt oskygga eller på annat sätt avvikande skall genom jakt kontrolleras.

Nej

Ja vad kan man säga, de är brottslingar och de skall lagföras, påståendet om civil olydnad är bara relevant om man samtidigt tar sitt ansvar för handlingen, jag vet inte om ett enda fall av att det har skett.

Som en större fråga kan det hela omformuleras med vilken rätt förtar dessa människors andra rätt till inkomst och en livsnäring som av samhället anses vara tillåten.

De personer som har hotat pälshandlarens barn är enligt alla formuleringar terrorister och borde lagföras för brott mot rikets säkerhet, det är inte acceptabelt att göra på detta sätt.

Skulle de ta sitt/sina ansvar för de handlingar de gör, skulle de få en viss förståelse från mig.

Vi lever i en demokrati och denna verksamhet är inte förenlig med demos begreppet.

Att "befria" minkarna ut i naturen är som att medvetet företa ett oljeutsläpp i vatten, man orsakar enorma skador för en "sak" man tror på. Skadorna drabbar naturen, det man vurmar om ytterst och jag har ännu inte förstått hur man kan rättfärdiga detta, inte heller har jag träffat någon aktivist som kan göra det.

Jag älskar katter, är kattpappa på sommaren till en fin kille på 8 år, Seamus har själv handmatat och fött upp en kattunge där mamman avvisat kattungen, det medförde matning 24/7 var 2:a till 3:e timma under 2 månader och därefter lite lugnare tempo.

Idag är Vita som kattungen heter 4 år och bor hos mitt X, där hon har det toppenbra som innekatt, Burman klarar inte av att leva ute, skulle frysa ihjäl i det rappaste.

Skulle tro att frågan katt eller hund faller lika ut bland jägare som annat folk, dvs tämligen lika.

Katter som lever ute utan tillsyn eller som jagar fritt är som vilken annan predator som helst, det vill säga ett inom lagens gränser jaktbart vilt.

Hade vi i Sverige haft problem med vildhundar, som man exempelvis har nere i Europa hade jag jagat dem med.

FOX-

I delar av dina frågor ser man omgående retorik och argumentationsmönster från djurrättsaktivist håll, det är iofs inget fel med det,

skillnaden är bara att ett antal aktivister begår brott, de tar sig rätten att skada andra och deras egendom för vad de anser sig stå för, brott som inte kan accepteras på någon nivå eller sätt.

Jag som jägare utövar en laglig rätt att få ut i skogen och jaga. Ser du den grundläggande skillnaden i detta?

Jag varken kan eller vill befria dig från dina fördomar eller åsikter, men man kan låta respekten för andra vara sådan att man låter var och en verka för vad de tror på eller utöva vad de vill inom vad som är lagligt.

/Christian

Publicerat

En sak till! får väldigt ofta frågan om jag har kött att sälja.

I dessa tider med ekologisk livsmedelproduktion så blir de flesta mycket intresserade när dom hör att jag jagar,skulle kunna sälja i princip hur mycket kött som helst om tillgången stod i proportion till efterfrågan!

/Micke

Publicerat

1) Jag springer bort från från glaningen :o

2) kanske 1 gång vart annan dag/ en gång per dag

3) Inte själva maten, men de som förtär maten brukar oftast vara lite konstiga :/

4) Sprungit upp och ropat halva jorden mot dom, tagit dom i kragarna/håret och dragit ner dom till polis stationen och anmälat dom för onödigt lidande av av djur och för jaktbrott

EDIT . ja nu gäller det ju också hur gamla dessa "barn" är. svaret upp gäller för 13>

under 13 skulle jag ta en lång diskusionmed mamma och pappa och barnen som skall också sättas på plats ett sätt eller annat.

though love is the best love

5) jag skulle själv på väldigt väldigt dåligt och försöka som snappt som möjligt avliga djuret.

6) bara för att man höjer åldernmed körkort och standarden på testerna betyder inte att kollisionerna upphör? det finns många saker som deltar i det.

tycker att man skulle sätta nya krav istället på träning av skytte.

7)Jag har ännu inte mött en oseriös jägare :lol:

- försöker själv hålla katten inne då vi bor på en väldigt livlig gata. och ser inget fel med det så länge katten får metalt och fysiskt motion.

- ifall det nu är en världe full avelshingst skulle man väl lite förstå och eller jäckligt dyrdressyrhäst . men även de rids utomhys? alla hästar rids väl endå för det mesta utomhys? :/ (iallafall i mina trakter så är de ofta ute och rids och sedan tränas det i dressyr hallen :lol: )

- cirkusdjur

- Få fram nytt smink, schampoo och andra hygienartiklar = FEL FEL FEL FEL FEL

- Få fram nya mediciner = beroende på vad det är för medicin. botemedel för cancer , hiv ,aids så är jag för det. ipren so no go

10) Vad anser ni om vargjakt? bodre göras lagligt vargenbehövs inte , den är inte utrotnings hotan de finns i stora tal i andra länder som ryssland,östeuropa, americat.kina overallt!. varför måste halva dens population pressas in i lilla scandinavien?

11) Känner ni er ofta missuppfattade av samhället? såfort det är i nyheterna om vapen brott eller mord så är det allti vi som är beskyllda :P

men när gunnel kör på älg ja då minsas skall måst vi vara där.

SGT = samla gamla tändstickor. och de får i mina ögön hjärna dö på momangen för de är inte människor. :lol:

jaa jag fattar inte heller vad det är fel med katten. har 3 katter 0 hundar. inget fel med hundar vill hjärna skaffa en eller 2 :) men katterna har en helt egen personlighet och så är de så jätte gulliga <_< nu skall jag och gosa med min katt.

Edit 2. orkar inte edita bort stavfelen ! dom får sitta där är för trött :P

Publicerat

1. Om jag svarar kommer det att leda till oönskad diskution med låst tråd och jag blir bannad.

2. En gång var 14e dag.

3. Nä.

4. Har gort ett ingripande när ungd***lar sparkade på igelkott. Jag blev då polisanmäld för misshandel. Så det får räcka med det.

5. Därför gör jag allt som står i min världsligamakt för att förkorta lidandet. Om det så tar mej ett dygn utan sömn eller näring.

6. Det har inget med licensen att göra. Det är omständigheterna vid skottet som är avgörande.

7. I mina krettsar gallrar vi ut sådana jägare och dom är inte välkomna.

8. Jag har tre katter själv och dom går som dom själva vill. Och jag bor på landet.

Om en häst är väl tränad så bör den gå ute ca 2/4 av ett år om den ej är tränad så är det ca 3/4 av ett år för att föhindra sjukdommar.

( är hästägare och uppfödare av hästar som tävlar på elitnivå och då menar jag inte trav)

Ingen komentar

9. Nä

10. Jag tycker att vi skall jaga varg OM den jakten blir reglerad likt älgjakten.

11. Vet ej. Ingen har velat hacka på mej. (är kanske för skräckinjagande)

12. Att minkar släpps ut tycker jag är djurplågeri. Då de minkar som är uppfödda i fångenskap är avlade på redan sen generationer tama minkar.

Så dom klarar sej inte i det vilda.

Och i övrigt när det gäller hot och liknande. Så är det min uppfattning att det bara är mjukisar och ynkryggar som håller på med sådant.

13. Jag älskar katter har tre. Min kastrerade hankatt är jag mest stolt över då jag lärt honom allt jag kan ( han slås med allt och alla)

Husses ögonsten inte en råtta går fri.

Om du har frågor eller önskar förtydliganden så PMa gärna.

Publicerat

Men så vill jag ställa en motfråga. Hur ställer sej Foxen till det här med utsläppta minkar hot och nerklottrad egendom??

Publicerat

En sak som bara i delar framgår av dessa frågor och svar är;

utan svenska jägare skulle det inte företas någon som helst viltvård i Sverige.

Varje år spenderas förmodligen mer än 10 miljoner kronor på stödfordring av viltet, mer än 1 000 000 arbetstimmar läggs ner för att anlägga viltvatten, konstgryt, utfordra vilt, jaga predatorer, företa eftersökt utan ersättning osv.

I korthet är det som så att utan jakten hade mycket av viltet och dess förutsättningar försvunnit.

jakthatare tror att detta skulle kunna ersättas med stöd av en myndighet?!

Så mycket resurser finns inte i Sverige att det skulle kunna göras.

Därutöver håller jag med Mr Mauser, en vän till mig som är vegeterian har de sista 10 åren ätit kött en gång, med mig, en vacker bit ryggbiff från grillen, han kunde inte låta bli....

Jag tröstade honom med att det var ekologiskt kött.

/C

Publicerat

1.) människan är en allätare, kött är en naturlig del av våran diet

2) Händer ibland, men då jag jagar har jag ju alltid kött hemma

3) konstigt är det väl inte

4) Förmodligen hade jag gett dem en redig utskälling samt kontaktat derar föräldrar

5) Jag strävar alltid att ha en "första dödande" skott, om skadeskjutning mot all förmodan skulle ske så har vi eftersökshundar och vi gör allt för att det ska gå så snabbt som möjligt att spåra och avliva djuret

6) Jag vet inte vad du menar med "för ofta" jag tycker en gång är "för ofta" och där jag jagar så tycker jag att skadeskjunigar sker sällan

7) Vi har givetvis regler i jaktlaget om skjut-träning och blir det en skadeskjuting så gås situationen igenom och man gör allt för att undvika att det händer igen.

då jag tycker det är djurplågeri att ha en utekatt så förstår du min syn på detta.

9) Djurförsök är ett nödvändigt ont, om inte du själv vill ställa upp med dina kompisar och testa produkterna

10) Vargen tillhör den svenska faunan, men för att hålla stammen på en nivå som är acceptabel från alla håll måste en viss avlysningsjakt tillåtas

11) Nope

12) Nazisterna höll på med samma skrämselpropaganda och hot som dbf håller på med.

13) Har två katter och hade en hund, varför folk inte gillar katter är dels att tamkatten är en predator som äter väldigt mycket, samt att den markerar gärna revir på möbler och mattor som är ute på vädring, jag är för ett förbud att ha katter ute "vind för våg" i stadsplanerade områden.

Publicerat

1) Hur kan man jämföra köttätande med kvinnomisshandel och krig? Det känns helt sjukt. :lol:

2) Det händer men inte ofta. En gång i månaden kanske.

3) Nej. Var och en måste bli klok på sin egen övertygelse.

4) Oj oj oj. Pojkarna hade nog fått springa fort för att komma undan. Sånt där är det värsta jag vet. <_<

5) Jo visst tänker man på djurets lidande. Man gör ju allt man kan för att undvika en sådan situation.

6) Det finns många som inte borde jaga. Till exempel endel av den "gammla skolan". Dagens jägarexamen är bra och tar upp det som man måste veta. Sen tar det lång tid innan man har erfarenheten.

7) Ja man kan ju se till att inte vara sån själv.

8)

- att ha innekatt. En katt ska få va ute och lös. Precis som att en hund inte ska sitta i hundgården jämt.

- att ha en dressyrhäst som i stort sätt bara rids inomhus. Hästar precis som kor ska få gå på sommar bete.

- cirkusdjur. Så länge dom behandlas bra och humant.

9) Plågsamma djurförsök är aldrig ok. Vid viss forskning kanske man måste ha försöks djur men då ska forskningen genomföras så att djuren inte lider.

10) Vargjakten kommer att bli ett måste på vissa platser i sverige. Vi ska ha en vargstam men när folk inte kan driva ett jordbruk eller inte törs ha barnen ute då har det gått för långt.

11) Inte ofta. Jägarkåren är ganska stor och utbredd. Över hela landet och i alla samhällsgrupper finns jägare. De som är emot jägare förstår inte bättre.

12) Djurrättsaktivister går ofta fel vägar och är för radikala. Om man släpper ut 1000 minkar förstör man mer än man gör nytta. De kan vara så otroligt dåligt pålästa men helt säker på sin sak. Jag tycker uppriktigt synd om dom, att dom inte förstår bättre.

13) Jag har en katt. Riktigt go och fin.

Är vi inte alla djur??? Bara mer eller mindre intelligenta.

Publicerat
Hej alla jägare!

Jag vill börja med att tacka för det varma välkomnandet som jag fick, trots mina ståndpunkter. Tror faktiskt helt ärligt att en jägere inte skulle bli lika trevligt bemött på ett forom för djurrättsaktivister. :lol: Till er som inte läst min presentation, gör det gärna. Innan mina ivriga o intressanta frågor så vill jag berätta lite om vad jag tycker o tänker. Djuren var här på jorden före oss människor och vi måste respektera dem till 100%. Efter som det finns bra och dåliga läkare, bra och dåliga advokater, bra och dåliga bilister så finns det självklart bra och dåliga jägare. Jag kom hit med fördommar mot jägare då de jägare jag tidigare pratat med kört med fula metoder o i mina ögon är de då mördare. Men jag drar inte alla över en kam, och med min ev. framtida dokumentär vill jag visa att även de som kallar sig för djurvänner bidrar till djurens lidande genom att t ex använda smink som är testat på djur (vilket är helt onödigt, är själv sminkberoende o det finns superbra smink på bodyshop som inte är djurtestat, tips för frugan därhemma :lol: ).

Som jag nämnde så kom jag hit med fördommar men jag ville inte provocera ngn utan är ute efter en intressant diskussion o vill lära mig mer om jakt. Då de jägare jag tidigare pratat med var kopior av dom från den svenska filmen "jägare", så var ju inte det någon hit precis :) Men en del av er har säkert haft fördommar om djurrättsaktivister; ni kanske tror att jag har rött hår, hår under armarna, palestinasjal o sitter o flummar på veggicafé hela dagarna. :lol: Men så är det naturligtvis inte. Jag älskar bara djur helt enkelt o mår dåligt över att se dem lida. Om en människa blir påkörd av en bil så får han/hon självklart hjälp på en gång, folk rusar dit, man ringer ambulans mm. Vad händer om ett djur blir påkört? Får knappast samma hjälp även om de också känner smärta. Hur som helst, nu till mina frågor. Ett stort tack till alla som läser detta/svarar.

Intressant att du ville belysa de faktum att man relativt ofta stöter på stereotypen av aktivister i sammhället som faktiskt inte har torrt på fötterna. Nu avser jag inte som du nämner att det är människan med rött hår och dylikt som är den "rättroende aktivisten" då förvisso rött kan vara en naturlig hårfärg, men i sammanhanget ser man ofta agressiva aktivister med både färgat hår (borde vara ett miljöbrott med tanke på kemikalier) och aggresiva skodon i olika lädermaterial. Har stött på detta vid flera tillfällen faktiskt. Det är inte roligt men jag blir provocerad att diskutera med vederbörande och de som upprört mej mest är just att deras ståndpunkter inte verkar vara deras egna. Främst märks detta när man går lite under ytan, framförallt om man i en bisats påpekar som jag vid ett tillfälle gjorde att de fina kängorna den ena aktivisten bar var av läder och märket Doc Martens. Samt att håret förmodligen var blekt med ganska kraftiga kemikalier för att uppnå aktuell nyans. Aktivist två hade en skatesko, snygg modern modell med moccadetaljer. Vid tillfället var jag och aktivisterna likställda vad gäller eventuellt brott mot de dom proklamerade för. För att återkoppla till vad jag avsåg med att åsikten inte var deras egen avsåg jag följande. Man stöter ofta på unga människor, nu menar jag inte att unga människor är obildade men vid diskussion på plats urvattnades tyvärr deras argument ganska hastigt då man nådde ungefär nivån djur är levande varelser, dom fanns här före människan, vi har inte rätt att döda dem, hålla dem i burar, och liknande vid ett för tidigt stadium. Jag förespråkar en balans vilket jag förklarade. Då fick jag som motargument att man inte behöver ha grisar i stall, eller äta dem. Allt i näringskedjan som predatorn människan lever av är ursprungligen växter eller däggdjur. Mångfalden har förvisso förändrats i konsumtionssamhället då människan påverkar mångfalden men oavsett hade vi på toppen av näringskedjan på ett eller annat sätt försett oss med föda för vår överlevnad. Precis som det sker i naturen dagligen. Förädlingsindustrin är människans uppfinning för överlevnad, i förädlingsindustrin finns mycket att diskutera men merparten av de som klassas in i livsmedelsindustrin är just produktion för överlevnad. Som så mycket annat. Efter nogrannt övervägande ser jag ett ärligare levande som jägare, där jägaren har på sitt ansvar att etiskt och ansvarsgrannt fälla de djur han avser att trygga sin fortlevnad av. Så började människan sin karriär om det sen var ett klokt val kan diskuteras när man ser på mycket som händer och sker idag.

"Människan har alltid ätit kött" är nog det sämsta svar man kan lämna på en sådan ställd fråga. Det är individens val vilken kost man föredrar. Vegetarisk mat är både gott och nyttigt, personligen äter jag inget annat under veckodagar men på helgen kan det hända att kött förtärs. Främst vilt när jag tänker efter. Hade gärna ätit mer fisk, men de typer som tilltalar mej känns tvivelaktiga i vissa avseenden varför jag ibland syndar som man kanske bör uttrycka det i denna diskussionen. Försöker inte glorifiera mig själv. Vart vill jag komma? Att förespråka vegetarisk kost är inget konstigt, men känns urvattnat när det inte föreligger mer djupgående avsikt varför man inte ska äta kött. Motfrågan enligt din frågeställning ovan blir väl då. Så om man inte kan motivera varför män inte ska förgripa sej på kvinnor så är inte frågan berättigad? Frågeställningarna är berättigade, varje människa har en egen vilja och en hjärna att utvärdera sina handlingar med. Anser man att man mår bra av att äta kött bör man kanske fortsätta, anser man att övergrepp på kvinnor är okej så bör man spärras in om man lägger aktion bakom sina funderingar. Tycker man att krig är motiverbart så bör man ha väldigt torrt på fötterna. Världsriddaren brukar gärna kasta sig in i konflikter dom tror är deras, kan de motiveras? Har svårt att se någon konflikt motiverbar. Barn som leker i sandlådan är intressanta att observera, speciellt om lilla Lisas röda spade gräver bättre än Pelles eller Kalles taskigt grävande blåa små spadar. Gissa om där kommer att uppstå en konflikt. Det är nivån på tänkandet och agerandet därefter som avgör våra val. Man ska aldrig försöka tvinga sin åsikt på någon annan. Vi har blivit utrustade med ett verktyg som vi bör använda, alla gör inte detta och därför finns det gott om källor till oliktänkande. Såg på nyheterna igårkväll en afrikansk ledare som beskyllde Brittiska regeringen för en epedemi i hans hemland med motiveringen, dom vill göra brittisk koloni av vårt vackra land IGEN? Det är befriande att få sig ett gott skratt, men man blir verkligen rädd när man hör uppsatta ledare uttrycka sådana grodor. Hoppas verkligen inte den ledaren var folkvald.

Som jag nämnde ovan i stort sett alla veckodagar, eventuellt inte på helgen. Varför? Min sambo är vegetarian. Dock har min kost inte alltid sett ut på detta sätt. Men jag kan ärligt säga att jag mår bra nu, kanske t.om lite bättre än jag gjorde tidigare. Men detta gäller mej, och det är mitt ställningstagande. Min sambo är vegetarian, dock nyttjar hon mejeriprodukter och ägg. Hennes insikt var att hon helt enkelt inte fick i sig tillräckligt med näringsämnen på en enbart vegetarisk kost. Man kan komplettera med vitaminer! Visst men det är både dyrare och mer tivielsaktigt än att nyttja kornas och hönsens biprodukter. Hon har blivit kallad hycklare av veganer i diskussioner. Tyvärr samma vegan som senare höll på att avlida på grund av sina ideal. Olika brister av viktiga näringsämnen orsakade att hon akut fick föras till sjukhus på grund av en vanlig influensa. Detta är inget bra exempel men bör ändå nämnas i sammanhanget då vad veganen förespråkade var i viss mån rätt, men hennes kamp höll på att kosta henne livet då hon inte tillgodsåg sej sitt eget bästa.

Det är inget konstigt, det är ett val varje individ har rätt att göra. Men det berättigar inte, och gör inte individen bättre än någon annan som gjort andra val. Vi är utrustade med samma verktyg och bör därför få göra våra egna val. Sen besitter alla samma rätt att upplysa medmänniskorna, dock inte påtvinga andra sina egna ideal.

Vad alla bör göra i en sådan situation, agera. På ett sunt sätt förklara att igelkotten har lika stor rätt att knata runt på gräsmattan som pojkarna har. Att igelkotten inte är någon fotboll, eller något farligt som måste förgöras.

Tycker om både hundar och katter, men håller hunden för lite bättre då den är lättare att dressera än en katt. Katter är jägare och kan precis som människan orsaka lidande. Förvisso är hunden också en jägare, men betydligt lättare att kontrollera vilket är hundägarens ansvar. Instämmer att koppeltvång borde gälla även katter. Vad gäller skadskjutning så är det jägarens ansvar att i så stor utsträckning som möjligt undvika onödigt lidande. MEN vi precis som de vilda djuren är levande varelser med ett tankeverktyg som styr vårt agerande. Vi reagerar på ljud och synintryck vilket är en faktor som kan ligga bakom skadskjutningar. Givetvis är just momentet med förestående död extra viktigt att hantera då lidandet ska undvikas. Känslan av säkerhet ska avgöra nästa moment, men samtidigt kan förutsättningarna mellan avlossat skott och fällt djur ändras på hundradelar. Alla jägare reagerar kanske inte på samma sätt, men vi har samma ansvar mot de vilda djuren. Skulle en skadskjutning ske så är det samtidigt vår plikt att så fort som möjligt sätta stopp för lidandet. Lidandet är den faktor som bara erfarenhet och sunt förnuft kan påverka. Finns osäkerheten ska heller inte något vapen avlossas vilket vi jägare får lära oss under utbildningen. Men allt kan hända när man har med tänkande varelser att göra. Alla reagerar olika i olika situationer, vi påverkas alla av omständigheter som ligger utom vår kontroll.

Skadskjutningar beror nog till stor del på dåligt omdöme eller oerfarenhet, men samtidigt som jag nämner ovan på omständigheter vi inte kan påverka.

Jakt är ett större ansvar än bara räv och troféer. Som i alla delar av livet finns det seriösa och oseriösa idkare av valfri aktivitet. Stöter man på någon som i sammanhanget kan anses vara oseriös bör man påpeka detta för vederbörande. Givetvis återkommer jag då till om man ska tvinga på sin kunskap eller åsikt på någon annan med verktyg att tänka själv. Alla får ta ansvar för sitt agerande, men samtidigt är det vår skydlighet att påpeka om vi upplever något orätt. Det kan generera tankar som påverkar framtida agerande och ett bättre uppträdande i framtiden. Är det fråga om lagbrott mot jaktlagstiftningen, eller svensk lagstiftning bör man ha anmälningsplikt. Beroende på vad som anses orätt, eller vad i agerandet som är diskutabelt kan en tillrättavisning vara på sin plats. Antingen av jaktledaren eller den som uppmärksammat de oseriösa.

- att ha innekatt

- cirkusdjur

Katter inomhus, hästar instängda i väntan på uppvisning, eller cirkusdjur instängda i någon form är inte rätt mot djuren i fråga. Samma kan man då säga om djurparker där man kan betala inträde för att så se på apan i trädet, eller tigern i buren. Inte berättigat men man bör även tänka på att vissa djurarter har blivit räddade från utrotning tack vare arbetet som bedrivs i många djurparker. Berättigar detta att stänga in katter eller hästar. Nej de anser jag inte. Katter är revirdjur och dom mår inte bra av att stängas in. Sen att avel på katter genererat raser som inte klarar sej på egen hand i naturen är sorgligt. Dressyrhästar avstår jag att uttala mej om, är för dåligt insatt men jag anser att dom borde ha tillgång till friskt bete att röra sig på.

- Få fram nytt smink, schampoo och andra hygienartiklar Nej

- Få fram nya mediciner Nej, sådana tester borde utföras på den som medicinen är avsedd att användas på.

Om vargpopulationen är sådan att den inte hotas av utrotning borde den precis som annat vilt kunna jagas. Frågan är infekterad som tidigare nämnts då vargen kan ställa till med en hel del skada för både människor och vilt.

Det beror på vad som menas med samhället? Har mött åsikter om jakt som gjort mej uppriktigt rädd. Förståelsen och motargumenten att jägare är vapengalningar som inte gör annat än okynnesskjuter djur i naturen lämnar mycket att fundera kring. Många möten genererar diskussioner och sålänge part och motpart om man vill se på saken så lyssnar och lär blir jägaren nog inte missförstådd. Jakten handlar inte bara om att fylla frysboxen. Viltvården är det få som känner till, man hör sällan den nämnas och möts oftast av tveksamheter och oförståelse. Vågar nog påstå att en större förståelse hade gynnat både samhället och naturen.

Försvarar inte pälsuppfödare, och inte heller aktivister. Dock bör tilläggas att detta nog är värsta formen av lidande som kan orsakas då de av aktivisterna utsläppta djuren inte kan ta vara på sej själva i naturen och går således en långsam död till mötes. Att hota närstående eller familjemedlemar är brottsligt och är förmodligen även detta det sämsta tänkbara sättet att yttrycka de åsikter man vill förmedla. Som jag nämnde i början så är detta nog något man kan möta av fanatiker på gränsen till terrorister som inte kan värdera sitt agerande på ett korrekt sätt. En blind man med en pistol vet inte vem han ska skjuta i ett gisslandrama! Effekten av utsläppta minkar genererar nog mer upprörda tankar och skador än påverkar människans tankar och åsikter kring att bära päls. Liknande dåd som brända fryslastbilar genererar stora matriella skador men förmedlar knappast ett bra budskap. Man uppnår knappast ett mål genom den typen av aktioner.

Se tidigare svar!

TUSEN TACK FÖR SVAR! Och OBS, jag kommer inte använda ngt som sägs här i min ev framtida dokumentär. Ha en trevlig dag o kom ihåg o respektera alla djur o låt dem ej lida! De var här före oss...

tack igen, MVH Fox

Publicerat

lustig jämförelse. i framtiden finns många alternativ. t ex kan piller ersätta mat. helvegankost kan spara ozonlagret, eftersom mkt bensin går åt till att slå gräs, sen ge det till nötkreatur, o sv, ni fattar. men det är inte lätt att tänka sig, då man är uppväxt med jaktkultur och köttmat. jävligt svår fråga. att säga åt mig att jag aldrig ska få äta kött är väl som att säga att jag aldrig får jaga, eller höra musik, eller dricka sprit, eller snusa igen. men är det något kött som är etiskt att äta så är det väl jagat kött från djur som levt fritt. desutom tror jag inte man får i sig allt man behöver om man aldrig äter kött. men mer grönt på talriken kan jag tänka mig

sällan. borde ha mindre kött på talriken med tanke på ozonlagret, men kött som kommer från jakten skadar ozonet mindre, antar jag

nej, jag själv emot köttindustrin på så sätt att: djur som lever för att bli kött, och lever jättetrångt.. det är inte rätt. men djur som bott i skogen och strövat fritt i inhägnade områden har endå levt ett värdigt liv.

jag skulle tappa behärskningen. sånt gör mig arg

hunden är en viktig kamrat i jakten och en familjemedlem, men som sagt. t ex älgen man skjuter har levt ett värdigt liv och jakten är en tradition och en livsstil värd att bevara.

nej. skadeskjutningar händer alla, förr eller senare. bra jägare tränar ofta och respekterar djuren tillräckligt mycket för att i det längsta förhindra skadskjutningar

jag blir bara arg på såna, men gör nog inte så mycket

- att ha innekatt

- cirkusdjur

cirkusdjur tror jag plågas lite grann, om jag får vara på det viset

- Få fram nya mediciner

okej med mediciner. medicinen som testas på en råtta kan rädda ens bror eller vem som helst från.. vad ska jag hitta på... hepatit eller nåt :lol: lite hemskt är det ju, men en råtta är en råtta och en människa är en människa, så att säga.

vargen är som en dammsugare. den går fram i marken och dödar fler djur än den behöver. har man varg på sina marker kan man ge sig fan på att rådjuren är utrotade från ens marker i sådär en... 10 år. ( lodjur har gjort samma sak på våra marker ) vargen ska regleras. den har rätt att finnas den med, men inte för många. samma sak med älgen. ju fler älgar det finns, desto mer bilolyckor med älg. men älgen börjar det finnas för få av. fånigt av mig att tro att människan kan leka gud och reglera mängden djur sådär, men vi är också egentligen en del av näringskedjan

ja, titta på filmen "jägarna"

pälshandlaren flår inte djur levande. kämpa mot folk som gör så istället

jag blir så arg på folk som släpper ut minkar. dom vet inte vad dom gör. minkarna har levt i burar hela sina liv, generation efter generation (vilket jag också blir arg på att minkar ska stå ut med) men släpper man ut såna minkar, som levt i bur så länge har dom förlorat all kunskap och instinkt om hur man ska skaffa mat. en tredjedel svälter ihjäl, en tredjedel blir överkörda och sista tredjedelen äter upp liken från minkarna som blivit överkörda. GRRRRRRRRRRRRRRRRR

haha. katter är lite skumma djur, men visst är dom väl fina, men hunden tycker jag mer om

tack för mig. hoppas det är intressant läsning. jag gillar att diskutera. hoppas det inte framstår som om att jag tror att jag har rätt. jag respekterar alla åsikt.

Publicerat

Om en människa blir påkörd av en bil så får han/hon självklart hjälp på en gång, folk rusar dit, man ringer ambulans mm. Vad händer om ett djur blir påkört? Får knappast samma hjälp även om de också känner smärta. Hur som helst, nu till mina frågor. Ett stort tack till alla som läser detta/svarar.

en liten fråga till dig fox.

vad gör du själv om du skulle köra på ett djur som blir skadat, du ser djuret ligga framför fötterna på dig och det kommer inte upp med stora skador.

Publicerat

Om en människa blir påkörd får den hjälp och ambulans men vad händer med djur då ?

Vilken jä.la fråga. (OBS, i all vänlighet )

Alla mygger och flugor som fastnar på vindrutan då , dem glömde du eller är de mindre värda , och därmed inte värda att nämna i din fråga.

Rent spontant.

Vi människor betalar skatt för att få sjukvård men i vissa fall blir även vi felbehandlade och får lida.

Vi har inte pengar till skola och äldrevård utan hör att vi måste spara , hur får man då vård för djuren ?

Om ni "djurvänner" slutar med att förstöra , släppa ut djur och så vidare så slipper väldigt många försäkrings bolag att betala ut en massa pengar.

Och ni kanske kan få en bra sponsor till er djur-ambulans eller vad ni nu vill ha.

Och istället för att gå ut i media och trycka flygblad med påhopp mot jägare så kan ni istället,

Sälja lotter sitta katt/hund vakt, you name it.

Nä media porr vill ni ha. 10.000 MINKAR UTSLÄPTA , JAKTTORN NER BRÄNT , DAM MED PÄLS NER SPRUTAD MED FÄRG .

Man undrar om sådana djurvänner är djurvänner eller bara vill bråka med jägare ?

Nu är säker inte alla så men det finns rötägg i alla grupper.

.5

Tror du att man vill skadeskjuta ett vilt ?

Folk som hugger varann med kniv vad tänker de , de gör det med flit.

.6

Om/när ni skadeskjuter !

Skadeskjutningar värkar hända allt för ofta !

" Vad baserar du det på ? Vet du procenten jämt emot alla lyckade skott ?

.11

Nä, som sagt men det finns ju vissa grupper som gör sitt bästa för att se till att vi blir det.

Om vi nu pratar om jägare som sköter sig.

Såna som misssköter sig är en skamm för jägarkåren. Men det är ju även dåliga läkare i läkarkåren oxå.

.12

Vad tycker ni ?

Vadå vi , vi som jägare eller ? Ett svar på denna fråga beror på den enskilda individen, spelar det nån roll från vilket land man kommer eller vilken grupp man tillhör ?

.13

Jägare som bedriver viltvård med syfte att vårda en viltstam (småvilt/fågel) har ofta problem med katter och deras lust att jaga + att kattdjur är ganska effektiva jägare. Där av missnöje med katter.

Vad tycker "djurvänner" om att "tamkatter" som springer runt i det vilda och tex dödar mammahare så att 7 små söta harungar får svälta ihjäl ?

Hoppas du inte tar detta som nåt påhopp, jag bara undrar lite eftersom jag tyckte att du tog lite mycket för givet.

Mvh.....

Publicerat
Hej alla jägare!

Jag vill börja med att tacka för det varma välkomnandet som jag fick, trots mina ståndpunkter. Tror faktiskt helt ärligt att en jägere inte skulle bli lika trevligt bemött på ett forom för djurrättsaktivister. :lol: Till er som inte läst min presentation, gör det gärna. Innan mina ivriga o intressanta frågor så vill jag berätta lite om vad jag tycker o tänker. Djuren var här på jorden före oss människor och vi måste respektera dem till 100%. Efter som det finns bra och dåliga läkare, bra och dåliga advokater, bra och dåliga bilister så finns det självklart bra och dåliga jägare. Jag kom hit med fördommar mot jägare då de jägare jag tidigare pratat med kört med fula metoder o i mina ögon är de då mördare. Men jag drar inte alla över en kam, och med min ev. framtida dokumentär vill jag visa att även de som kallar sig för djurvänner bidrar till djurens lidande genom att t ex använda smink som är testat på djur (vilket är helt onödigt, är själv sminkberoende o det finns superbra smink på bodyshop som inte är djurtestat, tips för frugan därhemma :lol: ).

Som jag nämnde så kom jag hit med fördommar men jag ville inte provocera ngn utan är ute efter en intressant diskussion o vill lära mig mer om jakt. Då de jägare jag tidigare pratat med var kopior av dom från den svenska filmen "jägare", så var ju inte det någon hit precis :) Men en del av er har säkert haft fördommar om djurrättsaktivister; ni kanske tror att jag har rött hår, hår under armarna, palestinasjal o sitter o flummar på veggicafé hela dagarna. :lol: Men så är det naturligtvis inte. Jag älskar bara djur helt enkelt o mår dåligt över att se dem lida. Om en människa blir påkörd av en bil så får han/hon självklart hjälp på en gång, folk rusar dit, man ringer ambulans mm. Vad händer om ett djur blir påkört? Får knappast samma hjälp även om de också känner smärta. Hur som helst, nu till mina frågor. Ett stort tack till alla som läser detta/svarar.

Jag svarar att var och en gör som han/hon vill

Minst några gånger i veckan då tjejen är vegetarian

Nej det är fritt att välja vad man äter

Det blir en rejäl utskällning och risken finns att jag skulle tappa fattningen

Jag får alltid dåligt samvete om man skadskjuter ett djur och ransakar hur jag ska göra för att undvika det, men kan inte svara på jämförelsen då den är väldigt konstig i mina ögon

Tror tyvärr inte att det hjälper och jag har inget bra förslag hur man skulle göra för att få bort rötäggen

Ingenting tyvärr då jag som enskild knappast kan påverka där, men som tur är brukar dem som inte har det genuina intresset för djur och natur tröttna på jakten

- att ha innekatt

- cirkusdjur

Tycker alla tre är OK

- Få fram nya mediciner

Nej på övre och ja på nedre

Helt OK och hoppas den införs snarast då jag kan förstå dem som är drabbade. Själv bor jag där det är väldigt ovanligt med varg men det skulle total förstöra mitt liv om det fanns i någon större mängd. Jakten är för mig inte bara ett intresse utan det är ett leverne som totalt styrt mitt liv och skulle jag inte kunna utöva den blev jag väldigt bitter

Nej

Tvättäkta dårar som lika gärna kunnat bli fotbollshuliganer eller något annat kriminellt och naturen begriper dem inte sig på

Jag gillar alla djur med reservation för rovdjur som dödar eller skadar min hund

tack igen, MVH Fox

Publicerat

Hej och tack för alla svar, jättekul att så många svarar. De flesta svarade väldigt trevligt, tack! :) Mindre kul att bli missuppfattad av några... snälla läs min presentation under "medlemmar" innan ni skriver att jag inte är påläst, att det är j-liga frågor osv. Jag ställer ju frågor för att just lära mig mer om jakt!! :D Och bara för att jag ställer frågan vad ni tycker om djurrättsaktivister som släpper ut minkar mm så behöver ju inte det betyda att jag gör det! Jag skrev hur glad jag var som blev så varmt välkomnad här men vissa tyckte uppenbarligen att det inte var så kul. Men jag ska strax lämna er ifred! ;)

Ha d bra

mvh FOX

Publicerat
Hej och tack för alla svar, jättekul att så många svarar. De flesta svarade väldigt trevligt, tack! ;) Mindre kul att bli missuppfattad av några... snälla läs min presentation under "medlemmar" innan ni skriver att jag inte är påläst, att det är j-liga frågor osv. Jag ställer ju frågor för att just lära mig mer om jakt!! :D Och bara för att jag ställer frågan vad ni tycker om djurrättsaktivister som släpper ut minkar mm så behöver ju inte det betyda att jag gör det! Jag skrev hur glad jag var som blev så varmt välkomnad här men vissa tyckte uppenbarligen att det inte var så kul. Men jag ska strax lämna er ifred! :D

Ha d bra

mvh FOX

Ojdå, visst fler som vaknat på fel sida idag :)

Har inte orken att svara på dina frågor just nu, men jag kan nog inte se att du har helt fel i din frågeställning.

Inte behöver du lämna oss bara för att du får lite mothugg i vissa frågor ;)

Vill bara påstå detta. Det är inte vad vi äter som definierar vem vi är.

/Lasse, Häst Hund och Kattägare Jägare och Matglad :P

Publicerat

Sorry :D

Missade helt vart du stod.

Ja lycka till då Fox`i girl.

Publicerat

Som många andra, att var och en ansvarar för vad dom själva stoppar i munnen, jag äter kött gladeligen....men respekterar naturligtvis de som inte gör det.

Gillar sallader, så det blir vegetariskt nån gång då och då.

Lika konstigt som att vara jägare, snickare, läkare osv etc....med andra ord inte alls.

fy fan....att bli arg är tämligen milt uttryckt!

Jadå, alla djur lider när de skadas, därför försöker man att göra sitt främsta för att hålla skadeskjutningarna till ett minimum, noll st alltså.

Nja, vet inte var du fått det ifrån....kan tänka mig media eller propaganda från "vegan-organisationer"....jag tror det är tvärtom, dagens jägare försöker motarbeta skadeskjutningar så gott det går.....ja, det borde vara svårare att ta jägareexamen...det sållar agnarna från vetet.

7)Jag har inget emot en seriös jägare som hjälper rävar med skabb o bli av med lidandet, är skickliga, har respekt för alla djur osv. Men de jägare som är oseriösa, bara vill visa upp troféer, är slarviga osv, klarar jag inte av. De verkar ha fått sin jaktlicens i ett Kellogspaket. :) Ni som är seriösa jägare, vad gör ni åt detta?

Motarbetar det genom att berätta för vederbörande att man inte uppskattar ett sådant beteende....har en kille på jobbet som vi går rätt hårt mot just pga att han har en oetisk syn på hur viss jakt ska bedrivas :D

- att ha innekatt

- cirkusdjur

sålänge inte djuren utsätts för lidande eller vanvård är det okej.

- Få fram nya mediciner

absolut inte till smink, men till medicin är jag mer kluven....om dom tar fram ett botemedel mot t.ex Aids/HIV genom djurförsök, ja då kan det va okej.

Licensierad vargjakt = helt OK

Nej då inte alls.

Idioter....de ställer till med mer lidande för djuren genom sitt agerande, deras pubertala utspel är så långt från djursympatiska som det bara går...

Är allergisk, så jag tål dom inte (bokstavligt talat) ;)

tack igen, MVH Fox

Nemas problemas ;)

Publicerat

Jag svarar att förgripa sig på någon är fel och krig är vansinne. Men jag svarar att för att jag skall orka med min vardag på arbetet som är ett fysikst jobb så äter jag kött som ger mig energi. Sen svarar jag att det är min ensak om jag äter kött och jag inte skäms för det.

Aldrig

Nej det är upp till var och en vad man väljer för föda.

Jag hadde sagt åt dom att så gör man inte. Sen skulle jag följa dom hem och prata med deras föräldrar

Om man skadeskjuter ett djur så vill man få tag i det så fort det går för att misnka på deras lidande.

Bästa sättet att minska på skadeskjutningarna är att öva och åter öva på skjutbanan.

7)Jag har inget emot en seriös jägare som hjälper rävar med skabb o bli av med lidandet, är skickliga, har respekt för alla djur osv. Men de jägare som är oseriösa, bara vill visa upp troféer, är slarviga osv, klarar jag inte av. De verkar ha fått sin jaktlicens i ett Kellogspaket. :D Ni som är seriösa jägare, vad gör ni åt detta?

Tja bra fråga där. har inget bra svar

- att ha innekatt

- cirkusdjur

Har inga problem nått av dom.

- Få fram nya mediciner

Att få fram smink o sånt svar nej. Men att få fram mediciner så är jag mer posetiv

JAg anser att viss Vargjakt måste få finnas framför allt i de Vargtäta länen där folk inte kan ha sina hundar eller andra djur fria.

Både och framför allt från storstadsbor och även andra stadsbor som inte kan respekter eller förstå varför vi älskar att jaga.

Sånt anser jag vara vansinnigt och inte hör hemma i en Demokrati. Att släppa ut minkar gör stor skada för övrigt djurliv som småfåglar. Sen plågas Minkarna, svälter ihjäl, blir överkörda. Hot är olagligt.

Har själv två katter här hemma den ena älskar att vara ute den andra vill inte vara ute.

Publicerat

ähh faen jag va kanske lite gnällig så jag raderar...

Nån moderator kan ju ta bort de här inlägget helt.

Publicerat

1. Jag tror inte det är nyttigt att vara utan kött och kommer därför fortsätta, vill någon föreslå en vegitarisk rätt så ser jag inget konstigt med det det är som att välja mellan fisk, fågel eller kött, men i längden tror jag inte på det och skulle bli väldigt trist, har provat några sådana rätter och inte är det speciellt gott.

2. På sommaren kan jag ta en grekisk sallad om nu inte feta osten är bannlyst, är väl inte politiskt korrekt men tonfisksallad är favoriten.

3. Folk får vara precis vad de vill för mig det angår inte mig vad andra äter, samma syn som på homosexuella, förstår inte problemet i samhället, gör vad ni vill behöver inte argumentera för eller emot.

4. Sagt till ungarna direkt.

5. Man mår inte bra av en skadeskjutning och man gör allt som står i ens makt att förkorta lidandet.

6. Tycker inte att det är så mycket skadeskjutningar, vi hade en i höstas där skytten bommade helt, sköts senare på ett pass en bra bit därifrån och vi gjorde en spårning på 4km för att vara säkra på att det var rätt älg.

7. Pratar man öppet om etik så smittar det av sig på ett positivt sätt, skällde ut en gubbe i laget för hans lite udda åsikt om jakt så han slutade i laget, var inte gammal själv vid tillfället.

8. Har ingen katt själv men jag vill ha katten ute och inne, ingen kattlåda alltså.

Tror inte en dressyrhäst står inne hela tiden, måste ju vara enklare att ha den i en hage.

Cirkusdjur lever ett annorlunda djurliv, om det är dåligt kan jag inte säga men ganska långt ifrån sitt naturliga levnads sätt, får de bra omvårdnad och är omtyckta så mår de nog inte dåligt.

9. Nej det är inte ok för kosmetika och annat skräp, för mediciner så får de ej vara plågsamma, varit på föreläsning vid ett par olika tillfällen och träffat djuren deras skötare och veterinär, det jag såg var ok för medicin.

10. Ja jag vill ha licensjakt på varg, det är inte meningen att några få län ska bära sveriges hela vargstam, får man jaga varg så kommer vargen inte dra bland husknutarna på samma sätt som idag, borde få skjutas om den befinner sig bland hus.

11. Nej har aldrig träffat på någon utom då mitt ex som var lite anti och levde lite i aftonbladets rubrikvärld, inte den seriösaste faktainhämtningen att argumentera mot.

12. Jag tycker de har gått för långt och blir bara sur, synd om djuren och hotar man dessutom barnen då blir jag gramse.

13. Har inget behov av katt, dock inga negativa synpunkter.