Publicerat December 19, 200817 yr Så var det då dags att försöka presentera mig själv. Vid en snabb genomtitt av forumet upptäckte jag att jag nog känner hälften av alla här inne så ni som känner er träffade får väl korrigera min presentation... Jag heter alltså Daniel Ligné, är 33 år gammal och bor med sambo och två söner utanför Arlanda. Jag är uppvuxen i Hälsingland och utbildad Jägmästare. Efter examen doktorerade jag på älgar och träd. Direkt efter doktorsexamen började jag jobba på Svenska Jägareförbundet och där har jag varit nu i 3 år. Privat så är jag faktiskt inte intresserad av så mycket annat än jakt och hundar. Jag har några små skogsfastigheter som jag pysslar lite med men det arbetet urartar allt som oftast också i viltvård eller jakt. När det gäller jakt så har jag, tror jag, provat alla förekommande rumsrena jaktformer i detta avlånga land och ännu inte funnit någon som inte har sin tjusning eller är roligt. Visst har jag extremt svårt att sitta still och visst ser jag gärna att en hund av något slag deltar i jakten, men det kan gå ändå... Just nu har jag endast wachtelhund och gråhund vilket känns en smula minimalistiskt. Den senaste hösten var faktiskt mitt livs första utan en drever i hushållet vilket onekligen känns naket... Den primära tanken med att jag dyker upp här är alltså att jag ska kunna ge er svar på en del frågor eller funderingar som rör jakt i allmänhet och kanske Jägareförbundet i synnerhet. Det är dock minst lika viktigt att jag får möjlighet att höra från er vad som är viktigt och vartåt vinden blåser. Min tjänst på Jägareförbundet, Biträdande Riksjaktvårdskonsulent, innebär att jag förväntas ha halvbra koll på det mesta inom jakten. Jag jobbar över hela landet, även om jag är stationerad på Öster Malma, så därför är såväl vildsvin som ripor, björnar och kaniner på Gotland frågor som jag dagligen brottas med. Det är också viktigt att ni förstår att jag inte i alla lägen kan representera Jägareförbundets alla 200 000 medlemmar. Det är ytterst sällan vi är helt eniga och vi har aldrig möjlighet att samla alla för att höra deras åsikt, så därför får ni nog i många fall hålla till godo med min privata åsikt. Sist men inte minst så spar inte på krutet. Jag har betalt för att få skäll och att argumentera.
Publicerat December 19, 200817 yr Väl bekomme Linkis, hoppas bilen startar och att hundarna är bra i magen / Jansson
Publicerat December 19, 200817 yr Välkommen hit. Som du skriver så tror jag att denna sidan representerar det mästa som händer inom svensk jakt. En bra sida för att hålla sig uppdaterad. /Lasse
Publicerat December 19, 200817 yr Författare Faktum är att Pajeron är lagad och vovvarna hållit tätt i flera veckor, så livet leker...
Publicerat December 19, 200817 yr Varmt välkommen! Vi har träffats förut då vi jagade ihop hos Hipp förra året.
Publicerat December 19, 200817 yr Väl bekomme Linkis, hoppas bilen startar och att hundarna är bra i magen Ja det var en höjdardag Välkommen hit Linkis!
Publicerat December 19, 200817 yr Välkommen till Jaktsnack då rå Bra presentation, tror möjligen att du missade din dokumenterade oförmåga att handskas med kniv och då i synnerhet i samband med att älgar ska släpas långt i skog Mvh!
Publicerat December 19, 200817 yr Faktum är att Pajeron är lagad och vovvarna hållit tätt i flera veckor, så livet leker... Var ju på tiden du hittade hit! Välkommen.. Föresten.. du har nog ett mail att fundera på.. Vi höres!
Publicerat December 19, 200817 yr Författare Mickel: Tror jag minns dig. Sköt du inte ett rådjur ute på ett hygge? Hip: Min förmåga med kniv är det inget fel på, att jag sedan envisas med att ha vänner som distraherar mig med långt hår eller andra irriterande detaljer är en annan sak... MaxW: Jag fixar lysning och röntgen första veckan i januari...
Publicerat December 19, 200817 yr Mickel: Tror jag minns dig. Sköt du inte ett rådjur ute på ett hygge?Hip: Min förmåga med kniv är det inget fel på, att jag sedan envisas med att ha vänner som distraherar mig med långt hår eller andra irriterande detaljer är en annan sak... MaxW: Jag fixar lysning och röntgen första veckan i januari... Du var nog mer irriterad på Mr Berg isf, jag är ju bara snäll Mvh!
Publicerat December 19, 200817 yr Mickel: Tror jag minns dig. Sköt du inte ett rådjur ute på ett hygge? Stämmer bra det, f.ö. var det väl det rådjuret som stod med bredsidan på 50 meter i en kvart både hos Johka och Jansson om jag ej minns fel.
Publicerat December 19, 200817 yr Stämmer bra det, f.ö. var det väl det rådjuret som stod med bredsidan på 50 meter i en kvart både hos Johka och Jansson om jag ej minns fel. Nja.. tror just det djuret faktiskt hade en oduglig wachtel i haserna vid namn Fimpen och hans drevtempo är ngt snabbare än en tax så det var nog inte så värst stillastående.. Möjligen hos Jansson då Mvh!
Publicerat December 19, 200817 yr välkommen. hoppas att du får en del bra synpunkter från våra övriga medlemmar och att blir lite intressanta ämnen att utröna och diskutera.
Publicerat December 19, 200817 yr Hej Daniel och välkommen . Ska bli intressant att följa dina inlägg, men för allas skull tror jag det är bra om du är extra noga med att vara tydlig när det är du som privatperson som har synpunkter eller när du representerar SJF. Är ibland och äter av lunchbuffen på östermalma, vem vet vi kanske stöter på varann? /ekebo
Publicerat December 19, 200817 yr Ska bli intressant att följa dina inlägg, men för allas skull tror jag det är bra om du är extra noga med att vara tydlig när det är du som privatperson som har synpunkter eller när du representerar SJF. Ola och Daniel har fått en egen area som heter just Svenska Jägareförbundet. I den arean så får vi väl utgå ifrån att de representerar förbundet. På övriga forumet så borde de rimligen få svammla precis som vilken medlem som helst Mvh!
Publicerat December 19, 200817 yr Ola och Daniel har fått en egen area som heter just Svenska Jägareförbundet. I den arean så får vi väl utgå ifrån att de representerar förbundet. På övriga forumet så borde de rimligen få svammla precis som vilken medlem som helst Mvh! Har missat det , då ska det inte bli några oklarheter /ekebo
Publicerat December 19, 200817 yr Författare Hip: Vad jag kan minnas så var det inte Bergs hår som var i vägen... Skägg är liksom inte så fladdrigt. Mickel: Jag minns dig mycket väl och jag minns också en mycket tveksam bortförklaring av en solklar skottchans på en väg... Ekebo: Ge dig till känna nästa gång du käkar i de krokarna så kan vi ta en pratstund. Alla andra: Tack för välkomnandet. Sist men inte minst: Jag är fullt medveten om att det kan finnas problem med att förstå när jag, eller Ola, uttrycker en privat åsikt eller föbundets allmänna hållning. Jag tycker dock Hip´s förslag är bra och jag hoppas att det funkar. Jag hoppas också att vi ska slippa förbundspolitik så långt det är möjligt. Jag har inga problem med att förklara vad vi tycker och varför, men så fort vi kommer in på andras åsikter eller synpunkter så blir det svårt eftersom jag inte riktigt är skickad att förklara varför t ex Riksjägarna tycker eller tänker som de gör.
Publicerat December 19, 200817 yr Håller med, tycker att vi försöker hålla trådarna från jägarförbundet så rena som möjligt från annat svammel så blir det lättare för Ola och Daniel med flera att hålla en rak linje här. /Lasse
Publicerat December 19, 200817 yr Mickel: Jag minns dig mycket väl och jag minns också en mycket tveksam bortförklaring av en solklar skottchans på en väg... Fan va du kom in i matchen fort det är svårt med svingen när man när man ser djuret i backspegeln typ, så det så.....