Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjälljaktsfrågan?

Featured Replies

Publicerat

Hur kommer Jägarförbundet att gå vidare i denna fråga? Nu när Regeringen inte ändrar sig. Som det var i höstas var det inte roligt, framför allt i Västerbotten. Med många avlysta områden, fulla områden. Vi fick söka med ljus o lyckta efter nånstans att jaga under första skogsfågel veckan. Det var många Norrmän.

Hur kommer dett att föras vidare att jakten ovan Odlingsgränsen på statens mark ska förbehållas oss Svenska Jägare? Det är svårt att få kort. Tänl de som reser från Södra delarna av landet för att få jaga Ripa eller skogsfågel. När de kommer fram så får de veta nej tyvär det är fullt i några dar.

Kommer ni att fortsätta att lobba Regeringen i denna fråga?

Publicerat

Är det något du kan vara säker på så är det att vi fortsätter att arbeta hårt med fjälljaktsfrågan. Regeringens hantering av denna fråga har varit minst sagt märklig och jag tror att vi har rätt goda utsikter att till sist få dem att inse detta. Vi har inrättat ett särskilt råd, Fjällrådet, som arbetar specifikt med denna fråga och de tar gärna emot synpunkter och råd om du har några.

Vi har också ett samarbete med:

http://www.jaktreform.nu/

Som har jobbat minst sagt aktivt med denna fråga.

Vad som händer nu under våren är att vi måste jobba dels mot Länsstyrelserna och Regeringen, så det kommer att krävas mycket resurser för att få dem alla åt rätt håll...

Publicerat
  • Författare

Det låter jättebra. Har varit lite orolig att denna fråga ska drunkna i Varg frågan. Ska kolla upp Fjällrådet.

Publicerat

Det är ett bra arb. som Tofte och co har gjort i denna fråga. Tofte känner man ju ganska väl. B)

Publicerat

Jo, Tofte med sällskap har faktiskt gjort ett mycket gott jobb i denna fråga. Jag kan bara hoppas att de orkar hålla i och fortsätta. För jag har en känsla av att Regeringen nu börjar måla in sig i ett hörn. Vi har dessutom val snart vilket säkert kan påverka i även denna fråga...

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att Regeringen i denna fråga är flata. Om jag vill fara oi jaga i andra nordiska länder så är det stopp. Men hiut får det komma en massa jägare från andra länder o jaga. Jag hoppas verkligen att Regeringen börjar inse att det snart är ett nytt val igen och att vi är många jägare i detta land som röstar.

MEn kan det vara därför de ska flytta fram valdagen till andra helgen i sep?

Publicerat

Jag tror knappast att valdagen är flyttad av jaktpolitiska skäl. Men vi kan nog se fram emot ett 2009 där regeringen gör vad de kan för att charma jägarna. Vi har väl sett ett par julklappar från Carlgren bara i förra veckan som en försmak.

Publicerat
Jo, Tofte med sällskap har faktiskt gjort ett mycket gott jobb i denna fråga. Jag kan bara hoppas att de orkar hålla i och fortsätta. För jag har en känsla av att Regeringen nu börjar måla in sig i ett hörn. Vi har dessutom val snart vilket säkert kan påverka i även denna fråga...

Jag är ytterst tveksam till att en rödgrön regering ändrar något i denna fråga. :D

Vargajkten sätter dom stopp för. Jag tycker att det känns så i tongångarna och det som Peter Eriksson sa samma dag som Carlgren uttalade sig positiv till vargjakt efter div. utredningar.! :mad:

Publicerat

Jag ska inte förfalla till politiska spekulationer men våra erfarenheter av MP i jaktfrågor är inte särskilt goda...

Publicerat
Jag ska inte förfalla till politiska spekulationer men våra erfarenheter av MP i jaktfrågor är inte särskilt goda...

Nej, det är inte mina heller! :angry: Det är dags att dom börja ändra sin synpunkt i denna fråga. Visserligen känner jag en MP här i Kalix som jagar väldigt flitigt och det är Erik Söderlund. Han är kommunpolitiker och det är väl en av hans få positiva sidor. :P:mad:

Så här ser han ut!

http://nejtilluttradeskravet.wordpress.com...erik-soderlund/

:P

Publicerat

Jag kommer att följa denna fråga med extremt stort intresse, men tror jag avstår att skriva så mycket då jag är så förbannad och bitter i denna fråga att det bar blir massa skit ;)

Hoppas det går åt rätt håll så ska jag försöka stansa mig och börja tänka mer logiskt och bomba med idéer.

Publicerat

Lars: Det är lätt att bli förbannad, särskilt i denna fråga. Men ilska löser inga problem så jag tror du är på rätt väg. Goda idéer är precis vad vi behöver...

• 2 weeks later...
Publicerat

Tiden rusar fram och vi har ett nytt år,vad görs för tillfället i denna fråga?

Hur ser chanserna ut att det blir några regeländringar för kommande jaktår?

Blir det samma regler i alla län eller ska man fortsätta att krångla?

Vad skall gälla för utländska jägare?

Blir det några årskort och vilka kommer att få lösa dessa?

Några frågor antar att det är för tidigt att svara på vissa men kanske lite information finns någonstans??

Publicerat

Jag ska direkt erkänna att jag nog inte är den mest insatte i förbundet när det gäller Fjälljakten. Vi har dock en hemsida som jag tycker ger en mycket bra bild av arbetet, bakgrunden och en del nyttiga länkar:

http://www.jagareforbundet.se/lan/norrbott...ten/default.asp

Om inte annat så kan man av mängden dokument se att detta är en rätt komplicerad fråga som är minst sagt krånglig.

Men för att göra en lång historia kort så jobbas det nu på flera fronter. Dels försöker vi få regeringen att inse sitt misstag när man "släppte in" alla jägare på samma villkor. Jakt är inte en tjänst och därmed finns alla möjligheter att ge svenskar företräde till jakten i våra svenska fjäll. Här krävs det en del arbete ända nere i Bryssel men jag tror och hoppas att vi snart tvingat dem att inse sitt misstag 2007. Inte minst med god hjälp av jaktreform.nu

http://www.jagareforbundet.se/news/kampen_for_fjalljakt.asp

Den andra fronten är Länsstyrelserna. Här har man bollat friskt med ansvaret mellan staten och de enskilda Länsstyrelserna. Jag är inte ens säker på att varken regering eller län vet exakt vem som bestämmer vad just för närvarande. Problemet här är avvägningen mellan värdet av gemensamma regler gentemot dåliga regler. Så fort Länsstyrelserna får bestämma brukar regelverket bli olika för varje enskilt län. Har något län då riktigt dåliga regler riskerar vi med ett gemensamt regelverk att alla län får lika dåliga regler. Så en samordning kan ha sitt pris om du förstår vad jag menar... Arbetet nu går ut på att bearbeta respektive län för att utröna vilka regler de snickrar på och vilka utsikter vi har att få till ett gemensamt regelverk...

Publicerat
  • Författare

Besked om länskorten skulle väl komma nu i början av året. Är det någon som har hört nått?

Publicerat

Lst Norrbotten har ju sagt att dom ska införa kommun- & länskort om Jag inte har missuppfattaft detta fel. http://www.bd.lst.se/Jakt/Startpage.aspx

Jag hittar inte länken men jag vet att hövdingen har sagt att dom är beredda att införa korten igen. :lol:

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/news/landshovding_lovar_l.asp

Att inget besked kommit ännu, mig veterligen, tolkar jag som att dialogen mellan de tre fjälljaktslänen inte gått helt friktionsfritt. Att en landshövding tolkar saken väl för vår del är i sig bra men min erfarenhet av Länsstyrelser och viltförvaltning är att det är extremt svårt att få två olika att tycka likadant och ska man ena tre krävs ett hästjobb...

Publicerat

Att inget besked kommit ännu, mig veterligen, tolkar jag som att dialogen mellan de tre fjälljaktslänen inte gått helt friktionsfritt. Att en landshövding tolkar saken väl för vår del är i sig bra men min erfarenhet av Länsstyrelser och viltförvaltning är att det är extremt svårt att få två olika att tycka likadant och ska man ena tre krävs ett hästjobb...

Ja, det var det uttalandet som jag sökte men ej hittade. Konstigt att det ska vara så svårt att komma öevrens i denna fråga. :lol:

Publicerat

Hur ska Sverige agera när Norge stryper jakten för norrmännen på hemmaplan p g a dålig riptillgång? Jag tycker inte att Vi kan ha svängdörrar för norrmännen för det utan begränsa till en viss del, men sedan finns det ju andra aspekter med i bilden som arbetstilfällen m. m. för inalndskommunerna.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15614&hl=

Jag bara undrar och är nyfiken på ett svar ifrån någon av Er ifrån förbundet i denna fråga. :lol:

Publicerat

Just fjälljaktsfrågan innehåller en del ingedienser som får tjänstemän och politiker att agera lite olika. Bland annat så är dessa frågor helt olika organiserade på respektive Länsstyrelse. Men ta lite ursprungsbefolkningspolitik, jaktpolitik, rovdjursfrågor, EU-politik, landsbygdsutvecklingspolitik mm och rör ihop så får man en salig röra vilket är just vad det blivit. Min personliga uppfattning är att saker och ting inte alltid blir bättre av att hanteras på lokal / regional nivå, vilket jag tycker fjälljaktsfrågan är ett exempel på. Därför blir jag ibland lite nervös inför en regional förvaltning av våra rovdjur...

Publicerat
  • Författare
Just fjälljaktsfrågan innehåller en del ingedienser som får tjänstemän och politiker att agera lite olika. Bland annat så är dessa frågor helt olika organiserade på respektive Länsstyrelse. Men ta lite ursprungsbefolkningspolitik, jaktpolitik, rovdjursfrågor, EU-politik, landsbygdsutvecklingspolitik mm och rör ihop så får man en salig röra vilket är just vad det blivit. Min personliga uppfattning är att saker och ting inte alltid blir bättre av att hanteras på lokal / regional nivå, vilket jag tycker fjälljaktsfrågan är ett exempel på. Därför blir jag ibland lite nervös inför en regional förvaltning av våra rovdjur...

Detta med renbetesfrågan ser man ett kraftigt exempel här i Västerbotten då många jaktområden är avlysta av Länstyrelsen. Sorsele är ett exempel på detta. Många områden är stängda för jakt. Enligt vissa lokala jägare så existerar det ingen ren i de områderna.

Som det var i höstas var det rent omöjligt att få tag i bra jaktområden under premiär veckan då de flästa områden var avlysta pg.a ren eller för hårt jakttryck.

Det känns som att Länstyrelsen i Västerbotten motarbetr oss Jägare.

Publicerat

Ja, jag förstår det! Iband tar det alldeles för lång tid innan det beslutas i ev. skyddsjakt på Nvv men ibland går det väldigt fort att fatta beslut i dessa frågår också. Det förstår man att det kokar bland samerna när rovdjur härjar runt och i renflockar. Vad jag har förstått så har samerna en viss rätt att skydda renarna mot rovdjursangrepp. Rätta mig om jag har fel.

Publicerat

Det där är ett välkännt fenomen, kanske särskilt i Västerbotten. Vi bekostade en gång i tiden en helikoptertur över avlysta områden under premiärveckan. Rätt många av dem innehöll inte en enda ren...

Nu var det ett par år sedan jag bodde i Västerbotten men på den tiden var det just de som vi hade svårast att hantera i fjälljaktsfrågan. Jag hade själv en del minst sagt eldfängda skriftväxlingar med dåvarande landshövdingen som jag annars kom rätt bra överens med, men i fjälljaktsfrågan var vi inte ens på samma planet. Man ska nog heller inte underskatta tjänstemännens roll i det hela. En landshövding har betalt för att synas och säga kloka saker för sitt län, men någon talar om för honom vad han ska tycka och säga i de allra flesta frågor. Så är det nog i mycket av politiken, även på länsnivå...

Publicerat
Det där är ett välkännt fenomen, kanske särskilt i Västerbotten. Vi bekostade en gång i tiden en helikoptertur över avlysta områden under premiärveckan. Rätt många av dem innehöll inte en enda ren...

Nu var det ett par år sedan jag bodde i Västerbotten men på den tiden var det just de som vi hade svårast att hantera i fjälljaktsfrågan. Jag hade själv en del minst sagt eldfängda skriftväxlingar med dåvarande landshövdingen som jag annars kom rätt bra överens med, men i fjälljaktsfrågan var vi inte ens på samma planet. Man ska nog heller inte underskatta tjänstemännens roll i det hela. En landshövding har betalt för att synas och säga kloka saker för sitt län, men någon talar om för honom vad han ska tycka och säga i de allra flesta frågor. Så är det nog i mycket av politiken, även på länsnivå...

Ja, så är det nog och så kommer det nog att förbli för ett bra tag tyvärr! :lol:

Publicerat

Jodå, visst har samerna en del möjligheter till skyddsjakt, men de är ganska små.

Även om det inte hör till denna tråden så tycker jag faktiskt att rovdjursförvaltningen i sameland är ett mycket tydligt exempel på den totalt havererade svenska rovdjurspolitiken. Jag är inte direkt känd för att stå på barrikaderna och hävda samernas rätt men i rovdjursfrågan är de idag satta i en helt ohållbar gisslansituation. De ska enligt riksdagen inte ha varg i renbetesland men blir med andra handen piskade om de ser till att det blir som staten bestämmt att det ska vara (grovt förenklat)... Ohållbart.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.