Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjälljaktsfrågan?

Featured Replies

Publicerat
Jodå, visst har samerna en del möjligheter till skyddsjakt, men de är ganska små.

Även om det inte hör till denna tråden så tycker jag faktiskt att rovdjursförvaltningen i sameland är ett mycket tydligt exempel på den totalt havererade svenska rovdjurspolitiken. Jag är inte direkt känd för att stå på barrikaderna och hävda samernas rätt men i rovdjursfrågan är de idag satta i en helt ohållbar gisslansituation. De ska enligt riksdagen inte ha varg i renbetesland men blir med andra handen piskade om de ser till att det blir som staten bestämmt att det ska vara (grovt förenklat)... Ohållbart.

Ok! Nej, det gör det väl inte precis. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Nu hoppas jag att denna fråga inte kommer i skymundan för Vargfrågan. Dessa frågår är viktiga, men ibland känns det som att rovdjursfrågan överskuggar de andra jaktliga frågor.

Publicerat
Nu hoppas jag att denna fråga inte kommer i skymundan för Vargfrågan. Dessa frågår är viktiga, men ibland känns det som att rovdjursfrågan överskuggar de andra jaktliga frågor.

japp det skriver jag under på.

Publicerat

Önskvärt men är det troligt????

Då Eskil kastade in länskorten drogs de genast bort en stor skara av aktörer TYVÄRR.

Men jag kan bara erkänna 1-0 till Eskil!

MKT SMART POLITISKT DRAG.

Men mina GODA vänner i jaktreform.nu sliter hårt för oss jägare.

Tack o lov att det finns människor som kan, vågar och orkar driva frågan!!!

TACK!

För er som inte skrivit under borde ett besök göras på:

http://www.jaktreform.nu/empty_32.html

Publicerat

Bra skrivet Foffe! Jag skriver också under på det!

Publicerat

Jag tror inte Revper håller med er... Skämt åsido, så är det inte alltid enkelt att prioritera rätt mellan dessa frågor. Skulle vi köra på absolut medlemsdemokrati så skulle vi nästan uteslutande syssla med älg och ha absolut mest personal i storstadsregionen. Nu sysslar vi i och för sig mycket med älgar men vi har majoriteten av personalen ute i landet.

Jimbolo: Jag är också imponerad av Jaktreformgrabbarna och deras jobb. Men jag tror inte att det ena förtar det andra. Vi skulle inte kunna göra exakt det de gör och de har inga möjligheter att göra en del av det vi gör och har gjort. Kolla hemsidan som jag länkade till tidigare, vi måste ha producerat åtminstone 30 skrivelser och tusentals sidor för att vara där vi är idag. Så att beskylla oss för att inte ha gjort något tycker jag är fel. Jag tycker själv inte att Eskils drag var särskilt smart. Eskil vet nog innerst inne att han snart blir tvungen att erkänna att den senaste tidens hantering är enbart politiska ställningstaganden på helt felaktiga grunder. Det finns inget stöd för hans agerande att finna i Bryssel med stöd av EU. Därför kan jag också säga att Länskorten gör varken till eller från för vår del, dagens situation är inte bra oavsett Länskort eller inte. Jag tror att vi har mycket goda möjligheter att nå framgång i fjälljaktsfrågan ganska snart, men därmed inte sagt att det inte kommer nya dumheter. Detta börjar likna en evighetsföljetong.

Att rovdjursfrågan skulle överskugga andra frågor är nog rätt i vissa fall, men rovdjurssituationen är också akut och ganska allvarlig i en handfull län idag. Givetvis berör såväl rovdjursfrågan som fjälljaktsfrågan bara en minoritet av våra medlemmar men jag tycker ändå att vi har gott stöd från alla våra medlemmar att driva dem båda med "oproportionerligt" mycket resurser. Dessutom berör faktiskt båda frågorna en hel del av våra medlemmar också i storstadsregionerna så jag är inte orolig för att vi skulle tvingas slå av på takten eller resurserna i dessa frågor. Man ska dock ha i bakhuvudet att ingen av de båda kommer att lösa sig över en natt som en följd av lite enkel jävlaranammaretorik, det kommer att krävas kusligt med tålamod, tråkiga argumentationer och faktasamlande innan vi kommer någon vart.

Publicerat

"Linkis"

Jag har väl inte påståt att Jägarförbundet inte gör ngt?

Däremot tar jag för givet att det ska göras ngt därifrån eftersom jag faktiskt betalar för att det ska hända ngt.

Jaktreform jobbar därimot helt idiellt och ska därför ha en stor eloge!

Samarbetet därimellan eller som du säger olikheterna i framförande är kanske bara till de bättre!

Är inte såå insatt!

Då jag säger att det var ett smart drag av Eskil menar jag bara att vi tappade säkerligen minst tusentalet upprörda småviltsjägare direkt då de enbart var intresserade av bibehållet länskort.

Dvs ngr fiender mindre!

Hoppas dock att inte allt för många gick på den niten för de kommer behövas alla krafter för att få ngt tillstånd!

Men huruvida Eskil e smart eller inte tror ja vi kan lämna därhän.

De har han väl visat upp gång efter annan o rsten av dem me?

Men självklart hejar jag på mitt eget förbund o hoppas de prioriterar fjälljakten INNAN de e försent!!

//Jimmy

Publicerat

Visst kanske länskorten lugnade några men jag tor och hoppas att de flesta fortfarande tycker att det stora problemet är de utländska jägarna. Ser vi till de nya norska reglerna för ripjakt i Norge lär inte trycket på de svenska fjällen från våra grannar i väster minska till hösten om vi inte får till någon bättring i det usla regelverket.

Jag är faktiskt lite förvånad över Eskils agerande i denna fråga. Jag blir faktiskt med jämna mellanrum imponerad över just Eskils kunnande och förmåga att ratta rätt i många frågor men här imponerar han inte. Tyvärr tror jag att han är rätt hårt tuktad av partipiskan och någon suspekt ideologitanke om fri företagsamhet i denna fråga och det är synd.

Men återigen, du har helt rätt i det du skriver, Jaktreform för en imponerande kamp helt ideellt, vi får aldrig vara nöjda med en halvmesyr och alla krafter behövs. Kanske mer nu än någonsin tidigare. Får ett missförhållande råda tillräckligt länge så blir det norm...

Publicerat
Tyvärr tror jag att han är rätt hårt tuktad av partipiskan och någon suspekt ideologitanke om fri företagsamhet i denna fråga och det är synd.

Det är här jag oxå missar lite av regeringen sett att se på detta.

Med guidetvång för utlänska jägare genereras en massa nya arbetstillfällen = mer företagsamhet

Publicerat

Precis!

• 4 weeks later...
Publicerat

Skriver något här mest för att jag tycker denna tråd SKA ligga högt ^_^

Tiden rusar fram i vanlig ordning och det nya jaktåret känns inte allt för avlägset. Ska det bli några förändringar måste det väl börja hända något snart!

Vad väntar man på nu är det länsstyelserna som ska komma med något utlåtande?

Publicerat
Skriver något här mest för att jag tycker denna tråd SKA ligga högt :rolleyes:

Tiden rusar fram i vanlig ordning och det nya jaktåret känns inte allt för avlägset. Ska det bli några förändringar måste det väl börja hända något snart!

Vad väntar man på nu är det länsstyelserna som ska komma med något utlåtande?

I Norrbotten har ju landshövdingen kommit med utlåtande. Länskortet återinförs, i övrigt inga ändringar. Med andra ord kommer jakttrycket öka ännu mer. En klar försämring enligt mig, men då bor jag i en fjällkommun. I övrigt får man sätta en liten strimma hopp till denna motion som ev. tas upp i vår: Motion

Publicerat

Bra motion!

Visst är risken stor att jakttrycket ökar ännu mera om den enda ändringen blir att man inför länskortet igen, men för mig personligen är det just läskortet jag behöver för att kunna jaga på ett vettigt sätt.

Sedan har väl Norge börjat reglera sin egen ripjakt hårdare vilket med säkerhet ger ännu mera jägare i VÅRA fjäll :rolleyes: Det är hög tid att vi börjar värna om viltet och landets egna innevånare tycker jag. Tyvärr orkar jag inte engagera mig så mycket som jag vill i denna fråga då jag blir så förbannad att det bar blir skit av allt :P

Publicerat
Bra motion!

Visst är risken stor att jakttrycket ökar ännu mera om den enda ändringen blir att man inför länskortet igen, men för mig personligen är det just läskortet jag behöver för att kunna jaga på ett vettigt sätt.

Sedan har väl Norge börjat reglera sin egen ripjakt hårdare vilket med säkerhet ger ännu mera jägare i VÅRA fjäll :lol: Det är hög tid att vi börjar värna om viltet och landets egna innevånare tycker jag. Tyvärr orkar jag inte engagera mig så mycket som jag vill i denna fråga då jag blir så förbannad att det bar blir skit av allt :D

:D Tur att det finns människor då som kan behålla stabiliteten. Jag tänker på folket på Jaktreform. De är väl de som sett till att motionen fått lite högre prioritet vad jag förstår.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.