Publicerat December 30, 200817 yr Finns det något medel som någon har bra erfarenheter av att behandla kikarlinserna mot imma/fukt med? Tar jag ett andetag så kan jag lägga ned att försöka skjuta som det är nu, hehe Finns ju till glasögon, så det borde väl finnas till kikarsikteslinser? =)
Publicerat December 30, 200817 yr Enligt mig. Det enda du ska smeta på linserna är aceton eller ren sprit, och det är vid rengöring. Jag tycker vanliga våtservetter (för rengöring av linser, som jag endast använder i fält vid nödfall) lämnar nog mycket sörja på linserna. Det blir som en oljefilm, som sedan drar åt sig mer smuts än en helt ren lins.
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Enligt mig. Det enda du ska smeta på linserna är aceton eller ren sprit, och det är vid rengöring.Jag tycker vanliga våtservetter (för rengöring av linser, som jag endast använder i fält vid nödfall) lämnar nog mycket sörja på linserna. Det blir som en oljefilm, som sedan drar åt sig mer smuts än en helt ren lins. Men det är inte smuts som är problemet.. än
Publicerat December 30, 200817 yr En ide vet inte om det fungerar men skulle inte en ögonmussla hindra risken för imma på siktet pga andedräkt?
Publicerat December 30, 200817 yr Finns det något medel som någon har bra erfarenheter av att behandla kikarlinserna mot imma/fukt med? Tar jag ett andetag så kan jag lägga ned att försöka skjuta som det är nu, hehe Finns ju till glasögon, så det borde väl finnas till kikarsikteslinser? =) Har ärligt talat aldrig haft det problemet............å andra sida andas jag inte på linsen heller........
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Har ärligt talat aldrig haft det problemet............å andra sida andas jag inte på linsen heller........ Du har inte lika bra flås som mig hör jag
Publicerat December 30, 200817 yr Författare En ide vet inte om det fungerar men skulle inte en ögonmussla hindra risken för imma på siktet pga andedräkt? Mycket möjligt =) Värt ett försök med ngt provisoriskt iaf.. =)
Publicerat December 30, 200817 yr Jag håller med Sajmon om att rena linser är bäst. Sedan är det faktiskt handavande som löser detta problem för att försöka behandla en lins så den inte immar om du flåsar i den blir nog svårt. Testa att andas genom näsan eller rikta flåset med läpparna är mitt tips.
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Jag håller med Sajmon om att rena linser är bäst. Sedan är det faktiskt handavande som löser detta problem för att försöka behandla en lins så den inte immar om du flåsar i den blir nog svårt. Testa att andas genom näsan eller rikta flåset med läpparna är mitt tips. Menar ni att jag är ensam om att få imma på linserna när det är - 10gr ute? =) Ja.. får nog ut i rabatten och lägga mig och öva andning imorgon
Publicerat December 30, 200817 yr Klart man har råkat ut för något missöde, men det är fan inte vanligt. Rikta helt enkelt utblåset annorlunda, näsan funkar bäst.
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Klart man har råkat ut för något missöde, men det är fan inte vanligt. Rikta helt enkelt utblåset annorlunda, näsan funkar bäst. Där ser man.. tycker mina linser är igenimmade så fort det är kallt ute.. jag får se om jag kan ändra mig. Snö i munnen kanske..
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Kämpa på broder!! Kämpa på!!! Hahahaha, ja.. nu låter det ju illa, men det är ju inte så att jag liiider av det
Publicerat December 30, 200817 yr Hahahaha, ja.. nu låter det ju illa, men det är ju inte så att jag liiider av det ....................men gladast är nog räven....................
Publicerat December 30, 200817 yr Författare ....................men gladast är nog räven.................... Jag försöker att inte vara selektiv, jag missar allt vilt
Publicerat December 30, 200817 yr Kolla biltillbehörsbutikens kemihylla. Hos Biltema hittade jag Imskydd på sprayburk, sid 180: 36-173. Även kanske Pre-icer, sid 172: 36-513? Men prova optikerns förslag först, det är kanske lite skillnad på en vindruta och en lins. Jag skulle andas genom mungipan...
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Kolla biltillbehörsbutikens kemihylla.Hos Biltema hittade jag Imskydd på sprayburk, sid 180: 36-173. Även kanske Pre-icer, sid 172: 36-513? Men gå till en optiker och fråga, det är kanske lite skillnad på en vindruta och en lins. Jag skulle andas genom mungipan... Vad tror ni om snorkel? hahaha
Publicerat December 30, 200817 yr Det funnkar säkert skitbra, Lite problem har jag , men jag löser det med att andas åt ett annat håll. Jag kör med optikern rengörnings spray till glasögonen, eller bara en vanlig linsduk. /Lasse
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Det funnkar säkert skitbra, Lite problem har jag , men jag löser det med att andas åt ett annat håll. Jag kör med optikern rengörnings spray till glasögonen, eller bara en vanlig linsduk. /Lasse Kanske kan ta simfötterna oxå istället för snöskor eller skidor... håll utkik i tidningarna framöver boys och lova att ni hämtar mig på Säter!
Publicerat December 31, 200817 yr Jag sperjade på raklödder och torkade rent. Det har inte immat sen dess.
Publicerat December 31, 200817 yr vid -15till -25 räcker det med en droppe fukt i mustachen för att de ska imma för mej,så du e inte ensammen
Publicerat December 31, 200817 yr Jag sperjade på raklödder och torkade rent. Det har inte immat sen dess. Kan man inte sabba linserna om man har på diverse rengöringsmedel?? Tror jag läst att linserna mår bästav så lite rengöring/puts som möjligt. Detta måste ju Pacco lära oss!!!!!
Publicerat Januari 2, 200917 yr Finns det något medel som någon har bra erfarenheter av att behandla kikarlinserna mot imma/fukt med? Tar jag ett andetag så kan jag lägga ned att försöka skjuta som det är nu, hehe Finns ju till glasögon, så det borde väl finnas till kikarsikteslinser? =) min erfarenhet så är det ett litet mörker med imma på optikerna ,men det är mkt enkelt att rengöra dem ! så här gör jag : först av allt så avlägsna allt sand,jord partiklar , med en borste (EJ PUTSDUKEN) och försök att sopa i cirklar med borsten mot kanterna och lyft upp och skakar av , obs obs blås ej på borsten eller ta den med fingrarna ! sen tar man lite Yes diskmedel en halv droppe på fingret och cirkulerar från mitten ut mot kanterna och se till att allt fett på optiken är borta , sen tar du vanligt toapapper och torka av optiken från YES diskmedlet och sen tar man lite blöt toa papper och sen till att det halkiga Yes försvinner , sen igen toapapper torr den här gånger torka av så det blir torrt , och nu kommer putsduken (det ska vara ren från fett ) en bra duk är en så kallade tergo duk Den bästa jag har provat av a alla möjliga har haft min i 3 år utan att tvätta den och funkar hur bra som helst . sen kan ni ta en MJUK polerings duk och polerna med några cirklar blås av med en hårtorkare eller en olje fuktfri tryckluft VUALA ett mkt klart optik får ni + mkt mindre imma på optiken ! jag brukar ta med mig näspappers dukar i en zip plastpåse + en lite plast te sked för att ev ta bort snön ! En annan grej som spökar är att man svettas så torkar pannan och runt ögonan från svett . Samma problem händer med handkikaren dra in/skruva in okular skyddet på vinter om det är vinstilla , håll andan när du tittar lite jobbigt i början men man vänjer sig ! Ta aldrig med fingrarna på optiken för om det imma eller om ni får snö ! HA en mkt god fortsättning på det nya året ! mvh cristian/pacco
Publicerat Januari 3, 200917 yr Ett tips ang. rengöring av optik. På US Optics hemsida så finns det en video hur man bäst rengör sina linser.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Gummiögonmussla på kikarsiktet gör underverk. Skulle inte få för mig att vakjaga utan den, inte heller utan motljusskyddet som båda två förövrigt utgör ett oehört gott skydd mot regn. Linserna skall man pilla på så LITET som överhuvudtagit tänkbart möjligt. Håkan