Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyårsraketer

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags igen då, årets sista dag med allt som det innebär. Jakt på dagen och fest på kvällen, med vänner och släkt. Själv har man jakten åtminstonde som tradition på nyårsafton, men festen får man lov att stå över. Har nämligen en gråhund som verkligen inte mår bra av smällare. Springer fram och tillbaka i huset, skäller och gnäller konstant under den tid som folk bränner tusenlappar i luften. Då har man inte hjärta att lämna sin bästa jaktkamrat hemma ensam, för att husse ska iväg och skåla in det nya året. Inte blir det bättre av att folk runt omkring en nästan hånar terje som jakthund, eftersom han inte tål smällare. Har fått frågan tusentals gånger hur han gör i skogen, om vi skjuter älg för honom...springer han och gömmer sig då eller..... :D Nej, oftast tar jag tar min kära jaktkamrat i bilen och så tillbringar vi 12-slaget där han trivs som bäst, på skogen!

VILL PASSA PÅ ATT ÖNSKA ALLA JÄGARE ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!! MVH:macwest

Publicerat

Jupp!

Vet hur det är, haft hundar fart illa av raketer.

Testade med lugnande o annat men de va bäst på hundpensionat långt ut i skogen.

Fungerade riktigt bra, inga raketer och upptänt samt radio på hela natten.

Ägarna tillbringade dessutom tolvslaget i hundstallet.

Då kändes det som man kunde ta sig friheten att åka iväg på bjudningar.

Jag har förresten inspelade "träningsljud" raketer, skott, o annat på CD.

Kan finnas en chans att vänja berörda hundar med hjälp av den.

Publicerat

Det är samma problem här med raketer och smällare. Jag brukar ge dom 2 lungnande tabletter var så att dom kopplar av till efter midnatt och det får jag göra redan på em. för småklipparna skjuter hela dagen här. :D

Som det är nu för tiden så börjar dom ju att sälja smällare långt innan jul också och håller på med detta okynnesskjutande över hela julhelgen framåt 13-helgen. ;) Man blir så förbannad åt deras föräldrar som tillåter att barnen håller på och smäller på detta sätt. Med det rätta så skulle dom inte få börja sälja smällare högst en dag innan nyårsafton helst inte alls. :P

Publicerat

Sen är det ju inte alltid de är rädd för att de smäller...

Min Troy springer också runt å gnäller och ser allmänt rädd ut...men faktum är att jag tror att det snarare beror på att han vill ut å kolla vart apporterna ligger nånstans!

Såvitt jag förstår så förknippar han alltså smällarna med apportkastaren och jakten.

Å då är det bara bra med lite passivitetsträning. Vi får väl se hur det går ikväll.....

/Henke

Publicerat

Tysken jag hade gillade inte heller smällare o raketer. Fast hon gillade inte mycket över huvud taget :lol:

Publicerat

Jag tycker att den skiten skulle förbjudas.

Publicerat

Min Beagletik blir fruktansvärt rädd för fyrverkerierna. Jag har löst detta genom att hon får vara i en liten klädkammare där jag sätter på musik på lagom volym så hon inte hör fyrverkerierna.

Detta funkar klockrent.

Bara att plocka fram hunden när fyrverkerierna är över.

/Peter

Publicerat
Jag tycker att den skiten skulle förbjudas.

Ställer mej i ledet. Förbjud försäljning till privatpersoner och låt kommunerna arrangera spektaklet istället.

Publicerat
Ställer mej i ledet. Förbjud försäljning till privatpersoner och låt kommunerna arrangera spektaklet istället.

+1

Publicerat

Har gett min hund dagens första piller för någon timme sedan. Fyfan vad jävligt det känns att droga sin bästa vän men vad ska man göra... <_< Fyrverkerier är ett otyg som egentligen inte gynnar någon och jag hoppas det förbjuds. En eloge till de butiker som har slutat sälja skiten..

Publicerat

Min Vorsteh blir helt förstörd direkt en smällare eller raket detonerar. Detta uppkom vid valborgsmässoafton, då jag hade hundarna i buren en stund mitt på dagen. Då jag anlände hem från affären så står det 3 ynglingar & kastar smällare mot buren & upplevde säkert hundens stress & rädsla komiskt, i vissa åldrar så har man verkligen inte alla får i hagen. När jag kom upp med bilen på gården så stack dom som om de hade eld i baken, så nog visste dom att det var fel. Ibland har dom lite "otur med tankarna". Skulle jag fått tag i dom hade det inte blivit skoj för dom, men så blev det inte, tyvärr...

Publicerat
+1

+ 2 !!

Hur kan det vara möjligt att fulla vuxna och omogna snorungar får hålla på att förpesta omgivningen med detta skit flera gånger per år, är för mig en gåta.

I fjol sköt den enda puckade grannen vi har, ett tjog raketer rätt mot våran tomt, tre hamnade några meter från ett av stallfönstren, 2 st låg på gårdsplanen, varav den ena låg bredvid våran splitter nya bil, och den andra strax utanför vägen på huset och resten ute i hagen.. -_-

När man dessutom påtalar för dumjäveln det olämpliga i det, så fär man bara ett " ojdå...tänkte inte på det...".. :angry:

Nä, uppenbarligen inte hörrödu...

Ibland vill man bara slå folk på käften... <_<

Om jag skulle ladda ett gäng löspluggar till min studsare och gå ut och skjuta av dom mot himlen, så skulle nog länsman vara här illa kvickt, och se till att mitt vapeninnehav vart nada..

Men att vem som helst får dra iväg fyverkerier hur som helst, det bryr dom sig faan i, trots både dödsolyckor och hemska skador på människor varje år, och skräpet säljs ju i vilken jäkla butik som helst också, var är logiken i det ?

Utan att ha några belägg för det, så är jag ganska övertygad att om jakt och sportskyttevapen skulle ställa till med lika mycket skador på de som använder dessa, så vart dom totalförbjudna fort som fan.

Nä, låt kommunerna sköta fyrverkerierna, om det nu ska vara så nödvändigt att skjuta skiten, och förbjud för privatpersoner att hantera och köpa dom, det klara ju dessa bevisligen inte av.

Och vad gäller jakthundar som är rädda för smällare och raketer, så är det för att det är en helt annan sak än ett skott under jakten, det är att idiotförklara hunden med att säga att den ska klara av fyverkerier lika bra som gevärsskott.

Folk som uttalar nått så puckat som att "den ska väl klara lite raketer om den är en jakthund", kan inte ett skit om hur ett djur fungerar.

Förbjud skiten nu !

Och Gott Nytt år också föresten !! :P

Publicerat
+ 2 !!

Hur kan det vara möjligt att fulla vuxna och omogna snorungar får hålla på att förpesta omgivningen med detta skit flera gånger per år, är för mig en gåta.

I fjol sköt den enda puckade grannen vi har, ett tjog raketer rätt mot våran tomt, tre hamnade några meter från ett av stallfönstren, 2 st låg på gårdsplanen, varav den ena låg bredvid våran splitter nya bil, och den andra strax utanför vägen på huset och resten ute i hagen.. :P

När man dessutom påtalar för dumjäveln det olämpliga i det, så fär man bara ett " ojdå...tänkte inte på det...".. -_-

Nä, uppenbarligen inte hörrödu...

Ibland vill man bara slå folk på käften... :angry:

Om jag skulle ladda ett gäng löspluggar till min studsare och gå ut och skjuta av dom mot himlen, så skulle nog länsman vara här illa kvickt, och se till att mitt vapeninnehav vart nada..

Men att vem som helst får dra iväg fyverkerier hur som helst, det bryr dom sig faan i, trots både dödsolyckor och hemska skador på människor varje år, och skräpet säljs ju i vilken jäkla butik som helst också, var är logiken i det ?

Utan att ha några belägg för det, så är jag ganska övertygad att om jakt och sportskyttevapen skulle ställa till med lika mycket skador på de som använder dessa, så vart dom totalförbjudna fort som fan.

Nä, låt kommunerna sköta fyrverkerierna, om det nu ska vara så nödvändigt att skjuta skiten, och förbjud för privatpersoner att hantera och köpa dom, det klara ju dessa bevisligen inte av.

Och vad gäller jakthundar som är rädda för smällare och raketer, så är det för att det är en helt annan sak än ett skott under jakten, det är att idiotförklara hunden med att säga att den ska klara av fyverkerier lika bra som gevärsskott.

Folk som uttalar nått så puckat som att "den ska väl klara lite raketer om den är en jakthund", kan inte ett skit om hur ett djur fungerar.

Förbjud skiten nu !

Och Gott Nytt år också föresten !! :D

Instämmer! :D

GOTT NYTT ÅR PÅ ER HELA BUNTEN B) , och se inte för djupt i glaset el. buteljen! <_<

Publicerat

Hei.

Her har jeg normal kveld som vanlig, min dachs(tax!) bryr seg ikke nevneverdig om smellene, vi bor i skogen! Og jeg setter på litt musikk som jeg pleier, og vi har gått en kveldstur før det værste setter i gang!

I Norge er det nå forbudt med pinneraketter(styrningsraketter) i år, så det er nevneverdig færre raketter så langt før kl 0000.

Håper alle hunder kommer seg igjennom kvelden. <_<

Ønsker dere alle ett riktig godt nytt år!

Mvh

Sako_35 :D

Publicerat

Mina gråhundar är både raket fasta och skottfasta samt taxen han bryr sig inte, mina hundar fick börja på skjutbanan redan vid valpstadiet så det har jag nytta av i dag.

MVH: 16-40. och GOTT NYTT JAKT ÅR PÅ ER.

Publicerat

Min jycke springer och letar efter apporter och tycker att jag är en jävel som inte är intresserad. ;)

Publicerat

Mina hundar bryr sig överhuvudtaget inte om raketer o smällare. Desto fler andra gör det och därför anser jag att det skulle vara förbud för privatpersoner att köpa skiten. Ett ställe i kommunen där det skjuts nyårsraketer . Basta

Publicerat
Mina gråhundar är både raket fasta och skottfasta samt taxen han bryr sig inte, mina hundar fick börja på skjutbanan redan vid valpstadiet så det har jag nytta av i dag.

MVH: 16-40. och GOTT NYTT JAKT ÅR PÅ ER.

min norrbottenspets är helt immun mot smällar verkar det som , hon vill bara jaga när husse är med och det smäller.

samt att jag gillar woodleigh.

kanske kan vi bli ett par någon gång hedlund. ;)

(jag har även ägt en husqvarna)

Publicerat

Var ut med unghunden vid 12 slaget (ville inte lämna honom ensam första nyårskvällen i livet) då jag sedan tidigare under kvällen (samt på skjutbanan) vet att han är helt oberörd av smällare/knallar, även kraftiga sådana. Då grannen skulle skjuta raketer backade vi en bra bit men trots avståndet så blev han rädd för väsandet när dom startade. Då gick vi in och han lugnade snabbt ner sig, när det var lugnt ute "småpoffade" lite här och där fortfarande så gick vi en promenad och han visade då ingen rädsla, så för min är det helt klart de väsande raketerna avger som är värst.

Får väl se till sista april om han nu blir helt nipprig av raketer...

Publicerat

Tjoho, parveln har lugnat sig! Dagen före nyårsafton sköts det redan lite här där jag bor. Han skakade & sprang omkring lite i huset, men inatt vid 0000 så brydde han sig inte nämnvärt. Han tittatde upp lite, men han visade ingen stress eller rädsla! Kanske att det är på G att försvinna igen, hoppas det iaf...

Publicerat

Så otroligt olika från hund till hund, vi har 3 jakthundar häruppe, (1 Wachtel + 2 taxar) och alla tog det väldigt lugnt trots att vi sitter i ett fyrverkeri epicentrum som pågick från 21-03 i går kväll.

Därimot träffade vi en stackars kvinna som åkte runt med sin settrar i en bil med hög musik på, hundarna var helt okontaktbara, som nervvrak :P

Publicerat

Jag ringde faktiskt och kollade med hundägaren på ön, han skulle själv smälla raketer så det var lugnt. Däremot glömde jag att kolla med sommargästerna, det kan ju ha varit några ute på ön med hund :P nåja, det får man väl höra.....

Raggarö

Publicerat

När jag var ute på kvällspromenaden vid nio-tiden pangades det för fullt uppe i kvarteret och min norrbottenspets (10 mån) skubbade runt som vanligt helt obrydd. Vid tolvslaget var vi ut och skålade med grannarna och jag tog med hunden så att han fick vara med. Smällare och såna där eldrör som det ploppar kulor ur reagerade han inte alls på men han visade en viss nervositet när raketerna väste iväg upp mot skyn. Då kom han och satte sig vid mina fötter så jag gick ner på huk och höll om honom och gav honom lite godis. Efter ett tag så verkade han inte bry sig alls och pilade iväg och kollade vad dom gjorde där borta i snödrivan.

Tilläggas kan att jag varit och lekt med honom i skogen alldeles intill skjutbanan så ofta jag kunnat enbart för träningens skull.

Jag sällar mig dock till skaran som är för fyrverkeriföbud.

Det är ett mycket dyrt och onödigt sätt att skräpa ner i naturen.

Publicerat

Jag tycker att alla som säljer raketer o sådant junk, borde ändast få sälja dessa dagen innan eller bara under nyårs afton,

för de jag tycker är jobbit är att små knodden springer omkring o skjuter hej vilt med skiten under minst en vecka innan nyårsafton,

Låt bara komuner o större företag som kan få ordna tillställningar på platser som ej skadar så mycket.

Nu får man ju vänta ett tag innan djuren i skogen har lugnat sej. suck.. men men..

Önska alla ändå ett gott nytt år. =)

Botten upp o resten i huvudet, va de igår ialla fall. =)