Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako TRG

Featured Replies

Publicerat

Har under en tid funderat på en Sako TRG som en bössa i klass 1 för vaktjakt på klövvilt. Med en rejäl kikare skulle det vara ett trevligt paket för stillasittande jakt i gryning och skymning då skotthållen kan bli långa. Mest sugen är jag på en .300 WinMag eftersom jag använt den kalibern tidigare. .308 känns trist och .338 Lapua lite overkill, eftersom jag mest skulle ha den till rådjur och hjort, med möjlighet på gris och älg. Låt inte kalibervalet bekymra er, för det kan jag hantera. Frågan är istället om ni som har dessa bössor för jakt tycker det är värt vikten i relation till vinsten i praktisk precision. Skjuter de mycket bättre än en Sako standard eller varmint tex? Någon som köpt en TRG och lessnat? Några frälsta finns säkert...

• Svar 54
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Detta får mig att tänka på en rätt komisk anekdot från Handloader eller vilken tidning det nu var. Artikeln handlade iaf om att hitta den bästa tänkbara laddningen till 308 Win och alla på marknaden förekommande kulor i spannet 165-168 grains testades. Man provade även alla tändhattar, hylsfabrikat, och de flesta krutsorter.

Hur som haver så började skribenten med en Remington VLS eller VS eller liknande som plattform för testerna. Efter ett tag insåg han att den inte levererade så tätt som han ville för att kunna göra ordentliga jämförelser, så då införskaffades en TRG i 308 Win. Problemet var ur världen och TRG:n levererade precis hur bra som helst från första skottet ;)

Sako - gotta love 'em B)

Publicerat
Har under en tid funderat på en Sako TRG som en bössa i klass 1 för vaktjakt på klövvilt. Med en rejäl kikare skulle det vara ett trevligt paket för stillasittande jakt i gryning och skymning då skotthållen kan bli långa. Mest sugen är jag på en .300 WinMag eftersom jag använt den kalibern tidigare. .308 känns trist och .338 Lapua lite overkill, eftersom jag mest skulle ha den till rådjur och hjort, med möjlighet på gris och älg. Låt inte kalibervalet bekymra er, för det kan jag hantera. Frågan är istället om ni som har dessa bössor för jakt tycker det är värt vikten i relation till vinsten i praktisk precision. Skjuter de mycket bättre än en Sako standard eller varmint tex? Någon som köpt en TRG och lessnat? Några frälsta finns säkert...

Hej Ola :P

Jag har testat att jaga med en s.k varmintbössa, en Ruger mkII V/T...denna vägde med kikare, bipod och rem ca 6kg.

Jagade med denna en sesong ungefär, allt från ren vakjakt men mest rörlig jakt (toppjakt)....Jag personligen anser att det är onödigt att släpa runt på all denna vikt om man ska ha en rörlig jakt, vid rent passande spelar det ingen större roll.

jag själv gjorde en helomvändning och köpte en s.k Lightbössa, en Tikka T3 Light. Den väger med kikare, bipod och rem mellan 3,5-4,0kg...villket fortfarande är tungt, men inte så påtagligt...

Denna bössa skjuter inte lika bra som rugern, men precitionen räcker gott och väl till den jakt jag bedriver upp till ca 250m.

Så för mig "förlorade" jag ca 50m extra precition, men "vann" genom att axlarna värker inte efter en heldag i skogen och även att jag fick en betydligt smidigare bössa :D

Publicerat
  • Författare

Jotack- jag har lättviktare också så det är inget problem att ta fram en annan bössavid behov. Frågan är om TRG:n är såpass bra att den motiverar vikten. Men förmodligen är det som du säger att man lessnar och går tillbaka till sin gamla smidiga lättviktssako... Men om jag bara skall sitta still? Jag har för övrigt så sent som idag konstaterat att det bästa passet har jag i vardagsrummet. Jag ser vilt hela tiden nästan. Om man går ut och jagar ser man nästan inget-i morse såg jag två rådjur ute på marken. På eftermiddagen hade jag 4 rådjur på tomten och tre älgar travade förbi samtidigt på åkern nedanför vardagsrummet... alla lovliga på min egen mark. Då kan ju en TRG ha sina poänger!

Publicerat

Hej Ola!! Jag har en standard 75:a som skjuter rätt bra, dock skulle jag gott & väl bära en 6-6,5 kilos TRG

För oss sako fanatiker "måste ju flaggskeppet TRG" både skjuta & vara mysigare än vilken

standard samt varmintbössa som helst.

Är/har själv varit SUGEN på en TRG under en längre tid, och har jag haft pengar över till

min dröm ( TRG ) så hade jag ALDRIG funderat längre en hit! :D

En vaker dag kanske jag kan komma med mera.....

men så länge får jag drömma vidare. B):P

Publicerat

Jag är absolut nöjd med min TRG i .338.

Jagar en del med den och det är tyvärr den enda bössan i mitt skåp som har en 6-24x72 så den bössan får följa med ut rätt mycket.

Mängder med pass där går jag bara kanske 500 meter från bilen och då är vikten inget problem.

.300 liksom 308 hade aldrig varit ett alternativ för mig, då jag leker en del på riktigt långa håll och på de avstånden ser jag de kalibrarna som lite grand loosers.

Håkan

Publicerat

Ledsen att jag snor tråden lite men undrar bara på vilket avstånd max som du kan skjuta med 308 Win när det gäller vilt i storlek som kronvilt o vildsvin

Publicerat

Lite skillnad på vildsvin o kronvilt men på max avstånd på mer hårdskjutet vilt gärna om ngn vet olika avstånd för olika vilt kron dov älg vildsvin.

Tack för alla tips från ere alla

Publicerat
:rolleyes:
Publicerat

Hur mkt längre kan man skjuta på vilt med .338 Laupa magnum mot .308 Win?

Publicerat
Hur mkt längre kan man skjuta på vilt med .338 Laupa magnum mot .308 Win?

Inte så lätt fråga. Men jämför man bara anslagsenergin så kommer vi fram till detta...

338 Lap Mag - Scenar 250 grain

Har en anslagsenergi på 1436 J vid 1200 meter från mynningen.

308 Win - Alaska 180 grain

Har en anslagsenergi på 1415 J vid 300 meter från mynningen.

Publicerat
Inte så lätt fråga. Men jämför man bara anslagsenergin så kommer vi fram till detta...

338 Lap Mag - Scenar 250 grain

Har en anslagsenergi på 1436 J vid 1200 meter från mynningen.

308 Win - Alaska 180 grain

Har en anslagsenergi på 1415 J vid 300 meter från mynningen.

Talande exempel =) Vill nog hävda att det hänger mer på skytten än patronen när det gäller .338, inget för mig med andra ord, haha :)

Publicerat

TRG i 338 med broms är väldigt trevlig att skjuta med.

Lättare i rekylen än flertalet 308 bössor för jakt.

Sen på frågan hur långa avstånd man kan jaga med går ju inte att besvara.

De ballistiska fördelarna med 338 kommer på sådana avstånd som vi eller iallfall jag inte jagar på.

Men 308 är en ballistisk tegelsten, och på andra sidan 400-500 meter är den synnerligen trist.

Håkan

Publicerat

Eftersom vi har en osviklig förmåga att komma ifrån den ursprungliga frågan så passar jag på att göra en liten återkoppling B)

Jag vet sedan tidigare inlägg att du och jag inte alltid definierar långa skotthåll på samma sätt. det är i och för sig inget konstigt eftersom frågan om vad man anser vara långa håll är högst personlig. Däremot så är det lättare att besvara frågan på ett vettigt sätt om vi vet vad du menar med med långa skotthåll.

Om jag skall våga mig på en kvalificerad gissning så har du inte tänkt dig att skjuta på rådjur oich hjort på mer än 300m och förmodligen kortare avstånd än så?

Det finns ingen tvivel i mina ögon om att en 308 win klarar av att prestera på dessa håll men nu var du ju inte intresserad av en 308 win utan ville tillbaka till din gamla trotjänare 300 win mag, alltså kan vi släppa den diskussionen. Att jaga rådjur med 338 Lapua är helt säkert genomförbart men det känns inte som något som jag skulle vilja rekommendera någon :lol:

Jag har en viss praktisk erfarenhet av både TRG och andra liknande bössor ^_^ och det du betalar för när du köper ett färdigt "prickskyttevapen" är inte den överlägsna precisionen utan snarare för "stryktålighet" och möjligheten att justera vapnet så att det skall passa en lång rad olika beväringar med olika fysionomi och förutsättningar, det blir lite av "one size fits all" om du förstår vad jag menar.

Om du ställer pris mot prestanda så är det nog så att de färdiga "prickskyttebössorna" a la TRG 22/42, Blaser LRS etc ger ganska dålig valuta för de investerade pengarna. Skall man hårddra det ger såklart en sådan bössa som en Tikka T3 varmint/supervarmint väldigt mycket mer precision per satsad krona. Jag är nog beredd att sticka ut hakan och påstå att i ren precision så ser du ingen skillnad mellan dessa vapen.

Att sedan TRG t ex har en kolv som är i en helt annan kvalitétsklass är självklart men du kan nog förvänta dig att bägge bössorna skjuter träffbilder på runt 15 mm, då pratar vi snitt av ett antal 5 skottare.

Den högre vikten och den bättre justerbara kolven hos en TRG gör ändå att den är något lättare att träffa med även om precisionen är den samma, skjutbarheten är helt enkelt snäppet bättre.

Nu avvaktar vi bara att du utvecklar dina tankar lite grann Ola ;)

Henrik

Publicerat

Vad kostar en TRG? Gissar att man får ett väldigt avancerat bygge för samma eller mindre peng, kanske med optik inräknat åxå. Har bara sett priserna på TRG 42 i 338 LM och den är inte gratis, för att inte tala om man ska ha broms, benstöd och allt vad som finns till dom :lol:

Publicerat

Håkan! Hur tänkte du när du köpte din TRG? Ja menar du är ju smed och kan bygga en förmodligen bättre bössa för en betydligt billigare peng. Var det bössan i sig som lockade? Som samling?

Publicerat
Vad kostar en TRG? Gissar att man får ett väldigt avancerat bygge för samma eller mindre peng, kanske med optik inräknat åxå. Har bara sett priserna på TRG 42 i 338 LM och den är inte gratis, för att inte tala om man ska ha broms, benstöd och allt vad som finns till dom ^_^

Det är nog rätt ointressant i sammanhanget då Ola är Sakofil.

Ska dock bli intressant att få höra vilka avstånd han tänker skjuta på :lol:

/Micke

Publicerat

Jag har redan en massa projekt som är på gång, så jag ville ha ett nyckefärdigt för en gångs skull.

Sen ville jag inte heller lägga ut de pengar som en AI eller en DSR kostar.

Men då AI TRG och DSR används av olika förband världen över så ville jag skaffa mig lite egen erfarenhet av det skyttet och de vapnen.

Så det är möjligt att man byter PSG en gång till nån av de andra, eller att jag går på nån smideslösning och sätter i ett rejält långrör och går över till .338 Norma istället.

Håkan

Publicerat
  • Författare
Lite skillnad på vildsvin o kronvilt men på max avstånd på mer hårdskjutet vilt gärna om ngn vet olika avstånd för olika vilt kron dov älg vildsvin.

Tack för alla tips från ere alla

Hej!

Svaret är nog väldigt mycket beroende på vilken kula man använder. Dessutom så har ju tex en vuxen kronhjort lite större träffområde än en 30-kiloskulting. Svaret på din fråga skulle man kunne formulera såhär - DITT max avstånd är det avstånd DU kan sätta varje skott i det vitala träffområdet och den aktuella kulan penetrerar och expanderar tillräckligt för att djuret dör utan onödigt dröjsmål.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Jimbo - man har ju blivit tidsrationalist som småbarnsförälder och köttjägare... Skall man hinna med att förse familjen med mat mellan blöjbytena så är det praktiskt att bara öppna fönstret, panga på, ta fram fyrhjulingen och hänga upp älgen. Hur många jaktdagar har man inte sett ett smack för att så fort man satt sig i bilen på väg hem nästan kört över ett djur så fort man kommit ut ur marken?

Publicerat
  • Författare

Henrik - helt klart håller jag mig inom 300m för ett förstaskott mot oskadat vilt. Problemet på de hållen med vindavdrift mm gör att marginalerna blir för små. Jag drar mig nuförtiden till att överstiga 200m - där börjar min gräns nånstans. Jag vill öka mina säkerhetsmarginaler för att känna mig trygg i att kunna träffa. Förmodligen är det då som du säger - den praktiska skjutbarheten med ett tyngre vapen med bättre trycke, stöd och optik gör att man inte sabbar de där skottchanserna man får. Mina tankar går till min fd sako varmint single shot med matchtrycke i 6PPC med en Zeiss 6-24x56 på. Med den missade jag inga chanser, även på oroliga rävar på dryga håll. Men den såldes till förmån för min 40-årspresent till mig själv... Idag bommade jag för första gången i mitt liv kan tilläggas på en orolig räv på lite långt håll - jag satt med min 9,3x62 eftersom vi jagade älg och gris i första hand. Med en "långhållsbössa" hade jag nog inte gjort det. Det kanske får bli en Sako Varmint i 9,3x62!!!

Publicerat
  • Författare

Håkan - det är väl som du skriver optiken som också styr mycket och jag måste erkänna att jag saknar 24x närman skjuter på lite långre håll. Idag har jag endast 12x och 15x på mina "långhållsbössor" eftersom de är samtidigt lite allround. Vad har du för kula i din .338 när du jagar? Vikt? BC? Utgångshastighet? En .300 Win Mag med tex en Nosler AB 200gr har ju inte någon dålig BC men säkert lägre utgångshastighet. Med avståndsmätare och kulbanekompensator är ju det dock inte ett problem som jag ser det. I vart fall om man håller sig till under 300m och siktar främst på mindre klövvilt. För renodlad älgjakt på 300+ är säkert en .338 Lapua det optimala kan jag tänka mig.

Publicerat

Hej!

Har ingen egen erfarenhet av TRG men såg en liten artikel om tre grabbar som har var sin TRG i tidningen "Allt om jakt & vapen" nr 1-2009. Du får bege dig till närmsta tidningskrängare och tjuvläsa lite.

/Per

Publicerat

Jag var också lite dum i ihuvudet, jag sålde en 6-24x72 för att finansiera min TRG, vilket visserligen är ett inköp jag inte ångrar, men det stör mig att den kikaren blev ersatt med en 4-16.

24X på bockjakt är trevligt, i synnerhet Zeissen som har så fruktansvärt skarp optik.

BC på nuvarande jaktkula är kass, men jag avser att gå över till 225 Accubond som har .520 eller nånting.Bara hoppas att den skjuter.

Sköt under en period med TSX, men den skitar ner lite mycket och har onödigt hög rikoshettrisk.

Håkan

Publicerat
Jag var också lite dum i ihuvudet, jag sålde en 6-24x72 för att finansiera min TRG, vilket visserligen är ett inköp jag inte ångrar, men det stör mig att den kikaren blev ersatt med en 4-16.

24X på bockjakt är trevligt, i synnerhet Zeissen som har så fruktansvärt skarp optik.

BC på nuvarande jaktkula är kass, men jag avser att gå över till 225 Accubond som har .520 eller nånting.Bara hoppas att den skjuter.

Sköt under en period med TSX, men den skitar ner lite mycket och har onödigt hög rikoshettrisk.

Håkan

72??? Jisses.. högt montage? =)