Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro Jaktprov?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Hur ska man hanterar det nya med att hundar kan vara försedda med en Garmin Astro på jaktproven! Står ju i Drevprovsreglerna för Drever, Beagle, Basset och Tax att jag som domare har rätt att ta del av informationen från den tekniska utrustningen som hunden är försedd med.

En klar fördel ser jag och det är att borde betydligt enklare kunna konstaterar drevdjuret särskilt om det är rådjur, då man vet precis var drevet har gått.

Men ska man bedöma t.ex. Samarbetet, tapparbete, lydnad, skall osv. med hjälp av GPS:en. Sen kan det tänkas att en hund helt kan slås ut genom att man kan konstatera att hunden driver längre sträckor på bakspår eller driver om löpor ett antal gånger mm.

Är nog något som bör diskuteras på domarkonferenserna inom en snar framtid, då vi kommer att få se dessa på allt fler hundar. Själv är jag mycket kluven i frågan.

\mats

Publicerat

Jag tror som du att man enklare får fatt i hundar som "ljuger" om man använder sig av en astro eller annan GPS pejl med täta uppdateringar. Sen är ju frågan om man ska kunna använda den på detta sätt? Samma sak gäller ju att en skallindikator inte är samma sak som att höra drevet och därigenom kan man inte räkna drevtid.... Om man inte får använda hjälpmedel där så varför få använda det för att försämra hundens prestation??

Att ta reda på drevdjur ser jag endast som possitivt eftersom det i slutändan ger lugnare drevdjur och mindre störningar från människor vilket annars kan förstöra en prestation som skulle gett bra drev om man inte stött drevdjuret...

Egentligen ska ju inte hundföraren pejla hunden förän dommaren säger till att han vill ha den pejlad (stövarprov) men det är väl inget som efterlevs så länge som hundföraren sköter det snyggt och inte hela tiden försöker leda domaren. Har hört en bekant som var tvungen säga till en hundförare eftersom han hela tiden pejlade och sa att hunden drev fast den inte gjorde det.... (stövarprov var det, jag är stövardomare.) Men om man inte får använda GPS för att se om hunden gör nåt galet så tycker jag inte att dommaren ska behöva se heller.. Det blir lätt att nån dömmer efter den även fast man inte får om man visar hur drevet går...

Publicerat

Tja

Visst kan och får du ta del av tekniska hjälpmedel som hunden är försedd med men till syven och sist är det vad du hör och ser i skogen som räknas, det skall föraren vara medveten om!

Om hunden driver bakspår, beter sig galet på tappt, byter drevdjur, driver samma löpa flera gånger :o det är ju sånt som förekommer och det man inte ser vet man inte om och kan således inte bedömma...så har det alltid varit.

Jag kommer aldrig stå på jaktprov och stirra ner i någons förares Astro för att ge ngn bedömning!

Men visst Mats, en väl värd fråga att ta upp på domarkonferens så alla i klubben behandlar Astron på samma sätt.

/MVH

Publicerat
  • Författare
Tja

Visst kan och får du ta del av tekniska hjälpmedel som hunden är försedd med men till syven och sist är det vad du hör och ser i skogen som räknas, det skall föraren vara medveten om!

Om hunden driver bakspår, beter sig galet på tappt, byter drevdjur, driver samma löpa flera gånger <_< det är ju sånt som förekommer och det man inte ser vet man inte om och kan således inte bedömma...så har det alltid varit.

Jag kommer aldrig stå på jaktprov och stirra ner i någons förares Astro för att ge ngn bedömning!

Men visst Mats, en väl värd fråga att ta upp på domarkonferens så alla i klubben behandlar Astron på samma sätt.

/MVH

Är väl förmodligen inget stort problem, utan man får fortsätta att döma som innan. Men jag kommer säkert att ta hjälp av Garmin för att lättare konstatera drevdjuret vid avspårning.

\mats

Publicerat

Ursäkta en okunnig..

Är ingen dommare o har bara gått jaktprov med stående fågelhund, TJT och wachtel.

Antar att proven är till för avelsutvärdering.

Nu med Astrons o andra GPS pejlars intåg så borde det kunna bli bättre hundar på sikt.

Man ser ju lixom vad de håller på med, saker som man innan fick lyssan sig till eller gissa.

Har en polare som varit rätt övertygad om att hans jämte sökte stort..

Nope, de gör den inte enl astron.

Borta länge men inte speciellt långt bort.

Rotar efter möss, rullar sig i grisskit osv.. <_<

På tex wachtelhundars UKL så kollas söket med ett par medhjälpare/observatörer utställda.

med GPS pejl som i realtid visar var hunden är så gör man antagligen en vettigare bedömning av tex sökstorlek?

Känns som att många kommer ovärdera sina hundar när de skaffat "Realtidspejl" Typ Astro.

Fast ger en dommarkonferens vid handen att man inte ska använda sig av dessa hjälpmedel så.. tja vad vet jag, men kan det bli ett bakåtsträvande?

Eller handlar det om ev orättsvisa gentemot de hundförare som ingen Astro har?

Publicerat
Är väl förmodligen inget stort problem, utan man får fortsätta att döma som innan. Men jag kommer säkert att ta hjälp av Garmin för att lättare konstatera drevdjuret vid avspårning.

\mats

Ja precis, när du själv startar ;)

Publicerat
  • Författare
Ja precis, när du själv startar ;)

;):P :P

Publicerat
Ursäkta en okunnig..

Är ingen dommare o har bara gått jaktprov med stående fågelhund, TJT och wachtel.

Antar att proven är till för avelsutvärdering.

Nu med Astrons o andra GPS pejlars intåg så borde det kunna bli bättre hundar på sikt.

Man ser ju lixom vad de håller på med, saker som man innan fick lyssan sig till eller gissa.

Har en polare som varit rätt övertygad om att hans jämte sökte stort..

Nope, de gör den inte enl astron.

Borta länge men inte speciellt långt bort.

Rotar efter möss, rullar sig i grisskit osv.. ;)

På tex wachtelhundars UKL så kollas söket med ett par medhjälpare/observatörer utställda.

med GPS pejl som i realtid visar var hunden är så gör man antagligen en vettigare bedömning av tex sökstorlek?

Känns som att många kommer ovärdera sina hundar när de skaffat "Realtidspejl" Typ Astro.

Fast ger en dommarkonferens vid handen att man inte ska använda sig av dessa hjälpmedel så.. tja vad vet jag, men kan det bli ett bakåtsträvande?

Eller handlar det om ev orättsvisa gentemot de hundförare som ingen Astro har?

Helt klart intressant men om inte alla som startar på jaktprov har tillgång till samma utrustning kan/kommer det bli

felaktiga bedömningar som kommer överklagas, diskuteras, blötas och stötas tills dess Centralstyrelsen måste fatta ett beslut.

Varje år startar ca 600-700 drevrar så det krävs att reglerna följs av alla domare!

Ett sök kan precis som du beskriver vara tidsmässigt långt men hunden kan vara mkt nära utan att man ser den, en provdag är minst 5 timmar lös hund och man märker ganska snart hur långt bort upptagen kommer.

Han dock träffat hundägare som senare på dagen gärna vill gå i områden som är tätbevuxna bara för att dölja ett trångt sök eller dålig kondition på hunden...sånt lär man sig att genomskåda ;)

/Vänligen

Publicerat

tycker man dömmer väl hunden utifrån vad man ser av hunden inte pejlen,idag ser man kanske hur långt hunden söker och ganska exakt vars,men frågan är väl ännu hur länge den söker och hur länge den driver inte hur snabbt...

Publicerat
tycker man dömmer väl hunden utifrån vad man ser av hunden inte pejlen,idag ser man kanske hur långt hunden söker och ganska exakt vars,men frågan är väl ännu hur länge den söker och hur länge den driver inte hur snabbt...

Ingen master på drevprov men jagat in en hel del taxar genom åren, de drevprovs domare jag pratat med har sagt att det är ok att använda om han får ta del av all data positiv som negativ, annars får det vara.

Injagnings sammanhang och även på prov för löshundar så tror jag det kommer vara ännu mer nytta och urval i aveln, en hund som går och lallar några hundra meter ifrån en och kommer tillbaka efter en halvtimme tenderar ju få väldigt bra på söket idag men är oduglig i mina ögon som jakthund och ska bort från aveln.

När själva upptaget kommer så har man inte lika stor nytta av pejlen om det inte går utom hörhåll och man ska gissa sig till riktningen.

Publicerat
Ingen master på drevprov men jagat in en hel del taxar genom åren, de drevprovs domare jag pratat med har sagt att det är ok att använda om han får ta del av all data positiv som negativ, annars får det vara.

Injagnings sammanhang och även på prov för löshundar så tror jag det kommer vara ännu mer nytta och urval i aveln, en hund som går och lallar några hundra meter ifrån en och kommer tillbaka efter en halvtimme tenderar ju få väldigt bra på söket idag men är oduglig i mina ögon som jakthund och ska bort från aveln.

När själva upptaget kommer så har man inte lika stor nytta av pejlen om det inte går utom hörhåll och man ska gissa sig till riktningen.

Jag håller med det ska ju avlas på "rätt" individer så långt det är möjligt

Publicerat

jag hoppas att astron inte kommer ha nått med avel att göra!!!

men söket för mig handlar om antal upptag inte meter... ;)

Publicerat

För en gång skull är vi rörande överens....

;)

Vem avgör vad som är rätt och fel när det kommer till avel, rasstandard?, var i landet man bor?, hur stora marker man har?, tycke och smak?...osv

Publicerat

Om man ska bedöma söket så bör man väl göra det i antalet upptag i så fall inte vilken tid hunden hunden varit borta och har man då en hund som lallar och rullar sig i skit vs en hund som i bra tempo söker av en stor yta så vet jag vilken jag skulle ta valpar efter.

För en gång skull är vi rörande överens....

:P

Vem avgör vad som är rätt och fel när det kommer till avel, rasstandard?, var i landet man bor?, hur stora marker man har?, tycke och smak?...osv

Har jag en liten mark kanske jag inte ska ta valpar efter den hund som söker ut max 500m men hur vet man det om man inte kan se det ;) hoppas ni märkte att jag bytte fokus på frågan till spetsar

Publicerat
Om man ska bedöma söket så bör man väl göra det i antalet upptag i så fall inte vilken tid hunden hunden varit borta och har man då en hund som lallar och rullar sig i skit vs en hund som i bra tempo söker av en stor yta så vet jag vilken jag skulle ta valpar efter.

Har jag en liten mark kanske jag inte ska ta valpar efter den hund som söker ut max 500m men hur vet man det om man inte kan se det ;) hoppas ni märkte att jag bytte fokus på frågan till spetsar

Sök är en del som bedöms på jaktprov, delmomenten är fler så ofta faller en hund med dåligt sök eller tvärtom ett sök som vara hela dagen bort på dom andra momentens poängsättning...plus att hela dagen bedöms!

/Vänligen

Publicerat

bedömmning med pejl på prov är nog bara till fördel för bättre hundar och nackdel till dom dåliga??? eller är de för lätt att ta fast en hund som gör fel, tycker de ska dömmas efter hundens prestation o inte vad domarna tror att den gör......

Publicerat
bedömmning med pejl på prov är nog bara till fördel för bättre hundar och nackdel till dom dåliga??? eller är de för lätt att ta fast en hund som gör fel, tycker de ska dömmas efter hundens prestation o inte vad domarna tror att den gör......

Tror man skall ha bättre koll på vad ett jaktprov innebär innan man ens funderar på för- och nackdel med pejl på prov ;);)

Publicerat
Tror man skall ha bättre koll på vad ett jaktprov innebär innan man ens funderar på för- och nackdel med pejl på prov ;);)

kan du berätta vad ett jaktprov innebär förutom att ta fram bra hundar till avel????

Publicerat
kan du berätta vad ett jaktprov innebär förutom att ta fram bra hundar till avel????

Förutom en hel del kunskap om resp ras sätt att jaga kopplat till ett regelverk

Läsvärt

och sen erfarenhet att bedömma varje dag utifrån dagens förutsättningar.

Detta är givetvis grunden till framtida avelsarbete plus extriört!

/Vänligen

Publicerat
Förutom en hel del kunskap om resp ras sätt att jaga kopplat till ett regelverk

Läsvärt

och sen erfarenhet att bedömma varje dag utifrån dagens förutsättningar.

Detta är givetvis grunden till framtida avelsarbete plus extriört!

/Vänligen

Vist var älghunds domare i några år, slutade pga dålit klövvilts intresse :angry::ph34r: var o dömde ett bra antal hundar o där fick hunden sämre poäng om de var pejlupptag fast hunden hade så bra sök att den hade tagit upp älg utom hörhåll,detta är enligt mig till en bra hunds nackdel , vet inte om de e samma regler ännu!! detta gällde ju drivande hundar o regeldirektiven är nog i sin årdning, men når vi har fått bra hjälpmedel tycekr jag de skall användas även till att hjälpa till att bedömma hundens egenskaper!!!

Publicerat

en bra hund tror jag inte skiljer sig mycket från en bra hund för 10 år sedan...däremot tror jag annat blivt sämre :angry:

Publicerat
Hej

Hur ska man hanterar det nya med att hundar kan vara försedda med en Garmin Astro på jaktproven! Står ju i Drevprovsreglerna för Drever, Beagle, Basset och Tax att jag som domare har rätt att ta del av informationen från den tekniska utrustningen som hunden är försedd med.

En klar fördel ser jag och det är att borde betydligt enklare kunna konstaterar drevdjuret särskilt om det är rådjur, då man vet precis var drevet har gått.

Men ska man bedöma t.ex. Samarbetet, tapparbete, lydnad, skall osv. med hjälp av GPS:en. Sen kan det tänkas att en hund helt kan slås ut genom att man kan konstatera att hunden driver längre sträckor på bakspår eller driver om löpor ett antal gånger mm.

Är nog något som bör diskuteras på domarkonferenserna inom en snar framtid, då vi kommer att få se dessa på allt fler hundar. Själv är jag mycket kluven i frågan.

\mats

Jag är inte kluven ! Man får ju i princip veta allt om hunden och dess arbete då man ser på gps...både på gott och ont ! B)

Så jag vågar sticka ut hakan och säger att (stövare) ....för att få fram så mycket fakta om vad en stövare sysslar med i skogen så är gps ett perfekt hjälpmedel och ska användas fullt ut för att vi ska få fram dom verkligt bra stövarna...och inte en massa gissningar som det varit. :wub:

Publicerat
Jag är inte kluven ! Man får ju i princip veta allt om hunden och dess arbete då man ser på gps...både på gott och ont ! :wub:

Jag håller inte riktigt med om det. För det första så ser man bara en punkt på en skärm och dess hastighet. Man ser inte vilka hinder den passerar och sen viktigast av allt. Om en hund till exempel far å springer å skäller runt runt å man tar det på astron som att hunden driver om löpor tex... Vad på skärmen där hunden sprungit runt runt och "dummat sig", säger att inte drevdjuret gjort några korta snäva bukter? Jag menar att om man inte ser saker personligen kan man inte vara helt säker på att det har hänt och då kan man ju döma ner en hund som kan ha gjort ett kanonjobb?? Enbart för att man sitter å tittat GPS pejl. Nu är ju detta ett extremt fall men fullt möjligt.

Sen är det ju klart att man kan se en hund som sticker från föraren och håller på leka på samma ställe osv men dessa hundar brukar man ju klara av att se... mycket pga att dom inte jobbar bra och därigenom inte ger några drev eller vad det nu är hunden ska göra...

Publicerat

precis

Publicerat
Jag håller inte riktigt med om det. För det första så ser man bara en punkt på en skärm och dess hastighet. Man ser inte vilka hinder den passerar och sen viktigast av allt. Om en hund till exempel far å springer å skäller runt runt å man tar det på astron som att hunden driver om löpor tex... Vad på skärmen där hunden sprungit runt runt och "dummat sig", säger att inte drevdjuret gjort några korta snäva bukter? Jag menar att om man inte ser saker personligen kan man inte vara helt säker på att det har hänt och då kan man ju döma ner en hund som kan ha gjort ett kanonjobb?? Enbart för att man sitter å tittat GPS pejl. Nu är ju detta ett extremt fall men fullt möjligt.

Sen är det ju klart att man kan se en hund som sticker från föraren och håller på leka på samma ställe osv men dessa hundar brukar man ju klara av att se... mycket pga att dom inte jobbar bra och därigenom inte ger några drev eller vad det nu är hunden ska göra...

Helt fel tänkt ! B) Det är som jag ser det precis tvärt om ....har man en gps så ser man nästan allt och behöver gissa sig till väldigt lite....jag säger INTE att man ska dömma bara vad man ser på skärmen och bara enligt en gps ...men använda det så mycket som bara möjligt är.

Jag har haft nöjet att pejlat flera bra hundar(stövare) men min pejl och jag blir faktisk både negativ och positiv av olika hundar och dess arbete.

Som ...En hund som jagade som en gud i alla andras ögon och skallet gick som klockan utan tappt hela tiden och jag som stod med gpsen och såg allt så kunde bara konstatera att denna hund hade ingen aning om vad det gjorde väldig långa stunder...fast utan pejl så lät det som ett kanon drev. :wub: