Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro Jaktprov?

Featured Replies

Publicerat
Jag är inte kluven ! Man får ju i princip veta allt om hunden och dess arbete då man ser på gps...både på gott och ont ! B)

Så jag vågar sticka ut hakan och säger att (stövare) ....för att få fram så mycket fakta om vad en stövare sysslar med i skogen så är gps ett perfekt hjälpmedel och ska användas fullt ut för att vi ska få fram dom verkligt bra stövarna...och inte en massa gissningar som det varit. :P

Väl talat Foxkiller och jag håller till 100% med dig här!!!

Då första pejlarna kom blev det ramaskri bland en del domare/uppfödare och även jägare, men hur många idag använder inte pejl på sin hund??? Utvecklingen går framåt och rätt använda är gps pejlarna ett utm instrument för att utvärdera dem riktigt bra hundarna. Helt klart ger gps pejlarna svart på vitt på vad en hund har för sig under ett jaktprov och borde även vara jaktprovs domarna till hjälp. Visst finns det felmarginaler på gps teknik men jag tror mer på dagens teknik än en domares bedömning av avståndet till upptagplatsen vid ett löshundsprov på älg.

Är övertygad om att gps pejlen blir ett självklart hjälpmedel i framtiden för att se hundars kvaliteter och även ur avelssynpunkt.

Mvh grävUppland.................. :lol:

Publicerat
Helt fel tänkt ! :) Det är som jag ser det precis tvärt om ....har man en gps så ser man nästan allt och behöver gissa sig till väldigt lite....jag säger INTE att man ska dömma bara vad man ser på skärmen och bara enligt en gps ...men använda det så mycket som bara möjligt är.

Jag har haft nöjet att pejlat flera bra hundar(stövare) men min pejl och jag blir faktisk både negativ och positiv av olika hundar och dess arbete.

Som ...En hund som jagade som en gud i alla andras ögon och skallet gick som klockan utan tappt hela tiden och jag som stod med gpsen och såg allt så kunde bara konstatera att denna hund hade ingen aning om vad det gjorde väldig långa stunder...fast utan pejl så lät det som ett kanon drev. :D

Jag menar inte att man gissar med en GPS pejl jag menar bara att man inte ska lita till 100% på all elektronik. Jag har själv varit med på ett prov där domaren på grannmarken under en DM uttagning fick sig ett skratt då pejlen blinkade när hundföraren tog fram den. Pejlade ganska nära men det var några kullar så dom tog sig mot drevet... Det visade sig till slut att pejlen helt enkelt hade fått fnatt och hunden gick på slag utan att skalla alls.. Jag själv skulle kunna tänka mig att använda GPS pejl på prov av jusst den anledning som du säger med "OÄRLIGA" hundar för det stör mig ganska mycket då hundar som kan sköta sig bättre än andra inte får den kredit dom ska ha bara för att en annan hund är glapp i käften... Men det går att komma åt om man är aktiv på drev men det är nog lite för många gamla domare som inte orkar vara på rätt plats vid rätt tillfälle... ^_^

Man kommer ju till det problemet att alla inte kommer att ha GPS pejl på sina hundar på en LÅNG tid frammåt eftersom många idag inte har kunskap att hantera den elektronik som det innebär att använda en sån pejl.. och vad gör man då? Ska dommaren tillhandahålla pejl då eller? Det är inte så lätt att bara införa eftersom det blir ojämnt mellan olika hundar om en del har GPS pejl och andra inte... :blink:

Publicerat

använder man gps pejlen som kompliment är det juh bra,men jag skulle verkligen tycka det är fel tänkt att hundar med gps pejl ska få bättre poäng pga man vet mer vad den gjort,isf ska alla hundar ha samma chans och så fallet säkert ligga med ha en prov pejl på varje startande hund,men visst är det ett bra hjälpmedel men att den ska vara mer än rolig fakta för domaren och hundföraren tycker jag faktiskt är nog,,

tänker förra året med foxfighters kössi som hade 3 st pejlar på sig i finalen,blir lite sjukt då enligt mig

Publicerat
använder man gps pejlen som kompliment är det juh bra,men jag skulle verkligen tycka det är fel tänkt att hundar med gps pejl ska få bättre poäng pga man vet mer vad den gjort,isf ska alla hundar ha samma chans och så fallet säkert ligga med ha en prov pejl på varje startande hund,men visst är det ett bra hjälpmedel men att den ska vara mer än rolig fakta för domaren och hundföraren tycker jag faktiskt är nog,,

tänker förra året med foxfighters kössi som hade 3 st pejlar på sig i finalen,blir lite sjukt då enligt mig

med dagens apparater (up/tracker) kan man ju hur många som helst följa samma hund o helt klart ska alla hundar ha i så fall.

  • 4 weeks later...
Publicerat
tänker förra året med foxfighters kössi som hade 3 st pejlar på sig i finalen,blir lite sjukt då enligt mig

Varför i hela världen ska man ha 3st pejlar på sig? Blir hunden en bättre jägare av det... Knappast.

Jycken får dock starka nackmuskler. men hur fick de plats på en liten hund? Tycker en Astro, jakthalsband och koppel är trångt på min beagle... Ska minskas ner för att han ska ha det bekvämt!

Publicerat

Hur bra hunden än är, hur avancerad pejl man än har, hur stor erfarenhet man än har...så måste man ju som domare ändå se vad hunden gör, höra när den skäller osv. Tekniken är ett hjälpmedel för oss i bedömningen men ska jag premiera, alternativt kritisera hunden prestation så ska man nog se det med egna ögon eller höra det i skogen...inte via telefonen eller pejl. Visst finns det situationer då man kan bedöma vissa saker via pejlen men rent generellt så vill jag som domare uppleva det live för att kunna göra en riktig bedömning.

Sen må man tycka att det är orättvist att endel har bättre pejlar än andra...men det är upp till var och en att köpa vilken pejl man vill...så det argumentet köper jag inte.Det finns fortfarande de som jagar utan pejl och det fungerar också...även om det låter osannolikt :blink:

Har man en hund som har svårt att hålla nosen i backen när den driver kan det vara en stor fördel men massor me pejlar...då kanske tyngden gör att han håller ner nosen och därmed har lättare att hålla spåret ^_^

Publicerat

Själv ser jag pejlen bara som ett hjälpmedel för att se var hunden är i vilken riktning.

För att kunna väcka skyttarna om det blir upptag runt fötterna. Driver han ska man ju inte behöva säga något ^_^

Sen kan man ju se om den har "missat" något område.

Jag anser att man ska ha pejlen som ett bra hjälpmedel att hålla koll på hunden. Inte för att jaga efter till 100%

Men man är ju bara amatör på det med pejl (har just köpt min 1:a. För att ha lite koll på vad valpen gör när jag inte ser han)

  • 2 years later...
Publicerat
  • Författare

Hej

Hur ska man hanterar det nya med att hundar kan vara försedda med en Garmin Astro på jaktproven! Står ju i Drevprovsreglerna för Drever, Beagle, Basset och Tax att jag som domare har rätt att ta del av informationen från den tekniska utrustningen som hunden är försedd med.

En klar fördel ser jag och det är att borde betydligt enklare kunna konstaterar drevdjuret särskilt om det är rådjur, då man vet precis var drevet har gått.

Men ska man bedöma t.ex. Samarbetet, tapparbete, lydnad, skall osv. med hjälp av GPS:en. Sen kan det tänkas att en hund helt kan slås ut genom att man kan konstatera att hunden driver längre sträckor på bakspår eller driver om löpor ett antal gånger mm.

Är nog något som bör diskuteras på domarkonferenserna inom en snar framtid, då vi kommer att få se dessa på allt fler hundar. Själv är jag mycket kluven i frågan.

\mats

Hej

Jädra vad tiden går fort! Knappt tre år sedan jag skrev detta och nu föreslås det i de nya drevprovsreglerna att det ska användas och vissa raser föreslå till och med att det ska vara obligatoriskt!

Så vad tycker ni numera?

\Mats

Publicerat

Hej

Jädra vad tiden går fort! Knappt tre år sedan jag skrev detta och nu föreslås det i de nya drevprovsreglerna att det ska användas och vissa raser föreslå till och med att det ska vara obligatoriskt!

Så vad tycker ni numera?

\Mats

Hur man än vrider & vänder på saken så är den enkla sanningen att du har mer info om hur hunden arbetar om det hänger en GPS på den än annars, sedan är det en annan sak hur man skall utvärdera denna information.

Det är ingen tvekan om att du ser hur en hund agerar under sök om det hänger en GPS på hund.

//Lasse D.

Ps vi pratar här om jaktprov inte jakt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.