Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kyla vs träffläge

Featured Replies

Publicerat

Att kyla kan ha en viss inverkan på träffläget är väl kanske inte helt okänt. Skjuter alltid in mina vapen flera ggr per säsong under rådande förhållanden.

Just nu är det kallt och när jag häromdagen sköt in min 9,3a var det -12. Problemet är att vid åtelskytte har jag som regel en värmekälla i kojan som ger åtminståne +10 grader där inne, en diff på 20-25 grader. Hur stor inverkan har det på träffläget rent teoretiskt?

Kommentarer som det skiljer inte mer än att du träffar din gris på 50 meter är inte intressanta. Jag vill alltid träffa där jag siktar. <_<

Skulle tro att toppfågelskyttar har en del info om detta?

Nedan, 100 meter i skjutbänk, utan stöd för avtryckarhand, - 12 grader. Övre 3 skottaren Jaktmatch 38mm, nedre Lapua Mega 18,5g 24mm. Inte så tokigt med 2moa punkt i varipointen.

post-1031-1231148498_thumb.jpg

post-1031-1231148512_thumb.jpg

Publicerat

Jag har inte så mycket att tillföra här än, men om det kommer bra info i tråden, så skulle det vara läge att klistra den kanske, då det är ett mkt intressant ämne som berör oss alla egentligen.

Bara en tanke..

Janne

Publicerat

Det är olika på olika vapen och ammo, för att vaa helt säker så får man prova sig fram, jag hade satt upp en tavla på grisåteln och väntat där under jaktliga former och sen skjutit en 3 skotts serie, lika med inskjutningen många provar under vintern men bössa kommer från värmen ligger i fodral och det enda som skiljer är yttertemperaturen, en genomkall bössa med lika kall ammo ger ett annat värde.

Har inte exprimenterat så väldigt mycket i ämnet så jag hoppas fler fyller i, här nere så är det dessutom sällan speciellt kallt.

Publicerat

Henrik har nog lite kunskap om detta.

För egen del tror jag att krutets temperatur är den faktor som påverkar träffläget mest,mer än ett nedkylt vapen.

Det är dock kanske inget alternativ att ladda fickvarm plugg innan skott?

/Micke

Publicerat

Gissar åxå att temperaturen på vapnet inte spelar så stor roll. Lägg skotten i frysen ett par timmar, eller ute när det är kallt å provskjut. Det är nog det enda raka.

Publicerat
Gissar åxå att temperaturen på vapnet inte spelar så stor roll. Lägg skotten i frysen ett par timmar, eller ute när det är kallt å provskjut. Det är nog det enda raka.

Om jag har förstått det hela rätt så påverkar temperaturen på pipan mer än ammunitionens temperatur.. så om det där testet ska utföras på rätt sätt ska även bössan med ner i frysen..

EDIT: Ovanstående baserar jag på en artikel i JoF där frågan lyftes och norma hade gjort ett temp-test. Enbart med kall ammo mätte de upp mot 4cm i diff på testvapnet. Med kall pipa gjorde det 12cm diff på 150m...

Publicerat

De var som fan.........

Publicerat
EDIT: Ovanstående baserar jag på en artikel i JoF där frågan lyftes och norma hade gjort ett temp-test. Enbart med kall ammo mätte de upp mot 4cm i diff på testvapnet. Med kall pipa gjorde det 12cm diff på 150m...

Om någon kan förklara detta rent tekniskt så blir jag glad!

Har mycket svårt att förstå hur pipans temperatur kan påverka så mycket??

/Micke

Publicerat
Om någon kan förklara detta rent tekniskt så blir jag glad!

Har mycket svårt att förstå hur pipans temperatur kan påverka så mycket??

Enda jag kan tänka mig är:

1. Metall drar ihop sig vid låga temperaturer = mikroskopisk minskning av pipdiameter = högre tryck?

2. Kölden gör att metallen har annan egenskap och vibrerar annorlunda = ändrat träffläge

Publicerat

Stoppa bössan i frysen för att testa träffläget skulle jag inte vilja göra om det inte är duktigt med minusgrader ute där man skjuter, det blir ofelbart kondens överallt, hur nyttigt är det för bössan? och troligtvis fryser fukten och får allt att kärva. <_<

Men det är ju inte fel att ta en sväng på banan fast det är kallt att ligga där. När jag och Kapten K var på 300metersvallen var det 9-10 minusgrader och utan att ha mätt exakt kunde jag inte se någon skillnad i träffbild på 100 meter. Slagstiftet kärvade i kylan och det var ju också en nyttig lärdom.

Publicerat

Jag läste ju denna artikeln nyligen.. en gammal toppfågelartikel från början på 90-talet.. ska se ikväll om jag kan hitta den och saxa lite från den. Men man får ju lita på att Norma lämnat ut korrekta uppgifter antar jag. Kontentan var iaf att kall bössa påverkar mer än kall ammo.

Publicerat
Men det är ju inte fel att ta en sväng på banan fast det är kallt att ligga där. När jag och Kapten K var på 300metersvallen var det 9-10 minusgrader och utan att ha mätt exakt kunde jag inte se någon skillnad i träffbild på 100 meter. Slagstiftet kärvade i kylan och det var ju också en nyttig lärdom.

Tihi... <_<

Publicerat
Enda jag kan tänka mig är:

1. Metall drar ihop sig vid låga temperaturer = mikroskopisk minskning av pipdiameter = högre tryck?

2. Kölden gör att metallen har annan egenskap och vibrerar annorlunda = ändrat träffläge

Punkt ett? borde inte ett högre tryck ge ett högre V0 och därmed ett högre träffläge om vi undantar tankarna runt punkt två?

Punkt två borde då i 50% av fallen kunna ge ett högre träffläge rent teoretiskt,eller i sida och inte bara nedåt?

/Micke

Publicerat
Punkt ett? borde inte ett högre tryck ge ett högre V0 och därmed ett högre träffläge om vi undantar tankarna runt punkt två?

Punkt två borde då i 50% av fallen kunna ge ett högre träffläge rent teoretiskt,eller i sida och inte bara nedåt?

/Micke

Borde inte den kalla pipan kyla ned gaserna och förändra densiteten på den...?

Publicerat

Punkt ett borde i så fall ge högre hastighet, men om det nödvändigtvis innebär höjt träffläge låter jag vara osagt.

Punkt två kan jag oxå bara spekulera om. Tippar på att det kan sprida åt i princip "vilket håll som helst".

Publicerat
Borde inte den kalla pipan kyla ned gaserna och förändra densiteten på den...?

Under typ en mikrosekund....har jag svårt att tänka mig.

/Micke

Publicerat
Under typ en mikrosekund....har jag svårt att tänka mig.

/Micke

Och vibrationerna i en pipa under en microsekund påverkar ju uppenbarligen träffläget, om man lägger tryckpunkter på pipa osv. Varför skulle inte gasdensiteten påverka kulans flykt under en microsekund?

Publicerat

Det rör sig nog snarare om nån millisekund, vilket är en faktor 1000 större än en mikrosekund, men det kanske är ointressant i sammanhanget <_<

Publicerat
Det rör sig nog snarare om nån millisekund, vilket är en faktor 1000 större än en mikrosekund, men det kanske är ointressant i sammanhanget <_<

Messerschmit... :lol:

Publicerat
Och vibrationerna i en pipa under en microsekund påverkar ju uppenbarligen träffläget, om man lägger tryckpunkter på pipa osv. Varför skulle inte gasdensiteten påverka kulans flykt under en microsekund?

Du missförstår mig,jag har svårt att tro att en nedkyld pipa ska hinna kyla ner krutgaserna under en millisekund ;) pipsvängningarna finns ju där oavsett.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Min egen teori stöder den som nån hade om ammunitionens temperatur. Såg en toppjaktsfilm häromsistens där skytten hade ammon i vanten. Nu handlar det om skytte på 200 mot en måltavla på 50mm medans detta är skott mot 150mm på 50 meter.

Men åteljakt är klurigt ändå, har flera ggr skjutit dåliga skott i sträng kyla som jag inte kan förklara, därför har jag investerat i värmekaminer för att den mänskliga faktorn iaf skall minimeras. Men mörkret är nog jävligt.

Hoppas på Henrik i denna fråga. Som gammal prickskytteinstruktör i Norden har han säkert svaret.

Publicerat

Jag har undersökt detta många gånger och min erfarenhet är att det mesta beror på vapnet då vissa bössor inte ändrar alls medan andra kan hoppa 10cm. Så jag har inga egentliga kunskaper vad som styr detta. Utan bara empiriska tester och det har visat att det gäller att hitta en bra bössa och en stabil laddning. Jag håller heller inte på med att försöka förvara skotten varmt då jag tror det bara ger mera variationer. Att stoppa en varm patron i en pipa som är -20 ger mig kanske 20-30sek. innan det är nedkylt och vad händer under tiden det kyls massa frågor som blir svåra att kolla i verkligheten. Sedan att försöka stressa i väg skottet för att dra fördelen av ett varmt skott tror jag blir en kraftig förlust affär :angry:

Publicerat

Ännu mer spekuleringar... :wub:

Vad gäller metallen och dess "krympning" i strukturen så borde det rent teoretiskt funka som Exabit skrev varav negativa spänningar byggs upp osv. dock har jag inte tittat närmre på strukturen på en CrMo pipa i nedkylt tillstånd men i teorin borde det stämma, åtminstonde känns det rätt.

Vad gäller högre tryck pga trängre lopp så behöver väl inte det heller betyda att kulan får mer fart alt högre träffläge då det likväl kan vara pipans spänningar/annorlunda svängningar pga kyla som får kulan att träffa högre och/eller lägre.

En sak till om högt gastryck (som ni vet) är att fenomenet att kulan tappar fart osv. vid för hög krutvikt vilket kan efterliknas här tror jag. B)

Ja som sagt, spekuleringar är vad det är och inget annat. Det är nog smart att ta fram vinter och sommarladdningar om man finner att träffbilden/träffpunkten förändras.

Mvh. Robban

Publicerat

En tanke: Fallande temperatur = högre densitet på luften vilket ger en lägre ballsitisk koefficent. Detta borde ju ge ett något lägre träffläge med fallande temperatur.

Publicerat

Jag ska inte ens försöka ge mig in i teorin runt detta (trots att jag är teoretisk fysiker, MSc, enligt utbildningsbeskrivningen. Sannningen är väl den att jag inte jobbat med fysik sedan år 2000), variablerna är helt enkelt för många och jag har inte tid att utföra experimenten med de krav på tillförlitlighet som skulle kunna ge svar. Mitt tips (och jag jagar toppfågel minst 30 dagar per år) är att skjuta in bössan med varm ammo under varma förhållanden (+ grader) för att sedan, när det blir vinter och kallt (- grader) göra om övningen. Sedan kan man med resultaten försöka interpolera träffläget vid olika temperaturer utifrån inskjutningstemperaturerna (funkar bara om ammunitionen förvaras lika mellan inskjutningstillfälle och jakttillfälle).

Sedan är detta inte heller sanningen, då pipan knappast svänger linjärt upp och ner vid olika temperaturer.

Sanningen är den att kombinationen av alla de faktorer ni påpekat är för multivariat för att ens kunna applicera resultat funna med en bössa till en annan bössa, varför jag finner diskutionen väldigt intressant men icke desto mindre ganska orelevant.

Mvh/ Roger

Som man inte behöver lyssna till. Bäst funkar det med egna erfarenheter.