Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kyla vs träffläge

Featured Replies

Publicerat

Gokväll mina herrar!

Det är inte helt enkelt att komma med en förklaring till vad det är som förorsakat att träffläget flyttat sig. Om jag skall vara helt ärligt så är jag inte säker på att jag riktigt uppfattade frågeställningen men som jag läste den så handlar det om att du får 15 cm lägre träffläge i kyla Magnus. Fyll gärna på med information om jag har missat något.

Jag tror dessutom att jag till viss del behandlat detta i tråden om lathund för långhållskytte även om den handlade om en hel del annat också.

Lathund för långhållskytte

Jag kan försöka mig på en utläggning om skytte i kyla men först vill jag bara påpeka det uppenbara (även om Magnus med största säkerhet har koll på detta). Jag vill bara poängtera dessa punkter innan vi går vidare med kylans påverkan

1. Skjutställning

Det gäller att ha koll på hur träffläget skiljer mellan inskjutning och den skjutställning och det stöd man har i sin åtelkoja, som några redan har föreslagit så skulle jag rekommendera ett par kontrollskott under autentiska förhållanden. Det kan skilja väldigt mycket mer än vad de flesta tror när man byter skjutställning eller sätter på benstöd och annat, framför allt med lite hårdare rekylerande bössor som en 9.3x62.

2. Klädseln

Klädseln påverkar i stort sett på samma sätt som en ändrad skjutställning, låt oss säga att du skjutit in bössan med bakkappan tryckt emot din välmusklade bringa i normal väderlek. När du sedan pälsar på dig för att skydda dig mot kylan tar du upp rekylen på ett helt annat sätt vilket kan resultera i rätt signifikanta skillnader i träffläge även på 50m.

Givet att du har koll på de båda parametrarna ovan så är det förmodligen kylan som ställer till det, I princip kan man säga att kylan påverkar vapnet och ammunitionen på tre olika sätt (att det dessutom kan påverka skytten är liksom ett annat kapitel :P ). Dels påverkas ammunitionen men också vapnet som sådant och som grädde på moset så påverkas ytterballistiken av lufttemperaturen.

3. Ammunitionen

Att krutet har olika energiinnehåll och brinnkarakteristik vid olika temperaturer kommer knappast som någon överraskning för den välinformerade skytten. Problemet är att sambandet inte är helt enkelt att förutse utan man måste helt enkelt provskjuta och logga träffbildsförflyttningen vid olika yttertemperaturer.

Rent allmänt kan man konstatera att det skiljer väldigt mycket mellan olika krutsorter hur mycket de påverkas av varierande yttertemperaturer. Dessutom blir skillnaden i utgångshastighet större med stigande krutmängd, mardrömsscenariot är i detta fall en magnumptron laddad med Norma MRP som kan vara bra ur andra synvinklar men som är ett av de temperaturkänsligaste krutet som jag känner till. Många av de allra modernaste kruten är mindre temperaturkänsliga men som sagt det finns ingen genväg här utan det är bara att mäta träffläget och vid skott på lite längre håll givetvis också skillnaden i utgångshastighet. denna skillnad spelar knappast någon roll på de avstånd som MKJ vakar gris men på lite längre håll påverkas självklart kulbanan.

Det viktigaste är att få en förutsägbarhet på vilken temperatur som ammunitionen håller, att försöka hålla patronerna varma är ingen lyckad lösning eftersom det blir svårt att säga vad temperaturen blir när du väl skall skjuta låt oss säga ett par minuter efter det att du laddat bössan. En annan fråga är vad grisarna tycker om du väntar med att ladda tills dess att de kommit i pass :lol: Om jag uppfattade dig rätt så hade emellertid bössan en temperatur av +10grader vilket rimligen inte kan ge denna stora skillnad i träffläge??

4 Vapnet

Om det var svårt att förutse träffläget med avseende på ammunitionens temperatur så är det ändå en barnlek jämfört med att förutse hur träffläget flyttas när vapnet bli kallt och min absoluta rekommendation är att i detta avseende behandla vapen och ammunition som en enhet och kontrollera hur de tillsammans placerar träffarna vid olika temperaturer.

Visst finns det en poäng i att pipstålet krymper vid låga temperaturer, frågan är bara vilken påverkan det får i praktiken. Kanske skulle utgångshastigheterna vid låga temperaturer egentligen vara ännu lägre men denna tendens motverkas av "trängre pipor" och därmed högre tryck? Det som får mig att tvivla på teorin är att då borde rimligen även träffbilderna som sådana påverkas vilket de i princip inte gör. Jag skall inte ge mig in i hur kyla påverkar träffbilder i denna tråd för det är långt ifrån trådens ämne och dessutom blir det lätt lite "flummigt" och svårförklarat.

5 Ytterballistiken

Enkelt uttryckt så kan man säga att kall luft är "tjockare" än varm luft och därmed bromsas kulan mer i kall luft. denna effekt syns bara på riktigt långa håll och har inget med åteljakt på gris att göra.

Summa summarum så har jag egentligen inget annat råd att ge än att systematiskt dokumentera träffläget för olika situationer, skjutställningar och yttre förhållande. Det är just detta som är "tricket" med att föra loggbok, d v s man kan med lite träning och empiri förutsäga var skotten kommer att hamna B)

Hoppas att detta varit till någon hjälp,

Henrik

Publicerat

Intressant ämne!

Utöver att krut är olika känsliga för skillnader i temperatur gäller det även tändhattar. Enligt Normas Laddmanual skiljer det dessutom inte bara mellan olika hattar, vilket väl inte kommer som någon överraskning, utan förändringen med skillnad i temperatur skiljer också. Framför allt sticker Federal 215 ut som en komponent som ger mycket mindre skillnader i tryck beroende på temperatur.

Henrik- förstod jag dig rätt att du menar att träffbildens storlek inte påverkas av temperaturen: "Det som får mig att tvivla på teorin är att då borde rimligen även träffbilderna som sådana påverkas vilket de i princip inte gör. Jag skall inte ge mig in i hur kyla påverkar träffbilder i denna tråd för det är långt ifrån trådens ämne och dessutom blir det lätt lite "flummigt" och svårförklarat."?

Jag trodde det var en etablerad sanning att den optimala laddning man laborerat fram under sommarens varma semesterdagar inte kommer at vara den optimala laddningen under kalla vinterdagar, utan att man normalt kommer finna att det krävs litet mer krut för att under dessa förhållanden uppnå likartade pipsvängningar och därmed bästa precision? Minns dock inte var jag läst detta... jag har inte aktivt utvärderat olika laddningar när det är riktigt kallt, men att mina "optimala" träffbilder från lata sommardaga växer litet är helt klart. Men det är förstås litet trixigare att skjuta träffbilder när det är kallt...

/Fredrik

Gokväll mina herrar!

Det är inte helt enkelt att komma med en förklaring till vad det är som förorsakat att träffläget flyttat sig. Om jag skall vara helt ärligt så är jag inte säker på att jag riktigt uppfattade frågeställningen men som jag läste den så handlar det om att du får 15 cm lägre träffläge i kyla Magnus. Fyll gärna på med information om jag har missat något.

Jag tror dessutom att jag till viss del behandlat detta i tråden om lathund för långhållskytte även om den handlade om en hel del annat också.

Lathund för långhållskytte

Jag kan försöka mig på en utläggning om skytte i kyla men först vill jag bara påpeka det uppenbara (även om Magnus med största säkerhet har koll på detta). Jag vill bara poängtera dessa punkter innan vi går vidare med kylans påverkan

1. Skjutställning

Det gäller att ha koll på hur träffläget skiljer mellan inskjutning och den skjutställning och det stöd man har i sin åtelkoja, som några redan har föreslagit så skulle jag rekommendera ett par kontrollskott under autentiska förhållanden. Det kan skilja väldigt mycket mer än vad de flesta tror när man byter skjutställning eller sätter på benstöd och annat, framför allt med lite hårdare rekylerande bössor som en 9.3x62.

2. Klädseln

Klädseln påverkar i stort sett på samma sätt som en ändrad skjutställning, låt oss säga att du skjutit in bössan med bakkappan tryckt emot din välmusklade bringa i normal väderlek. När du sedan pälsar på dig för att skydda dig mot kylan tar du upp rekylen på ett helt annat sätt vilket kan resultera i rätt signifikanta skillnader i träffläge även på 50m.

Givet att du har koll på de båda parametrarna ovan så är det förmodligen kylan som ställer till det, I princip kan man säga att kylan påverkar vapnet och ammunitionen på tre olika sätt (att det dessutom kan påverka skytten är liksom ett annat kapitel :D ). Dels påverkas ammunitionen men också vapnet som sådant och som grädde på moset så påverkas ytterballistiken av lufttemperaturen.

3. Ammunitionen

Att krutet har olika energiinnehåll och brinnkarakteristik vid olika temperaturer kommer knappast som någon överraskning för den välinformerade skytten. Problemet är att sambandet inte är helt enkelt att förutse utan man måste helt enkelt provskjuta och logga träffbildsförflyttningen vid olika yttertemperaturer.

Rent allmänt kan man konstatera att det skiljer väldigt mycket mellan olika krutsorter hur mycket de påverkas av varierande yttertemperaturer. Dessutom blir skillnaden i utgångshastighet större med stigande krutmängd, mardrömsscenariot är i detta fall en magnumptron laddad med Norma MRP som kan vara bra ur andra synvinklar men som är ett av de temperaturkänsligaste krutet som jag känner till. Många av de allra modernaste kruten är mindre temperaturkänsliga men som sagt det finns ingen genväg här utan det är bara att mäta träffläget och vid skott på lite längre håll givetvis också skillnaden i utgångshastighet. denna skillnad spelar knappast någon roll på de avstånd som MKJ vakar gris men på lite längre håll påverkas självklart kulbanan.

Det viktigaste är att få en förutsägbarhet på vilken temperatur som ammunitionen håller, att försöka hålla patronerna varma är ingen lyckad lösning eftersom det blir svårt att säga vad temperaturen blir när du väl skall skjuta låt oss säga ett par minuter efter det att du laddat bössan. En annan fråga är vad grisarna tycker om du väntar med att ladda tills dess att de kommit i pass ^_^ Om jag uppfattade dig rätt så hade emellertid bössan en temperatur av +10grader vilket rimligen inte kan ge denna stora skillnad i träffläge??

4 Vapnet

Om det var svårt att förutse träffläget med avseende på ammunitionens temperatur så är det ändå en barnlek jämfört med att förutse hur träffläget flyttas när vapnet bli kallt och min absoluta rekommendation är att i detta avseende behandla vapen och ammunition som en enhet och kontrollera hur de tillsammans placerar träffarna vid olika temperaturer.

Visst finns det en poäng i att pipstålet krymper vid låga temperaturer, frågan är bara vilken påverkan det får i praktiken. Kanske skulle utgångshastigheterna vid låga temperaturer egentligen vara ännu lägre men denna tendens motverkas av "trängre pipor" och därmed högre tryck? Det som får mig att tvivla på teorin är att då borde rimligen även träffbilderna som sådana påverkas vilket de i princip inte gör. Jag skall inte ge mig in i hur kyla påverkar träffbilder i denna tråd för det är långt ifrån trådens ämne och dessutom blir det lätt lite "flummigt" och svårförklarat.

5 Ytterballistiken

Enkelt uttryckt så kan man säga att kall luft är "tjockare" än varm luft och därmed bromsas kulan mer i kall luft. denna effekt syns bara på riktigt långa håll och har inget med åteljakt på gris att göra.

Summa summarum så har jag egentligen inget annat råd att ge än att systematiskt dokumentera träffläget för olika situationer, skjutställningar och yttre förhållande. Det är just detta som är "tricket" med att föra loggbok, d v s man kan med lite träning och empiri förutsäga var skotten kommer att hamna :blink:

Hoppas att detta varit till någon hjälp,

Henrik

Publicerat

Outdoorsman,

det här med tändhattar är ett spännande kapitel som vi som handladdare ofta förbiser. Kanske byter en och annan tändhatt i jakt på förbättrad precision men det är nog rätt få som funderat på vad de innebär med avseende på tryck. I laddmanualen från A-Square så genomförde de ett test där man bytte tändhattar i en "standardladdning" för 7 mm Rem mag, resultatet blev att trycket varierade med nästan 20% trots att hastigheten bara marginellt påverkades. :D

När det gäller hur träffbilderna påverkas av temperaturen så är det lite lurigt att vara 100% säker eftersom det är många olika parametrar som påverkas samtidigt. Att precisionen påverkas av utgångshastigheten är helt klart, att sjunkande temperatur leder till sjunkande hastigheter och därmed till eventuella förändringar av träffbilderna är jag också med på. Lösningen är då att pytsa i lite extra krut för att åter nå upp till den hastighet eller "nod" som gav den önskade precisionen. Det som jag funderade på var egentligen de förändringarna av pipans mått som kylan skulle innebära, om de var av sådan magnitud att de skulle påverka trycket skulle rimligen också precisionen påverkas. Vad jag menade var att jag aldrig sett någon förändring av precisionen så länge som hastigheten är konstant.

Till saken hör att jag under tiden i kungens tjänst ganska ofta genomförde både stridskjutningar och precisionsövningar med PSG 90 i riktigt låga temperaturer. Så en viss praktisk erfarenhet har jag trots att jag numera huserar på varmare breddgrader där de senaste dagarnas temperaturer på -15 ses som en riktig köldknäpp.

Oavsett dessa utsvävningar av lite mer teoretisk karaktär så håller jag fast vid mitt ursprungliga råd att det är kontrollskjutning som gäller! Då handlar det om att kontrollera träffläge med avseende på temperatur, skjutställning, stöd och klädsel bland annat.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

OK,

då är jag med! Håller också helt med dig ang. kontrollskjutningar, om än baserat på mindre kontrollerade undersökningar. Men i ett antal olika studsare, eftersom ju smaken förändrats en del under åren :D

Publicerat

Saxat från JoF Nr. 1, 1994:

Kylan gör 10 centimeter!

Ett vapen inskjutet på 200 meter i 10 plusgrader träffar uppåt 10 centimeter lägre om det är 20 grader kallt. Störst inverkan har pipan.

Norma har gjort ballistiska laborationer och de visar att bara krutet och trögheten i luften vid 20 minusgrader påverkar träffpunkten med 2,3 centimeter på 200 meter. Så mycket lägre sitter träffen. Men pipans inverkan kan innebära att träffen sjunker med ytterligare 5 - 7 centimeter i verkligheten. ju sämre pipa (ojämnt svarvad eller av sämre stålkvalité) desto mer sjunker kulan, enligt Christer Larsson vid Norma. De angivna effekterna avser en 9g helmantelkula i 6,5x55 - en vanlig toppskyttepatron.

Publicerat

Nu är ju ovanstående genraliserat så det skriker om det, och dessutom förenklat åt medeljägaren. Men läser man mellan raderna är ju kontentan av deras tester att pipan påverkar mest. Sen om det stämmer? Tja.. har själv ingen aning.. =)

Publicerat
Saxat från JoF Nr. 1, 1994:

Kylan gör 10 centimeter!

Ett vapen inskjutet på 200 meter i 10 plusgrader träffar uppåt 10 centimeter lägre om det är 20 grader kallt. Störst inverkan har pipan.

Norma har gjort ballistiska laborationer och de visar att bara krutet och trögheten i luften vid 20 minusgrader påverkar träffpunkten med 2,3 centimeter på 200 meter. Så mycket lägre sitter träffen. Men pipans inverkan kan innebära att träffen sjunker med ytterligare 5 - 7 centimeter i verkligheten. ju sämre pipa (ojämnt svarvad eller av sämre stålkvalité) desto mer sjunker kulan, enligt Christer Larsson vid Norma. De angivna effekterna avser en 9g helmantelkula i 6,5x55 - en vanlig toppskyttepatron.

Att skriva sådana påståenden i en jakttidning tycker jag är helt galet!

För många litar tydligen mer på vad man läser än att testa själv på banan :D Visst är denna fråga intressant och vissa regler finns men inga som på förhand kan säga exakt vart träffarna sitter. Så jag tycker det är uppenbart att man själv måste testa med sitt eget gevär,ammunition och kropp. Jag har ägt bössor som håller samma träffläge mellan +20 och -20 men även dem som ändrat över 100mm. på 100meter så att lita på vad någon tidning skriver är lite vanskligt :D

Publicerat
Att skriva sådana påståenden i en jakttidning tycker jag är helt galet!

För många litar tydligen mer på vad man läser än att testa själv på banan :D Visst är denna fråga intressant och vissa regler finns men inga som på förhand kan säga exakt vart träffarna sitter. Så jag tycker det är uppenbart att man själv måste testa med sitt eget gevär,ammunition och kropp. Jag har ägt bössor som håller samma träffläge mellan +20 och -20 men även dem som ändrat över 100mm. på 100meter så att lita på vad någon tidning skriver är lite vanskligt :D

Nu är det inte vad de skriver i tidningen som sådant som är intressant utan att Norma påstår att pipan påverkar mer än patronen vid kyla. Läs tråden igen så förstår du varför jag citerade. Det där är dessutom en liten del saxat ur en mycket större artikel....

Publicerat
  • Författare

>Henrik

Rätt uppfattat att bössan slår 150mm lågt på detta avstånd -12 vs +5, jäkligt luddigt formulerat...sorry. Kan ha varit vidmontaget som inte klickade i riktigt första gången men har andra liknande erfarenheter (kanske inte fullt så extrema) varför jag önskade gå till botten med fenmenet på generell basis då vakskyttet är lurigt med olika temperaturer, dvs betydligt större än de som nämns här ovan.

Lyckades iaf skjuta en älgkalv på 40 meter idag på morgonen, trots bara -4 idag. Men att missa hade varit som att missa ladan ståendes i densamma. ;)

Barnkalas väntar men skall skriva om första inlägget i kväll så alla fattar det reella problemställningen.

/Magnus

Publicerat

Jag ser att mitt tidigare inlägg kan tolkas grinigt men så är inte fallet ;) Jag ville bara påpeka att det är egna kontroller som gäller oavsett vad andra kommer fram till. Visst är det intressant om Norma testar detta då jag antar att det skjuts i skottstol vilket gör att man kan räkna bort optiken påverkan tex. Sedan har jag svårt att tro att det sitter i pipan då borde väl träffbilden klättra eftersom den skjuts varm. Jag tror att det är viktigast att hitta en harmonisk patron som tål större variation innan det syns på tavlan vissa patroner håller samma träffläge med 1-2gr. olika krutladdning dem är i regel även temperatur stabila. Har själv testat 22-250 som den extremaste och den var både svår att hitta precision och väldigt känslig för temperatur ändringar så jag hoppas att Ander.Ö ska skriva lite här om OWC laddningar som han verkar ha sten koll på.

Publicerat
Jag ser att mitt tidigare inlägg kan tolkas grinigt men så är inte fallet ;) Jag ville bara påpeka att det är egna kontroller som gäller oavsett vad andra kommer fram till. Visst är det intressant om Norma testar detta då jag antar att det skjuts i skottstol vilket gör att man kan räkna bort optiken påverkan tex. Sedan har jag svårt att tro att det sitter i pipan då borde väl träffbilden klättra eftersom den skjuts varm. Jag tror att det är viktigast att hitta en harmonisk patron som tål större variation innan det syns på tavlan vissa patroner håller samma träffläge med 1-2gr. olika krutladdning dem är i regel även temperatur stabila. Har själv testat 22-250 som den extremaste och den var både svår att hitta precision och väldigt känslig för temperatur ändringar så jag hoppas att Ander.Ö ska skriva lite här om OWC laddningar som han verkar ha sten koll på.

Jag förutsätter att de skjuter varje skott efter att pipan kylts ned till test-temperaturen, 20 minus. Annars skulle inte testet vara speciellt tillförlitligt =) Tänk på att artikeln, och infon, är från 1994 - mycket har hänt med både kalibrar och vapen sedan dess. Jag tror ändå det finns en poäng i att pipan påverkar mer än patronen.

Publicerat

Hej igen,

om man skall vara lite snäll får man väl tolka Normas inlägg som "marknadsföring" ;)

Mellan tummen och pekfingret skulle jag kunna tänka mig att skillnaden i träffläge på 200m mycket väl kan vara -2.3 cm baserat på luftens ökade densitet på grund av den låga temperaturen. Det Norma med andra ord påstår är att deras krut inte ger lägre hastigheter över huvud taget vid -20 grader vilket alla som någon gång mätt utgångshastigheter är LITE skeptiska till.

Jag har själv uppmätt hastigheter i 6.5x55 laddad med MRP som varit 60 m/s långsammare vid minus 24 grader än vad de var vid plus 20 grader.

Nu är såklart Norma krutfabrikant och man skall väl inte bli förvånad om de anser att felet ligger hos bössan och inte hos krutet. Som jurist säger man att "utsagan saknar sannolikhetens prägel" vilket känns i allra högsta dag applicerbart i detta fall.

Lars, det här med OCW (optimum charge weight) är intressant och ett bra sätt att få fram en stabil laddning som inte är så känslig.

MVH

Henrik

Publicerat

jag har gjort flera tester på kyla med två av mina bössor och den ena vill sätta första skottet något högt vid mycket låg temp.

det förbryllar mig det kanske finns sanning i att pipan blir trängre och ger mer tryck. obs pipan är fräsch.

annars kör jag ocw laddningar rakt igenom i den mån det går min hornet behöver en starkare th för att skjuta bra vid stark kyla pytsa i mer krut funkar inte lika bra.

Publicerat

Maddog, det där med att pytsa i mer krut var ett slarvigt sätt att säga att man kan ha behov av en sommar- respektive vinterladdning. Det kan givetvis handla om att man ökar krutmängden men också precis som du själv säger att man byter tändhatt. Det kan också vara värt att fundera på att byta till ett krut som är okänsligare för temperaturförändringar, även för sommarladdningen.

Genom att använda sig av "Optimum Charge Weight metodiken" så kan man givetvis få en laddning som är okänsligare för skillnader i yttertemperaturen.

//Henrik

Publicerat
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/o...tudsareihar.asp

Den testen borde väl vara rätt vägledande lr?

Kyl testet gjordes utan monterad kikare så att första skottet avvek är väl lika troligt att kikar monteringen behövde ett sättskott som att det skulle bero på kylan tror jag.

Publicerat

I och med att jag tycks ha konstant svårt att få tid att jaga så mycket som jag vill under säsongen så har jag svårt att finna ro nog att avsätta riktig tid till utvärderingar av laddningar vintertid. Samtidigt som jag självfallet testar mina favoritladdningar i kyla så arbetar jag på att ta fram optimerade laddningar med mindre temperaturkänsliga tändhattar (Federal 215) och krut. Förhoppningen är att finna tillräckligt bra och relativt stabila laddningar för att jag skall vara nöjd med att köra dem rakt över hela jaktåret.

Maddog, det där med att pytsa i mer krut var ett slarvigt sätt att säga att man kan ha behov av en sommar- respektive vinterladdning. Det kan givetvis handla om att man ökar krutmängden men också precis som du själv säger att man byter tändhatt. Det kan också vara värt att fundera på att byta till ett krut som är okänsligare för temperaturförändringar, även för sommarladdningen.

Genom att använda sig av "Optimum Charge Weight metodiken" så kan man givetvis få en laddning som är okänsligare för skillnader i yttertemperaturen.

//Henrik

Publicerat

När det är kallt ute och kanske speciellt vid stillastående/sittande jakt så blir man snabbt mer grovmotorisk i sina rörelser. detta kan göra att man håller hårdare i vapnet och avfyrar "ryckigare". detta kan ge markant förändrade träffbilder.

Jag är van vid att utbilda skyttar i kalla temperaturer och detta är mina egna empiriska upplevelser och kan säkert låta fel i andras öron. Dock tycker jag att så mycket som 15 cm skulldet inte behöva vara. B)

ger mig inte ens in i Ballistik diskussionen. :wacko::lol:

Publicerat
I och med att jag tycks ha konstant svårt att få tid att jaga så mycket som jag vill under säsongen så har jag svårt att finna ro nog att avsätta riktig tid till utvärderingar av laddningar vintertid. Samtidigt som jag självfallet testar mina favoritladdningar i kyla så arbetar jag på att ta fram optimerade laddningar med mindre temperaturkänsliga tändhattar (Federal 215) och krut. Förhoppningen är att finna tillräckligt bra och relativt stabila laddningar för att jag skall vara nöjd med att köra dem rakt över hela jaktåret.

För mig är det klar överkurs att ta fram en vinter och en sommarladdning-kan inte riktigt se nyttan eller har orken.

I år är första året på bra länge som det varit kallt dessutom,normen annars är regn och 10 plusgrader vintern igenom.

Tycker det är mycket enklare att använda mig av mitt rangecard och räkna klick istället vid tempfall.

Min favoritladdning just nu i min 308 skjuter lika tätt vid såväl +25 som vid -10 enda skillnaden är tre- fyra klick upp eller ner.

/Micke

Publicerat

Micke, det är du som håller på med en "överkurs" eftersom du bemödat dig med att ha koll på hur din laddning slår vid olika väderlek. Dessutom har du en bössa och laddning som levererar likartad precision vid vitt skiljda väderleksförhållanden vilket inte alla har.

Under förutsättning att precisionen finns där är det i mina ögon en enklare väg att gå att dokumentera träffläget så att man kan göra de nödvändiga justeringarna för att vara rätt inskjuten vid olika väderlek.

Som alltid finns det såklart många olika lösningar som fungerar och var och en torde vara salig i sin tro.

När det gäller testet som jägarförbundet publicerat så kan man utan att överdriva säga att det blivit ganska kraftigt ifrågasatt på de flesta punkter och är inget som jag skulle ta som den objektiva sanningen även om det är intressant läsning på många sätt.

//Henrik

Publicerat
Micke, det är du som håller på med en "överkurs" eftersom du bemödat dig med att ha koll på hur din laddning slår vid olika väderlek.

Sorry ;)

Tycker bara att det är en enkel och alltid fungerande lösning.

En vinterladdning borde ju vara framtagen till en viss temperatur och beroende på den aktuella temperaturen så känns det väldigt krångligt om den hamnar mittemellan sommar/vinterladdning B)

Hur löser man det? Flera olika vinterladdningar? eller ett evigt testande av krut och tändhattar i en oändlig kombination :lol:

Då hade jag nog bytt bössa istället för att labba vidare! så kul är inte handladning :lol:

/Micke

Publicerat

//Henrik

jag försöker ladda efter ocw men det är svårt att hitta en laddning som klarar -20 till +20.

jag brukar sikta på en ocw laddning för 25+ till +-0 och en från +-0 till -25 det är lättare.

dock tror jag att många andra skulle säga att dom är nöjd med precisionen som en av dom laddningarna ger över helka registret.

jag är dock för förstörd själv, ser jag en avvikelse i precisionen måste den åtgärdas annars kan jag inte sova.

Publicerat
ser jag en avvikelse i precisionen måste den åtgärdas annars kan jag inte sova.

Isåfall är du inte trött nog.... :lol::rolleyes:

Publicerat
Isåfall är du inte trött nog.... :P;)

du förstår nog vad jag menar.