Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon sikten 8-32x50 ED BDC Den bästa ??????????

Featured Replies

Publicerat

Lasse, du kommer inte ångra dig med ett Nikon. Grym optik i mitt tycke för dom billigare pengarna. Hade Nikon haft vad jag ville ha i Zeissen hade det inte suttit ett Zeiss på min bössa nu, så mycket kan jag säga. Fan det är dubbla pengen för tysken. Fast den e go den me :D

Pacco, kommer Nikon att komma med en belysning som funkar nattetid på deras högförstorande? Kanske redan finns? Har bara provat Monarch siktet belystoch det funkar inte när det blir riktigt mörkt, typ vinternatt.

Publicerat
Helt underbart att ha dig med oss på forumet.

Det känns som att man ksulle prova ett Nikon sikte, om inte annat bara för att prova.

Har själv ett Zeiss och ett B-Elit 4200. är nöjd med båda.

För egen del behöver jag inte något värsting sikte men jag vill absolut inte köpa något som inte klarar mina krav.

Rätt grejj till rätt pris. :D

/Lasse

TACK TACK LASSE!

Ja det ä roligt att vara här me!

säg ba till om du behöver hjälp eller behöver titta på :o sikten !

Publicerat
Lasse, du kommer inte ångra dig med ett Nikon. Grym optik i mitt tycke för dom billigare pengarna. Hade Nikon haft vad jag ville ha i Zeissen hade det inte suttit ett Zeiss på min bössa nu, så mycket kan jag säga. Fan det är dubbla pengen för tysken. Fast den e go den me :D

Pacco, kommer Nikon att komma med en belysning som funkar nattetid på deras högförstorande? Kanske redan finns? Har bara provat Monarch siktet belystoch det funkar inte när det blir riktigt mörkt, typ vinternatt.

nikon kommer med många nyheter och jag får kanske se en hel del i helgen !

Tålamod mina vänner !

Publicerat
nikon kommer med många nyheter och jag får kanske se en hel del i helgen !

Tålamod mina vänner !

Vet inte vad tålamod är :D

Publicerat

Pacco !!! INFO Tack !! :P

MVH Erik

Publicerat

Nu är det väl helg, vad har hänt :P

Publicerat
Pacco !!! INFO Tack !! :lol:

MVH Erik

Som jag lovade tog jag upp det med nikon i helgen om deras marknadsföring tillsammans med andra jaktåterförsäljare , + att nikons jakt återförsäljare har fått lite mer info om kvaliten mekaniken och optiken på grund av en föreläsning jag hade hos dem ;)

Har ni tur och om jaktguden vill så kommer jag att åka till alla nikons jakthandlare och jag kommer att ha en visnings/demo dag där jag kommer att prata lite optik mekanik mm .

Nyheter :lite nya modeller sikten kommer nu och man kan se dem på NIkonstore.se eller hos era handlare eller mig

Och på grund av kronan är lågt och euron + dollar är hög så kommer priserna att stiga och det kommer tyvärr att hända med hela handels .

ha det gött!

Publicerat
Som jag lovade tog jag upp det med nikon i helgen om deras marknadsföring tillsammans med andra jaktåterförsäljare , + att nikons jakt återförsäljare har fått lite mer info om kvaliten mekaniken och optiken på grund av en föreläsning jag hade hos dem ;)

Har ni tur och om jaktguden vill så kommer jag att åka till alla nikons jakthandlare och jag kommer att ha en visnings/demo dag där jag kommer att prata lite optik mekanik mm .

Nyheter :lite nya modeller sikten kommer nu och man kan se dem på NIkonstore.se eller hos era handlare eller mig här på jaktsidan.

Och på grund av kronan är lågt och euron + dollar är hög så kommer priserna att stiga och det kommer tyvärr att hända med hela handels .

ha det gött!

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej.

Jag tittar just på ett nikon monarch III 6-24x50 och tänkte slå till men såg att Nikon har lagt upp 8-32 x50 ED på nikonstore.se. Då dessa kostar lika mycket 7900 kr så funderar jag ju på att ta det istället. Dock så är det ju smidigt med en förstoring som börjar med sex. Jagar ifs nästan aldrig med med mindre förstoring än 7. Hmmm blev lite konfunderad nu då man har hör gott om detta ED-glas. Är detta ett bättre sikte?

Kanske skall gå upp till 8-32 istället? :D

Publicerat

Får hoppas pacco svarar.

Publicerat
Hej.

Jag tittar just på ett nikon monarch III 6-24x50 och tänkte slå till men såg att Nikon har lagt upp 8-32 x50 ED på nikonstore.se. Då dessa kostar lika mycket 7900 kr så funderar jag ju på att ta det istället. Dock så är det ju smidigt med en förstoring som börjar med sex. Jagar ifs nästan aldrig med med mindre förstoring än 7. Hmmm blev lite konfunderad nu då man har hör gott om detta ED-glas. Är detta ett bättre sikte?

Kanske skall gå upp till 8-32 istället? :P

Tjenare !!!

ED linsen gör att man kan pressa upp förstoringen utan att förlora kontrasten + att den sänker abberationen + distorsion

Ovh är tyvärr svagheten hos alla variabla sikten .

Publicerat

Yesss, han e tebax. Å fortfarande förstår man ungefär hälften va karln säger :P Välkommen tebax pacco!

Publicerat

Tack Pacco! :P Kul att du är tillbaks! Finnsalltid nötter som inte kan ta en debatt! :lol:

ED fuktion ger alltså en bättre skärpa/bild/ vid mycket hög förstoring. Är det stor skillnad melln 6-24 och 8-32 upp 24?

Frågan är då om man skall ta detta siktet trots att minsta förstoring är 8 :rolleyes:

Är kluven....

Publicerat
Tack Pacco! :o Kul att du är tillbaks! Finnsalltid nötter som inte kan ta en debatt! :lol:

ED fuktion ger alltså en bättre skärpa/bild/ vid mycket hög förstoring. Är det stor skillnad melln 6-24 och 8-32 upp 24?

Frågan är då om man skall ta detta siktet trots att minsta förstoring är 8 :wub:

Är kluven....

tack tack

Helt rätt !

jag tycker att det stor skillnad men kom ihåg att jag är yrkesskadad :)

Du får lära Eskimo1 jag lyckades inte :P men jag ska erbjuda en kvälls kurs till eskimo 1 :D (skämt )

Publicerat
tack tack

Helt rätt !

jag tycker att det stor skillnad men kom ihåg att jag är yrkesskadad :wub:

Du får lära Eskimo1 jag lyckades inte :lol: men jag ska erbjuda en kvälls kurs till eskimo 1 :) (skämt )

Tackar för svaret Pacco :o Då vet jag skillnaderna mellan de med ED glas och utan :P

• 1 month later...
Publicerat

Var igår ute och provsköt min nya Blaser R93 samt Nikon 8-32*50. Eftersom jag bara hann skjuta 6 skott pga av break inn av pipan samt att det blev mörkt, så kan jag inte uttala mig om något av värde :huh:

Det jag däremot kan säga är att jag gillar skärpan i detta kikarsikte samt att riktmedlet (BDC) känns bra. Även det mekaniska (zoom, rattar, linslock) känns gediget och förtroendeingivande.

Utan extremt bra stöd är det svårt att använda hög zoom, men upp till 20 gångers förstoring ger både mycket bra skärpa och hanterbart synfält.

Jag återkommer med mer synpunkter när jag har testat lite mer. Bifogar även en bild på siktet samt riktmedlet.

Mvh Patrik

Monarch III 8-32x50ED SF M BDC

post-3341-1236933144_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Tjena pacco.. har fluktat över nikons utbud, o tänkte kolla med dej om du har nå bra förslag på vakjakts sikte.

Någon som du vet är prövad o har bra omdöme.. =)

Publicerat
Tjena pacco.. har fluktat över nikons utbud, o tänkte kolla med dej om du har nå bra förslag på vakjakts sikte.

Någon som du vet är prövad o har bra omdöme.. =)

Men.... det framgår väl ändå om man läser denna tråden och övriga Nikontrådar???

Publicerat

Hej,

har 2 frågor som jag hoppas få svar på.

1. Är belysningen i Nikons tuber både dag o natt belysning?

2. Är skymningsvärdena jämförbara med tyskarna i samma tubdias 42, 50, mm?

mvh/Mats