Publicerat September 13, 200520 yr Hej svejs Som ni säkert läst har jag funderat på en Benelli M3 super 90 har till och med hittat en beggad i nyskick hos en handlare. Nu har jag pratat med folk, handlare och agenter och får samma visa från alla, de avråder från M3 då den är framtung, klumpig mm. Så nu har jag börjat fundera, klämma å känna på de andra modellerna, dock är det svårt med info för Sako Sweden verka rinte kunna sina produkter, inte heller är handlarna vidare upplysta (skrämmande) De ska sluta med M1 super 90 och ersätta den med M2 De ska sluta med vanliga Super 90 och ersätta den med Beccaccia Så långt förstår jag, men sen visar benelli en massa bössor på benelli.it och en massa andra bössor på benelliusa.com man blir något förvirrad. Nåväl de bössor jag nu funderar över är. Benelli Lättvikt kaliber 12 med 53 cm pipa, de har kvar några hos handlare och hos agenten, pris runt 11000:- (fan va smidig den är) Benelli Raffaello beccaccia kaliber 12 60 cm pipa, har läst om den, verkar riktigt fin å får bra beröm, pris runt 13000:- Jag vet att Beccaccia väger 2750 gram, dock kan inge svara på vad lättvikten väger. Nån som klämt på både en beccaccia och en lättviktare eller som har erfarenhet av någon av dem, sprid gärna lite ljus.
Publicerat September 13, 200520 yr Jag köpte en super 90 UL i sommar och är mer än nöjd. Bössan är oerhört smidig och lätt, passar väldigt bra till den jakt jag mest bedriver ( skogsfågel och ripa med stående hund ). Jag har även haft med benellin på sträckjakt på sjöfågel, det som skiljer mot en tyngre bössa är att man får gå på hårdare i svingen. Piplängden (53 cm) verkar inte påverka vara sig anslagsenergin eller spridningen på haglen nämnvärt jämnfört med en längre pipa. Bössan har heller inte haft problem med 24 grams skott, utan kastar ut dessa utan problem.
Publicerat September 13, 200520 yr Besvärligt.. Kladdat på dem alla men minns inte riktigt intrycken, det var rätt många bössor som jag var igång och fingrade på då.. Kompisen, Ripjägaren, vart iaf toktorsk på den där superlätta bössan! Jag själv är lite lite fundersam kring dessa lätta bössor. Min centro är inte superlätt men lättare än bockarna som jag har och utan tvekan får man jaga på mer i svingen för att hinna med.. På sista andjakten så sköt jag ett 10-tal änder och krickor i uppflog i följd och det var så skönt att få upp farten i lyftet av vapnet för att sedan bara trycka på knappen när man passerat fågel! Jävlar vilket ös det var förövrigt, har inte skjutit lika mycket och fort sedan någon av de bästa råttjakterna på tippen faktiskt ;D Så ja jag vet inte. Jag är sugen på en ny benelli fast då med plastkolv. Alltså inte den snorlätta bössan. Mvh!
Publicerat September 13, 200520 yr Hej svejsSom ni säkert läst har jag funderat på en Benelli M3 super 90 har till och med hittat en beggad i nyskick hos en handlare. Nu har jag pratat med folk, handlare och agenter och får samma visa från alla, de avråder från M3 då den är framtung, klumpig mm. Så nu har jag börjat fundera, klämma å känna på de andra modellerna, dock är det svårt med info för Sako Sweden verka rinte kunna sina produkter, inte heller är handlarna vidare upplysta (skrämmande) De ska sluta med M1 super 90 och ersätta den med M2 De ska sluta med vanliga Super 90 och ersätta den med Beccaccia Så långt förstår jag, men sen visar benelli en massa bössor på benelli.it och en massa andra bössor på benelliusa.com man blir något förvirrad. Nåväl de bössor jag nu funderar över är. Benelli Lättvikt kaliber 12 med 53 cm pipa, de har kvar några hos handlare och hos agenten, pris runt 11000:- (fan va smidig den är) Benelli Raffaello beccaccia kaliber 12 60 cm pipa, har läst om den, verkar riktigt fin å får bra beröm, pris runt 13000:- Jag vet att Beccaccia väger 2750 gram, dock kan inge svara på vad lättvikten väger. Nån som klämt på både en beccaccia och en lättviktare eller som har erfarenhet av någon av dem, sprid gärna lite ljus. Jag har en Beccaccia... och jag är mer än nöjd...helt suveränt med en lättviktare när man går och jagar t,ex skogsfågel... nog är de bara komma å testa/känna om du har vägarna förbi Hortlax!
Publicerat September 13, 200520 yr vad fick du ge för den och var köpte du den? Drygt 13000 och köpte den på Fritid och Vildmarksliv
Publicerat Oktober 10, 200520 yr Författare Nu har ja blivit med Benelli Super 90 UL med 52 cm pipa ;D Pumpen e såld Fan måste köpa mig en pump åsså framöver 8)
Publicerat Oktober 10, 200520 yr ;D ;D ;D Gratulerar! Må ni bli riktigt lyckliga tillsammans. En kompis har en likadan och den är störtskön! Mvh!
Publicerat Oktober 11, 200520 yr Författare tackar tackar fan va smutt den är ;D å den ligger oskjuten i mitt skåp än. Ska nog lufta den på fredag, kanske lite gäss och duvor ;D
Publicerat Oktober 11, 200520 yr Bra köp herr trapper Jag är mer än nöjd med min lilla mysiga super 90, dom enda som inte har gillat bössan är de fåglar som förvandlas till paket i skyn...... ;D
Publicerat Oktober 11, 200520 yr Bra köp herr trapper Jag är mer än nöjd med min lilla mysiga super 90, dom enda som inte har gillat bössan är de fåglar som förvandlas till paket i skyn...... ;D När du väl såg dom :
Publicerat Oktober 14, 200520 yr Nu har ja blivit med Benelli Super 90 UL med 52 cm pipa ;DPumpen e såld Fan måste köpa mig en pump åsså framöver 8) Grattis du kommer garanterat inte att ångra dig!
Publicerat December 18, 200520 yr Författare Jo de blidde en super 90 ul tyvärr med träkolv men den enda ja hitta me syntetkolv vägde som fn och hade 89 patronläge å laddade inte om med 14 grams laddningar. Ja e skitnöjd med bössan men saknar även pumpen lite så de blir nog att komplettera med en pump framöver. Jag har inte hunnit skjuta så mycket fågel än med automaten, kanske runt 30 haft problem att få ner kinden mot kolven så det har blivit en hel del höga skott men det är förarfel som jag får jobba på.
Publicerat December 19, 200520 yr hade 89 patronläge å laddade inte om med 14 grams laddningar. Vad använder du 14 grams laddning till?
Publicerat December 19, 200520 yr Författare Jo du förstår Beretta, ja köper 14 grams laddningar sen lägger ja till 10 gram till av mina egna handrullade hagel som jag själv tillverkat genom eget utvinnet bly från bredviksberget som jag smälter med tändare och handrullar ;D Kan ha varit en felskrivning med
Publicerat December 19, 200520 yr OK. Jag började fundera på om du hade gjort någon egen råttladdning för inomhus skytte i lador/uthus. Trodde du laddade själv.
Publicerat December 19, 200520 yr Ja e skitnöjd med bössan men saknar även pumpen lite så de blir nog att komplettera med en pump framöver. Förstår inte vitsen med en "plump"? Finns det några fördelar?
Publicerat December 20, 200520 yr Författare Fördelar pump Känsla Funktion Säkerhet (drar bara bak slutstycet en halv cm) Man bör nog äga en av bättre kvalite innan man förstår.
Publicerat December 24, 200520 yr Fördelar pumpKänsla Funktion Säkerhet (drar bara bak slutstycet en halv cm) Man bör nog äga en av bättre kvalite innan man förstår. Håller med... jag har också en pump (Antonio Zoli )... för predatorjakt är nog pumpar effektivast....och dom krånglar aldrig...
Publicerat Januari 3, 200620 yr Pump.. är inte det för pojkar som vill ha större? ;D Äsch.. Detta med driftsäkerheten känns som ett tunt argument för pump, en bra automat är precis lika säker. Och OM man någon gång skulle missa ett läge pga vapenstrul så känns det lite skit samma. På tippen drabbades jag av eldavbrott en dag men insåg att det var fel på skotten. Sellier o Berlott sunkskott hade för hög rand på culoten så slutstycket låste inte när den nya patronen låg i patronläget. Men det problemet drabbade mej även med bocken, kunde f-n inte stänga den med vissa skott ur den asken.. Mvh!
Publicerat Januari 7, 200620 yr Pump.. är inte det för pojkar som vill ha större? ;DÄsch.. Detta med driftsäkerheten känns som ett tunt argument för pump, en bra automat är precis lika säker. Och OM man någon gång skulle missa ett läge pga vapenstrul så känns det lite skit samma. På tippen drabbades jag av eldavbrott en dag men insåg att det var fel på skotten. Sellier o Berlott sunkskott hade för hög rand på culoten så slutstycket låste inte när den nya patronen låg i patronläget. Men det problemet drabbade mej även med bocken, kunde f-n inte stänga den med vissa skott ur den asken.. Mvh! Men när du jagat räv hela dagen och räven gått i gryt...-15 gr kalt...du släpper in en terrier och ut kommer räven och halvautomaten säger klick...då önskade du att du haft en pump i stället... detta har hänt mina kompisar-.
Publicerat Februari 14, 200620 yr Men när du jagat räv hela dagen och räven gått i gryt...-15 gr kalt...du släpper in en terrier och ut kommer räven och halvautomaten säger klick...då önskade du att du haft en pump i stället... detta har hänt mina kompisar-. Eller en gammal hederlig svs med dubbla avtryckare