Publicerat Januari 8, 200917 yr Nu när Pacco satt griller i huvudet på mig (igen) så börjar jag fundera på vilket eller vilka av Nikons sikten som är bra. Jag behöver ett sikte för långhållskytte, inget extremt men som klarar av att skjuta väl på 300meter. Det ska åxå ha ett bra skymningsvärde som klarar av att vaka på räv och gris. Alltså har jag ingen nytta av riktmedel av typ Tyska ettan då jag inte kan skjuta på 300 meter med det. (kan kan jag med det blir svårare en nödvändigt) Önskvärd förstoring är kanske 4-14X50 eller liknande. Finns belysning så är det nog en fördel då jag vill ha ett smalt riktmedel. Jag har vad jag tror är tyska fyran på Zeissen. ett ganska grovkors som i mitten blir smalt. det funkar bra. /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Kolla här http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169 /Rune
Publicerat Januari 8, 200917 yr Hade Monarch X funnits i högre förstoringsintervall än 4-16 så hade jag troligen köpt en sådan. Har nog allt du vill ha däremot. /Micke
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare Spanade just på den, verkar vara ett rekordeligt sikte. Tror nog att 16ggr räcker för mig just nu, men 24 som jag har på Eliten är skit bra. Nu ska detta sikte sitta på min 7mm och jag vet inte hur mycket långhåll ja gkommer att skjuta med den. Antagligen en del om jag blir nöjd med precisionen. Jag behöver ju något ljusstarkt till vakjakten som jag hoppas kommer, mitt Elit har så litet riktmedel att jag inte ser det i dåligt ljus vilket är skit rent ut sagt. Varför ska allt roligt vara dyrt? Annars skulle man ju lätt ha flera bra kikare, ett till vakjakten o ett till långhållen. Kanske får bli så till sist i alla fall, finns ju en anledning till att jag satte på QR fästen. /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare Blev lite fundersam på pupillavståndet, är inte det avståndet från ögat till kikaren. Käns som lite varning för halvmåneklubben om man har lite rekyl o 3,5 mm till ögat=inte mycket till ögonbrynet. Hoppas jag har fel om detta. Pupillavstånd (mm) 101,6 (vid 5x) / 91.44 (vid 20x) Monarch III 5-20x44SF M NP 3.5 (vid 4x) / 3.7 (vid 16x) Monarch X 4-16x50SF M R4B 3.5 (vid 2.5x) / 3.7 (vid 10x) Monarch X 4-16x50SF M R4B /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Spanade just på den, verkar vara ett rekordeligt sikte.Tror nog att 16ggr räcker för mig just nu, men 24 som jag har på Eliten är skit bra. Nu ska detta sikte sitta på min 7mm och jag vet inte hur mycket långhåll ja gkommer att skjuta med den. Antagligen en del om jag blir nöjd med precisionen. Jag behöver ju något ljusstarkt till vakjakten som jag hoppas kommer, mitt Elit har så litet riktmedel att jag inte ser det i dåligt ljus vilket är skit rent ut sagt. Varför ska allt roligt vara dyrt? Annars skulle man ju lätt ha flera bra kikare, ett till vakjakten o ett till långhållen. Kanske får bli så till sist i alla fall, finns ju en anledning till att jag satte på QR fästen. /Lasse kolla in den här! http://www.6mmbr.com/gunweek064.html man kan skjuta på lite längre håll ändå!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Men hallå, nu är du fjollig! Tror du ärligt talat att ett ärr mer eller mindre märks??? Själv hyser jag lite funderingar kring ljusvärdena på Nikongluggarna.. Vet att min Monarch handkikare 8x40 får smisk av stora zeiss siktet, lurar på hur det förhåller sig med det när det gäller kikarsiktena? Mvh!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare kolla in den här! http://www.6mmbr.com/gunweek064.html man kan skjuta på lite längre håll ändå! Jisses, goa grabbar. Nikon of course /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare Men hallå, nu är du fjollig! Tror du ärligt talat att ett ärr mer eller mindre märks???Själv hyser jag lite funderingar kring ljusvärdena på Nikongluggarna.. Vet att min Monarch handkikare 8x40 får smisk av stora zeiss siktet, lurar på hur det förhåller sig med det när det gäller kikarsiktena? Mvh! Jag skiter väll i ett R mer eller mindre, vill ju inte få er att le bara /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Men hallå, nu är du fjollig! Tror du ärligt talat att ett ärr mer eller mindre märks???Själv hyser jag lite funderingar kring ljusvärdena på Nikongluggarna.. Vet att min Monarch handkikare 8x40 får smisk av stora zeiss siktet, lurar på hur det förhåller sig med det när det gäller kikarsiktena? Mvh! vilken kikar modell har du?
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jag har provat några olika kikarsikten från nikon, ex. Nikon MCE 2,5-10x56SF M IL mm i den serien. och zeiss har ju helt klart bättre ljusvärden. man märker ju skillnad även om man bara jämför med zeiss classc diavari 2,5-10x50 som ligger i samma prisklass. Daniel
Publicerat Januari 8, 200917 yr vilken kikar modell har du? Handkikaren? Den heter väl Monarch 8x40.. vet inte om det finns olika modeller på den? Tror den är 4-5 år gammal, gillar den skarpt! Skulle jag dock idag köpa handkikare så hade det blivit samma kikare men med 56 öppning, då tror jag att jag hänger med med handkikaren ordentligt! Retligt när man ser att skjuta en gris på åteln men har svårt att könsbestämma den med handkikaren.. Mvh!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jag har provat några olika kikarsikten från nikon, ex. Nikon MCE 2,5-10x56SF M IL mm i den serien.och zeiss har ju helt klart bättre ljusvärden. man märker ju skillnad även om man bara jämför med zeiss classc diavari 2,5-10x50 som ligger i samma prisklass. Daniel när vi mäte hos swarovski var zeissen 5 % ljusstarkare än swarre och nikon och det gör att du kan jaga ca 40 sekunder extra . så det va lite konstigt
Publicerat Januari 8, 200917 yr kanske bara varit något man inbillat sig men tycker jag fick det ljusare och klarare i den när vi var ute och provade några olika sikten på kvällen. 5% är ju inte mycket som du skriver och trodde allt att det skulle vara betydligt större skillnad. Har ni kollat några varipoint också och hur stor skillnad är det på dom och ex zeiss classic och nikon MCE serien? Daniel
Publicerat Januari 8, 200917 yr kanske bara varit något man inbillat sig men tycker jag fick det ljusare och klarare i den när vi var ute och provade några olika sikten på kvällen.5% är ju inte mycket som du skriver och trodde allt att det skulle vara betydligt större skillnad. Har ni kollat några varipoint också och hur stor skillnad är det på dom och ex zeiss classic och nikon MCE serien? Daniel Skillnaden är inte så mkt ca 10-13 % hit eller dit . Zeiss kommer att alltid göra sikterna lite blåare/ljusare blått gör att en kikare upplevs skarpare/ljusstarkare swarovski sten vägrade och tummade inte på färgåtergivningen ! att uppleva betyder inte automatisk bättre skärpa ! desto mer ljusstyrka = sämre färger snö blir tex mer blått / ett djur i skuggan är svårt att urskilja från bakgrunden på grund av bilden upplevs färglös 98 % rätt färgåtergivning = sämre i mörker / men ett djur i skuggan så kan man se ev färgtäckningen
Publicerat Januari 8, 200917 yr Skillnaden är inte så mkt ca 10-13 % hit eller dit . Zeiss kommer att alltid göra sikterna lite blåare/ljusare blått gör att en kikare upplevs skarpare/ljusstarkare swarovski sten vägrade och tummade inte på färgåtergivningen !att uppleva betyder inte automatisk bättre skärpa ! desto mer ljusstyrka = sämre färger snö blir tex mer blått / ett djur i skuggan är svårt att urskilja från bakgrunden på grund av bilden upplevs färglös 98 % rätt färgåtergivning = sämre i mörker / men ett djur i skuggan så kan man se ev färgtäckningen Då ska en person med nedsatt färgseende satsa på en Zeiss i stället för Swarre för att bli optimal i sin upplevelse av det man ser?
Publicerat Januari 9, 200917 yr Blev lite fundersam på pupillavståndet, är inte det avståndet från ögat till kikaren. Käns som lite varning för halvmåneklubben om man har lite rekyl o 3,5 mm till ögat=inte mycket till ögonbrynet. Hoppas jag har fel om detta. Pupillavstånd (mm) 101,6 (vid 5x) / 91.44 (vid 20x) Monarch III 5-20x44SF M NP 3.5 (vid 4x) / 3.7 (vid 16x) Monarch X 4-16x50SF M R4B 3.5 (vid 2.5x) / 3.7 (vid 10x) Monarch X 4-16x50SF M R4B /Lasse Lasse! Det är tum som menas! 3,5" är ju i runda slängar 9 cm.. Det är en miss från svenska genagent att blanda tum och mm Om det hade varit 3,5 mm hade dina ögonfransar varit i vägen.. Du kör väl med Max Factor extended eye-lasches?!?! Eller? /Må
Publicerat Januari 9, 200917 yr Spanade just på den, verkar vara ett rekordeligt sikte.Tror nog att 16ggr räcker för mig just nu, men 24 som jag har på Eliten är skit bra. Nu ska detta sikte sitta på min 7mm och jag vet inte hur mycket långhåll ja gkommer att skjuta med den. Antagligen en del om jag blir nöjd med precisionen. Jag behöver ju något ljusstarkt till vakjakten som jag hoppas kommer, mitt Elit har så litet riktmedel att jag inte ser det i dåligt ljus vilket är skit rent ut sagt. Varför ska allt roligt vara dyrt? Annars skulle man ju lätt ha flera bra kikare, ett till vakjakten o ett till långhållen. Kanske får bli så till sist i alla fall, finns ju en anledning till att jag satte på QR fästen. /Lasse Jag vill minnas att Elite finns med belysning, om du gillar den så skarpt menar jag. Annars har jar själv en Leupold 4,5-14X50 till långhållsskytte och den funkar bra upp till 300m. Den är väl inte i Zeiss-klass men helt ok, speciellt om man väger in pris. Jag kan ev. tänka mig att skiljas från den då jag gjorde missen att titta i Kenneth:s Swarre PV-I 4-16x50TDS och det var kärlek direkt.....
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare Lasse!Det är tum som menas! 3,5" är ju i runda slängar 9 cm.. Det är en miss från svenska genagent att blanda tum och mm Om det hade varit 3,5 mm hade dina ögonfransar varit i vägen.. Du kör väl med Max Factor extended eye-lasches?!?! Eller? /Må Ha ha klart jag gör det, klart bästa ögonfranförlängaren på marknaden /Lasse
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare Jag vill minnas att Elite finns med belysning, om du gillar den så skarpt menar jag. Annars har jar själv en Leupold 4,5-14X50 till långhållsskytte och den funkar bra upp till 300m. Den är väl inte i Zeiss-klass men helt ok, speciellt om man väger in pris. Jag kan ev. tänka mig att skiljas från den då jag gjorde missen att titta i Kenneth:s Swarre PV-I 4-16x50TDS och det var kärlek direkt..... Vaför visade du inte mig den när jag var nere o grottade bland dina sikten Kanske kan vara något, den är väl belyst.? /Lasse
Publicerat Januari 12, 200917 yr Då ska en person med nedsatt färgseende satsa på en Zeiss i stället för Swarre för att bli optimal i sin upplevelse av det man ser? Tjenare Pertan ! Om det är det röda/gula färgen som är lite nedsatt så ska du ha lite grön /blå stick i optiken och det kommer att öka kontrasten för dig . Kan du använda en rödpunkt sikten? Du kan PM om du vill !
Publicerat Januari 12, 200917 yr Tjenare Pertan ! Om det är det röda/gula färgen som är lite nedsatt så ska du ha lite grön /blå stick i optiken och det kommer att öka kontrasten för dig . Kan du använda en rödpunkt sikten? Du kan PM om du vill ! Det kan nog stämma med röd/gula ska vara väldigt tydligt så det inte blir fel, lila är ingen färg det är en nyans av blått Rödpunkt funkar!
Publicerat Januari 15, 200917 yr Idag var jag inne hos vapenhandlaren och beställde en tikkaT3 med Nikonglugg. Han påpekade att I MÅNADSSKIFTET HÖJS PRISERNA REJÄLT på denna optik! Så fundera inte för länge!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Idag var jag inne hos vapenhandlaren och beställde en tikkaT3 med Nikonglugg. Han påpekade att I MÅNADSSKIFTET HÖJS PRISERNA REJÄLT på denna optik! Så fundera inte för länge! helt rätt Wildehunt du kommer inte att ångra dig !
Publicerat Januari 16, 200917 yr Det finns två stycken Nikon belyst 1,5-6x42. Vad är det för skillnad? Hur är det med belysningen i Nikon kikarna, syns de bra även i solljus? Batteritid? Många frågor...