Publicerat Januari 22, 200917 yr Nikon har ju alltid varit duktiga på att göra skarp optik så givetvis kan man föra över det i sina kikarsikten också. Vad som är trevligt med Nikon E är att även relativt lågförstorande modeller som 2,5-10X har parallaxjustering. Framförallt är det viktigt på riktigt korta håll. Jag tittade lite på Monarch 3 och X serierna på Fäviken och de tecknade skarpt och fint vad jag kunde se i den sanslösa sommarvärmen som var då. Monarch 3 har ju riktigt justa priser också. Sen finns det ju andra saker hos ett kikarsikte som egentligen är viktigare än optiken. Hållbarhet, täthet, skottfasthet, pålitlig mekanik under en lång tid. Jag har sett 30-40 år gamla Leupold, Helia och Zeiss som varit i perfekt skick trots att de mer eller mindre har misshandlats av sina klantiga ägare. Ett Schmidt&Bender 6X42 som satt på en ombyggd CG-63 för prickskytte utsattes för all tänkbar stryk, men klagade aldrig. Nu tror jag säkert att Nikon är hållbara också, och ett modell E 2,5-10X50 kan jag absolut tänka mig. //Danne
Publicerat Januari 22, 200917 yr Men frontier tycker att det är bra att du tar upp det här När det gäller nikon siktena och leupold + några till så tvingas man att titta in i sikten mer centrerad vilket det är en fördel alltså upplever man inte att korset rör sig ! och visst vissa sikten kan man titta rätt mkt från sidan men va händer med skottet ju den kommer tyvärr inte att sitta där korset pekar (det gäller ej sikten som har parallax justering eller fokusratt ) kommer den att sitta ca3- 10 cm åt sidan vissa sikten mer om avståndet är under 80 meter eller över 110 meter . och på ett löpande djur är det ingen hit om anläggningen inte sitter bra . du kan säkert prova hemma för att se va som händer med sikten när du tittar i den från sidan det kommer du att se tydligt Mitt tips ta dig in till den närmaste återförsäljare och kolla själv med andra sikten så får du svart på vit . Jag har själv den optiken på min dubbelstudasare 9,3 och har inga problem med sikten och jag kan nog räknas till en av mest krävande när det gäller optik och jobbar med alla märken zeiss swarre burris leica mm . alltså kan jag lika gärna köpa mig ett nikon som swarre eller leica mm . men jag skulle aldrig lägga en massa pengar på en dyr bössa för att sätta dit ett skitsikten eller prisvärd . Om optiken på handkikare ,sikten, tubkikare kamera optik inte är bra så spelar det ingen roll hur mkt lull lull bling bling funktioner den har .tex ett optik med hög kromatiska fel tycker inte är så upphetsande och samma när det gäller distorsion . Allt det här tid jag lägger här är på grund av att jag yrkeskadad och har blivit less på att se hur mkt folk blir lurad på grund av att man saknar kunskap hos en säljare . Därför lägger jag lite krut på vad NI ska tänka när ni handlar ett optik och kolla sen själva fördelar kontra nackdelar . för att oavsett skottfasthet, vattentäthet, mmm så handlar i slut ändan om optiken ! Och jag får ej sikten gratis av nikon för att tala väl om dem om ni tror det ,för att jag kan lika gärna kapa ett sikten som berömma ett det vet nikon mkt väl när jag få dem för test !. och att jag får dem på test är på grund av att jag ÄR NEUTRAL . oj jag skulle inte ha sänkt i mig två redbull he vart mkt skrivet på min rast ! lycka till med köpet hoppas du blir nöjd oavsett märken mvh cristian Jag menade inte att Nikon är dåliga på något sätt, utan blev bara lite orolig när jag läste vad de skrev. På tal om parallaxjusterade så trodde jag alla sikten var det idag.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Tack för svaret Pacco. Har en fråga som jag hoppas du kan svara på? Som jag har förstått av ovanstående inlägg skall alltså Fieldmastern kunna passa på min 30-06 då min nuvarande leupold vx 1 3-9x40 har samma tub(1 tum) mått och objektiv. Funderar ändå på en 50 mm diameters. Tog precis ett mått på det kvarvarande avståndet mellan nuvarande siktets underkant och pipan som blev 7 mm. Blir det för tajt om jag väljer ett 50 mm sikte när avståndet nu är 7 mm mellan pipan och 40 mm siktets underkant? I värsta fall får jag ju bara ta en högre variant av fästen. Hoppas på svar.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Hei jeg har i dag bestilt meg et nytt NIKON MONARCH SCOPE 2.5-10X50 NIKOPLEX 8416 på Ebay det kostet 386 doller. Fra før av har jeg et bushnell elite 4200 2,5-10x50 som jeg er veldig godt fornøyd med. Hva mener dere om disse to siktene sammelinget er Nikonen like god? den var noen dollar billigere en bushnell og jeg har en nikkon monarch håndkikkert som jeg er godt fornyd med.
Publicerat Februari 7, 200917 yr Då vart ett Nikon Monarch III 4-16 x 42 köpt Får det på måndag och läääääängtar
Publicerat Mars 3, 200917 yr Då vart ett Nikon Monarch III 4-16 x 42 köpt Får det på måndag och läääääängtar Hur går det? Erfarenheter? Hoppas det går bra =)
Publicerat Mars 3, 200917 yr Hur går det? Erfarenheter? Hoppas det går bra =) Hej JoPe Jag håller på och lära mig det för tillfället då det är mer och hålla reda på mitt gamla leupold vx1. Sett till kostnaden så tror jag inte man hittar ett bättre. Var på banan för 2 veckor sedan och allt känns riktigt bra. Hel nöjd.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Hej JoPeJag håller på och lära mig det för tillfället då det är mer och hålla reda på mitt gamla leupold vx1. Sett till kostnaden så tror jag inte man hittar ett bättre. Var på banan för 2 veckor sedan och allt känns riktigt bra. Hel nöjd. Härligt! då får det bli ett sånt nästa gång man har vägarna förbi handeln. Ni importörer, har nån kollat hur det går med garantin? Bryr sig nikon i sverige om sikten köpta i tex UK eller måste man skicka tillbaka då, och följer garantin med om man köper begagnat? Tackar/Johan
Publicerat Mars 10, 200917 yr Härligt! då får det bli ett sånt nästa gång man har vägarna förbi handeln. Ni importörer, har nån kollat hur det går med garantin? Bryr sig nikon i sverige om sikten köpta i tex UK eller måste man skicka tillbaka då, och följer garantin med om man köper begagnat? Tackar/Johan Tyvärr är det nog så att man får skicka det till det land man har köpt det i om man vill ha service. Det gäller nog att tänka sig för två ggr.