Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa Nikon

Featured Replies

Publicerat
Det finns två stycken Nikon belyst 1,5-6x42. Vad är det för skillnad? Hur är det med belysningen i Nikon kikarna, syns de bra även i solljus? Batteritid?

Många frågor... :rolleyes::P

jag har inte bytt batteri på 2 år så dem räcker länge om du köper en panasonic 2032 batterier . belysningen funkar bra i solljus !

• Svar 58
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
jag har inte bytt batteri på 2 år så dem räcker länge om du köper en panasonic 2032 batterier . belysningen funkar bra i solljus !

Ok! Skillnaden då?

Publicerat
Ok! Skillnaden då?

Tja jag hittade bara en belyst och den andra utan belysning , om jag fattar dig rätt

Publicerat

Tjena lånar tråden lite!

Är ny på forumet, brosan har lyckats lura ut mig på grisvak i februari så man behöver ett nytt sikte. har tänkt köpa ett Nikon Monarch E IL 2,5-10x50 som fått bra kritik av det jag läst här på forumet. Men det verkar som handlarna här ikring där jag bor (gislaved, torsbo säljer ju inte nikon :rolleyes: ) slut på det, förslag på var man kan köpa samt förslag på snabbfästen. Har weaver baser på 30-06an.

Publicerat
Tjena lånar tråden lite!

Är ny på forumet, brosan har lyckats lura ut mig på grisvak i februari så man behöver ett nytt sikte. har tänkt köpa ett Nikon Monarch E IL 2,5-10x50 som fått bra kritik av det jag läst här på forumet. Men det verkar som handlarna här ikring där jag bor (gislaved, torsbo säljer ju inte nikon :rolleyes: ) slut på det, förslag på var man kan köpa samt förslag på snabbfästen. Har weaver baser på 30-06an.

Publicerat
Tjena lånar tråden lite!

www.nikonstore.se

MVH Erik

Publicerat

Själv funderar jag på en Monarch III 4-16x50 till LTR:n. Men nikonstore har bara 42 i objektiv, kanske går bra det med. Sneglar även på en Monarch E 1,1-4x24 M IL R4B till min 9,3:an

Fråga till PACCO Har du provat BDC reticle ?? Funderar om man ska ha det till LTR:n.

/Erik

Publicerat
Själv funderar jag på en Monarch III 4-16x50 till LTR:n. Men nikonstore har bara 42 i objektiv, kanske går bra det med. Sneglar även på en Monarch E 1,1-4x24 M IL R4B till min 9,3:an

Fråga till PACCO Har du provat BDC reticle ?? Funderar om man ska ha det till LTR:n.

/Erik

Kolla här

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=79662

http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169

/Rune :rolleyes:

Publicerat

Är det någon Nikon modell man ska undvika om man ska ha den på klass 1 vapen??? Funderar på min 30-06:a om den skulle få lite högre förstoring till bockjakten.

Publicerat

Den finns i värnamo Värnamo vapen o fritid tror jag det heter brorsan o jag var där för ngn vecka sen och beställde ett nikon 56:a

Publicerat

Hehe det var jag som tipsade där. Har varit i kontakt med Pacco "irl" och även köpt mitt nikon efter hans rekommendation så jag tyckte det var lämpligt att tipsa även på Robsoft. Jag har bara gott att säga om hans kunnande och attityd!

Publicerat

/Erik

Tjenare som jag skrev tidigare under sikten 8-32x50 den kommer att funka bra inom jakt på toppfågel som räv den är lite grövre ! men ska du ha bössan för att jaga precision ska du ha duplex eller mildot

jag har en filmat lite med kameran när jag sikter på orre på 230m med bdc men vet inte hur jag ska lägga in den !

post-1220-1232295058_thumb.jpeg

Publicerat
Är det någon Nikon modell man ska undvika om man ska ha den på klass 1 vapen??? Funderar på min 30-06:a om den skulle få lite högre förstoring till bockjakten.

all under fieldmaster men oavsett va den kostar så ska den vara skottfast vattentätt och klickbar om det inte är så är den trasig :D

Publicerat
Hehe det var jag som tipsade där. Har varit i kontakt med Pacco "irl" och även köpt mitt nikon efter hans rekommendation så jag tyckte det var lämpligt att tipsa även på Robsoft. Jag har bara gott att säga om hans kunnande och attityd!

Man tackar o bockar grabbar . jag försöker att hjälpa till så gott det går precis som när ni hjälper mig när jag behöver hjälp!

mvh cristian

Publicerat

Hej allihop.

Är ny här inne ;) Kollade precis på ett Fieldmaster 6-18x40SF M FCD inne på nikonstore och har en frågar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Har en studsare iform av HDF 30-06 och undrar vilka fästen man skall ha för att ovanstående sikte skall passa? Såg inte vilket fäste som skulle vara till. följer det med? Det kanske inte passar alls på mitt gevär? Har ett leupold vx1 3x9-40 monterat nu.

Ser även att det finns i med duplex eller hårkors med punkt. Vilket är bäst på långa avstånd?

mvh David

Publicerat
Hej allihop.

Är ny här inne :blush: Kollade precis på ett Fieldmaster 6-18x40SF M FCD inne på nikonstore och har en frågar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Har en studsare iform av HDF 30-06 och undrar vilka fästen man skall ha för att ovanstående sikte skall passa? Såg inte vilket fäste som skulle vara till. följer det med? Det kanske inte passar alls på mitt gevär? Har ett leupold vx1 3x9-40 monterat nu.

Ser även att det finns i med duplex eller hårkors med punkt. Vilket är bäst på långa avstånd?

mvh David

Fästen följer inte med om du köper ett nytt sikte. Det ska nog bara vara att byta sikten. Det är 1" tub på båda och samma objektivdiameter, så prova att skifta

/Erik

Publicerat
Fästen följer inte med om du köper ett nytt sikte. Det ska nog bara vara att byta sikten. Det är 1" tub på båda och samma objektivdiameter, så prova att skifta

/Erik

Erik

Tack så mycket.//David

Publicerat

Hej.

Har nu kollat in Nikons 6-18x40 och har nu en till fråga :-) De finns med duplex som riktmedel eller fint hårkors med punkt. Ni som har jagat länge vad anser ni? Vilken erfarenhet har ni av dessa båda riktmedel? Fördelar och nackdelar? Tackar för svar.// David

Publicerat
Hej.

Har nu kollat in Nikons 6-18x40 och har nu en till fråga :-) De finns med duplex som riktmedel eller fint hårkors med punkt. Ni som har jagat länge vad anser ni? Vilken erfarenhet har ni av dessa båda riktmedel? Fördelar och nackdelar? Tackar för svar.// David

om du ska ha den till så mkt jakt som möjligt välj en duplex !

mvh cristian

Publicerat

Hur är det med Monarch E 1,5-6x42? Ett par killar på robsoft upplever att skärpan ändras om de inte tittar centrerat i kikaren. Vill man ha den kikaren till drevjakt gäller det att man ser lika klart även om ögat inte centreras i kikaren....

Skall den kikaren användas till något annat ändamål som inte kräver snabba anläggningar är det inga problem.

Nu är det inget skitsnack om den kikaren, då jag själv var (är) inne på att skaffa en sådan. Hur förhåller det sig egentligen?

Publicerat
Hur är det med Monarch E 1,5-6x42? Ett par killar på robsoft upplever att skärpan ändras om de inte tittar centrerat i kikaren. Vill man ha den kikaren till drevjakt gäller det att man ser lika klart även om ögat inte centreras i kikaren....

Skall den kikaren användas till något annat ändamål som inte kräver snabba anläggningar är det inga problem.

Nu är det inget skitsnack om den kikaren, då jag själv var (är) inne på att skaffa en sådan. Hur förhåller det sig egentligen?

Men frontier ;)

tycker att det är bra att du tar upp det här

När det gäller nikon siktena och leupold + några till så tvingas man att titta in i sikten mer centrerad vilket det är en fördel alltså upplever man inte att korset rör sig ! och visst vissa sikten kan man titta rätt mkt från sidan men va händer med skottet ju den kommer tyvärr inte att sitta där korset pekar (det gäller ej sikten som har parallax justering eller fokusratt ) kommer den att sitta ca3- 10 cm åt sidan vissa sikten mer om avståndet är under 80 meter eller över 110 meter .

och på ett löpande djur är det ingen hit om anläggningen inte sitter bra .

du kan säkert prova hemma för att se va som händer med sikten när du tittar i den från sidan det kommer du att se tydligt

Mitt tips ta dig in till den närmaste återförsäljare och kolla själv med andra sikten så får du svart på vit .

Jag har själv den optiken på min dubbelstudasare 9,3 och har inga problem med sikten och jag kan nog räknas till en av mest krävande när det gäller optik och jobbar med alla märken zeiss swarre burris leica mm .

alltså kan jag lika gärna köpa mig ett nikon som swarre eller leica mm . men jag skulle aldrig lägga en massa pengar på en dyr bössa för att sätta dit ett skitsikten eller prisvärd .

Om optiken på handkikare ,sikten, tubkikare kamera optik inte är bra så spelar det ingen roll hur mkt lull lull bling bling funktioner den har .tex ett optik med hög kromatiska fel tycker inte är så upphetsande och samma när det gäller distorsion

.

Allt det här tid jag lägger här är på grund av att jag yrkeskadad och har blivit less på att se hur mkt folk blir lurad på grund av att man saknar kunskap hos en säljare .

Därför lägger jag lite krut på vad NI ska tänka när ni handlar ett optik och kolla sen själva fördelar kontra nackdelar .

för att oavsett skottfasthet, vattentäthet, mmm så handlar i slut ändan om optiken !

Och jag får ej sikten gratis av nikon för att tala väl om dem om ni tror det ,för att jag kan lika gärna kapa ett sikten som berömma ett det vet nikon mkt väl när jag få dem för test !. och att jag får dem på test är på grund av att jag ÄR NEUTRAL .

oj jag skulle inte ha sänkt i mig två redbull he vart mkt skrivet på min rast !

lycka till med köpet hoppas du blir nöjd oavsett märken

mvh cristian B)

Publicerat

Hade en Nikon Monarc E 1,5-6x42 monterad på en dubbelstudsare och upplevde inga problem med ovanstående.

Om detta sedan berodde på att bössan passade mig bra eller att optiken inte hade det problemet ska vara osagt.