Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x57

Featured Replies

Publicerat

Som jag nämnt i andra trådar så är jag sugen på en 9,3x57a.

Varför?

För att det verkar vara en mysig kaliber ^_^

För att vårda ett stycke Svensk kulturhistoria :huh:

För att det är roligt med fler leksaker i vapenskåpet :D

För att min andra m98 känner sig ensam :lol::lol:

Skit i motiveringen, jag vill ha en! Räcker inte det?

I alla fall, det jag kommit fram till är att jag vill ha en Husqvarna med m98 mekanism, inte den gamla 94an. Jag var iväg och klämde på en 94a i går kväll, en Hva 46 från 1932 för att vara exakt. Trevlig på sitt sätt men jag styrktes i min övertygelse om att jag vill ha en 98a. Det är då Hva modell 146 eller 640 som gäller.

Min fråga till er är således; hur mycket är det värt att betala för en sådan gammal sak?

Prissättningen på de jag hittat på Blocket och andra ställen varierar från 500 spänn till över 3000. Men de flesta m98or verkar vara 8x57 eller 9,3x62

Nästa fråga är; känner någon någon som har en som står och skräpar? Det måste ju finnas hur många som helst ute i stugorna bland gubbar som slutat jaga. Om någon vet om en som möjligtvis är till salu, PMa mig :P

Ha det gott! det har jag :lol:

Publicerat

Synd att inte M:s bössa var en sådan ^_^ men du får fortsätta leta och skriva en rad om du hittar en. Gärna bilder om du har tänkt att göra något bygge av den. För det är kanske inte lämpligt att ta med och visa upp om vi ska ta oss en öl någon mera gång :lol::lol::lol::huh:

Publicerat
Som jag nämnt i andra trådar så är jag sugen på en 9,3x57a.

Varför?

För att det verkar vara en mysig kaliber ^_^

För att vårda ett stycke Svensk kulturhistoria :huh:

För att det är roligt med fler leksaker i vapenskåpet :D

För att min andra m98 känner sig ensam :lol::lol:

Skit i motiveringen, jag vill ha en! Räcker inte det?

I alla fall, det jag kommit fram till är att jag vill ha en Husqvarna med m98 mekanism, inte den gamla 94an. Jag var iväg och klämde på en 94a i går kväll, en Hva 46 från 1932 för att vara exakt. Trevlig på sitt sätt men jag styrktes i min övertygelse om att jag vill ha en 98a. Det är då Hva modell 146 eller 640 som gäller.

Min fråga till er är således; hur mycket är det värt att betala för en sådan gammal sak?

Prissättningen på de jag hittat på Blocket och andra ställen varierar från 500 spänn till över 3000. Men de flesta m98or verkar vara 8x57 eller 9,3x62

Nästa fråga är; känner någon någon som har en som står och skräpar? Det måste ju finnas hur många som helst ute i stugorna bland gubbar som slutat jaga. Om någon vet om en som möjligtvis är till salu, PMa mig :P

Ha det gott! det har jag :lol:

Hejsan MarkusR!

Jag är ledsen att göra dej besviken, men Husqvarna kamrade för 9,3x57 tillverkades bara i modell 46 resp 146. Ej modell 640. Har du mot förmodan hittat en sådan måste den vara omkamrad! Hoppas du hittar en ändå. Du kommer inte att ångra dej. Potent kaliber upp till 150m, med trevlig rekyl och mycket god skottverkan. Min egen blir nog det sista vapnet att lämna skåpet! Fabriksladdad ammo är det däremot sämre med, men det finns det ju bot på om man handladdar. Du kan gått vänta på ett fint ex!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
Hejsan MarkusR!

Jag är ledsen att göra dej besviken, men Husqvarna kamrade för 9,3x57 tillverkades bara i modell 46 resp 146. Ej modell 640. Har du mot förmodan hittat en sådan måste den vara omkamrad! Hoppas du hittar en ändå. Du kommer inte att ångra dej. Potent kaliber upp till 150m, med trevlig rekyl och mycket god skottverkan. Min egen blir nog det sista vapnet att lämna skåpet! Fabriksladdad ammo är det däremot sämre med, men det finns det ju bot på om man handladdar. Du kan gått vänta på ett fint ex!

MVH Mollskinnaren!

hmm

så jag har med andra ord en 46 el 146? Trodde det var en 98.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15245

Publicerat
  • Författare
Hejsan MarkusR!

MVH Mollskinnaren!

OK jag blir hela tiden en lärdom klokare, det är alltså endast modell 146 som är aktuellt :P

Intrycket jag får är att de flesta som lägger ut annonser på blocket inte har en aning om vilken modell de säljer :D

Publicerat
  • Författare
hmm

så jag har med andra ord en 46 el 146? Trodde det var en 98.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15245

Det är ganska lätt att ta reda på skillnaden, spänner du upp slagstiftet när du lyfter slutstyckshandtaget, är det en 98mekanism Hva 146. Spänner du hela slagfjädern när du stänger slutstycket är det en 94mekanism, Hva mod 46.

Publicerat
Det är ganska lätt att ta reda på skillnaden, spänner du upp slagstiftet när du lyfter slutstyckshandtaget, är det en 98mekanism Hva 146. Spänner du hela slagfjädern när du stänger slutstycket är det en 94mekanism, Hva mod 46.

ahh, mekanismen heter m/98 och modellen 146. nu fattar jag, trodde m/98 var en modell oxå.... :D

Publicerat
  • Författare
ahh, mekanismen heter m/98 och modellen 146. nu fattar jag, trodde m/98 var en modell oxå.... :D

Är den till salu??? :P:wub:

Publicerat

Jo, det är exakt så. Dessutom har 98:an en tredje låsklack på slutstycket, undertill, strax framför slutstyckshandtaget.

HVA 146 har orginal belgíska FN-lådor, medan, om jag minns rätt, 640:in har en svensk kopia (Husqvarna) av samma mekanism. 46:an funkar om man lär sig repetera den och i den "klena" kalibern är det heller inga problem. Men ska man ha nåt att bygga på är det en 98:a man ska lägga pengar på, därför står den också högre i kurs:

Publicerat
Är den till salu??? :D:wub:

haha, kan bli, om du hittar en 9,3x57 i vänster tappning för vettig peng :wub:

Publicerat
haha, kan bli, om du hittar en 9,3x57 i vänster tappning för vettig peng :D

Lycka till.

Publicerat

Har en i skåpet som jag teoretiskt sålt till en annan forumist, det är en M/98 mod 146.

Blir det inget av så hör jag av mig, den ska ut! för att lämna plats åt ett par andra bössor :D

Publicerat
haha, kan bli, om du hittar en 9,3x57 i vänster tappning för vettig peng :D

Haha, det där va kul, riktigt kul!

Min va faktiskt i vänster när jag köpte den, om man bortser från mekanismen som aldrig är gjord i vänsterutförande.

Efter ett par tag med en elhyvel och ett antal timmar med fil och sandpapper i all möjliga finheter är den åter i högerutförande. Tur att jag fick korn på den först då, men visst passar den en vänsterskytt fortfarande om det hastar!

MVH Mollskinnaren

Publicerat
  • Författare

NU!

Har jag fått korn på en till det facila priset av en lusentapp.

Bör jag pruta stenhårt på den :huh:

Publicerat

Inte om den är i bra skick. Är den i orginalskick?

Har själv fått korn på en 640 i 8x57 i snuskigt bra skick :blink:

/Micke

Publicerat
  • Författare

Har inte sett den än men den är helt oskruvad och oborrad, ett märke i blåneringen, en liten flisa ur stocken vid bakkappan, annars i väldigt fint skick. Allt enligt säljaren :)

Det är ju trevligt att den är helt original -_-

Publicerat

Köp-köp-köp! Basta :)

/Micke

Publicerat
  • Författare

Undrar om licenstanten blir besvärlig :) det blir min bössa nr 6.

Vad skriver man för motivering? Struntar man i motivering och hoppas det går igenom?

Publicerat
Undrar om licenstanten blir besvärlig :) det blir min bössa nr 6.

Vad skriver man för motivering? Struntar man i motivering och hoppas det går igenom?

Det blir även mitt 6 vapen,jag skriver ingen motivering utan förväntar mig om frågor uppstår att dom ringer.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit och kikat på den ^_^

Blir ju inte direkt MINDRE sugen på att köpa :rolleyes:

Helt orörd, inga fula borrhål från sidmontage eller hemfilade kolvanpassningar. Pipan såg inte ut att ha fått många skott.

Dock en redig repa i pipan på vänster sida och spetsen på stocken avslagen. repan är väl svår att fixa men att limma på en liten bit trä och fixa till stocken är ju en baggis.

Sedan kommer ju nästa fråga, hur mycket vill man ändra på en så fin gammal pjäs?

Håhåjaja, bara att vänta till överlevnadsbidraget från arbetsgivaren plingar in på kontot :)

Publicerat

Jag var lite felunderättad igår :ph34r: vad sägs om denna Markus.

HVA 146 9,3x57 tillverkad 1939...vad annars B)

Ser ut att ha lämnat fabriksgolvet igår-totalt nyskick!

Har samma dilemma som dig nu då jag känner att denna guldklimp vill man ju knappt ändra det minsta! "My Precioussss"

Initialt så kommer endast stålklackar att monteras.

/Micke

post-240-1231957232_thumb.jpg

post-240-1231957241_thumb.jpg

post-240-1231957249_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jaadu Micke, köper du inte den borde någon ge dig en örfil ;)

Den ser ju ännu finare ut än den jag tittat på, men så är den ju också 2 år nyare :lol:

Jag har nog inte tänkt göra någonting till en början, synd att göra någonting förhastat :wub:

Men man får ju onekligen en hel del funderingar på möjligheterna.

Om man kortar pipan? Hur lång ska man låta den vara för att inte tappa prestanda och kanske få en otrevligt kort bössa med tanke på rekylen?

Kan man bygga på kolven uppåt och samtidigt ta av den nedåt så att den helt enkelt blir rakare men ändå har karaktären kvar?

OJOJOJ vilka angenäma bekymmer vi skaffar oss, my prrescioussss :huh:

Publicerat

Joda denna släpper jag inte"They will have to prye it from my cold dead fingers" :wub:

Pipan kan nog kortas en del då det är hyffsat snabba krut i denna kaliber,rekylen är inget märkvärdig.

Kolven går att höja som du skriver och det blir bra,själv är jag tveksam till att sätta sågen i denna kolven :huh:

Ska strax testa hur den passar i en 640 kolv jag har sedan tidigare,den kan jag tänka mig att såga sönder.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Det är ju en lite rolig kaliber när det gäller laddning, nästan pistolkrut i en älgkaliber :wub:

Jag har ju "fördelen" att den jag tittat på är lite skadad i kolven så det gör inte så mycket ett fixa med kolven. MEN, jag vill som jag skrev inte förstöra de smäckra linjerna. Att på en sådan bössa smälla dit en plastkolv borde vara straffbart :huh: