Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x57

Featured Replies

Publicerat
Att på en sådan bössa smälla dit en plastkolv borde vara straffbart :huh:

Trodde aldrig att jag skulle skriva dessa rader men.....INSTÄMMER TILLFULLO!! :wub:

ur led är tiden..

/Micke

Publicerat
  • Författare
Trodde aldrig att jag skulle skriva dessa rader men.....INSTÄMMER TILLFULLO!! :D

ur led är tiden..

/Micke

Sent skall syndaren vakna........

Publicerat

Min är till salu om någon vill köpa :rolleyes: innan den korkade idén med lag om 45cm pipa så kapade man utan att torska något pipan till 43cm på 9,3x57, den får då ett lite lattjo utseende, men runt 47 ser den normal ut.

post-356-1232203912_thumb.jpg

Publicerat

Jag älskar originalkolven på min 146:a! Och lådan kommer inte borras... möjligen skulle man kanske kunna tänka sig ett snyggt hakmontage, men allt annat känns uteslutet. Den är dock otroligt snygg som den är. Jag har satt ett hålsikte i den befintliga laxbasen för originalsiktet, i övrigt är den orörd. För all del blir avståndet till siktet därmed väl långt...

Tvåpunktstrycket har jag inte heller någar problem med, men jag är inte helt tillfreds med flaggsäkringen skall erkännas... Det är litet för omständligt (långsamt) att osäkra tyst på 98:orna med originalflagga tycker jag.

Publicerat
  • Författare
Jag älskar originalkolven på min 146:a! Och lådan kommer inte borras... möjligen skulle man kanske kunna tänka sig ett snyggt hakmontage, men allt annat känns uteslutet. Den är dock otroligt snygg som den är. Jag har satt ett hålsikte i den befintliga laxbasen för originalsiktet, i övrigt är den orörd. För all del blir avståndet till siktet därmed väl långt...

Tvåpunktstrycket har jag inte heller någar problem med, men jag är inte helt tillfreds med flaggsäkringen skall erkännas... Det är litet för omständligt (långsamt) att osäkra tyst på 98:orna med originalflagga tycker jag.

Kul att någon "vågar erkänna" att du kör med öppna riktmedel :blink:

Visst är kolven snygg!

Publicerat
  • Författare
Min är till salu om någon vill köpa :blink: innan den korkade idén med lag om 45cm pipa så kapade man utan att torska något pipan till 43cm på 9,3x57, den får då ett lite lattjo utseende, men runt 47 ser den normal ut.

Vad pratar vi om för pris och med eller utan sikte?

PMa mig så kan vi ta dataljerna :wub:

Publicerat

Sätter in en bild på min gamla pärla, har kortat pipan till 50 cm, på Walter Borg, kostade en tusenlapp. Grymt bra bössa på drevjakt i trånga pass. Har rödpunkt på den samt har kortat kolven och satt ditt en gummibakkappa. Har en fundering på att sätta på sidolås, såg artikeln i nya Jakt & Jägare och blrv sugen på ett sådant projekt. ;);)

post-250-1232218393_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Trevligt Örjan, precis som jag tänker mig en bra drevjaktbössa ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

håller helt och hället med dej om att 9,3x57 är en super fin kaliber i 98 låda men med tanke påp att det bara är norma som laddar fabriksammo så skulle jag nog börja överväga en 8x57 sitället med tanke på ammo tillgången iallafall men hoppas att du hittar en snart och att du blir nöjd http://www.vapex.se

en bra sida som talar om för dej vilka och vad som dom laddar i fabrik :D

Publicerat

Nu är ni bara elaka allihopa,

min "pinky" tar illa vid sig av allt ert prat,

förresten en Mcm kolv är lika smutt i formerna som org kolvarna,

IMAGE_424.jpg

Bara så mycket mindre benägen att spricka.

Med denna kolv kommer hon att bli bra mycket snällare att hantera, 320 grains WL kula är annars en lite omtumlande upplevelse med org kolv.

/C

Publicerat
  • Författare
håller helt och hället med dej om att 9,3x57 är en super fin kaliber i 98 låda men med tanke påp att det bara är norma som laddar fabriksammo så skulle jag nog börja överväga en 8x57 sitället med tanke på ammo tillgången iallafall men hoppas att du hittar en snart och att du blir nöjd http://www.vapex.se

en bra sida som talar om för dej vilka och vad som dom laddar i fabrik B)

Tack för tipset, jag är helt med dig i tankegången om Normas osmakliga prissättning. Nu har jag övervägt 8x57 men det blir lite för nära 30-06an i kaliber tycker jag och eftersom jag redan laddar till mina andra studsare så är det inget problem, jag behöver bara köpa en ask jaktmatch för hylsorna och ett verktyg så är jag igång.

Pratade precis med licenstanten, och ska hämta licensen på luchrasten :):(:(

JIPPIIIEE

Publicerat
  • Författare
Nu är ni bara elaka allihopa,

min "pinky" tar illa vid sig av allt ert prat,

förresten en Mcm kolv är lika smutt i formerna som org kolvarna,

Bara så mycket mindre benägen att spricka.

Med denna kolv kommer hon att bli bra mycket snällare att hantera, 320 grains WL kula är annars en lite omtumlande upplevelse med org kolv.

/C

Stackars Christian :)

Du laddar själv antar jag, vad har du provat för kulor och hur tunga kulor kan man ladda? Nu vill jag lära mig allt om kalibern mojligheter :(

Publicerat
Stackars Christian :)

Du laddar själv antar jag, vad har du provat för kulor och hur tunga kulor kan man ladda? Nu vill jag lära mig allt om kalibern mojligheter :(

Jo då jag laddar själv men jag har ganska missrepresenterat sanningen en del i det att min är 5 mm längre ie x62, det finns iofs inget som utesluter att man laddar en x57 lång och kör med 320 grains kulor,

svårigheten ligger i att få upp farten och åstadkomma någon som helst expansion.

Iofs på denna bock jag sköt i somras tror jag att expansionen uteblev helt eller nästan helt, för klent motstånd i en rådjurskropp.

IMAGE_153.jpg

IN var som en enkrona och Ut var som en femkrona, precis i bakkant på bogen.

Nåväl med rätt krut går det säkert att få till en bra laddning med den även i x57:an om man så vill.

/C

Publicerat
Jo, det är exakt så. Dessutom har 98:an en tredje låsklack på slutstycket, undertill, strax framför slutstyckshandtaget.

HVA 146 har orginal belgíska FN-lådor, medan, om jag minns rätt, 640:in har en svensk kopia (Husqvarna) av samma mekanism. 46:an funkar om man lär sig repetera den och i den "klena" kalibern är det heller inga problem. Men ska man ha nåt att bygga på är det en 98:a man ska lägga pengar på, därför står den också högre i kurs:

Ursäkta ett sent inlägg men det var bara de allra första 640 som hade svensk mekanism (M38) resten hade M98

(var tvungen att försvara mitt gamla järnspetts heder ^_^ )

Publicerat
  • Författare

det är helt ok med sena inlägg, det lyfter ju tråden ^_^

Om jag fattat det rätt så var 1941 sista året man gjorde 146, sen funkade det inte att få de belgiska lådorna längre. Stämmer det att det sedan blev 640? eller har jag fått det om bakfoten?

Publicerat
det är helt ok med sena inlägg, det lyfter ju tråden ;)

Om jag fattat det rätt så var 1941 sista året man gjorde 146, sen funkade det inte att få de belgiska lådorna längre. Stämmer det att det sedan blev 640? eller har jag fått det om bakfoten?

Här står det mesta om gamla qvarnor http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=176938

Publicerat
  • Författare

Tack, det är en utmärkt artikel, har själv länkat till den tidigare.

Nu har jag lusläst den och förstått att det var ett glapp mellan 1941 och 1944 då 146 resp 640 tillverkades då det gjordes varianter av modell 46 helt enkelt för att det fanns bara gamla Svenska mauserlådor att få tag på under kriget.

Publicerat
Tack, det är en utmärkt artikel, har själv länkat till den tidigare.

Nu har jag lusläst den och förstått att det var ett glapp mellan 1941 och 1944 då 146 resp 640 tillverkades då det gjordes varianter av modell 46 helt enkelt för att det fanns bara gamla Svenska mauserlådor att få tag på under kriget.

Hvergang