Publicerat Januari 11, 200917 yr Líte isfiske bilder från idag.. Såhär brukar de ju se ut... Å sånna här brukar man ju få med hem om turen eller skickligheten är på topp... Fast denhär fångsten va något annorlunda.. Slarvade bort en kräftmjärde i vass o näckrosor i augusti. Nu på blankisen så gick den o hitta. Tog givet upp den o i fanns 4 kräftor, 3 levande o en halväten. Första gången jag fiskar kräftor i januari...
Publicerat Januari 11, 200917 yr Fasen vart sugen på kräftor nu.....Man kanske skulle ta stora borret och triangelborra så att man får ner kräftburarna under isen......
Publicerat Januari 11, 200917 yr Líte isfiske bilder från idag..Såhär brukar de ju se ut... Å sånna här brukar man ju få med hem om turen eller skickligheten är på topp... Fast denhär fångsten va något annorlunda.. Slarvade bort en kräftmjärde i vass o näckrosor i augusti. Nu på blankisen så gick den o hitta. Tog givet upp den o i fanns 4 kräftor, 3 levande o en halväten. Första gången jag fiskar kräftor i januari... Smakade dom bra kräftorna? För du kokade dom väl? Det var mycket kattmat! Gädda är det först över 10 kg annars är det bara pinnar! Jag ha rsjälv inte kommit över ännu. 9,6 som bäst.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Líte isfiske bilder från idag..Såhär brukar de ju se ut... Å sånna här brukar man ju få med hem om turen eller skickligheten är på topp... Fast denhär fångsten va något annorlunda.. Slarvade bort en kräftmjärde i vass o näckrosor i augusti. Nu på blankisen så gick den o hitta. Tog givet upp den o i fanns 4 kräftor, 3 levande o en halväten. Första gången jag fiskar kräftor i januari... Det var ju kul att det går och fiska kräftor i januari,men gäddorna tog du dom angeldon? Hur tjocka är isen nu.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Jepp! angelfiske o här är isen 12-15 cm kärnis. Största gäddan på bilden väger strax över 4 kilo. Nä, vi kokte inte kräftorna vi lät dem sega sig ner i hålet igen. Har fortfarande några burkar kokta kräftor i frysen.. Lite märklig syn o se kräftor krypa ultra segt ner i issörjan i hålet o försvinna djupet.. Vi tar dem i augusti istället. Problemet här verkar vara att få tag på mört. 6:-/styck ger man nu när det kommer in något hos mörtleverantörerna.. Rekordet va några som åkte till Alvesta (8 mil enkel resa) o köpte mört för 13:- st... I min j-vla mörtstugor tog det 1,5 vecka innan jag fick ihop 14 mörtar... Var står mörtarna på vintern???
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jepp! angelfiske o här är isen 12-15 cm kärnis.Största gäddan på bilden väger strax över 4 kilo. Nä, vi kokte inte kräftorna vi lät dem sega sig ner i hålet igen. Har fortfarande några burkar kokta kräftor i frysen.. Lite märklig syn o se kräftor krypa ultra segt ner i issörjan i hålet o försvinna djupet.. Vi tar dem i augusti istället. Problemet här verkar vara att få tag på mört. 6:-/styck ger man nu när det kommer in något hos mörtleverantörerna.. Rekordet va några som åkte till Alvesta (8 mil enkel resa) o köpte mört för 13:- st... I min j-vla mörtstugor tog det 1,5 vecka innan jag fick ihop 14 mörtar... Var står mörtarna på vintern??? Efter botten! Ibland kunde man få dom på pimpel när man var ute och pimplade på 2-3 m djup. 13kr/st??? Du är ju fasiken inte klok karl! Du anglar väl med död mört, för det är ju förbjudet sedan ett antal år att fiska med levande agn?
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Efter botten! Ibland kunde man få dom på pimpel när man var ute och pimplade på 2-3 m djup.13kr/st??? Du är ju fasiken inte klok karl! Du anglar väl med död mört, för det är ju förbjudet sedan ett antal år att fiska med levande agn? Jo nog vet jag att mörten är efter botten o mörtstugorna sjunker ju.. Men var i sjön... O.. nä jag köpte alldrig mört för 13 :- men vet några som gjort o de är inte kloka.... Jepp! mörten dör alltid...
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jo nog vet jag att mörten är efter botten o mörtstugorna sjunker ju.. Men var i sjön... O.. nä jag köpte alldrig mört för 13 :- men vet några som gjort o de är inte kloka.... Jepp! mörten dör alltid... Det är alltid frågan? Du får sätta någon tyngd i den så att den håller sig stilla och går till botten. 10 mört 130 kr! Kan man ju ha roligare för! Ja, det är bra!
Publicerat Januari 11, 200917 yr Orginellt kräftfiske. Själv har jag lyckats få en kräfta på mete. Gissa om man undrade vad som var på G när flötet sjunker en decimeter för att sedan bara ligga helt stilla på det djupet.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jepp! angelfiske o här är isen 12-15 cm kärnis.Största gäddan på bilden väger strax över 4 kilo. Nä, vi kokte inte kräftorna vi lät dem sega sig ner i hålet igen. Har fortfarande några burkar kokta kräftor i frysen.. Lite märklig syn o se kräftor krypa ultra segt ner i issörjan i hålet o försvinna djupet.. Vi tar dem i augusti istället. Problemet här verkar vara att få tag på mört. 6:-/styck ger man nu när det kommer in något hos mörtleverantörerna.. Rekordet va några som åkte till Alvesta (8 mil enkel resa) o köpte mört för 13:- st... I min j-vla mörtstugor tog det 1,5 vecka innan jag fick ihop 14 mörtar... Var står mörtarna på vintern??? Betala för mört! ska jag skicka en mörtstuga full på posten Lägger du något bete i mörtstugorna? Grunda vikar med mjuk botten brukar hysa mycket småmört här.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Betala för mört! ska jag skicka en mörtstuga full på posten Lägger du något bete i mörtstugorna? Grunda vikar med mjuk botten brukar hysa mycket småmört här. JO de mört jag fått är i en större kräftdam. Annars har jag sådär 850 Ha vatten o leta mört på... Nu testade jag "bara" mörtvik som de heter på kartan, fullt med mört på sommarn o nu helt tomt?? Mjuk botten o vass o näckrosor. Har bröd, o testat lite hopkok jag hittade recept på nätet. Typ curry, anis o havregynsgröt osv.. Majs 0 sånt med i en salig röra... Gav i 2 stugor 13 mört på 1,5 vecka som sagt.. La silnät i den viken i sommras för o få lite kräftbete o orkade knappt lyfta in nätet igen efter 1 timme...
Publicerat Januari 11, 200917 yr JO de mört jag fått är i en större kräftdam.Annars har jag sådär 850 Ha vatten o leta mört på... Nu testade jag "bara" mörtvik som de heter på kartan, fullt med mört på sommarn o nu helt tomt?? Mjuk botten o vass o näckrosor. Har bröd, o testat lite hopkok jag hittade recept på nätet. Typ curry, anis o havregynsgröt osv.. Majs 0 sånt med i en salig röra... Gav i 2 stugor 13 mört på 1,5 vecka som sagt.. La silnät i den viken i sommras för o få lite kräftbete o orkade knappt lyfta in nätet igen efter 1 timme... Vi brukar ta lite kokande vatten och blanda med havregryn. Och knåda ihop det till tjocka "bollar" som vi lägger i mörtstugorna. "Bollarna" håller länge inne i mörtstugan och lockar dit mörtarna. Men om de finns där på sommaren, men inte nu så vet jag inte vad orsaken är.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare Kollade mörstugan idag, 3 mörtar.. inte mycke o hurra för.. Men där va en kräfta i mörtstugan oxå...?? Hona med rom. Allltså är de lite aktiva nu ändå? Trodde att de jag fick i kräftmjäden suttit där länge o levt på varandra men kan då lika gärna krupit in nyligen?
Publicerat Januari 15, 200917 yr Iskräftfiske ! Har aldrig ens tänkt på att prova men det måste ju göras Men var får du tag i färsk krondill den här årstiden ?? / ekebo
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare Men Niklas! Varför har du tagit kort på betesfisken? Hade inget vidvinkel objektiv så de stora firrarna fick inte plats....
Publicerat Januari 15, 200917 yr Farsan har mört stugor ute och hans häx brygd brukar vara havregryn lin frö och fisk foder som han kokar i hop Fisk foder är nog inte så dumt bara höra med någon fisk odlare om du får köpa lite Mvh Jörgen
Publicerat Januari 16, 200917 yr Líte isfiske bilder från idag..Såhär brukar de ju se ut... Å sånna här brukar man ju få med hem om turen eller skickligheten är på topp... Fast denhär fångsten va något annorlunda.. Slarvade bort en kräftmjärde i vass o näckrosor i augusti. Nu på blankisen så gick den o hitta. Tog givet upp den o i fanns 4 kräftor, 3 levande o en halväten. Första gången jag fiskar kräftor i januari... Här är en tråd för dig, om du inte får tag på mört NS! http://www.blocket.se/vi/19865446.htm?ca=1_7_s Jag vet inte hur det är i förhållande till där du bor.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Här är en tråd för dig, om du inte får tag på mört NS!http://www.blocket.se/vi/19865446.htm?ca=1_7_s Jag vet inte hur det är i förhållande till där du bor. Priset är ok men lokale leverantören har börjat få in nu. Köpte ett gäng idag o lite ny lina o annat.. 6:-/st för mört fick jag ge. Servat angeldonen ikväll så i morgon blire fiske igen, körde ihop sig dock... fick erbjudande om j-vligt bra grisjakt oxå i morgon.... Men lovat är lovat o ungarna ska ju med 7.30 i morgon så de är bara o bita ihop o ta grisarna nån annan dag.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Priset är ok men lokale leverantören har börjat få in nu.Köpte ett gäng idag o lite ny lina o annat.. 6:-/st för mört fick jag ge. Servat angeldonen ikväll så i morgon blire fiske igen, körde ihop sig dock... fick erbjudande om j-vligt bra grisjakt oxå i morgon.... Men lovat är lovat o ungarna ska ju med 7.30 i morgon så de är bara o bita ihop o ta grisarna nån annan dag. Ok! Nu vill vi se riktiga gäddor imorgon em/kväll med vikt över 10 kg och inte några små pinnar.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Ok!Nu vill vi se riktiga gäddor imorgon em/kväll med vikt över 10 kg och inte några små pinnar. Kommer tyvärr bli enbart pinnar i den sjön vi ska till... Liten sjö med mycket gäddor men alldrig någon över 2kg... 9-10 gäddor på en timme är inget ovanligt. Rätt bra pimpelsjö så vi får väl se om de blir några aborrar oxå.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Kommer tyvärr bli enbart pinnar i den sjön vi ska till...Liten sjö med mycket gäddor men alldrig någon över 2kg... 9-10 gäddor på en timme är inget ovanligt. Rätt bra pimpelsjö så vi får väl se om de blir några aborrar oxå. Attans också! Jag ville se en liten krokodil! Skitfiske på dig!
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Blev 10 gäddor o 10-15 borrar. Ingen gädda över 2 kilo... Men 4 rejäla mat abborrar så de hamnar i röken ikväll.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Blev 10 gäddor o 10-15 borrar.Ingen gädda över 2 kilo... Men 4 rejäla mat abborrar så de hamnar i röken ikväll. Grattis på Er!
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Ännu ett bevis på att kräftorna är aktiva. Låg en nyligen tagen i ena abborren Å såhär gott blev de.. Fast de känns tungt i skallen idag, undra varför ... jag blir nog hemma idag...