Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

välja grythund

Featured Replies

Publicerat

har funderingar på att skaffa en terrrier men vilken ras ? ska endast annvändas till grytjakt(räv) och sällskapshund vill kunna ha hunden lös på promenad iskogen med alla andra soffhundarna (cavalier king charls spaniel)+att med en utställnings tokig sambo finns kravet på renras kom gärna med både ras och kennel förslag

• Svar 109
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
har funderingar på att skaffa en terrrier men vilken ras ? ska endast annvändas till grytjakt(räv) och sällskapshund vill kunna ha hunden lös på promenad iskogen med alla andra soffhundarna (cavalier king charls spaniel)+att med en utställnings tokig sambo finns kravet på renras kom gärna med både ras och kennel förslag

Borderterrier naturligtvis : )

Att kunna ha hunden lös i skogen sitter nog mest i förardisciplinen skulle jag säga. Tar du en terrier med jaktlust så gäller det ju att ha pli på den. När den väl börjat jaga så tror jag det vill mycket till om den ska kunna 'hålla sig' om ett färskt rådjursspår dyker upp under näsan!

/Micke

Publicerat

Borderterrier såklart! lugn och trevlig hemma, men en jäkel i gryt.

//Roggman66

Publicerat

Viktigast är att du kollar upp om föräldradjuren verkligen är jakthundar och att dem har rätt storlek.

Naturligtvis är grytanlagen viktiga och det är ju dem man vill föra vidare i framtida avkommor.

Men att föräldradjuren har grytanlag och är meriterade på låda gör dem inte till jakthundar och därför anser jag att

man bör ta en valp efter föräldrar som verkligen fungerar vid jakt (kombinerat med goda grytanlag) och har rätt storlek för ändamålet!!!

Finns en uppsjö av uppfödare med meriterade hundar på låda, men många jagar inte alls med sina hundar ^_^ .

Jag är övertygad om att du hittar det du söker bara du är noga i ditt val............... :D

Lycka till!!! B)B):D

Mvh grävUppland............ :D

Publicerat

Är ingen moderator, men undrar om det inte fanns tillräckligt med trådar om terriers och grythundar :) .

Men till saken, själv utan tvekan en TJT för egen del :D . Inte dom lättaste varelserna på guds gröna jord, men sannolikheten att man får en jakthund som vill jobba e' rätt så hög jämfört med alla andra raser. Man kan väl konstatera att folk har mera problem med att dom e' jaktidioter eller e' för hårda tex med grimbart än att dom inte skulle vilja jaga alls.

Publicerat

JACK RUSSELL TERRIER ÄR RÄTT VAL.glöm direkt tysk jakt terrier dom är för hårda och border terrier har so korta näbb so ögöna faller ner med första räv kontakten :):huh::D

Publicerat
Är ingen moderator, men undrar om det inte fanns tillräckligt med trådar om terriers och grythundar :D .

Men till saken, själv utan tvekan en TJT för egen del :D . Inte dom lättaste varelserna på guds gröna jord, men sannolikheten att man får en jakthund som vill jobba e' rätt så hög jämfört med alla andra raser. Man kan väl konstatera att folk har mera problem med att dom e' jaktidioter eller e' för hårda tex med grimbart än att dom inte skulle vilja jaga alls.

I din första mening håller jag med dig till 100% och det va just därför jag gav det svar jag gjorde utan att nämna någon ras :D Det finns mycket som talar för en TJT men även mycket som talar emot precis som du skriver ovan, personligen har jag inget emot TJT:n, utan tvärtom!!! (haft 3 st själv, tyvärr som du beskrivit/konstaterat dem ovan....???)

Oavsett ras finns där mycket att tänka över innan man slår till på en valp, eller har jag fel??? :P

Mvh grävUppland.............. :D

Publicerat

Utifrån hur Sigge skrev 'beställningen' så tycker jag inte TJT är aktuell; han skall endast ha den till grytjakt, kunna gå med den lös i skogen och en bättre hälft som vill gå på utställning...

Jag tycker att TJT alltid föreslås som en universallösning då folk frågar efter en grythund. Jag vet inte om jag tycker det är rätt?! Särskilt inte till en person som man inte har en blekaste aning om hur han eller hon är etc.

jag kan ha fel men i mina öron låter det inte som en TJT som är aktuell i första hand. Nu har Sigge också bara gjort ett inlägg så jag vet inte hur mycket jägare han är och därför är det naturligtvis svårt att avgöra om en tysk är rätt men jag skulle säga fel : )

Vad gäller Jack Russel så blir det knappast aktuellt om den skall ställas ut. Det finns väldigt få kennlar med SKK-godkända JRT i Sverige som avlar på grytjakt.

/Micke

Publicerat

hmm jag håller nog med ironheadmike till fullo, men du har ju även foxen också. har varit med och jaga med ett par stycken denna ras också och dom jag känner är riktigt trevliga

själv kör jag med TAX som kommer strax :D

Den som söker han finner hoppas att det går bra för dig ^_^

Publicerat

Skulle valt foxterrier, har tips om en kull eller två om du är intresserad. Har en foxterrier själv o jagat mkt med modern till henne o halvsyskon, och alla kännetecknas av oerhört trevliga hundar som mår kanonbra av o ligga i knät o sova när dom är inne, men på grytjakten är det 110% jakt som gäller. Modern till min är det skjutet över 160 grävlingar för nu på 4 säsonger.

Mvh Rasmus

Publicerat
Skulle valt foxterrier, har tips om en kull eller två om du är intresserad. Har en foxterrier själv o jagat mkt med modern till henne o halvsyskon, och alla kännetecknas av oerhört trevliga hundar som mår kanonbra av o ligga i knät o sova när dom är inne, men på grytjakten är det 110% jakt som gäller. Modern till min är det skjutet över 160 grävlingar för nu på 4 säsonger.

Mvh Rasmus

Jag är ju inte så high på fox, är det slät eller sträv? Svärfar köpte en i Finland som skulle bli grythund men den blev soffpotatis : ) Å andra sidan gjorde han nog ingen research innan heller *skratt*

/M

Publicerat

JRT of GB....så klart ! :lol:

post-438-1231792432_thumb.jpg

Publicerat
JRT of GB....så klart ! :lol:

Hoppas att jag håller med dig när inom snar framtid B)

Publicerat
  • Författare

Jag jagade mycket förr, men med sambo och två barn som också älskar att vara i skogen, räcker tiden inte för att "bo" i skogen. Rävstövare finns redan i bekantskapskretsen men ingen terrier, och då grytjakt verkar roligt, funderar jag nu på vilken av raserna som är lämpligast för mig och min familj. Jag kan inte öppna dokumentet om grythundsuppfödare på grythundsklubbens hemsida, och att endast leta på rasklubbarnas hemsidor efter en uppfödare som har hundar som verkligen jagar och som samtidigt kan hävda sig i utställningsringen, verkar vara som att hitta en nål i en höstack.

Hade hoppats på fler förslag på kennlar, på de olika raserna ni föreslår! Dock ej på tysk jaktterrier eftersom jag anser att man behöver MYCKET tid i skogen med en sådan. Egentligen en jätterolig hund som säkert passar mig, men inte min familj just nu. Kanske när barnen är större........ Valp är inte aktuellt just nu, men jag är noggrann och vill vara ute i god tid med kontakt med uppfödare.

Publicerat
Jag jagade mycket förr, men med sambo och två barn som också älskar att vara i skogen, räcker tiden inte för att "bo" i skogen. Rävstövare finns redan i bekantskapskretsen men ingen terrier, och då grytjakt verkar roligt, funderar jag nu på vilken av raserna som är lämpligast för mig och min familj. Jag kan inte öppna dokumentet om grythundsuppfödare på grythundsklubbens hemsida, och att endast leta på rasklubbarnas hemsidor efter en uppfödare som har hundar som verkligen jagar och som samtidigt kan hävda sig i utställningsringen, verkar vara som att hitta en nål i en höstack.

Hade hoppats på fler förslag på kennlar, på de olika raserna ni föreslår! Dock ej på tysk jaktterrier eftersom jag anser att man behöver MYCKET tid i skogen med en sådan. Egentligen en jätterolig hund som säkert passar mig, men inte min familj just nu. Kanske när barnen är större........ Valp är inte aktuellt just nu, men jag är noggrann och vill vara ute i god tid med kontakt med uppfödare.

Vad var det jag sa! : ) Rätt inställning! Jag har inget emot tyskarna men om man tar en tysk så tror jag man skall vara beredd på vad som krävs.

Ett sätt att börja är ju att bli medlem i grythundklubben och snart sätta sig ner i soffan och läsa jaktprovsberättelserna då årsboken kommer.

Skall det vara terrier och vi utesluter tysk samt Jack russel (pga det jag tidigare sade) så har du väl tre raser att välja mellan: Border, Parson, Fox:

• * Partys på forumet föder ju upp parson och han jagar med sina : ) Men det finns nog fler
    * Sub terram är väl den kennel som är störst på border men det finns många fler, kontakta Fredrik som har grytjakt.se om du vill ha en lista på grytjagade borders
    * Fox kan jag verkligen ingenting om : (

Sedan kommer du långt om du läser detta forum samt forum.robsoft.nu : )

/Micke

Publicerat

Det är ju inte alla som meriterar sina hundar och jagar järnet ändå men om du går in på http://kennet.skk.se/hunddata/ och tittar på tävlingar och väljer Grytpr så får du se alla resultat både låda och jaktprov, både godkända och icke godkända. (Fyll i årtal också annars blir det för mycket data så att du inte ser de senaste proven.)

/Micke

Publicerat

ironheadmike. bode parson och jack russell gb har samma hundar bakom sig och vad kommer till foxen svärfar din är säkert tagit en fox av utstälnings linjerna här finland har vi bode jakt och utstälnings linjerna :lol: tar man en fox av rätta linjerna so är dom garanterat jakt hundar och inga soffa potatisar.

Publicerat
ironheadmike. bode parson och jack russell gb har samma hundar bakom sig

Jo, det vet jag, men det skiter SKK i. Är de inte SKK hundar så får de inte ställas ut.

/Micke

Publicerat

jag vet att fox och alla andra terier för den delen är som studsbollar ^_^ inte som min vandrande vidbrända svensbylimpa :lol: , jag tycker igentligen inte det spelar någon roll vad man har för hund. jag personligen kör som sakt med en tax och hon är lugn, leker gärna med våra barn, älskar att få följa med och gå ner i gryt

du ironhedmike, jag tror att alfred har en fox och hans kompis leif

Publicerat
du ironhedmike, jag tror att alfred har en fox och hans kompis leif

Jo jag vet att A har det men jag har aldrig sett den in action : )

/M

Publicerat
JRT of GB....så klart ! :D

Finns de nå annat??? ^_^:D:o

Publicerat
Vad gäller Jack Russel så blir det knappast aktuellt om den skall ställas ut. Det finns väldigt få kennlar med SKK-godkända JRT i Sverige som avlar på grytjakt.

/Micke

Bara för att det finns få SKK-godkända kennlar som avlar på grytjakt behöver det inte betyda att det inte är aktuellt med en Jack Russel. Har själv en Jack Russel valp som är SKK godkänd och har grytjakts linjer! Som sagt är kennlarna få men det är absoult ingen omöjlighet att få tag på en valp!

Hade själv en sambo som tycker det här med utställningar är toppenskoj och jag som jägare vart Jack Russeln ett bra hundval eftersom båda kan använda honom.

Du har följande kennlar:

Soträvens - http://www.sotravens.se/

Terrestrial - http://www.terrestrial.se/

Vitsuddens - http://www.vitsudden.se/

Lycka till i jakten på en grythund!

/Mattias

Publicerat
Bara för att det finns få SKK-godkända kennlar som avlar på grytjakt behöver det inte betyda att det inte är aktuellt med en Jack Russel. Har själv en Jack Russel valp som är SKK godkänd och har grytjakts linjer! Som sagt är kennlarna få men det är absoult ingen omöjlighet att få tag på en valp!

Hade själv en sambo som tycker det här med utställningar är toppenskoj och jag som jägare vart Jack Russeln ett bra hundval eftersom båda kan använda honom.

Du har följande kennlar:

Soträvens - http://www.sotravens.se/

Terrestrial - http://www.terrestrial.se/

Vitsuddens - http://www.vitsudden.se/

Lycka till i jakten på en grythund!

/Mattias

Hej Mattias

Mitt inlägg om Jackarna grundar sig på Johannas (en bekant) uppgifter som sökt med ljus och lykta efter en sådan nu. Och det slutar nog med att hon tar en från Norge. MEN, nu skall ju valpköpet för Sigge inte ske nu och då kan det ju finnas möjlighet att hitta en senare.

/Micke

Publicerat
Utifrån hur Sigge skrev 'beställningen' så tycker jag inte TJT är aktuell; han skall endast ha den till grytjakt, kunna gå med den lös i skogen och en bättre hälft som vill gå på utställning...

Jag tycker att TJT alltid föreslås som en universallösning då folk frågar efter en grythund. Jag vet inte om jag tycker det är rätt?! Särskilt inte till en person som man inte har en blekaste aning om hur han eller hon är etc.

jag kan ha fel men i mina öron låter det inte som en TJT som är aktuell i första hand. Nu har Sigge också bara gjort ett inlägg så jag vet inte hur mycket jägare han är och därför är det naturligtvis svårt att avgöra om en tysk är rätt men jag skulle säga fel : )

/Micke

Kan hålla med om TJT.

Men han kan ju alltid kolla på JRTC of GB Sweden.

Mvh.Mathias

Publicerat
Finns de nå annat??? :rolleyes:;):lol:

Håller med er,enda kloka valet ;)