Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

välja grythund

Featured Replies

Publicerat
Jodå, man är ju sig själv och sin egen ras närmast, se mitt första inlägg : ) Jag tror dock att det är lättare att hitta en hund som han söker om han söker i en större ras. Större ras innebär ju också för den delen att man riskerar att få en ren utställningshund eller agilityhund.

Jag tycker ju själv att border har blivit på tok för mycket 'icke-gryt'hund. Jag kommer nog att gå ur BTS själv då det känns lite hyckleri att säga att "Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta". De vill t.ex. inte visa upp döda djur i sin skrift/hemsida. Vafan är det en jakthund så är det!

Om jag hittar orken ska jag gå igenom alla jaktprov de senaste åren och sammanställa vilka raser som är mest representerade etc. Jag har kollat lite i Finland redan, men främst på border.

/Micke

Håller helt och hållet med dig,det är väl tyvärr så att det avlas av icke intresserade jakt uppfödare som rena industrin, och det säljs ren odlade i grund och botten grythundar till folk som tycker det är små söta vita hundar att ha i soffan. Det är nog tyvärr så att utställningshundar och agillityhundar genererar mer pengar och lättare att sälja än som du säger att ha jakt och döda djur med på hemsidan.

Mvh.Mathias

• Svar 109
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jodu Hector, för oss som hade förmånen att få jaga med den tiken så vet man var ribban ska ligga...

Bättre hund än henne på mårdhund går nog inte att hitta, ja grävling med.

Räv hade jag inte nöjet att få jaga med henne...

När man sedan ser hur många USLA så kallade grythundar som finns, då blir man lite fundersam....

Ibland har jag en pessimistig tanke om att grytjakten kommer nog att dö ut på grund av att det avlas på så mycket skit och för stora hundar vilka ska avlas på...

Även kennlar som ska vara jaktkennlar använder STORA hundar med tanke på att det är nytt blod från utlandet....

De e' synd att vi har så lite rävar under och när det inte jagas räv med stövare heller så mycket så blir chanserna små att grythunden får möta räven i gryt. Men alltid då och då händer det och då har det varit problem med att gubbarna för ofta e' oförberedda på det :rolleyes:.

Men dom gångerna gammeltiken mötte räv, så kom dom ut oberoende dom visste att gubbarna stod ute ifall det fanns flere ingångar. Så jag tror du Per skulle ha gillat henne på räv också.

Måste berätta en kul händelseförlop som jag kom på. Nisse jaktkompisen skulle ut en vardag (var själv på jobb) med sin stövare som jagade både räv och hare. Han tog gammeltysktiken med sig som då var ca. 5 år. Stövaren fick upp en räv som ganska snart gick under men Nisse visste inte då om den enkla lyan med en ingång. Nå väl stövaren kom tillbaka och hittade småningom en ny räv som den jagade i ett gryt som Nisse kände till. Nisse gick dit med TJT:n och ett par andra gubbar som passkyttar. In med hunden och efter en stund kom räven som ni vet med god fart och det blev 4 bomskott. Men ingen hund utan dom kunde höra att hunden jobbade med någo andra djur som visade sig vara 2 mårdhundar, vilka blev framgrävda.

Efter detta släptes stövaren igen efter räven som stack och efter en stund märkte dom att hunden stannat vid följande gryt. Passkyttarna ställde sig färdiga och in med TJT:n, vilken jagade ut räven på en kort stund och igen blev det bommar ;) . Denna gång stack TJT:n själv efter räven och sen fick också stövaren fortsätta efter. Ca. 500 m gick det och sen var räven under i ett mindre gryt med en ingång och TJT:n med. Nisse hade ringt mig till jobbet och raporterat om händelserna, varvid jag beslöt att nu måste man gå och hjälpa. När jag kom till grytet så hade dom lite svårigheter att lokalisera hunden iom att den var utan pejl, men efter en stund kunde jag konstatera var hunden jobba. Då vi grävde ner till gången så kunde Nisse greppa räven och lyfta upp den för avfångning. När vi sen undra vad hunden ännu håller på, så märkte vi en räv till, som fick en liknande slut i Nisses stålnävar. Detta gryt låg precis där som första drevet tog slut, så den andra räven förrådde den första.

Sorry för offtopic :D

Publicerat

jo, så skall en jakt gå till.

Själv skriver jag inte många ord på dessa forum, finner mer intresse av att läsas andra inlägg som har en tendens att spåra ur med hästlängder. Verkar som det speciellt är trådarna om grythundar som får folk att gå i taket, e ju rena raskriget om dessa hundar hit och dit... Själv skiter jag fullständigt i vilken ras/raser jag har som grythund, bara den fungerar till den jakt jag utövar.. Är märkligt att vissa måste skylta med sin ras och uppfödare i nästan samtliga inlägg, kanske vill ha någon sorts bekräftelse, vad vet jag....

Publicerat
jaga med en grytparson så slipper du ställa mer frågor,vissa snackar andra jagar med sina hundar

Så... Utan att lägga några värderingar i varken dig eller din/dina hundar! Är det likhetsecken mellan kvantitet och kvalitet? Är den grythund sämre vars ägare kanske inte har tillgång till obegränsad jakt än grythund vars ägare kan jaga obegränsat? Spelar kynologin alls nå'n roll... Är den hund bättre som BARA jagar gott eller den hund som jaga OCH har en utmärkt exteriör bättre än den andra?

Publicerat
sen finns det terrier ägare och grytjägare..stor skillnad.är man ute mycket får man bra hundar eftersom mer komplicerat än att räven kommer ut eller grävlingen stannar kvar är det inte,sen är mest frågan om hunden tar stryk eller ej,

Det är ju rätt svårt det där, när går jag från terrierägare till grytjägare? Är jag och min hund sämre för att jag inte har stövare/samma möjlighet att jaga som t.ex. dej som verkar kunna vara ute å jaga hela tiden? :rolleyes:

Visst, jag köper att en hund blir bättre med övning, men vad är det som säger att det är bättre anlag i 'din' hund än 'min' hund?

Får jag fråga vilket grytforum det är? Då jag inte hittat något som det är liv i...

/Micke

rätt intrent och kommer med tiden kanske bli större,bara 30 personer dära nu från skandinavien,,juh färre juh bättre äre och man får inbjudan via person kontakt,,,iaf jag

rätt skönt med slippa prata om hur bra hundar eller så dom är utan,här äre bara nästan diskutioner om annat och våra jakt resor

Det verkar ju vara rätt svårt att komma in i den där grytjägarkretsen... inte undra på att det är svårt att bli grytjägare!

mina tips är att börja forska i och pmar du mig kan jag direkt säga några ord om jakter jag haft med några nämnda kennlar som står nämda på förra sidan...

Det är ju bra om du med din vida kunskap berättar även för oss andra vilka hundar vi inte ska köpa avkommor av etc. så att vi inte faller i nån riktigt djup grop och aldrig kan bli något annat än terrierägare

/Micke, som kan vara lite ironisk och som velat bli grytjägare några år men bara står o stampar då det inte finns så många som vill dela med sig av sin kunskap

Publicerat
jo, så skall en jakt gå till.

Själv skriver jag inte många ord på dessa forum, finner mer intresse av att läsas andra inlägg som har en tendens att spåra ur med hästlängder. Verkar som det speciellt är trådarna om grythundar som får folk att gå i taket, e ju rena raskriget om dessa hundar hit och dit... Själv skiter jag fullständigt i vilken ras/raser jag har som grythund, bara den fungerar till den jakt jag utövar.. Är märkligt att vissa måste skylta med sin ras och uppfödare i nästan samtliga inlägg, kanske vill ha någon sorts bekräftelse, vad vet jag....

där ett par bra synpynkter !!

men just med att skylta med diverse saker så gälller väl med allt (inte bara hudraser) och dom flesta mänskor..

det som micke skrivit att man bla inte har möjlighet till jakt "24 h i dygnet" så betyder ju klart inte att man hamnar i kategorin "vanlig terrierägare"... som tidigare nämnts så har alla inte bara möjlighet.. tycker att alla behövs dock ändå.. att begränsa användande av hundar i avel o dylikt av de som enbart jagas utav helvete med så gör nog dessa kretsar lite förbannat snäva..

och till sist... en "(sämre)medelmåtta" till grythund (jaa..gäller väl alla jakthundar) kan bli en rätt hygglig och duglig hund i rätta händer o mycket jakt... det har "vanliga terrierägare" aldrig möjlighet till.... trots att utgångspunkten i hundämnet kan vara precis lika..

hoj hoj.. nu ut på jakt :P

Publicerat
där ett par bra synpynkter !!

men just med att skylta med diverse saker så gälller väl med allt (inte bara hudraser) och dom flesta mänskor..

det som micke skrivit att man bla inte har möjlighet till jakt "24 h i dygnet" så betyder ju klart inte att man hamnar i kategorin "vanlig terrierägare"... som tidigare nämnts så har alla inte bara möjlighet.. tycker att alla behövs dock ändå.. att begränsa användande av hundar i avel o dylikt av de som enbart jagas utav helvete med så gör nog dessa kretsar lite förbannat snäva..

och till sist... en "(sämre)medelmåtta" till grythund (jaa..gäller väl alla jakthundar) kan bli en rätt hygglig och duglig hund i rätta händer o mycket jakt... det har "vanliga terrierägare" aldrig möjlighet till.... trots att utgångspunkten i hundämnet kan vara precis lika..

hoj hoj.. nu ut på jakt :D

Och sen är det ju så att den bästa jakthunden inte alltid är den bästa avelshunden heller.. Det är ju en djungel det där med avel. ;) Man kan inte göra annat än gå efter magkänsla och den info man kan leta reda på. Sen är det lotteri och mycket träning som gäller.....

Publicerat
Och sen är det ju så att den bästa jakthunden inte alltid är den bästa avelshunden heller.. Det är ju en djungel det där med avel. :D Man kan inte göra annat än gå efter magkänsla och den info man kan leta reda på. Sen är det lotteri och mycket träning som gäller.....

Så e' det.

Publicerat
Det är ju rätt svårt det där, när går jag från terrierägare till grytjägare? Är jag och min hund sämre för att jag inte har stövare/samma möjlighet att jaga som t.ex. dej som verkar kunna vara ute å jaga hela tiden? :wub:

Visst, jag köper att en hund blir bättre med övning, men vad är det som säger att det är bättre anlag i 'din' hund än 'min' hund?

Det verkar ju vara rätt svårt att komma in i den där grytjägarkretsen... inte undra på att det är svårt att bli grytjägare!

Det är ju bra om du med din vida kunskap berättar även för oss andra vilka hundar vi inte ska köpa avkommor av etc. så att vi inte faller i nån riktigt djup grop och aldrig kan bli något annat än terrierägare

/Micke, som kan vara lite ironisk och som velat bli grytjägare några år men bara står o stampar då det inte finns så många som vill dela med sig av sin kunskap

nå dom som jagar mycket får bättre hundar så äre det... men har alltid haft svårt för sånna som jagar 10 dagar om året med en hund sedan nöjer sig med leva på det när någon frågar,,frågar du mig om jag tror en ägare vet mer om sin hund med 50 vilt eller 20 vilt är svaret enkelt... att man har kompisar som inte ids prata om hur man ska gräva är väl inget.ang forumet...

jag bjuder in vilken gryt intresserad som helst,själv åker jag 50 mil gärna för en grävling,därför jag skaffa en jakthund,,ta inte åt dig bara för du inte har tiden att lägga ner...

Publicerat
nå dom som jagar mycket får bättre hundar så äre det... men har alltid haft svårt för sånna som jagar 10 dagar om året med en hund sedan nöjer sig med leva på det när någon frågar,,frågar du mig om jag tror en ägare vet mer om sin hund med 50 vilt eller 20 vilt är svaret enkelt... att man har kompisar som inte ids prata om hur man ska gräva är väl inget.ang forumet...

jag bjuder in vilken gryt intresserad som helst,själv åker jag 50 mil gärna för en grävling,därför jag skaffa en jakthund,,ta inte åt dig bara för du inte har tiden att lägga ner...

Intressant debatt, jag var i Norge på rävjakt i helgen. Vi i "Svensk-gänget" fick 5 rävar för våra hundar: 1 på drev och 4 i gryt, 4 sprängningar(en räv klarade sig) och en gräv-räv. 5 Olika terriers användes, vi hade med oss 4"sprängare" fördelat på 1tysk 2foxterrier och 1parson. 1 tyskterrier förliggare. Alla hundar fick varsin chans och klarade sina jobb bra, rävarna var indrivna av stövare och jag har aldrig varit med om att ha runt 20passkyttar utställda runt ett gryt! Alltså inte kanske dom bästa förutsättningarna för att lyckas spränga en räv. I två gryt låg det två rävar och på en av dom rävarna fick vi komma med förliggar-tysken då den vägrade komma ut(parsonen sprängde första). Vi hade alltså 3 grythundsraser med oss och jag tror ingen kan säga att den ena var hunden var mycket bättre än den andra även om jag inte såg parsonen och en av tyskarna i action. Det enda riktigt dåliga var lydnaden på dom båda foxterrierna, rätt bra arbetssätt in och jobba 10-20minuter ut, titta på husse och sen in igen! Vid båda fox-jobben kom räven ut först efter att vi iprincip kastade oss över hunden och gick från grytet. Jag äger en av foxarna och nästa foxterrier jag ska jaga in ska det jobbas mycket mera med dressyr! Viktigaste vid valpköp - Duktiga föräldrar, om det finns tidigare kullar efter tiken ta och luska runt lite om hur dom valparna fungerar! Som alla andra jakthundar är dressyren viktig, man kan ha en skaplig hund men har man bra lydnad har man en ännu bättre hund. Ps> jag såg att tyskterrierna hade fått lite kritik här, men dom båda som var med oss var riktigt vettiga. Det finns hur man än vrider och vänder det, bra hundar i alla raser och själv har jag fasnat för foxterrier då dom passar min jakt rätt så bra.

Publicerat
Intressant debatt, jag var i Norge på rävjakt i helgen. Vi i "Svensk-gänget" fick 5 rävar för våra hundar: 1 på drev och 4 i gryt, 4 sprängningar(en räv klarade sig) och en gräv-räv. 5 Olika terriers användes, vi hade med oss 4"sprängare" fördelat på 1tysk 2foxterrier och 1parson. 1 tyskterrier förliggare. Alla hundar fick varsin chans och klarade sina jobb bra, rävarna var indrivna av stövare och jag har aldrig varit med om att ha runt 20passkyttar utställda runt ett gryt! Alltså inte kanske dom bästa förutsättningarna för att lyckas spränga en räv. I två gryt låg det två rävar och på en av dom rävarna fick vi komma med förliggar-tysken då den vägrade komma ut(parsonen sprängde första). Vi hade alltså 3 grythundsraser med oss och jag tror ingen kan säga att den ena var hunden var mycket bättre än den andra även om jag inte såg parsonen och en av tyskarna i action. Det enda riktigt dåliga var lydnaden på dom båda foxterrierna, rätt bra arbetssätt in och jobba 10-20minuter ut, titta på husse och sen in igen! Vid båda fox-jobben kom räven ut först efter att vi iprincip kastade oss över hunden och gick från grytet. Jag äger en av foxarna och nästa foxterrier jag ska jaga in ska det jobbas mycket mera med dressyr! Viktigaste vid valpköp - Duktiga föräldrar, om det finns tidigare kullar efter tiken ta och luska runt lite om hur dom valparna fungerar! Som alla andra jakthundar är dressyren viktig, man kan ha en skaplig hund men har man bra lydnad har man en ännu bättre hund. Ps> jag såg att tyskterrierna hade fått lite kritik här, men dom båda som var med oss var riktigt vettiga. Det finns hur man än vrider och vänder det, bra hundar i alla raser och själv har jag fasnat för foxterrier då dom passar min jakt rätt så bra.

drömde oxå vara som tomas ravelli när jag var lite men inom jakten vill jag slippa det,därför jag fastna för parson hundarna <_<:D

men tänker man tex finland som skjuter lika många djur på en säsong som vanliga hundar i sverige gör under en livstid kan man förstå att man nog förstår varför dom skrattar åt vissa hundar som är oinjagande men ändå har flera kullar och titlar efter sig,,

nästa gång jag ska skaffa terrier ovavsett ras blire til finland och hämta eller från samma jag har,,

Publicerat
drömde oxå vara som tomas ravelli när jag var lite men inom jakten vill jag slippa det,därför jag fastna för parson hundarna :wacko::lol:

men tänker man tex finland som skjuter lika många djur på en säsong som vanliga hundar i sverige gör under en livstid kan man förstå att man nog förstår varför dom skrattar åt vissa hundar som är oinjagande men ändå har flera kullar och titlar efter sig,,

nästa gång jag ska skaffa terrier ovavsett ras blire til finland och hämta eller från samma jag har,,

När man ska införskaffa en ny förmåga så vill man självklart skaffa en valp som på förhand har så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas till en riktigt duktig grythund & då är det ju lätt att börja snegla på kombinationer där föräldrarna har hundratalet fällda vilt på samvetet. Vem gör inte det. MEN, med ditt resonemang så skulle ju det innebära att 90% (i runda slängar) av alla kennlar i Sverige fick lägga ner sin verksamhet i brist på köpare & om jag förstått dig rätt så skulle det bara finnas två uppfödare av PRT vilket väl alla förstår skulle vara en katastrof för rasen.

Jag säger inte att ditt resonemang är fel, givetvis vill man ha så bra hundar som möjligt & framförallt när man jagar så mycket som du gör, men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att vi har många oerhört duktiga uppfödare inom respektive grytras även i Sverige. Uppfödare som lägger ner ett enormt jobb på att få fram terriers för jakt & samtidigt arbetar för att förbättra sin ras.

Lägger man ner lite jobb på att lära känna "sin" ras så behöver man faktiskt inte åka över gränsen för att finna duktiga hundar & lovande kombinationer & dessutom så ser man att det faktiskt finns mer än en eller två kennlar som står med bra material :rolleyes:

Publicerat

nog skulle man önska att grythundar slipper få en annons och jag tycker det bättre och sämre,men ofta hänger detta ihop med intresset för gryt jakt..

men att finland ligger före i både terriers och grytjägare är inget vi ska glömma...

sen att bara jag anser en sak betyder det ej att andra ska tycka,jag ställer höga krav på mina hundar och därför jag åker land och rike runt och jagar med dom...

Publicerat
men att finland ligger före i både terriers och grytjägare är inget vi ska glömma...

Du har tydligen en fantastisk tro på allt finnarna gör med sina hundar.Har dom inte dom bästa rävstövarna så

har dom de bästa grythundarna......

Publicerat
Du har tydligen en fantastisk tro på allt finnarna gör med sina hundar.Har dom inte dom bästa rävstövarna så

har dom de bästa grythundarna......

klart vi har bätre hundar en sverige.bode stövare och terrier.varför är du köpt en stövar from finland om ni har lika bra räv hundar? :rolleyes:
Publicerat
klart vi har bätre hundar en sverige.bode stövare och terrier.varför är du köpt en stövar from finland om ni har lika bra räv hundar? :D

Ja det enda vi slår Finnar i är tydligen ishockey....men då är det regält! :rolleyes:

Publicerat
klart vi har bätre hundar en sverige.bode stövare och terrier.varför är du köpt en stövar from finland om ni har lika bra räv hundar? :rolleyes:

Jag tror snart den här tråden kommer sluta i pajkastning som vanligt då det handlar om grythundar.

När det gäller terrier så är min bestämda åsikt att vi har minst lika bra och förmodligen bättre rävsprängare i både

Sverige och Norge, iaf när det gäller den ras jag håller på med...hur det är med övriga raser ska jag inte uttala mig om.

De finska hundar jag sett har inte alls imponerat på mig och de finnar jag pratat med är helt överens i mitt resonemang

ang. rävsprängare. Förliggare är en helt annan sak och den diskussionen lämnar jag direkt innan jag ens kommit

in i den då min kunskap och mitt intresse om detta är väldigt begränsad.

Då den egentliga frågan i början av tråden var vilken slags grythund trådskaparen skulle välja så tror jag väl att det är

huvudsaken att han är väldigt noggrann när det gäller från vilken kull han köper. Då hunden skulle kunna gå lös i skogen när

sambon är ute så tycker jag det vore dumt att köpa en terrier där det är mer regel än undantag att hunden driver...om det sedan är en tyskterrier, jack russel eller fox man får välja bort i detta fall är upp till var och en att avgöra. Att sambon också har ett stort intresse att ställa ut hunden tycker jag också inverkar på valet av ras, där tycker jag personligen att en ras faller bort tyvärr...men detta har jag redan skrivit om.

Publicerat

finne vill hälst ha förliggare pga mårdhundar och vad kommer till räven dom som kommer int ut so gräver vi ut dom ^_^

Publicerat
Ja det enda vi slår Finnar i är tydligen ishockey....men då är det regält! ;)
ishockey kan ni möjligen vara bätre men innebandy är vi världens bästa ^_^
Publicerat
ishockey kan ni möjligen vara bätre men innebandy är vi världens bästa ^_^

Ni är oxå bättre i sommarbackhoppning..men det är nog knappast nån sport utan

skulle nog hellre kunna placeras i samma kategori som ölbrännboll....och där är vi bättre ;)

Så...nu har det spårat ur.... :)

Publicerat

Helst har jag en hund som byter arbetsätt beroende på motståndet, spränger räv och förligger dom 2 andra.

Publicerat

håller med hector. (vill lägga mig i jag också)... Undrar om sigge har fått ut något av den här tråden, tvivlar på det ja. Verkar som hans fråga glömdes bort ganska fort, men det är ju mer nödvändigt att skryta upp sin egen ras över skyarna...

Publicerat

En grythund må være hvit og da helst Fox Terrier selvsagt ^_^

Se på dette bilde, ikke lett å se hva som er rev og hva som er hund ved første øyekast.

Border terrier og rev

bfoto189.jpg

Publicerat
En grythund må være hvit og da helst Fox Terrier selvsagt ^_^

Se på dette bilde, ikke lett å se hva som er rev og hva som er hund ved første øyekast.

Kan faktiskt hålla med dig där lite, nu finns det ju blå (svarta) border också men det är svårare att se skillnad på räv och hund och ännu värre nästan då man jagar mårdhund med en blå border.

/Micke

Publicerat
Kan faktiskt hålla med dig där lite, nu finns det ju blå (svarta) border också men det är svårare att se skillnad på räv och hund och ännu värre nästan då man jagar mårdhund med en blå border.

/Micke

Skulle inte våga skjuta ett skott på en mårdhund vid grytjakt ifall inte jag ser att borderterriern e' fast eller i famnen ^_^