Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

välja grythund

Featured Replies

Publicerat

är man lite lätt-tryckt så kan man ju lätt få en ovälkommen doubble`..

• Svar 109
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

PUNKT. Oavsett ras skjuter ju ingen skott då när man inte vet var hunden ligger. SLUT

Publicerat

skjuter aldrig ner i grytet om hunden är där... tänkte mer på utflygande rävar, som du säkert vet kan det bli ganska snabba situationer. Om man nu är lätt-tryckt så att säga. SLUT

Publicerat

Nej naturligtvis skjuter man inte ner i gryt. Men vid jakten senast i Finland så var det många som påpekade det så vi låg i nedslagen och spanade : )

Just utflygande räv och mörkt är heller ingen bra kombination : )

/Micke

Publicerat

Att skjuta eller inte skjuta, måste man bedömma varje gång. Har skjutit många gånger i nerslag när hunden varit inne grytet, men i varje fall skall man veta exakt vad man gör. Skulle inte låta vem som helst avgöra skottsituationer, men tex FH har mitt förtroende till det iom att vi har mycket liknande tankesätt vid grytena. Har tex gett avfångningskott i rävar då den och hunden varit i korsbett för att undvika ytterligare skador när man tar lös dom eller dom byter grepp. Såklart man inte då skjuter i skallen utan i kroppen med kraftiga hålspets för att snabbt få livet ur räven. Situationerna har också varit sådan att man inte lätt har kunnat komma till att få dom lösa ifrån varandra. Alltså skjut aldrig om du inte e' 125% säker på vad du gör, men ibland skall man klara av att göra "tuffa" beslut. Helst skall man som hundförare/ägare göra knepiga saker själv och säga till åt kompisarna etc. passkyttar att dom inte skjuter annat än 200% säkra skott. En varning om att det faktiskt finns endel jägare som e' så korkade att dom står med hagelgeväret i beredskap för att skjuta ner i nerslaget när hunden eller tom en person e' ännu nere :o:rolleyes: . Såna tar man ju inte flere gånger med, Nisse har engång hamnat att hota en med stryk innan han förstod att sätta bort hagelbräckan :lol: .

Publicerat

Vad jag har sett så tycker jag att hundarna ofta tycker det är roligare att skälla på räv och därför ligger kvar lite längre på just räv. Tror att det är mycket svårt att få en hund som spränger räv och som ligger för grävling. Ta något mitt mellan en hund som bryter fast inte så tätt så att det är möjligt att gräva om det inte är allt för djupt. Sen är det bara att hoppas att det inte blir en föreliggare på heltid.

Ras är inte det som är viktigt utan linjer!

Publicerat

Trådstarter er ute etter en hund for revjakt , det tolker jeg som sprenger. Jeg har Foxterriers , kan si litt om hvorfor.

Jeg liker at en grythunds farger skiller seg klart fra viltet som skal jages. Revene her hos meg kan ha alle farger mellom rød og svart + at hundene også brukes på mink. På både minkjakt og revejakt skjer ting fort og man må vite hva man gjør når man skyter. Og det er klart man SKAL vite hva man skyter på når man jager enten det er over eller under bakken. Men man kan ikke komme bort fra at det er lettere å skille ut en Fox eller Parson fra en Tysk eller Border i kampens hete. Det er nok av variabler og andre ting å ta hensyn til. En Parson kunne egentlig passet meg like bra som en Fox , men liker pelsen til Foxen bedre.

Så er det sagt at man må være så nøye med hvilke linjer man velger Fox fra. Man må være LIKE nøye med foreldre / linjer uansett grythundrase.

Selv om jeg har samme rase som Kettukiller så er jeg ikke helt enig med han at den bør velges bort om man tenker på utstillinger. Har flere kjenninger / kompiser som har stillet ut sine jaktfoxer med meget bra resultat , et par er på dette forumet faktisk. Og å stille ut sin fox er en måte å bedre ekstriøret på rasen på sikt.

Publicerat
Trådstarter er ute etter en hund for revjakt , det tolker jeg som sprenger. Jeg har Foxterriers , kan si litt om hvorfor.

Jeg liker at en grythunds farger skiller seg klart fra viltet som skal jages. Revene her hos meg kan ha alle farger mellom rød og svart + at hundene også brukes på mink. På både minkjakt og revejakt skjer ting fort og man må vite hva man gjør når man skyter. Og det er klart man SKAL vite hva man skyter på når man jager enten det er over eller under bakken. Men man kan ikke komme bort fra at det er lettere å skille ut en Fox eller Parson fra en Tysk eller Border i kampens hete. Det er nok av variabler og andre ting å ta hensyn til. En Parson kunne egentlig passet meg like bra som en Fox , men liker pelsen til Foxen bedre.

Så er det sagt at man må være så nøye med hvilke linjer man velger Fox fra. Man må være LIKE nøye med foreldre / linjer uansett grythundrase.

Selv om jeg har samme rase som Kettukiller så er jeg ikke helt enig med han at den bør velges bort om man tenker på utstillinger. Har flere kjenninger / kompiser som har stillet ut sine jaktfoxer med meget bra resultat , et par er på dette forumet faktisk. Og å stille ut sin fox er en måte å bedre ekstriøret på rasen på sikt.

Visst finns det jaktfoxar med bra exteriör, jag är en av dom som ställt ut min fox med rätt okej resultat, men generellt sett så tror jag att det är sämre exteriör på en jaktfox än tex en jagande border, parson, tysk.Strävar man efter cert på utställning så tror jag tyvärr att våran ras är ett sämre val. Men visst..letar man duktigt så hittar man nog säkert nån intressant kombination där man kan uppfylla de önskemål han önskar.

Publicerat
Visst finns det jaktfoxar med bra exteriör, jag är en av dom som ställt ut min fox med rätt okej resultat, men generellt sett så tror jag att det är sämre exteriör på en jaktfox än tex en jagande border, parson, tysk.Strävar man efter cert på utställning så tror jag tyvärr att våran ras är ett sämre val. Men visst..letar man duktigt så hittar man nog säkert nån intressant kombination där man kan uppfylla de önskemål han önskar.

För mig e' tex varje sprängda räv värd 10 cert ;) . Man glömmer nog att hunden e' utställningschampion, när den skavt hår av skallen och e' sas skamfilad efter hårda jobb i grytena, men det kvittar så länge den jobbar med resultat :unsure: .

Publicerat
För mig e' tex varje sprängda räv värd 10 cert :lol: . Man glömmer nog att hunden e' utställningschampion, när den skavt hår av skallen och e' sas skamfilad efter hårda jobb i grytena, men det kvittar så länge den jobbar med resultat ;) .

Høres ut som en hund som er mye sykemeldt og ute av stand til å brukes på jakt i store deler av sesongen :unsure:

Publicerat
För mig e' tex varje sprängda räv värd 10 cert ;) . Man glömmer nog att hunden e' utställningschampion, när den skavt hår av skallen och e' sas skamfilad efter hårda jobb i grytena, men det kvittar så länge den jobbar med resultat :unsure: .

Visst är det så...men då trådskaparen har en sambo som vill ägna sig åt utställning så är det ju det vi får "rätta oss" efter och jag tycker det vore fel att intala dom att alla terrier har lika bra exteriör. Det är iaf min uppfattning.

Fick förresten 10 cert för min fox idag :lol:

Publicerat
Visst är det så...men då trådskaparen har en sambo som vill ägna sig åt utställning så är det ju det vi får "rätta oss" efter och jag tycker det vore fel att intala dom att alla terrier har lika bra exteriör. Det är iaf min uppfattning.

Fick förresten 10 cert för min fox idag :o

Hälsa dom kan skaffa KH Tax ,det har vi använt för både gryt/utställningar.Om dom vill koll vad våran hund har för priser kan dom se på Finska kennelklubben,KoiraNet. Keskimaan Radagast.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
har funderingar på att skaffa en terrrier men vilken ras ? ska endast annvändas till grytjakt(räv) och sällskapshund vill kunna ha hunden lös på promenad iskogen med alla andra soffhundarna (cavalier king charls spaniel)+att med en utställnings tokig sambo finns kravet på renras kom gärna med både ras och kennel förslag

Jippi!

Nu är det bestämt lite tidigare än det var tänkt men varför vänta :D . Det blir en Foxterrier .Önskar bara att dom kullar jag tittat på kunde födas så man viste om man får någon eller måste leta vidare. Tack alla som har skrivit i tråden nu behöver jag massor av information om vad man ska göra för att få en perfekt sprängare av denna lilla valp.

Publicerat

Kul att det är på gång nu! tik lr hane?

Publicerat
  • Författare
Kul att det är på gång nu! tik lr hane?

TIK. :D

Publicerat

Grattis! Nu väntar vi bara med spänning på hur det går i fortsätningen!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Grattis! Nu väntar vi bara med spänning på hur det går i fortsätningen!

/Micke

Tack! Det ska bli spännande, får väl skriva på en ny grythundstråd om hur det går, när hon väl kommit hit! :lol: Har jag tur, kommer jag ju då upp i mina 50 inlägg, så att jag kan få tips från alla dagböcker :lol:

Publicerat
Tack! Det ska bli spännande, får väl skriva på en ny grythundstråd om hur det går, när hon väl kommit hit! :D Har jag tur, kommer jag ju då upp i mina 50 inlägg, så att jag kan få tips från alla dagböcker :lol:

Fan va roligt å få hem en valp snart, håller tummarna för att allt ska gå bra, pm gärna om var du köpt vovven så kan man kika lite nyfiken som man e B)

du får göra som många andra, skriva välkommen till 50 st gamla medlemmar :D

Publicerat
  • Författare
Fan va roligt å få hem en valp snart, håller tummarna för att allt ska gå bra, pm gärna om var du köpt vovven så kan man kika lite nyfiken som man e B)

du får göra som många andra, skriva välkommen till 50 st gamla medlemmar :lol:

Bra ide :huh::P

• 1 year later...
Publicerat
Tänkte just på det här med utställningar. Det finns en nackdel med foxen från jaktliga linjer...de har oftast en betydligt

sämre exteriör än utställningslinjerna. Storleken håller sig inom rasstandarden hos de jagade foxarna medan exteriörfoxen

ofta är på tok för stor...men det räcker inte för att jaktfoxen ska kunna konkurera på utställningarna. Därmed vill jag inte

ha sagt att det inte går att hitta en jaktfox med bra exteriör...dom finns..men det är långt emellan dom. Jag har haft tur med min nuvarande hane och han håller en rätt bra klass ändå. Då jag förstår att du måste komma överens med sambo för att ni båda ska ha nytta och nöje av hunden så bör du lägga ner lite tid på att välja hund...ju mer tid du lägger ner på detta ju större chans är det att ni hittar det ni söker efter.

för stor skriver du, ja mätte min fox i går för 1a gången,ajajaj 41-42 cm,har en känsla att han e för stor,va ligger rasstandarden på ?

Publicerat
för stor skriver du, ja mätte min fox i går för 1a gången,ajajaj 41-42 cm,har en känsla att han e för stor,va ligger rasstandarden på ?

B)

Mankhöjden skall inte överstiga 39 cm för hanhundar, tikar något lägre.

Idealvikt för hanhund i utställningskondition 8,25 kg, tikar något mindre.

Foxterrier.se

Tycker min föreliggare är stor!!! han är runt 35-36cm i manken och 44 i bröst(snart färdigväxt?)!!!

Publicerat

Hur gammal är han nu?

Publicerat
Hur gammal är han nu?

2009-04-07 föddes han,dålig på räkna B)

Publicerat
Hur gammal är han nu?

1 år i juli tror ja, en hög jävel börjar de bli

Publicerat
1 år i juli tror ja, en hög jävel börjar de bli

en ponny,foxterriers nackdel :wub: