Publicerat Januari 12, 200917 yr Var på ett möte igår där folk ifrån olika orgnisationer var representerade. Ämnet var att folk nu börjar bli uppgivna och desperata eftersom vargproblemen bara växer . Folk börjar göra sig av med sina hundar och avlar inte för att få några efterträdare till sina hundar heller längre , allt för att vargarna omijliggör ett hundjakt. Många vågar inte ha sina hundar lösa längre och känner att deras livskvalitet har försämrats. Så nu var en frågorna hur vi ska kunna påverka våra politiker till att ta problemen på allvar för oss som bor Norr om Dalälven. Många tycker att vi nu ska strunta i att ta på oss eftersöksbiten vid trafikskadade djur som vi gjorde för några år sedan. Men å andra sidan vem fn vill släppa någon hund i dalarna på en trafikskadad älg när man hela tiden riskerar att mista sin hund p.g.a vargarna. Så antagligen kommer vi att uppmana till ytterligare eftersöksbojkott för att påvisa vilken omöjlig situation vi har här i länet. Rävper
Publicerat Januari 12, 200917 yr Kortsiktig kan det fungera, långsiktigt bör man nog ha en annan plan, nästa val så väljer man inte in personer lokalt eller till riksdag som inte följer ens egna åsikter, vilka aktioner som skulle vara verkningsamma så är det väl eftersök som direkt åtgärd, den franska modellen att gå samman och visa sitt missnöje tror jag inte får samma verkan i vårt land då vi inte är vana med sådana protester utan ses som odågor istället, men sitta på kammaren och knyta näven i fickan ger inte heller något resultat. Lider med erat problem och det lovas så fett inför valen men sen kryper de tillbaka och kanske ger lite grann inför nästa val föör att man ska rösta på politikern igen, vi måste nog få lite snurr på hjulen i politiken, vi tjänar inget på att det går sakta.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Detta är väl något som våra kära politiker får ta ett beslut om. Kanske det istället skall vara så att de får anställa eftersöks ekipage för trafik skadat vilt. Då löser vi även lite av sysselsättningen i sverige. Anställ några tusen eftersöks jägare som får sköta detta. Eller kanske det är så att de kanske finner att vi jägare är en resurs som är värd att lyssna på..
Publicerat Januari 12, 200917 yr Var på ett möte igår där folk ifrån olika orgnisationer var representerade.Ämnet var att folk nu börjar bli uppgivna och desperata eftersom vargproblemen bara växer . Folk börjar göra sig av med sina hundar och avlar inte för att få några efterträdare till sina hundar heller längre , allt för att vargarna omijliggör ett hundjakt. Många vågar inte ha sina hundar lösa längre och känner att deras livskvalitet har försämrats. Så nu var en frågorna hur vi ska kunna påverka våra politiker till att ta problemen på allvar för oss som bor Norr om Dalälven. Många tycker att vi nu ska strunta i att ta på oss eftersöksbiten vid trafikskadade djur som vi gjorde för några år sedan. Men å andra sidan vem fn vill släppa någon hund i dalarna på en trafikskadad älg när man hela tiden riskerar att mista sin hund p.g.a vargarna. Så antagligen kommer vi att uppmana till ytterligare eftersöksbojkott för att påvisa vilken omöjlig situation vi har här i länet. Rävper Är det egentligen inte så att det är Polisens ansvar att göra eftersök? Så slutar jägarna att göra eftersök blir resultatet inte att inga eftersök görs bara att Polisen kommer att bli vansiniga på att behöva gör eftersöken vilket troligen i sin tur gör att en lösning kan komma snabbare.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Tycket helt klart att ni ska skita i eftersöken,, det är ju staten som vill ha dessa vargar och då får väl politikerna fundera ut nån lösning. Tror det måste till handling så att folk får se konsekvenseran av vargen, synd bara att konsekvenserna inte syns närmare städerna och södra svedala där många vargkramare finns. Egentligen borde eftersöksjägare utanför varglänen oxå sluta upp så även län utan varg får se vilka konsekvenser vargen för med sej.. Det är min åsikt...
Publicerat Januari 12, 200917 yr Är det egentligen inte så att det är Polisens ansvar att göra eftersök? Så slutar jägarna att göra eftersök blir resultatet inte att inga eftersök görs bara att Polisen kommer att bli vansiniga på att behöva gör eftersöken vilket troligen i sin tur gör att en lösning kan komma snabbare. Joo, nog är det så. Polisen har varken resurser eller kompetens att ta på sej eftersök efter trafikskadat vilt om jägarna skulle sätta sej på bakbenen. Det där med att anställa eftersöksjägare kommer aldrig att ske, per idag gör ju jägarkåren detta mer eller mindre gratis utan krav på någon som helst motprestation från polisen/staten, så intresset att ta på sej en sådan kostnad för något man får gratis idag, är nog minimal. Undrar vad kostnaden hade blivit för att skicka alla operativa poliser på jägarexamenskurs, eftersökskurs och hålla med eftersökshundar?
Publicerat Januari 12, 200917 yr Joo, nog är det så. Polisen har varken resurser eller kompetens att ta på sej eftersök efter trafikskadat vilt om jägarna skulle sätta sej på bakbenen.Det där med att anställa eftersöksjägare kommer aldrig att ske, per idag gör ju jägarkåren detta mer eller mindre gratis utan krav på någon som helst motprestation från polisen/staten, så intresset att ta på sej en sådan kostnad för något man får gratis idag, är nog minimal. Undrar vad kostnaden hade blivit för att skicka alla operativa poliser på jägarexamenskurs, eftersökskurs och hålla med eftersökshundar? Precis. Det är ingen som kommer att vilja betala för det som "vi" (jägarkåren) idag gör "gratis". Kanske dax att få eskil med flera att förstå hur mycket pengar de tjänar på att utnyttja oss. För ofta är det så att folk lite högre upp bara förstår sig på pengar. för inte kostar det något att ha en massa vargar i skogen..
Publicerat Januari 12, 200917 yr Precis. Det är ingen som kommer att vilja betala för det som "vi" (jägarkåren) idag gör "gratis". Kanske dax att få eskil med flera att förstå hur mycket pengar de tjänar på att utnyttja oss. För ofta är det så att folk lite högre upp bara förstår sig på pengar. för inte kostar det något att ha en massa vargar i skogen.. Kostar väl årligen ungefär 10 milijoner om jag minns rätt, kanske summan har ändrat sig dåligt uppdaterad.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Var på ett möte igår där folk ifrån olika orgnisationer var representerade.Ämnet var att folk nu börjar bli uppgivna och desperata eftersom vargproblemen bara växer . Folk börjar göra sig av med sina hundar och avlar inte för att få några efterträdare till sina hundar heller längre , allt för att vargarna omijliggör ett hundjakt. Många vågar inte ha sina hundar lösa längre och känner att deras livskvalitet har försämrats. Så nu var en frågorna hur vi ska kunna påverka våra politiker till att ta problemen på allvar för oss som bor Norr om Dalälven. Många tycker att vi nu ska strunta i att ta på oss eftersöksbiten vid trafikskadade djur som vi gjorde för några år sedan. Men å andra sidan vem fn vill släppa någon hund i dalarna på en trafikskadad älg när man hela tiden riskerar att mista sin hund p.g.a vargarna. Så antagligen kommer vi att uppmana till ytterligare eftersöksbojkott för att påvisa vilken omöjlig situation vi har här i länet. Rävper Tja Rävper, Vi vet ju hur det ser ut hemmavid, vissa jaktkamrater går ut i team och kommer hem med resterna av jaktkamraten i plastpåse. Det är ju inte så man blir stolt att vara inflyttad "Fjollträskare" men det man måste göra är att få sina kära "Folkvalda" politiker att FATTA vad det handlar om och verkligen FÖRMEDLA budskapet till Jordbruksministern, kanske även dags att börja deponera slagavfall på RIKSDAGSTRAPPAN, Som Pertan säger så duger det inte längre att knyta näven i fickan. Även om du är Värmläning så vet du väl att det då & då brukar anordnas Dalauppror så varför inte även i denna fråga. Hoppas på fler åsikter i denna tråd......... /Patrick
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag har två frågor. 1. Om jägarkåren gör en bojkott mot eftersök, kommer inte då de sk viltvårdarna, med Mae Isaksson och Lilli eller Sussi i spetsen, gladeligen ta över detta? 2. Om vi jägare säger att vi värnar viltet, hur stämmer detta överens med en politisk bojkott? Det är ju inte politikerna som kommer att lida utan det skadade viltet, eller hur?
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag har två frågor.1. Om jägarkåren gör en bojkott mot eftersök, kommer inte då de sk viltvårdarna, med Mae Isaksson och Lilli eller Sussi i spetsen, gladeligen ta över detta? 2. Om vi jägare säger att vi värnar viltet, hur stämmer detta överens med en politisk bojkott? Det är ju inte politikerna som kommer att lida utan det skadade viltet, eller hur? 1. Skulle bli kul att se. 2. Nja, egentligen är det ju Polisen som har detta på sitt bord och vägrar de kan man ju anmäla dem för djurplågeri.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag har två frågor.1. Om jägarkåren gör en bojkott mot eftersök, kommer inte då de sk viltvårdarna, med Mae Isaksson och Lilli eller Sussi i spetsen, gladeligen ta över detta? 2. Om vi jägare säger att vi värnar viltet, hur stämmer detta överens med en politisk bojkott? Det är ju inte politikerna som kommer att lida utan det skadade viltet, eller hur? 1. Jag tror man skiter i det och låter jägarna få skulden som inte vill ställa upp. 2. Ser det inte som en politisk bojkott utan att man inte kan släppa sin hundar längre för de blir uppätna, det politiska är väl i så fall, få bort anledningen så kan vi göra eftersök igen, lite skyddsombuds modellen för jakthundar.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag har två frågor.1. Om jägarkåren gör en bojkott mot eftersök, kommer inte då de sk viltvårdarna, med Mae Isaksson och Lilli eller Sussi i spetsen, gladeligen ta över detta? 2. Om vi jägare säger att vi värnar viltet, hur stämmer detta överens med en politisk bojkott? Det är ju inte politikerna som kommer att lida utan det skadade viltet, eller hur? 1. Ja om dom anser sig vara kompetenta nog så. 2. Det är som sagts tidigare länsmans ansvar att eftersöken görs, och dom har haft den smala lyckan tidigare att kunna få jobbet utfört av oss lokala jägare, men jag ifrågarsätter starkt detta förfarande. Vad gäller viltets ev lidande så faller det ju inte enbart på jägarkåren i detta fallet, utan är ju ett statligt ansvar, då viltet i denna fråga inte har skadats i samband med jakt, utan har skadats pga trafiken. Och att då komma med något påstående att vi som jägare har ansvaret för att förkorta lidandet på det påkörda djuret är bara dumt och orättvist mot jägarkåren, det är dags att staten tar sitt jävla ansvar någon gång, och slutar åka snålskjuts på oss jägare. Sen kan man ju ifrågasätta graden av lidande i det fall man går ut på eftersök och det hela slutar med att man får sin hund skadad eller ihjälbiten av rovdjur, vad har då varit nyttan med eftersöket? Detta är den verklighet vi lever med i rovdjursträsket tyvärr. Så jag är helt klart för en bojkott, även om jag självklart mår dåligt för det djur som skadats.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Uppriktigt sagt så bryr jag mig inte om vem som gör eftersöket .. Jag riskerar inte att släppa min hund för en skadad älg när det finns vargar i precis hela Orsa komun. Lika så med eftersök på rådjur... Det är inte min skyldighet att hålla en hund för att jag ska bli utringd mitt i natten och göra eftersök. Den tiden är förbi för oss vanliga jägare med de risker som det medför idag... Jag har sett allt för många hundar komma hem i plastpåse för att riskera något sådant åt landets myndigheter. Vill de ha varg så låt djuren lida till statens eftersökshundar "vargarna"tar dem . Det bästa vore om alla jägare ställde upp för den här saken....
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag ska inte lägga mig i sakfrågan men jag kan försöka mig på en liten spådom då detta fenomen inte är något nytt. Vi har de senaste åren sett åtminstonde en handfull liknande bojkotter av olika skäl. Alla har de slutat ganska kvickt och det av ungefär samma skäl. För det första finns det alltid jägare som struntar i politiken och prioriterar minskat lidande för viltet, så de åker ut i alla fal. Polisen har ofta mycket bra kännedom om vilka man ringer om det kör ihop sig. I tidigare fall har detta resulterat i mordhot och misshandel jägare emellan, det skrämmer mig. För det andra kommer inte Lili och Sussi att åka ut i skogen men de kommer att kasta sig på datorn och producera en mängd insändare och debattartiklar om vilket spel för gallerierna jägarna sysslar med, de bryr sig inte alls om viltets lidande... Eftersök kan väl göras med hunden i band i de flesta fall? Vill man inte släppa hunden lös så slipper man, det tror jag alla, inklusive polis och djurrättsförespråkare, kan gå med på. För det tredje så kommer vi att få en infekterad debatt inom jägarkåren. Vi är nu mycket nära en lösning på ersättningar och lagändringar i trafikeftersöksfrågan. Jägarna i rovdjursfria län lär se detta som ett hot mot en bra lösning och så har vi en jägarintern pajkastning som ett brev på posten. För det fjärde så tror jag inte detta kommer att ge särskilt stort eko i rikspolitiken. Antijaktsidan lär mata politikerna med argument för hur barbariska och förljugna vi jägare är och därmed kan man välja att bortse ifrån sakfrågan. Jag säger inte att man inte ska överväga alla möjligheter i en dylik desperat situation men jag kan bara konstatera att tidigare eftersöksbojkotter inte gett något resultat. Man bör nog tänka igenom hur man ska göra det hela annorlunda för att verkligen uppnå önskat resultat...
Publicerat Januari 13, 200917 yr Eftersök kan väl göras med hunden i band i de flesta fall? Vill man inte släppa hunden lös så slipper man, det tror jag alla, inklusive polis och djurrättsförespråkare, kan gå med på. Visst linkis eftersök går att utföra med hund i band, men hur många eftersöksjägare skall då ringas ut vid varje tillfälle? En älg med ett brutet ben kan ju gå undan ganska långt framför en bandhund! Jag tror att med mindre vilt i markerna och mycket varg så kommer större delen av jägarkåren att sluta i dessa län, men kan väl hyra in eftersöks ekipage (hela lag) från storatads regionerna.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Väntade mig faktiskt ett svar från dig Linkis, som jag skrev tidigare slåss på barrikaderna hjälper inte det är lite som att gå ner på ett barns nivå och munhugga, ta ledarrollen istället, inte helt enkelt det krävs kunskap, fakta, enighet, tålamod och tolerans. Förstår mycket väl er situation har själv mark i vargland där jag inte satt min fot i år och kommer nog inte göra nästa jaktår heller, det är en stor sten att rubba och då måste man tänka långsiktigt, sen om ni väljer som personer att inte släppa era hundar eller åka på eftersök få fram det som en anledning om problemet. Skulle det finnas varg på Lidingö Fårö och Österlen skulle tonen vara en helt annan i samhället, gemene man förstår inte och lägger locket på ser det lite spännande och exotiska i att ha varg sen att det är 30 mil därifrån tycker de bara är skönt och drabbar inte deras liv, grabben kan fortfarande vara ute och leka med kompisarna, så är det inte på de värsta ställena.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Alljägarn: Jag ska inte ta över denna tråd med en massa spekulerande hit och dit så jag drar mig nog tillbaka snart. Men vi ska komma ihåg att vi har haft denna dialog i ganska många år nu och ännu ser polisen inga som helst problem med att rekrytera folk i rovdjurslänen. I norra norrlands inland däremot så är det fläckvis lite glest i leden. Vi har också i många år haft en diskussion med polis, NV och andra berörda om problemen med att släppa hund i vargrevir i samband med trafikeftersök. Ingen kräver att vi ska göra det och förståelsen är stor och total för detta. Anser man sig inte kunna rekrytera folk tillräckligt för att avsluta en benskjuten älg så har jag aldrig hört någon klaga så länge man gjort vad man kan med hund i band. Sedan säger mig min erfarenhet att det alltid finns någon som är beredd att ta risken ändå av olika skäl. Vid alla dessa bojkotter hittills så har polisen ändå hittat folk utan större problem. Jag är själv född och uppvuxen i rovdjurstrakter och som Pertan jagar jag inte så mycket där längre eftersom jag har lyxen att kunna välja att jaga på annat håll. Men jag pratar dagligen med mina släktingar och vänner där hemma och jag vet att de när de ställs inför faktum alltid väljer att försöka förkorta viltets lidande. Det är det som gör dylika bojkotter så svåra. De har alltid hittills slutat med ett jättebråk jägare emellan och våra "motståndare" står nöjt vid sidan av och gnuggar händerna. Det här är ingen konflikt mellan stad och land. Snarare en konflikt mellan jägarnas grundmurade vilja att förkorta lidande till nästan varje pris och en ohållbar rovdjurspolitik. Om alla slutar jaga i vargland, vilket jag tror är rent nys, så lär det inte bekomma politikerna nämnvärt. Visst en och annan älg kanske får halta runt en vecka eller två innan den dör eller blir vargmat. I jämförelse med den nu ganska jobbiga rovdjursdebatten så lär det vara en ganska lugn fråga att hantera för en politiker...
Publicerat Januari 13, 200917 yr Nu tänkte ju jag på eftersö av trafikskadat vilt, inte nägon felskjutning. Har jag en skadskjuten älg som jag gör eftersök på så är vi oftast redan flera jägare i skogen, då får dom naturligtvis hjälpa till med att förkorta djurets lidande. Jag vill naturligtvis inte att något djur ska behöva lida längre än nödvändigt men kan ju ställas inför svåra val vid eftersök en sen kväll om djuret bara går undan för bandunds ekipage.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Ja du ni i jägarförbundet där jag också är medlem ni har ju inte mycket till övers för oss i Dalarna. Bo Karlsson har i flera brev påtalat ert ointresse för frågan och han sitter ju i styrelsen för JF Dalarna. Vi fick ju inte ens använda JF loggo med örnen när vi hade en manifestation i Falun, men våran egen JF logga med björnen den var helt ok, allt enligt Torsten Mörner som la veto i den frågan. Om det är några som fortfarande vågar och har lust att göra eftersök så är det väl upp till dem i så fall. Men att höra att JF centralt är bra och att ni gör mycket , den uppfattningen delar inte vi medlemmar i JF i Dalarna och det vet ni. Men det här handlar inte ersättning eller förkorta djurs lidande .... Det här handlar om en helt ohållbar situation för oss medlemmar i de bägge förbunden... Vill ju poängtera att det här gäller givetvis när polisen ringer ut eftersöksjägare, inte vid skadeskjutningar... Rävper
Publicerat Januari 13, 200917 yr Nu tänkte ju jag på eftersö av trafikskadat vilt, inte nägon felskjutning. Har jag en skadskjuten älg som jag gör eftersök på så är vi oftast redan flera jägare i skogen, då får dom naturligtvis hjälpa till med att förkorta djurets lidande.Jag vill naturligtvis inte att något djur ska behöva lida längre än nödvändigt men kan ju ställas inför svåra val vid eftersök en sen kväll om djuret bara går undan för bandunds ekipage. Det är precis det som vi jägare vill och våra politiker kan somna även om det går en halt älg i skogen, påverkan måste ske på en ny spelplan, släpar man upp en politiker så åker de hem igen i sin skottsäkra limo och ingenting händer. I en demokrati så kan man göra val, i det valet så kan du som person stryka alla du inte gillar på din röstsedel, gör tillräckligt många så så finns det påverkan att göra, deras största fasa är att behöva söka ett jobb Till nästa val så hoppas jag vi kan få fram namn på personer som går våra ärenden, dessa ska vi välja till riksdag och regering, det måste bli ett slut med att lova fett och hålla tunt.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Rävper: Jag ska inte kvadda din tråd mer. Vill du fortsätta diskutera så kan vi starta en ny tråd på förbundsarean. Att vi inte har mycket till övers för er i Dalarna håller jag inte med om. Vi kan fortsätta diskutera denna fråga på annan plats men vi lägger mer personal per medlem i Dalarna än i de flesta andra län. Att sedan situationen är ohållbar är jag den första att skriva under på, men vi är inte Gud och Herre som ställer och styr som vi vill. Bara för att vi är frustrerade så blir det inte med automatik bättre... Vår loggohantering kan jag tyvärr inte svara på och Torstens agerande har jag inte heller koll på men jag kan nog med rak rygg säga att vi lägger rätt stora resurser på rovdjursfrågan. Att det sedan av er inte upplevs som tillräckligt kan jag förstå, men vi lever i en värld av begränsade resurser. Jag har själv varit i Dalarna minst en gång i månaden senaste året och jag har träffat rätt många medlemmar som varit rätt nöjda. Jag säger inte att vi gör allt rätt centralt i förbundet men vi kommer inte att ändra vårt agerande om ingen talar om för oss vad vi borde göra istället. Att vara missnöjd och arg är lätt, att vara konstruktiv och sugen på revansch betydligt svårare... Så ge oss bara förslag på vad vi ska göra så ska vi överväga det. Jag har väl gjort klart att jag ser det som mycket svårt att nå framgång med en eftersöksbojkott, några andra förslag? Att situationen är ohållbar är jag fullt medveten och överens om. Det är den också i såväl värmland som örebro och gävleborg. Men bara för att situationen är ohållbar så är det inte nödvändigtvis enkelt att göra något åt det.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Alljägarn: Jag tänkte också på trafikeftersök. Att vi reder upp det vi ställer till med under jakt är en sak. Att vi ska riskera våra hundars liv med stora risker för att reda upp en trafikolycka är otänkbart. Ingen kan någonsin kräva av en eftersöksjägare att han ska riskera sin hund genom att släppa den lös i vargrevir. Särskilt inte om han inte ens får en skälig ersättning för sin hund om den skadas eller dödas. Ditt sista svar tyder väl bara ytterligare på att vi har en ganska säregen egenskap som jägare och en nästan kuslig vilja att avsluta lidande hos djur. Jag tror på fullaste allvar att en eftersöksbojkott skulle få jägarna att må sämre rent psykiskt än både djurrättsaktivister och politiker...
Publicerat Januari 13, 200917 yr Och som vanligt så har man arslet bak, hur man än vrider och vänder på sig. Tror jag skiter i det här med jakten hädanefter, och ägnar mig åt skyttet istället.