Publicerat Januari 12, 200917 yr Är det någon som vet om priserna är bättre i Helsingfors än i Stockholm, och är det någon som har en bra affär i Helsingfors att rekommandera? Terve, /Vindaloo
Publicerat Januari 12, 200917 yr Är det någon som vet om priserna är bättre i Helsingfors än i Stockholm, och är det någon som har en bra affär i Helsingfors att rekommandera?Terve, /Vindaloo när jag var i sverige (haparanda) tyckte jag hagelammunition var billig medan vanlig ammunition var dyr :s, vad är priserna i stockholm ?
Publicerat Januari 12, 200917 yr Är det någon som vet om priserna är bättre i Helsingfors än i Stockholm, och är det någon som har en bra affär i Helsingfors att rekommandera?Terve, /Vindaloo kul ammo är billigare i finland men hagel är billigare i swe,glöm inte att ta med svensk licens och att du måste köpa ett tillstånd från finska polisen och den kostar 25e.
Publicerat Januari 12, 200917 yr kul ammo är billigare i finland men hagel är billigare i swe,glöm inte att ta med svensk licens och att du måste köpa ett tillstånd från finska polisen och den kostar 25e. Vet du hur det fungerar omvänt, vilka papper vill svenska vapenhandlare ha av en finsk jägare?
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vet du hur det fungerar omvänt, vilka papper vill svenska vapenhandlare ha av en finsk jägare? Tror inte det finns nåt speciellt krav.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vet du hur det fungerar omvänt, vilka papper vill svenska vapenhandlare ha av en finsk jägare? högst licensen här i norra delen har jag då aldrig blivit kollad eller hört att nån blivit det.
Publicerat Januari 12, 200917 yr kul ammo är billigare i finland men hagel är billigare i swe,glöm inte att ta med svensk licens och att du måste köpa ett tillstånd från finska polisen och den kostar 25e. Vad är det för tillstånd? Jag har köpt ammo i Finland flera ggr och på sin höjd behövt visa licens. Iofs är det ju på 'landet' och inte i Hesa-stan. Jag upplever då att kulammo är mycket billigare. Tror jag fick nästan för halva priset då jag köpte till 222:an /Micke
Publicerat Januari 12, 200917 yr Författare när jag var i sverige (haparanda) tyckte jag hagelammunition var billig medan vanlig ammunition var dyr :s, vad är priserna i stockholm ? Tja, jag har ingen örnkoll på alla priser, men de senaste inköpen jag gjorde var exemplevis: 30-06 220grs Hammerhead för SEK495 (= EUR45,50) 30-06 180grs Winchester Silvertip SEK320 (= EUR30) 222Rem 55grs Gamehead SEK250 (= EUR23) 222Rem 50grs Speedhead SEK220 (= EUR20.20) Att köpa tillstånd går bort, då äter nog den kostnaden upp hela vinsten. Jag kan ju alltid försöka utan, går det så går det... Tack för tips. Det är kanske inte så stor vinst alls längre kronkursen har ju fallit en hel del mot Euron den senaste tiden. Någon som varit i någon bra vapenhandel i Helsinki?
Publicerat Januari 12, 200917 yr Tja, jag har ingen örnkoll på alla priser, men de senaste inköpen jag gjorde var exemplevis:30-06 220grs Hammerhead för SEK495 (= EUR45,50) 30-06 180grs Winchester Silvertip SEK320 (= EUR30) 222Rem 55grs Gamehead SEK250 (= EUR23) 222Rem 50grs Speedhead SEK220 (= EUR20.20) Att köpa tillstånd går bort, då äter nog den kostnaden upp hela vinsten. Jag kan ju alltid försöka utan, går det så går det... Tack för tips. Det är kanske inte så stor vinst alls längre kronkursen har ju fallit en hel del mot Euron den senaste tiden. Någon som varit i någon bra vapenhandel i Helsinki? Jag brukar köpa Mega & FMJ-kulor till 308:an på Intersport Tornio när jag är dit. Jag har inte varit dit efter höstens finanskris och Eurons stigande värde, men innan var dom då billigare än här i Sverige. Du kan ju kika på länken nedan under affärer så hittar du under utlandet Finland och dess olika kända affärer. http://www.nollkoll.tk/ Lycka till och ha det så bra!
Publicerat Januari 12, 200917 yr förlåt om jag kapar eller far ot, men räknas det som att smuggla om man köper ammo från sverige till finland och vice versa ? var detinte i tidningen här nyligen om STORA SMUGLAREN som hade lite ammo i baksätet när han fo övergränsen ?
Publicerat Januari 12, 200917 yr förlåt om jag kapar eller far ot, men räknas det som att smuggla om man köper ammo från sverige till finland och vice versa ? var detinte i tidningen här nyligen om STORA SMUGLAREN som hade lite ammo i baksätet när han fo övergränsen ? Jag har frågat när jag har varit till Finland men då vill dom har tillstånd ifrån finska poisen at tjag får köpa och föra in till Sverige. Det är kanske bara för att jag inte kan språket!
Publicerat Januari 12, 200917 yr Jag har frågat när jag har varit till Finland men då vill dom har tillstånd ifrån finska poisen at tjag får köpa och föra in till Sverige. Det är kanske bara för att jag inte kan språket! btw, vad kostar en pack gyttorp pheasant ? skulel vara trevligt att ta med några pafflådor
Publicerat Januari 12, 200917 yr btw, vad kostar en pack gyttorp pheasant ? skulel vara trevligt att ta med några pafflådor Vet ej! Du kan kanske kolla på länken. http://www.nollkoll.tk/ Sveriges mest kompletta jaktlänkar. Innanför och utanför landets gränser!
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vapen handlarn här tog 100kr /ask, 25 skott Då var det Gyttorp Grouse, 5:or Prutat o klart 75 /Lasse
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vapenlagen 13 § Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall: a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk. /Micke
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vapenlagen13 § Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall: a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk. /Micke Jaha, se där ja!
Publicerat Januari 12, 200917 yr Författare förlåt om jag kapar eller far ot, men räknas det som att smuggla om man köper ammo från sverige till finland och vice versa ? var detinte i tidningen här nyligen om STORA SMUGLAREN som hade lite ammo i baksätet när han fo övergränsen ? Till Sverige gäller: Medborgare i Danmark, Finland och Norge får tillfälligt föra in skjutvapen till Sverige för jakt eller målskytte under högst tre månader utan införseltillstånd. Däremot ska han/hon kunna visa upp antingen ett tillståndsbevis eller ett europeiskt skjutvapenpass som visar att han/hon får ha vapnet i hemlandet. Reglerna om införsel finns i vapenlagen 2 kap. 11-12 § (1996:67). På Tullverkets webbplats, www.tullverket.se, kan du som har vapenlicens eller motsvarande i Danmark, Finland och Norge göra en elektronisk vapendeklaration via din dator. Det innebär att du inte behöver uppsöka någon tullstation för att fylla i den obligatoriska tullblanketten "Deklaration för skjutvapen och ammunition" vid införseltillfället. Tack Isjohnsson för länken till Nollkoll - hittade en affär mitt i Hsinki med bra priser på ett och annat. Tack Ironheadmike för klargörande om legaliteten - hade för mig att det var så men kom nyss på att det nog kan vara både dyrt och dumt att chansa... Återstår att se om Suomi Ase Oy vill sälja till mig utan ett sånt där tillstånd som jag inte har lust att lägga en massa Euro på. Går det så går det.
Publicerat Januari 12, 200917 yr var detinte i tidningen här yligen om STORA SMUGLAREN som hade lite ammo i baksätet när han fo övergränsen ? Rent generellt sk aman väl inte skylta med saker som är tveksamma, dvs. jag väljer inte att ha grytpickan liggandes på instrumentbrädan när jag kör genom tullen
Publicerat Januari 12, 200917 yr Till Sverige gäller:Medborgare i Danmark, Finland och Norge får tillfälligt föra in skjutvapen till Sverige för jakt eller målskytte under högst tre månader utan införseltillstånd. Däremot ska han/hon kunna visa upp antingen ett tillståndsbevis eller ett europeiskt skjutvapenpass som visar att han/hon får ha vapnet i hemlandet. Reglerna om införsel finns i vapenlagen 2 kap. 11-12 § (1996:67). Denna lagtext verkar dock gälla när en person som inte är bosatt i Sverige skall hit på jakt eller tävling. Knalla in på butiken, hämta/fråga efter ammon, visa licens om de kräver, knalla ut. Snacka/fråga inte så mycket så ska det nog gå vägen. OM de börjar fråga snacka om tillstånd, hänvisa till den paragraf jag visade. /Micke
Publicerat Januari 12, 200917 yr Författare Denna lagtext verkar dock gälla när en person som inte är bosatt i Sverige skall hit på jakt eller tävling.Knalla in på butiken, hämta/fråga efter ammon, visa licens om de kräver, knalla ut. Snacka/fråga inte så mycket så ska det nog gå vägen. OM de börjar fråga snacka om tillstånd, hänvisa till den paragraf jag visade. /Micke Absolut, lagtexten som jag klistrade in var svar på ett inlägg från Radium, långt upp i tråden (här jobbar vi långsamt) Din don't ask don't tell approach verkar vettig, annars så är det ju som du säger helt i linje med §13 Vapenlagen, så det borde inte bli några större problem. Tackar,
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vad är det för tillstånd? Jag har köpt ammo i Finland flera ggr och på sin höjd behövt visa licens. Iofs är det ju på 'landet' och inte i Hesa-stan.Jag upplever då att kulammo är mycket billigare. Tror jag fick nästan för halva priset då jag köpte till 222:an /Micke köpes licens kostar 25 euro ,när köpte du sist?
Publicerat Januari 12, 200917 yr Jag har frågat när jag har varit till Finland men då vill dom har tillstånd ifrån finska poisen at tjag får köpa och föra in till Sverige. Det är kanske bara för att jag inte kan språket! det heter köpes licens kostar 25 euro
Publicerat Januari 12, 200917 yr köpes licens kostar 25 euro ,när köpte du sist? I somras, läs mitt inlägg ovan. Eller har något ändrats iom Kauhajoki? Om inte var hittas stödet för den köpeslicensen? /M
Publicerat Januari 12, 200917 yr I somras, läs mitt inlägg ovan. Eller har något ändrats iom Kauhajoki? Om inte var hittas stödet för den köpeslicensen?/M ok köper mina grejer i torne och där frågar dom efter köpes licens efter direktiv från polisen vart så ett par år.
Publicerat Januari 13, 200917 yr ok köper mina grejer i torne och där frågar dom efter köpes licens efter direktiv från polisen vart så ett par år. Dom har sagt det till mig också att jag ska ha en sådan licens. Jag har inte skaffat någon ännu iaf.