Publicerat Januari 13, 200917 yr Skulle vara kul att veta vad de baserar det på?!/Micke Jag ska se om jag får tid att gå in på polisstationen nästa gång jag är i Torneå och höra mig för.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Ja man skulle ju vilja veta vad som hände med fri handel inom EU? FINNS INGET FRI HANDEL I DETTA SKIT LAND SOM HETER FINLAND, STATEN SUGER VARENDA JÄVLA SLANT DOM KAN. sry för caps, märkt att finland är nästan ända landet som har alla dessa jävla skatter som står emot EU ? alltså allting som du tar in i landet måst du betala för. jahaa, du köpte en bil, jadu betala 40 % så är det bra. jahaa du handla snus, betala 50 € för varje 500 gram du har. jaa ser man på vi skulle kunna höjja skatten för alkoholen med 10 % till för skojs skull.(tycker dock den är bra ) sry men varje dag vill jag flytta till amerika landet var vapen flöder som vatten :/ eller sedan ta över detta land i en revolution och styra det.
Publicerat Januari 13, 200917 yr radium flyt till sverige om finland är so dolig.sverige har du inte ens råd att jaga ammo priser finland och sverige är så gott som lika,vissa sort är billigare och vissa dyrare.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Ja man skulle ju vilja veta vad som hände med fri handel inom EU? Jepp! Fri handel över gränserna vad det hette väl. Inte i det här fallet iaf!
Publicerat Januari 13, 200917 yr För att gå in på den ekonomiska sidan så tror jag inte frihandelsargument biter på vare sig vapen & ammunition eller snusskatter. Inköpslicensen (eller vad det nu heter) är antagligen ett knep för att inte varje liten jaktbutik ska behöva hålla reda på hur olika länders vapenpapper ser ut, och som alltid så kräver ju staten då en "liten" summa för den byråkratiska hanteringen. Snusdebatten tar vi en annan gång...
Publicerat Januari 13, 200917 yr Om inköpslicensen är för att hålla reda på utlänska vapenlicenser varför gör dom då inte då som med körkortet och skaffar ett EU-vapenlicens som är lika i hela EU.. sen skulle det ju inte vara några problem med att köpa/ta med vapen och ammo var som helst innom EU! Fast det skulle väl vara för enkelt
Publicerat Januari 13, 200917 yr Om inköpslicensen är för att hålla reda på utlänska vapenlicenser varför gör dom då inte då som med körkortet och skaffar ett EU-vapenlicens som är lika i hela EU.. sen skulle det ju inte vara några problem med att köpa/ta med vapen och ammo var som helst innom EU! Fast det skulle väl vara för enkelt det finns ju EU vapen passet. /är det faktist så att alla "eu" vapen licensenser ser likadanna ut ?
Publicerat Januari 13, 200917 yr nu har jag varit och frågat i torne på polis station eftersom det var mycke ?????????? en med utländsk medlemskap måste ha köpes license ( eller som på dålig finska osto lupa ursäkta min dåliga finska kan allt annat än skirva på finska)för ammo. och för vapen som köpesa i finland krävs det från swe införseltillstånd samt vanlig license samt från finska polisen köpes tillstånd och utförsel tillstånd som kostar 25e+45e det vet jag för att jag impoterade ett vapen i våras. slut kom
Publicerat Januari 13, 200917 yr nu har jag varit och frågat i torne på polis station eftersom det var mycke ??????????en med utländsk medlemskap måste ha köpes license ( eller som på dålig finska osto lupa ursäkta min dåliga finska kan allt annat än skirva på finska)för ammo. och för vapen som köpesa i finland krävs det från swe införseltillstånd samt vanlig license samt från finska polisen köpes tillstånd och utförsel tillstånd som kostar 25e+45e det vet jag för att jag impoterade ett vapen i våras. slut kom Tack för den infon! Nu vet man det! Svinaktigt dyrt tycker jag.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Hej igen och tack alla inblandade för att ha hållit tråden vid liv. Så här med facit i hand kan jag konstatera att priserna på ammo i Helsinki är ungefär som i Stockholm, med den viktiga skillnaden att det förekommer nice prices, tillfälliga erbjudanden, och bra priser på just det här partiet om man råkar ha tur. Och se, det hade jag. Just precis det jag helst ville ha var SuperHammerhead i 30-06 och där fanns det ett kanonpris just nu, EUR27/asken (alltså SEK300)! Mindre än jag köper bruksammon från Winchester för i vanliga fall! Och varken killen i affären eller jag var så värst intresserade av att diskutera finska inköpstillstånd, så inga problem där inte. Så nu är jag glad som en kråka i ett fasanrede! Suomen Olut! /Vindaloo