Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinfällan

Featured Replies

Publicerat

Startar en ny tråd om denna tingest, tyckte den passade här bättre en på Jägarförbundets area.

Så vad tycker ni om denna skapelse och reglerna kring den, jag har inte mycket klart för mig om lagen kring den men en sak vat jag. Den hör inte hemma här, i alla fall inte som det är nu.

Var och varannan bonde köper sig en fälla, fångar gris.

Hur avlivar man en gris i en fälla om man inte har vapen?

Behövs det jägarexamen för att få sätta upp en fälla o fånga grisar?

Grisen är ju ett stresskänsligt djur, hur blir det i fällan om 4 grisar är där inne när man börjar att skjuta dom en efter en.

Som jag ser det så ska fällan användas som en sista utväg om inget annat fungerar.

Inte blir väl skadorna på grödor mindre för man fångar en gris eller flera i en fälla om man samtidigt inte stör dom på annat sett.

/Lasse

• Svar 51
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vad jag tycker om den ska jag nog inte skriva här :lol:

Vare sig privat eller i tjänsten kommer jag att använda detta pissredskap oavsett förutsättningarna!

/Micke

Publicerat

Jägarexamen är bara en förutsättning för att få vapen, inte för att få jaga. Detta innebär att man inte behöver någon utbildning för att bedriva fällfångst på vildsvin. Detta har vi påtalat för Naturvårdsverket med blandade reaktioner. Vi med flera andra intressenter för för närvarande en dialog med NVV om vilka regler som skall gälla för fällfångst, bla av vildsvin. De ser över sina föreskrifter just nu och planerar en hel del ändringar. Gör gärna er röst hörd - till NVV.

Publicerat

Just denna fråga gör mig genuint irriterad, vilket är tämligen ovanligt.

Ser vi till rena fakta så är det inte riktigt så enkelt som man direkt tror. Vi har visserligen en godkänd fälla för vildsvin numera, men redan innan denna så såldes det och användes fällor för att fånga vildsvin. Detta då med anledning av §28, felfångstparagrafen. Den säger gravt förenklat att om du fångar vildsvin i en fälla som ej är godkänd för fångst av vildsvin så får du ändå avliva vildsvinet om det är jakttid för dem. Samma paragraf som säger att du får avliva en mink i en rävfälla eller en kråka i en grävlingsfälla eller en nötskrika eller en mård i en värmländsk tunnelfälla. Eftersom majoriteten av de fällor som säljs som "vildsvinsfällor" idag redan är fällor godkända för t ex fångst av räv eller grävling så måste vi ändra felfångstparagrafen om det ska bli någon skillnad.

Vi har idag också ett flertal studier från t ex Tyskland som visar att inget, inte ens en hund som biter, stressar ett vildsvin mer än att skiljas från flocken. Fakta som enligt mig inte behövs, sunt förnuft säger mig att flockvilt inte bör fångas i fälla. Vi har idag också flera vilthandlare som inte köper fällfångade vildsvin eftersom köttet uppvisar tydliga symptom på stress, PSE tror jag syndromet kallas. Välkännt från tamgris och vildsvinskorsningar i tamdjursskötsel. Sist men inte minst så anser jag att ett vilt som föder ungar årets alla månader inte lämpar sig för fångst. Åtminstonde inte där stora grisar kan gå in i fällan.

Jag stod själv på årets jordbrukselmia och hörde vissa lantbrukares eufori över vildsvinsfällorna vilket var ganska jobbigt. Jag tror att ett missbruk av fällorna endast kommer att slå tillbaka mot missbrukarna själva. Fällorna löser inga vildsvinsproblem på lång sikt, det gör endast dialog över stora arealer och en samsyn mellan jägare och lantbrukare.

Publicerat
  • Författare

Tack Linkis nu förstår jag ännu bättre vilket ski vi har att göra med.

Det hjälper med andra ord inte att förbjuda vildsvinsfällorna för det går lika bra med en annan fälla och man får avliva viltet som gått i den. Gisses, förstår att grundtanken var bra men nu blev det ju lite fel.

Hur gör vi för att göra våran röst hörd på bästa sett?

/Lasse

Publicerat

Känner igen det här mycket väl då allt fler fällor dyker upp här med och bönderna tror stenhårt på att detta kommer att hjälpa.

Jag kan delvis förstå dom då det tidvis är mycket skador främst på vallen och även på vallar som inte är speciellt gamla. Väldigt svårt att hålla grisarna borta från just vallarna då dessa är eftertraktade av grisarna i stort sett hela året. Betydligt enklare att klara t.ex. havren då den är mest eftertraktad av grisarna under en kort period. En hund i havren några kvällar funkar rätt bra men hur gör man med vallen bäst!

\mats

Publicerat

Vet inte hur den ser ut och inte hur den fungerar, däremot så reflekterar jag över den låga status som vildsvinet har, det är ren utrotningspolitik, om man då jämför med vargen som äter upp hundar och boskap förstör livsglädjen för tusentals personer så är den så tabu att det är märkligt pinsamt, nu gled jag från ämnet lite mycket men kom att tänka på det när jag läste Linkis inlägg från elmia.

Publicerat

Mats Bengt: Det har varit ovanligt mycket skador på vallar i södra Sverige senaste säsongen och för första gången har vi sett stora skador även på nyanlagda / välskötta vallar. När jag pratar med internationell och svensk expertis så säger de entydigt att det antagligen har samband med ollonåret. Grisarna har helt enkelt ett behov av att böka vall efter att ha mumsat ollon. Egentligen inte konstigare än att älgar som äter ensilage mumsar tallbark och att hjortar som betar oljeväxter flänger gran...

Pertan: Utan tvivel har vi ett ganska stort attitydproblem när det gäller vildsvinen. Vill man vara en smula elak kan man ifrågasätta hur bönder som hävdar djuretiskt jordbruk och ekologisk odling mm samtidigt använder vildsvinsfällor i parti och minut. Vill man vara konstruktiv får man informera, informera och informera. Det är fortfarande väldigt vanligt att man hör att skjuta bort suggan är det bästa sättet att få bukt med vildsvinen. Så ännu finns mycket basal information att få ut.

Vad jag personligen är lite frågande till är det långsiktiga i fällor, belysta åtlar och bildförstärkare utanför fälten. Fällor vid gröda riskerar att locka dit grisarna, lär de sig att hålla sig därifrån om man fångar en gris eller två? Ljus på åteln möjliggör avskjutning hela året, hela månaden. Var tar då vildsvinen vägen när det inte längre är lugnt på skogen? Samma sak med bildförstärkare på skogen... Jag tycker mig se ett väldigt välbekannt mönster här. Panik - snabba åtgärder som senare visar sig vara verkningslösa eller kontraproduktiva. Med risk för att vara extremt tråkig och tjatig, denna fråga löser man aldrig utan dialog mellan bönder, arrendatorer och jägare. Titta bara på älgförvaltningen, man kommer som elakt skogsbolag ingen vart med skyddsjakter från helikopter och hot mot jägare. Vill jägarna jaga så gör de det, vill de inte så låter de bli. När det gäller just grisarna så är det inte såååå många i vårt avlånga land som är besatta av att sitta natt efter natt och stirra på en fodertunna eller en vall...

Publicerat
Just denna fråga gör mig genuint irriterad, vilket är tämligen ovanligt.

Vi har idag också ett flertal studier från t ex Tyskland som visar att inget, inte ens en hund som biter, stressar ett vildsvin mer än att skiljas från flocken. Fakta som enligt mig inte behövs, sunt förnuft säger mig att flockvilt inte bör fångas i fälla. Vi har idag också flera vilthandlare som inte köper fällfångade vildsvin eftersom köttet uppvisar tydliga symptom på stress, PSE tror jag syndromet kallas. Välkännt från tamgris och vildsvinskorsningar i tamdjursskötsel. Sist men inte minst så anser jag att ett vilt som föder ungar årets alla månader inte lämpar sig för fångst. Åtminstonde inte där stora grisar kan gå in i fällan.

Jag stod själv på årets jordbrukselmia och hörde vissa lantbrukares eufori över vildsvinsfällorna vilket var ganska jobbigt. Jag tror att ett missbruk av fällorna endast kommer att slå tillbaka mot missbrukarna själva. Fällorna löser inga vildsvinsproblem på lång sikt, det gör endast dialog över stora arealer och en samsyn mellan jägare och lantbrukare.

Lite fakta: DFD betyder Dark, Firm, Dry dvs. mörkt, fast och torrt. DFD-kött är resultatet när grisarna är utmattade vid avlivningen, vilket innebär att deras glykogendepåer är förbrukade. Därmed kan ingen mjölksyra bildas och pH-nivån i köttet förblir högt. DFD-kött har god vattenbindande förmåga men också mycket kort hållbarhet eftersom ett högt pH-värde gynnar bakteriernas tillväxtbetingelser.

PSE betyder Pale Soft Exudating, dvs. ljust, blött/mjukt och vätskedrivande. Orsaken till PSE-förekomst är en kombination av genetik och miljö. PSE uppstår oftast hos grisar som bär på Halotangenen - en gen som påverkar cellmembranen och därmed vattenbindningsförmågan. Grisar som bär på denna gen är mer stresskänsliga.

Låter aningen märkligt att en gris som är attackerad av hundar när den skjuts skulle ha bättre kött än en som skjuts i fälla (med tanke på PSE). Oavsett är den ju skild från flocken. Undra om verkligen viltuppköparen kan skilja på dessa grisar eller om han/hon vill komma över köttet billigt??

Jag undrar om jägarkåren verkligen vill lägga in DFD & PSE i diskutionen kring vildsvinsjaktformer för risken är att jägarna får omvärdera sina jaktformer.

Att bonden vill ha fällor är väl för att han/hon vill kompensera sig med lite kött för åkern som blivit förstörd. Allt är ju intäkter för bonden på nått sätt. Att jägarna inte tycker om fällor är väl främst för den uteblivna jaktupplevelsen.

Lösningen kan vara att som i vissa länder vända på arrendet så att jägaren betalar för utfallet på åkern d v s lite skador - lågt arrende, mycket skador - högt arrende.

Publicerat

RW: Nu är jag definitivt ingen veterinär eller expert på tamdjurens stressyndrom. Men jordbruksverkets experter och vår egen förbundsordförande har vid några tillfällen förklarat detta syndrom, som jag vid närmare eftertanke tror kallades PSS. Symptomen var i alla fall ett tydligt vattnigt och ljust kött. Jag kan bara konstatera att dessa experter hade en annan förklaring och syn på saken än den du har. Jag är inte man att bedömma vem som är bäst skickad att redogöra detta av er.

När det gäller stress så är det i mina ögon en väsentlig skillnad på att jagas av hund i 0-30 minuter och att sitta i en fälla en natt. Vi vet dessutom från flera mindre studier att majoriteten av grisarna som skjuts under en hundjakt inte är direkt förföljda av hundar. Jag tycker som lekman det skulle vara konstigt om detta inte avspeglades i köttkvalitén. Jag har inga som helst problem med att diskutera stressymptom eller det etiska i olika jaktformer. Den dag vi inte kan stå för våra jaktformer utan hoppas på strutstaktiken är vi väldigt illa ute.

När det gäller vilthandlarna så köper de helt enkelt inte in fällfångade vildsvin idag, det är alltså inte frågan om någon prisreduktion. Anledningen skulle helt enkelt vara att det skulle vara enkelt att skilja ut dessa eftersom de är ljusa och vattninga i köttet. Jag är återigen inte man att bedömma om detta är rimligt eller inte men man kan väl i alla fall konstatera att något är fel när marknaden skriker efter viltkött och handlarna inte vill ta emot råvara...

Bondens eventuella motiv till fångsten anser jag personligen är ointressanta i detta sammanhang. Är fångsten oetisk och inte försvarbar ur ett djuretiskt eller jaktligt perspektiv spelar det ingen roll om bondens frys är tom.

Publicerat
RW: Nu är jag definitivt ingen veterinär eller expert på tamdjurens stressyndrom. Men jordbruksverkets experter och vår egen förbundsordförande har vid några tillfällen förklarat detta syndrom, som jag vid närmare eftertanke tror kallades PSS. Symptomen var i alla fall ett tydligt vattnigt och ljust kött. Jag kan bara konstatera att dessa experter hade en annan förklaring och syn på saken än den du har. Jag är inte man att bedömma vem som är bäst skickad att redogöra detta av er.

När det gäller stress så är det i mina ögon en väsentlig skillnad på att jagas av hund i 0-30 minuter och att sitta i en fälla en natt. Vi vet dessutom från flera mindre studier att majoriteten av grisarna som skjuts under en hundjakt inte är direkt förföljda av hundar. Jag tycker som lekman det skulle vara konstigt om detta inte avspeglades i köttkvalitén. Jag har inga som helst problem med att diskutera stressymptom eller det etiska i olika jaktformer. Den dag vi inte kan stå för våra jaktformer utan hoppas på strutstaktiken är vi väldigt illa ute.

När det gäller vilthandlarna så köper de helt enkelt inte in fällfångade vildsvin idag, det är alltså inte frågan om någon prisreduktion. Anledningen skulle helt enkelt vara att det skulle vara enkelt att skilja ut dessa eftersom de är ljusa och vattninga i köttet. Jag är återigen inte man att bedömma om detta är rimligt eller inte men man kan väl i alla fall konstatera att något är fel när marknaden skriker efter viltkött och handlarna inte vill ta emot råvara...

Bondens eventuella motiv till fångsten anser jag personligen är ointressanta i detta sammanhang. Är fångsten oetisk och inte försvarbar ur ett djuretiskt eller jaktligt perspektiv spelar det ingen roll om bondens frys är tom.

Nu är jag ingen expert eller doktor men PSS har jag inte hört talas om men jag ska undersöka saken.

När det gäller vildsvin och hundjakt så menade jag inte att huvuddelen av svinen sköts för hunden men de som gör det bör vara stressade och borde uppvisa samma syntom men det vet jag inte. Är det kanske nåt som det forskas om?

När det gäller vilthandlare så kan jag säga att vissa köper allt, och då menar verkligen allt. Säger inte vem det är för då lär han få problem att sälja sina Ölkorvar i framtiden.

Publicerat

Nu är inte mitt minne det bästa men symptomen låter onekligen lika din beskrivning av PSE så du har med stor sannolikhet rätt där.

Vi har ingen svensk forskning på just stress av hundar på vildsvin, bara på grävling... I och för sig visade grävlingen också förvånande resultat. En människa som går förbi grytet orsakade större stress än en konfrontation med hund i konstgryt... Det finns dock tyska studier gjorda på vildsvin i hägn. Där uppmättes de högsta stressnivåerna när man skilde flocken åt. Att bli jagad av en hund gav inte alls samma stressnivåer. Om jag minns rätt finns en fransk och en östeuropeisk studie som visar samma sak. Det är dock svensk forskning på gång i just stress - köttkvalitet hos vilda djur. En känd länsveterinär har sökt pengar för att delfinansiera en doktorand i ämnet. Så vi lär få en del svar inom några år...

Jag är fullt medveten om att det finns en del oliktänkande i vilthandlarbranschen... Men de vi haft kontakt med tillhör de större rent volymmässigt. Om de är representativa för alla vilthandlare vet jag ärligt talat inte. Jag kan mycket väl tänka mig att inköpsviljan också är säsongsbetonad...

Publicerat
Nu är inte mitt minne det bästa men symptomen låter onekligen lika din beskrivning av PSE så du har med stor sannolikhet rätt där.

Vi har ingen svensk forskning på just stress av hundar på vildsvin, bara på grävling... I och för sig visade grävlingen också förvånande resultat. En människa som går förbi grytet orsakade större stress än en konfrontation med hund i konstgryt... Det finns dock tyska studier gjorda på vildsvin i hägn. Där uppmättes de högsta stressnivåerna när man skilde flocken åt. Att bli jagad av en hund gav inte alls samma stressnivåer. Om jag minns rätt finns en fransk och en östeuropeisk studie som visar samma sak. Det är dock svensk forskning på gång i just stress - köttkvalitet hos vilda djur. En känd länsveterinär har sökt pengar för att delfinansiera en doktorand i ämnet. Så vi lär få en del svar inom några år...

Jag är fullt medveten om att det finns en del oliktänkande i vilthandlarbranschen... Men de vi haft kontakt med tillhör de större rent volymmässigt. Om de är representativa för alla vilthandlare vet jag ärligt talat inte. Jag kan mycket väl tänka mig att inköpsviljan också är säsongsbetonad...

Nu har jag gått igenom refferensbiblioteket och:

PSS (Porcine stress syndrome) är en beteckning som infördes i slutet på -60 talet vilket är en utvinkling av begreppet TMD (transport muscular degeneration) som Lannek införde -67 efter undersökningar av akuta insjuknande och dödsfall på grisar vid transport (till slakteri?). Kliniska tecken är ökad andningsfrekvens (till slut andas djuret med öppen mun) och stigande kroppstemperatur (upp till 41°C). Färgförändringar i form av hudrodnande upträder, grisen blir oförmågen att röra sig och döden inträder inom ett par timmar. Efter slakt påvisar djuret kliniska förändringar i muskulaturen som betecknas som PSE. (refferens : djurtransportutredningen SOC 2003:6)

Nu skall man inte förutsätta att vilda svin och tamsvin reagerar på exakt samma sätt MEN det är högst troligt eftersom de är såpass närstående.

Alltså, en gris som blir stressad t ex skiljs från flocken, hetsas av hundar eller människor kan uppvisa PSS/PSE. Detta tror jag att alla kan vara överens om. Kan vi förövrig vara överens om att använda beteckningen PSE i fortsättningen eftersom det är den vedertagan idag?

Frågan är nu om en fälla kan utlösa PSE vilket är troligt. Därför borde fällor inte vara förenligt med djurskyddslagen sålänge de inte är direkt dödande.

Nästa fråga är om svin kan uppvisa samma syntom vid jakt. Tja, jag misstänker att ett större svin som jagas av en hund hund som inte går i närkamp inte uppvisar PSE, åtminstonde inte sålänge flocken finns kvar. Däremot tror jag att ett mindre svin om attackeras av en eller flera närgångna hundar får PSE speciellt om flocken splitras.

Detta kanske vi får reda på om några år när doktorande är klar. Kan dock dröja då jag har hjälpt till vid ett doktorand arbete i snart 10 år utan att doktoranden blivit DR. :)

Nåväl, nu till pudeln kärna. Sålänge det inte bevisats att svin INTE får PSE vid hundjakt enl. ovanstående resonemang, kan man släppa hundar på svin på så sätt som förekommer idag?

Ska man dra ut resonemanget till sin spets så är det anmälningsplikt för offentliga veterinärer vid misstänkta fall av djurmisshandel och PSE lär falla inom epitetet djurmisshandel. Allt vilt som säljs via vilthandlare ska besikigas av off. vet så när PSE uppträder ska han/hon anmäla jägaren för djumisshandel. HUR KUL ÄR DET???

PS, Öl-korven säljs i tokholm. Tokholmare märker ingen skillnad ändå.... -_-

Publicerat

Jag ifrågasätter inte det oetiska i en vildsvinsfälla. Men man kan ju dra frågan lite längre.

Varför blev en fälla godkänd för just vildsvin? Är det inte ett bevis på att vi jägare faktiskt misslyckats med att kontrollera stammen med jakt? Möjligen jag sticker ut hakan en hel del, men om vi jägare hade kunna minimera skador så kanske inte ens en fälla hade varit akutell? Kanske lite självkritik och självinsikt hade varit på sin plats även hos oss jägare?

Jag är fortfarande övertygad om att de flesta vildsvins skjuts/avlivas av jägare och inte av bönder..

Publicerat
Jag ifrågasätter inte det oetiska i en vildsvinsfälla. Men man kan ju dra frågan lite längre.

Varför blev en fälla godkänd för just vildsvin? Är det inte ett bevis på att vi jägare faktiskt misslyckats med att kontrollera stammen med jakt? Möjligen jag sticker ut hakan en hel del, men om vi jägare hade kunna minimera skador så kanske inte ens en fälla hade varit akutell? Kanske lite självkritik och självinsikt hade varit på sin plats även hos oss jägare?

Jag är fortfarande övertygad om att de flesta vildsvins skjuts/avlivas av jägare och inte av bönder..

Du har helt klart en poäng där Max.

Tror vi jägare måste visa oss mer allerta med att erbjuda hjälp till bönderna när det finns problem på vallar eller åkrar.

Publicerat

Tror vi jägare måste visa oss mer allerta med att erbjuda hjälp till bönderna när det finns problem på vallar eller åkrar.

Vet inte om du läste mitt inlägg längre upp om vall och havre! Men hur skyddar man vallarna, ibland kan det går veckor mellan att grisarna bökar upp en vall hur gör man då?

\mats

Publicerat

Vi får väl se om det inte går att få till något konstruktivt här i våra regioner snart. Har en plan iaf, så får vi se om det funkar..

Sen kommer det alltid finnas de som tvärt vägrar ta emot hjälp och som ser utrotning av vildsvin som den enda utvägen. Det bygger ju oftast på okunskap. Det finns ju de skogsägare som även vill utrota älgarna, men man hör sällan så mycket om det då de flesta avfärdar det som stollerier.. Jag har tom en gång fått höra att vi på en mark skulle skjuta alla rådjur då dessa förstörde plantorna. Den markägaren är för övrigt också jägare och jobabr inte som lantbrukare utan i vanliga fall som snickare.. Om det gör just snickare till rådjurens stora fiende låter jag vara osagt...

Publicerat
Vet inte om du läste mitt inlägg längre upp om vall och havre! Men hur skyddar man vallarna, ibland kan det går veckor mellan att grisarna bökar upp en vall hur gör man då?

\mats

Ett sätt som kanske inte direkt tar bort skadorna är att i alla fall lägga mycket tid att vaka vid vallarna. Behöver inte vara så allvarligt, men gör det så det syns! För egen del så anser jag att det finns en effekt av att visa och tala om att man faktiskt är ute och försöker! En foderplats där det inte jagas, en bra bit från vallarna är också ett bevis på att man försöker.

Ett annat sätt som jag själv sett fungerar är att köpa någon form av parfym/rakvatten och spraya på några tyg bitar som sätts upp lite runt om. I huvudsak så de sprider vittring i vind mot åkern/vallen. Det funkar.

Publicerat
Ett sätt som kanske inte direkt tar bort skadorna är att i alla fall lägga mycket tid att vaka vid vallarna. Behöver inte vara så allvarligt, men gör det så det syns! För egen del så anser jag att det finns en effekt av att visa och tala om att man faktiskt är ute och försöker! En foderplats där det inte jagas, en bra bit från vallarna är också ett bevis på att man försöker.

Ett annat sätt som jag själv sett fungerar är att köpa någon form av parfym/rakvatten och spraya på några tyg bitar som sätts upp lite runt om. I huvudsak så de sprider vittring i vind mot åkern/vallen. Det funkar.

Urin från människor funkar också så man kan ju sätta sig o dricka upp en platta öl så att man kan sprida sina markeringar efterhand... <_<

Kul att höra av dej förövrigt!

Publicerat
Kul att höra av dej förövrigt!

Det går åt rätt håll iaf..

Publicerat

Det finns säkert massor av fiffiga övervakningssystem, elstängsel, "rakvattenlappar" mm som gör att man inte behöver sitta och vakta alla åkrar varje natt...

Verkar som de flesta fastnat vid att skjuta grisarna är det ända sättet att skrämma dem på.

Publicerat
Det går åt rätt håll iaf..

Skönt, ring när du känner för det!

Publicerat
  • Författare
Det finns säkert massor av fiffiga övervakningssystem, elstängsel, "rakvattenlappar" mm som gör att man inte behöver sitta och vakta alla åkrar varje natt...

Verkar som de flesta fastnat vid att skjuta grisarna är det ända sättet att skrämma dem på.

Det är ju det klart trevligaste sättet <_<

/Lasse

Publicerat

RW: Tack för dina efterforskningar och kloka ord. Jag utgår ifrån att jag får återkomma med klumpiga frågor om ett tag då nya tag ska tas i denna fråga. Jag, som gammal doktorand, har som du en del dubier då det gäller snabba resultat från dylika projekt...

När det gäller fällor kontra hundjakt så finns givetvis problem med båda jaktformerna och hundjakt i sin mest extrema form kan säkerligen ge både stres- och bitskador. Det jag kan reta mig lite på är den fokusering vi har på etiken vid hundjakt idag. Visst ska vi jobba stenhårt för en etisk hundjakt men vi får inte blunda för de eventuella missförhållanden som finns med andra jaktformer. I mina ögon och med den lilla erfarenhet jag har så är nog fällorna ett större problem än hundjakten idag ur vildsvinens synpunkt.

MaxW: Givetvis är fällhysterin någon form av kvitto på att vi inte varit på tårna. Även om historien hur den godkända vildsvinsfällan kom till nästan är för tragisk för att vara sann. Ser man på datumet för beslutet kanske man kan lista ut att beredningen inte var riktigt i sin ordning...

Parfym funkar, men problemet är att parfym ofta är flyktig och därför behöver man behandla om ofta. Vi kikar just nu på repellenter som används nere på kontinenten och planerar en del försök till sommaren. Dels för att få svinen att undvika gröda och dels för att styra dem vid väg. Dessa luktar rent ut sagt fan men är inte så flyktiga så det räcker med ganska glesa "stationer" och en impregnering i månaden. Vi får se hur det funkar...

Jag tror faktiskt, som en förlängning av ditt resonemang Max, att vi kommer att se en liten omsvängning i arrendepolitiken, främst i sydsverige. Det kanske inte blir lika god affär att arrendera ut jakten till penningstarka danskar om de inte kan vakta vallar eller spannmål på vardagsnätterna. Vi för en kontinuerlig dialog med främst LRF och Jordägarförbundet i dessa frågor och det börjar röra på sig nu...

Publicerat
Urin från människor funkar också så man kan ju sätta sig o dricka upp en platta öl så att man kan sprida sina markeringar efterhand... <_<

Kan man som lantbrukare dra av det som besprutningvätska? Betydligt trevligare att framställa färdig produkt än normalt iaf <_<

Mvh!