Publicerat Januari 14, 200917 yr RW: Tack för dina efterforskningar och kloka ord. Jag utgår ifrån att jag får återkomma med klumpiga frågor om ett tag då nya tag ska tas i denna fråga. Jag, som gammal doktorand, har som du en del dubier då det gäller snabba resultat från dylika projekt...När det gäller fällor kontra hundjakt så finns givetvis problem med båda jaktformerna och hundjakt i sin mest extrema form kan säkerligen ge både stres- och bitskador. Det jag kan reta mig lite på är den fokusering vi har på etiken vid hundjakt idag. Visst ska vi jobba stenhårt för en etisk hundjakt men vi får inte blunda för de eventuella missförhållanden som finns med andra jaktformer. I mina ögon och med den lilla erfarenhet jag har så är nog fällorna ett större problem än hundjakten idag ur vildsvinens synpunkt. MaxW: Givetvis är fällhysterin någon form av kvitto på att vi inte varit på tårna. Även om historien hur den godkända vildsvinsfällan kom till nästan är för tragisk för att vara sann. Ser man på datumet för beslutet kanske man kan lista ut att beredningen inte var riktigt i sin ordning... Parfym funkar, men problemet är att parfym ofta är flyktig och därför behöver man behandla om ofta. Vi kikar just nu på repellenter som används nere på kontinenten och planerar en del försök till sommaren. Dels för att få svinen att undvika gröda och dels för att styra dem vid väg. Dessa luktar rent ut sagt fan men är inte så flyktiga så det räcker med ganska glesa "stationer" och en impregnering i månaden. Vi får se hur det funkar... Jag tror faktiskt, som en förlängning av ditt resonemang Max, att vi kommer att se en liten omsvängning i arrendepolitiken, främst i sydsverige. Det kanske inte blir lika god affär att arrendera ut jakten till penningstarka danskar om de inte kan vakta vallar eller spannmål på vardagsnätterna. Vi för en kontinuerlig dialog med främst LRF och Jordägarförbundet i dessa frågor och det börjar röra på sig nu... Tack för orden, smicker biter på mig så fortsätt gärna... Helt klart är att jägarna inte riktigt hängt med i förvaltningen av svinen men samtidigt så har bönderna en märklig förmåga att blunda för det faktum att en aktiv vildsvinsförvaltning kan innebära lägre arrende. Jag har själv försökt få tag i mark med motiveringan att jag är närboende och att jag kommer vara aktiv för att minska skador på grödorna MEN hittils har det alltid blivit några danskar/malmöbor som får arrendet för de bjuder några tusen mer. När det gäller doktorandarbetet är det möljigen arbetet som Kjell Sjöberg och P-A Åhlén gör som du tänkte på? En följdfråga i sammanhanget, bedövningsmedlet som de varnar för, vilket medel är det? Själv känner jag inte till några medel som skulle vara farliga på sikt och eftersom jag jagar i närheten så är jag ju berörd. När det gäller undersökningar som är gjorda på andra vilt (t ex grävlingar) så tror jag inte att man ska jämföra för mycket. Svin är ju väl närmare släkt med människor än grävlingar så då kan man ju hävda att eftersom det sitter många människor i fängelse i många år så kan väl ett svin sitta i fälla en natt. När det gäller hundjakten och dess problem kontra fällfångst så hamnar ju den som argumenterar mot fällor i underläge om han/hon samtidigt inte fördömer hundjakten eftersom stressproblematiken bör vara liknande i båda fallen. Frågan är således HUR man ska lägga upp argumentet för att bli av med fällorna. Eftersom stressproblematiken kanske skulle kunna hanteras genom nån form av tidsbegränsning d v s ett svin som sitter i en fälla skall avlivas inom t ex en timme. Likaledes skall en gris som jags av hund skjutas inom en timme från upptag annars skall jakten avbrytas. Då blir det betydligt besvärligare att använda en fälla för vilken bonde vill hålla koll på fällan och ev. gå upp mitt i natten för att avliva ett svin medan jägarna som jagar redan sitter på pass och en timme bör räck i 90% av fallen när hunden driver/ställer grisen. Kan det vara nåt?
Publicerat Januari 14, 200917 yr Nu är inte min specialitet just smicker, fråga min fru, så du får vackert slicka i dig de gånger jag urartar... Jag tror att du ska fortsätta med dina försök att arrendera upp mark med motivet att du kan sköta vaktandet på vallar och åkrar. Man kan inte med bibehållen trovärdighet hävda att jägarna missköter sig hur länge som helst utan att själv hjälpa till med redskapen i form av lägre arrenden och lokala jägare. Nu bor du tyvärr i Skåne och där tror jag denna processen tar lite längre tid då många stora markägare har lite större marinaler för viltskador och arrendenivåerna är kusligt höga. I småland och sörmland rör det på sig redan nu i denna fråga. Nej, Kjell och P-A´s arbete är numera mer eller mindre avslutat även om det kommer en förlängning vad det lider. Jag vet dock inte om den kommer i samma område. Det projekt jag tänkte på har ingen anknytning till deras utan är ett separat "köttprojekt". Du har helt rätt i din analys av grävlingars, grisars och människors släktskap. Jag tänkte mer på grävlingexemplet för att exemplifiera att vilda djur inte alltid reagerar på sin omvärld som vi förväntar oss. Det ser vi i studie efter studie. Många av dessa djur är ju en gång evolverade för att möta rovdjur i form av vargar, rävar eller vad det nu kan vara, men få av dem har haft särskilt lång tid att anpassa sig till mänskliga påfund som fällor, tanter med hatt eller bilar. Du har nog rätt i det delikata att hantera stressproblematiken i fällfallet och samtidigt ivra för hundjakt. Vi samlar just nu vetenskap och argument sedan får vi göra en analys av vad som kan vara rimligt att gå ut med. Läget är dock lite annorlunda i detta fall jämfört med t ex hundanvändningen vid björnjakt. Vildsvinen är närmast att betrakta som en akut sanitetskris i mångas ögon och därför har vi nog inget motstånd från politik eller verk att vänta om vi hävdar "lite svinn får vi räkna med". Det är onekligen en lite annorlunda sits att behöva argumentera för att ta bort en jaktform. Inte ofta ett jägareförbund driver en dylik fråga... Vi har faktiskt redan diskuterat en tidsbegränsning med NV, både över dygnet och över året och vissa regleringar kommer nog ganska snart. Men vi sitter fortfarande fast i "felfångstparagrafen", du kan alltid hävda att fångsten avsåg grävling och då klarar du dig med största sannolikhet. Så jag är nästan inne på linjen att diskutera en slopning av just felfångstparagrafen, men då hamnar vi lätt i ett regionalt ställningstagande. Norrlandsjägarna blir nog inte förtjusta med tanke på lodjur och annat som kan fastna i rävfällorna medan sydländska jägare nog kan ta den smällen bara vildsvinsfällorna försvinner eller blir reglerade... Vi ska också hela tiden ha i bakhuvudet att om vi kräver tätare vittjningar av vildsvinsfällan kommer en diskussion om det ska krävas även vid mink, räv och grävlingfångst. Vildsvinet är i och för sig ett flockdjur vilket vi kan hävda är speciellt men då finns genast några fåglar vi fångar som närmast kan betecknas som flocklevande... Inte lätt.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Tänkte lägga till var jag står i frågan: Jag gillar inte att sitta natten igenom på en åtel utan jagar med Wachtel/spanielblandning. Planerar nu en parning med Wachtel för att få mer Wachteldrag och mindre mesig spaniel i nästa hund så jag är verkligen berörd av diskutionen. Jag ser inte att fällor skall vara tillåtna utan anser att vildsvin skall skjutas vid jakt. Dock inser jag att det inte är logiskt att tillåta fälla på vilt förutom de villt vi vill fälla med bössa.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Vi har faktiskt redan diskuterat en tidsbegränsning med NV, både över dygnet och över året och vissa regleringar kommer nog ganska snart. Men vi sitter fortfarande fast i "felfångstparagrafen", du kan alltid hävda att fångsten avsåg grävling och då klarar du dig med största sannolikhet. Så jag är nästan inne på linjen att diskutera en slopning av just felfångstparagrafen, men då hamnar vi lätt i ett regionalt ställningstagande. Norrlandsjägarna blir nog inte förtjusta med tanke på lodjur och annat som kan fastna i rävfällorna medan sydländska jägare nog kan ta den smällen bara vildsvinsfällorna försvinner eller blir reglerade...Vi ska också hela tiden ha i bakhuvudet att om vi kräver tätare vittjningar av vildsvinsfällan kommer en diskussion om det ska krävas även vid mink, räv och grävlingfångst. Vildsvinet är i och för sig ett flockdjur vilket vi kan hävda är speciellt men då finns genast några fåglar vi fångar som närmast kan betecknas som flocklevande... Inte lätt. Felfångstparagrafen är väl en form av skyddsnät för de som pysslar med fällor och den anser jag vara för värdefull för att skippas. Möjligen kan man spetsa till formuleringarna så att det inte blir tillåtet att avliva felfångade djur förutom om de är skadade (vilket de givetvis blir för den som inte bryr sig). Vitjningsfrekvensen bör man väl kunna styra efter viltslag eftersom varje djur art har olika förutsättningar och är det nån pippi som blir stressad liknande ett svin så bör man ha samma vitjningsfrekvens. Samma gäller övriga djur. Detta är verkligen snårigt och hur man än gör så verkar nån jägare/jaktform komma i kläm. Kan man inte komma på nån bra lösning får man väl acceptera att fällorna finns och kommer att finnas kvar hur illa jägarna än tycker om dem för allternativen kan vara sämre.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Ditt sista stycke är en klockren analys. Vi ska också komma ihåg att så fort vi nämner problematiken med att fånga enskilda individer ur en flock så kommer förslagen om fällor som fångar hela flockar, så kallade "multitraps", som ett brev på posten. Jag tror att vi får hantera fällan i ett lite större sammanhang. Vi får nog helt enkelt jobba med vildsvinsfrågan på bred front och stänga så få dörrar som möjligt. Hur illa man än tycker om fällorna så tror jag inte att de kommer att frälsa bönderna från ondo eller utrota vildsvinen. Precis som belysning på åtel, ljusförstärkare eller ett envetet arbete med att få bättre vildsvinshundar enskilt löser problemen. Vildsvinen är imponerande anpassningsbara och läraktiga, troligen en följd av att de är just flockdjur, så vi lär få fundera för all framtid på finurliga sätt att etiskt förvalta dem. Men jag tycker dock fortfarande, i det enskilda fallet, att visar det sig att vildsvinen stressas oacceptabelt i en fälla så måste vi komma runt det på något sätt. Främst av hänsyn till vildsvinen men också för att i ett vidare perspektiv värna om allmänhetens tänkande och tyckande om jägarnas verksamhet. Ett första steg är som du är inne på att styra vittjningsfrekvensen, det är i mina ögon rimligt.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Ny analys. Enligt min uppfattning har SJF varit fel ute från start beträffande inställningen till vildsvinsfällan. Vildsvinen är ett nytt fokus för många jägare - som kanske väljer att skjuta ett vildsvin istället för ex rådjur. Vilket enligt mig är positivt. Vi skall inte döda de jaktmöjligheter som vildsvinet erbjuder jägare/markägare i tider då dessa blir allt vanligare medan rådjuren minskar. Exempelvis har jag hellre en jaktgranne(liten mark) som skjuter 4 vildsvin om året än en som skjuter 2 rådjur.. Inledningen syftade till att SJF skall verka för jaktmöjligheter för sina medlemmar och samtidigt får LRF verka för sina medlemmar. Här tycker jag att diskussionen från start skulle förts annorlunda från SJF´s sida samtidigt som jag har full förståelse för LRF´s inställning(vilka också bör(måste) verka för sina medlemmar. Vildsvinsfällan tillåter folm med mediokra arealer att fånga väldigt många grisar samtidigt som man försöker förbjuda den lilla markägaren att skjuta ett par grisar om året - rimmar dåligt!!! Lantbrukarnas organisation och SJF måste ha en konstruktiv dialog och fokusera på långsiktiga lösningar som främjar både jakten och lantbruket. MVH/ RG
Publicerat Februari 5, 200917 yr RG: Jag förstår ärligt talat inte vad du menar... Vi har väl inte direkt varit positiva till fällan? Sedan är det väl i princip ingen skillnad mellan att åtla in grisen i en fälla eller i en bössmynning? Sker det i för stor omfattning på för små arealer så är det olagligt.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Sker det i för stor omfattning på för små arealer så är det olagligt. Det talas ofta om att det är olagligt att skjuta för mycket djur på en liten mark, om jag mins rätt står det någtot i jaktlagen typ att man bara får skjuta vad marken tål eller liknande. Finns det någon dom emot någon person i ett sådant fall, Jag har aldrig hört talas om det, men jag hör ju inte allt Samma sak gäller ju att släppa hund på för små marker, även där finns ganska tydliga lagar eller om det är riktlinjer men jag vet ingen som dömts för det. Har du någon mer info om det. Lasse
Publicerat Februari 5, 200917 yr Skurebo: Jo, det finns ett fåtal fall där man fällt folk för att ha skjutit mer än vad marken långsiktigt producerar. Man använder i dessa fall ofta vår avskjutningsstatistik och kan på så sätt enkelt se hur mycket en "normal" avskjutning för aktuellt viltslag är i området. Man kan dock med denna aldrig sätta dit någon för att ha skjutit ett vilt på en minimal mark, men kanske då han skjutit 2 samma år. Problemet som du säkert förstår är att bevisa hur mycket någon skjutit så att det håller i en domstol. Därför fälls väldigt få...
Publicerat Februari 5, 200917 yr Författare Skurebo: Jo, det finns ett fåtal fall där man fällt folk för att ha skjutit mer än vad marken långsiktigt producerar. Man använder i dessa fall ofta vår avskjutningsstatistik och kan på så sätt enkelt se hur mycket en "normal" avskjutning för aktuellt viltslag är i området. Man kan dock med denna aldrig sätta dit någon för att ha skjutit ett vilt på en minimal mark, men kanske då han skjutit 2 samma år.Problemet som du säkert förstår är att bevisa hur mycket någon skjutit så att det håller i en domstol. Därför fälls väldigt få... Tack för det svaret, det var som jag hoppades. Jag har inga problem med något sådnat här ikring men det är alltid bra att veta fakta om någon börjar att diskutera.. /Lasse
Publicerat Februari 11, 200917 yr Vad jag vet så hade SJF i ingångsläget av diskussionen ett svar som möjligtvis var en blandning av neutralt/positivt läge. För mig är det senare en väsentlig skillnad på att bedriva riktig jakt på ett spännande högvilt elternativt att fånga flera grisar vid ett tillfälle(har vi kommit dit att detta går att utsäkta med att vildsvinet är ett skadedjur??). Jag vet vad lagen säger och vilka domar som ej infallit i dagsläget, samtidigt som jag ser det omöjliga i att fånga rätt djur(även sett till antalet) i fälla. Själv värdesätter jag spänningen och uppoffringen under den riktiga och närvarande jakten. Låt jägarna ägna sig åt jakt för egen del och lämna eventuella fällfångstuppdrag till LRF. RG
Publicerat Februari 13, 200917 yr Vad jag tycker om vildsvinsfällans vara eller ickevara så kan man ju sammanfatta det så här Eftersom att det är tillåtet att fånga vildsvin i fälla då dom gör skada på åker o gröda skulle jag som skogsägare (liten men ändå) vilja att NVV drar upp riktlinjer gällande en fälla för Rådjur, kron, dov och älg då dessa har en negativ inverkan på min planterade skog....... Tror ni att dete skulle vara möjligt att få igenom ett sådant förslag???? Personligen tror jag inte det men vi är några stycken som har pratat om det och man kanske skulle skicka in det som medborgarförslag eller vad det heter så att även den aspekten tas upp på bordet. Skit att säsongen är till ända, DVALA gäller när man inte surfar denna eminenta sida som jag måste säga är bra mycket bättre än robsoft!
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Jag har för mig att det bara ska vara en fälla som är tillåten att använda men nu ploppar det upp fällor lite överallt som påstås vara godkända. Är det någon som har koll på detta, bla annat kom diskutioinen upp på årsmötet i kretsen. Och ingen hade klart svar. /Lasse
Publicerat Februari 13, 200917 yr Jag har för mig att det bara ska vara en fälla som är tillåten att använda men nu ploppar det upp fällor lite överallt som påstås vara godkända.Är det någon som har koll på detta, bla annat kom diskutioinen upp på årsmötet i kretsen. Och ingen hade klart svar. /Lasse Jag tror att detta är ngt som du borde kunna få svar på hos Naturvårdsverket. Du har lite info här: http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...for-vilda-djur/ Men tyvärr så är det ju inget som är uppdaterat. Men dra et mail till Naturvårdsverket, så får du nog svar rätt om. Har haft lite mailkonversation med Tommy Svenson tidigare och då var han hygglit snabb att svara iaf.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Jag tror att detta är ngt som du borde kunna få svar på hos Naturvårdsverket. Du har lite info här: http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...for-vilda-djur/ Men tyvärr så är det ju inget som är uppdaterat. Men dra et mail till Naturvårdsverket, så får du nog svar rätt om. Har haft lite mailkonversation med Tommy Svenson tidigare och då var han hygglit snabb att svara iaf. Tack Mail skickat, väntar på svar /Lasse
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Snabb kille Tommy Så här är läget, Det finns endast en godkänd fälla för att fånga vildsvin.och det är Sinkabirum Kombi. Inga andra fällor får andvändas för att fånga vildsvin, Men och här är nog problemet, som det står i naturvådrsverkets föreskrifter 28 § Om fredat vilt fångats skall detta frisläppas om det är oskadat eller bedöms kunna fortsätta leva utan onödigt lidande. Om viltet är allvarligt skadat, skall det avlivas. Om vilt som inte är fredat fångats i fångstredskap som inte är godkänt för den aktuella arten, får viltet ändock avlivas. Vilket ju tyvärr innebär som jag tolkar det att om man har för avsikt att fånga räv i fällan och det kliver i ett vildsvin så får man avliva det. Har man lite låg jaktetik så går det jättebra att använda "fel" fälla och ändå inte vara olaglig. /Lasse Källa
Publicerat Februari 13, 200917 yr Hmm.. så med andra ord marknadsförs det fällor, på t ex Blocket av en tämligen etablerad tillverkare,som inte är godkända?I alla fall inte för det syfte som de marknadsför dem till? Man kan fundera på om det kan vara tillåtet att göra det?
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare Hmm.. så med andra ord marknadsförs det fällor, på t ex Blocket av en tämligen etablerad tillverkare,som inte är godkända?I alla fall inte för det syfte som de marknadsför dem till? Man kan fundera på om det kan vara tillåtet att göra det? Fler som har den åsikten Att sälja fällor med vilseledande reklam bör vara ett ärande för JO Hälsningar Tommy Svensson. Djävlig lågt, funderar på att ringa dom en signal..... /Lasse
Publicerat Februari 13, 200917 yr Fler som har den åsiktenAtt sälja fällor med vilseledande reklam bör vara ett ärande för JO Hälsningar Tommy Svensson. Djävlig lågt, funderar på att ringa dom en signal..... /Lasse Tillverkaren eller JO?
Publicerat April 14, 200917 yr Gör som vi och låt budkavlen gå, köp inga fällor från nämnda tillverkare. Kollade deras hemsida och enligt företaget så är fällan godkänd men att pappren på detta har strulat till sig mellan jordbruksverket och naturvårdsverket. Låter som ett seriöst företag, ta och kolla deras bilder på nätet och beskrivning så kan man inte säga annat än att dom marknadsför en produkt som ej är godkänd.
Publicerat Maj 5, 200917 yr Donny Jag vet inte hur seriös din fråga är. Men helt klart är att för rådjur finns redan en godkännd fälla. Och kan du konstruera en fälla som funkar på Dov,Kron eller älg så är det bara att skicka in underlag och prototyp till naturvårdsverket. Om jag inte missminner mig så bedömmer naturvårdsverket bara fällans förmåga att fånga det önskade djuret utan att tillfoga det onödigt lidande. (Och om det gäller slagfällor att det bara fångar önskad art) Så det borde väl funka med en fälla som ser ut typ som en liten hage... Sedan är det en helt annan fråga om det är etiskt försvarbart eller ej.
Publicerat Maj 6, 200917 yr Snackade men en kille idag som enl honom va inblandad i nån ny vildsvinsfälla som fångade hela grupper vildsvin. Skulle ställas ut på Elmia nu i Maj. Nån jättemojäng på 500 kilo eller nått... Den va inte godkänd nu men va påväg att bli det strax innan stoppet. Skulle visst heta Eka vildsvinsfälla eller Eka fällan o va konstruerad av någon snubbe i Gemla. Killen sökte upp mig och vill känna av lite vibbar hur snacket gick bland jaktlagen ang vildsvinsfällor. Jag tipsade om tandskydd o hockeyhjälm om han skulle stå på mässan o visa den Skämt o sidor så tycker jag nog de börjar spåra ut rejält på fällsidan... Denna fälla skulle alltså fånga hela gruppen, hur de nu gick till vet jag inte. Va galler, typ fyrkantsjärn alltså inte täta väggar. En grupp grisar som fångas och kan se genom väggarna måste ju bli helt galna... O hur j-vla släta gallert än är så måste det bli skador på grisen. Han påstod att de fått utställningsplats bredvid jägarförbundets på mässan... Bäddat för konflikter.. Fast nu kanske han for med en del osanning men va faen skulle han hälsa på mig på jobbet o berätta detta för, om det inte finns nån sanning i det?
Publicerat Maj 7, 200917 yr Författare Enligt Elmias skisser på olika utställare så finns det ingen utställare vid namn EKA av något slag. Kollade även på skissen över Hall D och ingen vad jag kan se brevid Jägarförbundets monter. http://www.elmia.se/Global/Game%20Fair/doc...ts/Hall%20D.pdf Jag håller det för ganska otroligt att de skulle få tillstånd för en sådan fälla nu, eller innan med för den delen. Fällorna ses som den ända lösningen för många bönder, de bryr sig inte ens om att höra efter om någon vill hjälpa dom att skjuta vildsvin på grödorna utan köper en fälla och anser att det i och med det är avklarat. Jag har blivit guidad till en av böndernas fällor hemma och jag funderade lite på vad jag skulle hitta på med den men avstod med gott samvete. Inget blir bättre för att jag börjar att djävlas med fällorna utan det ger mera att försöka visa vad jag kan hjälpa till med istället. Det pågår frukansvärt mycket olaglig och oetiska jakter runt om i de småländska skogarna just nu. Tyvärr har har bönderna beslutat sig för att alla medel är tillåtna mot grisarna. /Lasse
Publicerat Maj 7, 200917 yr Jag hör ofta bönder gnäller å skäller så fort de ser lite vildsvinsbök på deras mark. Men att låta nån jägare komma och jaga dem går inte ! Ohh nej då finns det inte kvar ett djur på marken sen när den tjuvsamme jägaren tatt det som finns att ta. Personligen hoppas jag att såna bönder får ännu mer problem med svinen. Eller så har bonden i fråga nån måg/svåger eller annan släkting som är jägare som lovar att ta i tu med svinen. Men han är jägare utan nån som helst framgång eller så bor han 10mil där ifrån och jagar därför bara ett par gånger per år. Eller så ska de bli miljonärer på att arrendera ut jakten , fast en älgstek om året hade ju vart gott ! mitt är mitt så dä så !!!!! // Suck ! ... mvh..Vakjägaren.