Publicerat Januari 13, 200917 yr Hej, Funderar på detta med sikte till prickskyttebössan igen. Det Conquest 6,5-20x50 med mildot som jag har är väl helt ok, men inte på nåt sätt optimalt enligt mitt sätt att se på saken. Faktum är att siktet var en kvarleva från en annan bössa, och blev adopterat till 6,5x47an. Det jag främst har problem med är dels förstoringsgraden, dels icke medförstorandet, och del justerintervallerna i .25 MOA. Jag kommer INTE jaga med det här siktet. Därför tycker jag att förstoringsgraden 6,5x känns helt ointressant. Hade det varit aktuellt med rävlock och liknande så hade saken varit i annan dager. Enda gången jag använder 6,5x är när jag ställer in kronografen, för att försöka se pinnarna så jag ligger mitt i. Ska vi vara realistiska, och det ska vi, så kommer siktet användas i princip uteslutande till fältskytte och liknande aktiviteter. Här kommer avståndsbedömning att vara av mycket stort intresse, och då vill jag ha ordning på mildoten. Därför vill jag ha medförstorande riktmedel. Det är också tänkbart med icke medförstorande riktmedel - men då får det vara fast förstoring Har börjat göra en avståndsbedömningstabell för de olika fältmålen i Excel. Här märker man faktiskt en fördel med Conquesten, för om man gör avståndsbedömningen på 20x så blir noggrannheten något högre. Men det förutsätter förstås att det verkligen ÄR 20x förstoring, och det är väl sånt man helt enkelt får verifiera i verkligheten mha exempelvis en exakt 15 eller 30 cm bred fyrkant uppsatt på 300 meter (lasrat, naturligtvis). Jag vill hålla saker och ting på så enkel nivå som möjligt, så därför tänker jag nu i termer av S&B PMII fast 10x. Funderar dock på förstoringsgraden - är 10x förstoring helt enkelt för litet? Jag tror att man många gånger stirrar sig blind på hög förstoringsgrad, men behövs det verkligen? Det vore guld att inte behöva pilla med förstoringsvred, och dessutom ha höjd- och sidojustering i cm eller mil eller vad det nu heter. 30mm-tub kan inte heller skada för större justermån? (jag har ju trots allt en sned Rem 700...). En 5-25x56 är säkerligen "trevlig", men jag har personligen inget behov av att stoltsera med rattar, skalor, och färgglada markeringar på skjutbanan. Jag vill ha ett bra och enkelt sikte som funkar och som hjälper mig att snabbt placera kulor mitt i målet! Vad finns det för alternativ som skulle passa mig, utan att kosta 25 lakan?
Publicerat Januari 13, 200917 yr Vad är det för mål och avstånd (kan det vara) i friklassen? Dålig koll Tror du är rätt ute i resonemanget med fast förstoring. En faktor mindre att lägga processorkraft på... /Må
Publicerat Januari 13, 200917 yr Ett sånt här Visit My Website nej och åter nej falcon menace duger inte tycker jag. karl har ju för tusan ett zeiss på nu.
Publicerat Januari 13, 200917 yr jag misstänker att du inte är ekonomiskt oberoende exabit om du är det gäller inte mitt råd. spara ditt zeiss för tusan du har bara tråkigt, använd pengarna du tjänar på att inte byta till att träna upp ett tusen pack eller två på 200-600m, och lägg pengar på soppa och åk runt och beta av dom tävlingar som går. tror att du kommer att klara dig fint med siktet du har nu, i den tävlingformen är det andra saker som är viktiga annars skulle fältskyttarna inte träffa mycket om det hängde på optiken.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare spara ditt zeiss för tusan du har bara tråkigt, använd pengarna du tjänar på att inte byta till att träna upp ett tusen pack eller två på 200-600m, och lägg pengar på soppa och åk runt och beta av dom tävlingar som går. Jo, det är ju klart vettig input, såklart. Men man kan ju spåna utan att det MÅSTE leda till inköp
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jo, det är ju klart vettig input, såklart. Men man kan ju spåna utan att det MÅSTE leda till inköp Ska vi tro på det
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jo, det är ju klart vettig input, såklart. Men man kan ju spåna utan att det MÅSTE leda till inköp Sätter en femma på att du köper nytt iaf Nightforce då? eller nikons 8-32
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Nightforce då? eller nikons 8-32 Jag vill gärna ha konkreta förslag enligt specen i mitt första inlägg
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag vill gärna ha konkreta förslag enligt specen i mitt första inlägg Det är jag för dålig på optik för, sorry!
Publicerat Januari 13, 200917 yr om du promt ska köpa något nytt är inte S&B PMII x10 så dumt tycker jag. har själv ganska lätt för att skjuta bra på långa avstånd med låg förstoring och milrad med x10 i kombination är inte dumt alls har prövat det själv.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare om du promt ska köpa något nytt är inte S&B PMII x10 så dumt tycker jag. har själv ganska lätt för att skjuta bra på långa avstånd med låg förstoring och milrad med x10 i kombination är inte dumt alls har prövat det själv. Ja, tänkte väl att om det är bra nog för svenska militären så borde det duga även för mig
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Efter samtal med den gode Håkan så har jag fått en del insikter som jag inte hade innan. Man ska nog passa sig för att speca ett sikte innan man ens skjutit en enda tävling Nån fast 10x blir det då rakt inte.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Efter samtal med den gode Håkan så har jag fått en del insikter som jag inte hade innan. Man ska nog passa sig för att speca ett sikte innan man ens skjutit en enda tävling Nån fast 10x blir det då rakt inte. På något sett känner jag igen det där /Lasse
Publicerat Januari 13, 200917 yr Även jag går och funderar lite runt en ny kikare till samma ändamål Jag har inte gjort några riktiga efterforskningar men två jag funderar på är dessa Bushnell Elite 6500 4.5-30x50 http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4694 NXS 5.5-22x50 http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4694 Hur blev det med justeringen har du klick så det räcker åt alla håll nu?
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare NXS 5.5-22x50 http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4694Hur blev det med justeringen har du klick så det räcker åt alla håll nu? Precis det siktet som är aktuellt! Alternativt ett belyst Zeiss 6-24x56 - när jag vunnit på Lotto... Jag ligger ca. 10 klick från ena ändläget i sida just nu.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Precis det siktet som är aktuellt! Intressant är det någon idé att handla det utan för landet verkar vara problem att exportera dessa. Sedan är väl lightforce kända för att ge toppen servis så kanske det är värt någon lax att vara patriot? Själv väntar jag fortfarande på pengar från en liten uppfinning jag gjort på jobbet för ett drygt år sedan När den landar i fickan blir det nog att shoppa lös direkt
Publicerat Januari 13, 200917 yr Ang. Nightforce NSX så är det nog ett säkert kort. Det den saknar är ett medförstorande riktmedel. Om du inte måste ha en ny kikare nu på en gång så hade jag väntat till NF släpper sin F1 5.5-22X50 (eller X56). F1-serien har medförstorande riktmedel (antingen mil-dot eller MLR) och Mil-justeringar på rattarna. Samt "Zero-stop". I dagsläget finns bara F1 3.5-15X50 ute på marknaden, men vill du ha mer förstoring så kan det vara värt att vänta några månader. Har hört rykten om hösten 2009.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Ang. Nightforce NSX så är det nog ett säkert kort. Det den saknar är ett medförstorande riktmedel. Jo, men det är inget problem om det innebär att man kan göra en mer exakt avståndsbedömning.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag personligen föredrar ej medförstorande och mäta fungerar väl bra ändå bara man håller koll på vilken förstoring man har ställt kikaren på. Sedan tror jag inte att detta att mäta med kikaren är något måste i fältskyttet då figurena har sina avstånds intervaller det står inom så kan man med lite träning bedöma rätt bra med enbart ögonen.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Jag personligen föredrar ej medförstorande och mäta fungerar väl bra ändå bara man håller koll på vilken förstoring man har ställt kikaren på. Sedan tror jag inte att detta att mäta med kikaren är något måste i fältskyttet då figurena har sina avstånds intervaller det står inom så kan man med lite träning bedöma rätt bra med enbart ögonen. Jag är helt säker på att man kan bedöma VÄLDIGT bra mha mildotsen, eftersom figurernas storlek är känd
Publicerat Januari 13, 200917 yr Intressant är det någon idé att handla det utan för landet verkar vara problem att exportera dessa. Är inga större problem att kringgå
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag är helt säker på att man kan bedöma VÄLDIGT bra mha mildotsen, eftersom figurernas storlek är känd Zeiss har ju inbyggd laser i några av sina sikten /Lasse