Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

varg föryngringar

Featured Replies

Publicerat
Att sedan viltet minskar drastiskt till följd av täta rovdjursstammar, det behöver man inte vara så högt utbildad att förstå, det begriper till och med en Torpare som jag.....<_<

Visst, men den viktigaste/största predatorn för klövviltet är idag normalt människan... <_<

Publicerat

Crowfear: Du är som vanligt en klok och balanserad man. Huruvida man kan räkna hem ett jaktarrende eller om älgarna ökar i vargrevir kan vi diskutera i all evighet. Jag doktorerade en gång i tiden på ungskog och älgar så jag kan nog presentera en kalkyl som visar nästan vad du vill när det gäller ungskogar, vilt och rovdjur. Var och en blir salig på sin tro, men vi ska vara medvetna om att skogsbrukets kalkyler bygger på en hel del ganska skumma antaganden...

Vad gäller totalt rovdjurstryck så har jag räknat på det där en del och man får onekligen en del intressanta siffror. Lodjuret är till exempel ur jägarsynpunkt betydligt dyrare i drift än vargarna idag, helt enkelt eftersom de är fler och finns i tätare stammar. Om jag hinner få i ungarna pärongröten här på förmiddagen så kan jag dra siffrorna i en ny tråd...

Vi, SJF, har också tittat en del på predatorkontroll senaste tiden inom ramen för vårt Viltvårdsprojekt och utan tvivel finns det mycket man kan göra på sin mark med bössans hjälp utan att vara olaglig. Outdoorsman kan allt om det där...

Så till Orjants och Revpers inlägg. Jag är långtifrån säker på att vargens ankomst till Stockholm kommer att göra skillnad. Se bara på Roslagsvargens tid i jordelivet. Den var i stort sett varje natt i Stockholms förorter och sprang och var den enskilda varg som tagit mest tamdjur vid flest tillfällen mig veterligen i Sverige. Åtminstone de insändare jag läste och det jag såg på lokaltv var översvallande positivt för vargen, även om 95% av stockholmarna inte visste eller sket i att det var en varg där. Jag tror inte vi ska hoppas för mycket på att vargens ankomst till storstadsregionerna kommer att automatiskt innebära en svängning i frågan, det kan faktiskt bli precis tvärtom. Vi har i alla tider trott att en varg som tog tamdjur i Stockholms närhet skulle svänga debatten, det gjorde den definitivt inte.

Jag tror däremot att vargens intåg i mer tätbebyggda trakter automatiskt innebär väsentligt fördyrad förvaltning eftersom de kommer att kräva massor av mer stängsel och massor av mer ersättningar. Här är det viktigt att vi inte förfaller till att gå med på att skjuta av dem och ha dem i glesbefolkade områden. Ska vi ha varg ska alla dela på kakan och då får staten bekosta kalaset eller revidera sin rovdjurspolitik.

Publicerat
  • Författare

Jag tror däremot att vargens intåg i mer tätbebyggda trakter automatiskt innebär väsentligt fördyrad förvaltning eftersom de kommer att kräva massor av mer stängsel och massor av mer ersättningar. Här är det viktigt att vi inte förfaller till att gå med på att skjuta av dem och ha dem i glesbefolkade områden. Ska vi ha varg ska alla dela på kakan och då får staten bekosta kalaset eller revidera sin rovdjurspolitik.

Det är ju kloka ord det här..Du skriver linkis :)

Vi delar gärna med oss av våra föryngringar, det är lite ansträngt nu med över tio föryngringar i en liten del av snerige...

Men se bara på vad som sägs om vargen nere i kolmården nu...

Undrar hur länge den får leva och kanske etablera revir???

Publicerat

Tack för berömmet Per.

Jag ställer mig gärna upp i vilken församling som helst och ivrar för Kolmårdenvargens fortlevnad. Kan man inte ha en vargföryngring där måste man ställa sig frågan varför? Jo, antagligen för att den skadar för mycket tamdjur och kommer för nära för många människor, vad vet jag. Konsekvensen av detta blir då att man måste fundera på om det är rimligt att göra mellansverige till ett vargområde av ekonomiska skäl. I mina ögon kräver ett dylikt ställningstagande att man reviderar hela rovdjurspolitiken främst med avseende på antalsmål. Jag tror därför inte det är en slump att Carlgren beordrat utredning om inplantering som alternativ för att ha färre vargar. En politiker har god näsa för när opinionen kommer att bli för stor eller en verksamhet för dyr, därför tror jag att Carlgren insett att det här blir jobbigt och just inplantering skulle kunna vara ett verktyg att ha få vargar men på bekväma platser...

Personligen viker jag dock inte en tum från uppfattningen att vi alla ska dela på kakan, med inplantering eller utan.

Publicerat
Crowfear: Du är som vanligt en klok och balanserad man. Huruvida man kan räkna hem ett jaktarrende eller om älgarna ökar i vargrevir kan vi diskutera i all evighet. Jag doktorerade en gång i tiden på ungskog och älgar så jag kan nog presentera en kalkyl som visar nästan vad du vill när det gäller ungskogar, vilt och rovdjur. Var och en blir salig på sin tro, men vi ska vara medvetna om att skogsbrukets kalkyler bygger på en hel del ganska skumma antaganden...

Tackar, vart så glad för det omdömmet att jag var tvungen att visa min fru det, hon förstod dock inte vad du menar säger hon.. :rolleyes:

Ja jag har inga siffror att komma med tyvärr, men att skogsbrukskalkyler kan vara lite...ja vad ska man säga egentligen..?

Håller med dig, typ.. :lol:

Vad gäller totalt rovdjurstryck så har jag räknat på det där en del och man får onekligen en del intressanta siffror. Lodjuret är till exempel ur jägarsynpunkt betydligt dyrare i drift än vargarna idag, helt enkelt eftersom de är fler och finns i tätare stammar. Om jag hinner få i ungarna pärongröten här på förmiddagen så kan jag dra siffrorna i en ny tråd...

Vi, SJF, har också tittat en del på predatorkontroll senaste tiden inom ramen för vårt Viltvårdsprojekt och utan tvivel finns det mycket man kan göra på sin mark med bössans hjälp utan att vara olaglig. Outdoorsman kan allt om det där...

Ja absolut, skulle vara jätteintressant att få se dessa siffror, och även att Outdoorsman delade med sig av era ideer runt predatorkontroll, det är som du nog förstått det jag brinner mest för, och sen är den ju så viktig, när skogen mest annars bara är full av rådjurs och harjägare...

Kanske finns detta redan att tillgå, länka gärna i så fall dit.

Publicerat

Fan..

Fick på sista mässan en folder/häfte om just predatorkontroll, tror jag hittade den i båset som Maggan o c/o huserade i.. Var rätt spännande, en hel del material från Marcströms forsking om jag inte missminner mej. Ska vid något tillfälle förska snoka reda på den hemma..

Mvh!

Publicerat
Fan..

Fick på sista mässan en folder/häfte om just predatorkontroll, tror jag hittade den i båset som Maggan o c/o huserade i.. Var rätt spännande, en hel del material från Marcströms forsking om jag inte missminner mej. Ska vid något tillfälle förska snoka reda på den hemma..

Mvh!

Jo,

jag gick igenom forskningslitteraturen om predatorkontroll åt Jägareförbundet och skrev en kunskapsöversikt. Går att ladda ned på :

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wrdfrd&pageid=1

Avsedd för myndighetspersoner eller en intresserad allmänhet, självfallet inkluderande jägarkåren.

Jag har också kortat ned det hela till en något mer lättillgänglig variant, som finns på:

http://www.jagareforbundet.se/viltvard/laddahemviltvar.asp

Den som vill kan också beställa tryckta ex på haften@jagareforbundet.se (skall kolla att adressen funkar imorgon)

Gissar att det var den senare du fick, Hipshot. Vi hade också just ett seminarium för länsstyrelsetjänstemän om predatorkontroll som åtgärd inom naturvården. Mycket uppskattat av dem, och vi knöt en hel del goda kontakter bland handläggarna.

Idag bjöd jag för övrigt in länsstyrelser, Skogsstyrelsen, LRF, WWF osv till nästa workshop, som handlar om att skapa ett mer varierat jordbrukslandskap för vilt och övrig mångfald. Vi ordnar workshopen med deltagande från NV, JV och Skogsstyrelsens nationella nivå.

Detta är ett av de sätt som vi jobbar för att få mer samförstånd mellan oss och myndigheterna. Väldigt OT bvlev det nu då...

Publicerat

Tur att ni är överens :huh:

Helt rätt, predatorkontrollen, den folder med duvhöken på. Tyckte såvitt jag minns att den var svinbra!

Mvh!

Publicerat

Tack & bock! :huh:

/Fredrik

Publicerat

Tackar tackar, ska sätta mig in det där i morgon, just nu går ögonen i kors av trötthet. :huh:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.