Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington R-25/ar-15

Featured Replies

Publicerat

post-1940-1231867606_thumb.jpgpost-1940-1231867606_thumb.jpgSåg dessa bössor på deras hemsida ;):lol::rolleyes: .Vet nån om de finns chans på licens på sådana?eller faller de bort pga att jakt vapen inte får se ut som militära vapen kanske?

Går de ens att få tag på via nån svensk generalagent?post-1940-1231867546_thumb.jpg

Publicerat

Du kan nog glömma dem.

Men hade inte suttit fel med en slik vid rävlock.

Publicerat

Total nej för att få licens för en sådan. Tycker att den är cool, men om den hör hemma inom svensk jakt kan man fundera på. Själv tycker jag inte det /Erik

Publicerat
Total nej för att få licens för en sådan. Tycker att den är cool, men om den hör hemma inom svensk jakt kan man fundera på. Själv tycker jag inte det /Erik

och varför hör inte en ar-15, ar-10, ar-25 till svensk/nordiskt jakt ?

Publicerat

Radium - dessa vapen är gjorda för att användas i krig människor emellan. Därför är de svåra att få vapenlicens på för privatpersoner. Jakt är uteslutet enligt NVV föreskrifter - se deras §11 - de anser inte att dessa vapen hör hemma i svensk jakt av den anledningen. Målskytte får du kolla med skytteförbunden om, men jag tror ingen bedriver skytte med sådana vapen.

Publicerat

I Finland så var det åtminstone innan Kauhajoki möjligt att få tillstånd om man bedrev Gevärs Practical eller SRA-skytte (och inte hade en kinkig polischef ;) ). Och när man väl har licens på en så finns det väl inget som hindrar att den används som jaktvapen. Den knepiga delen är att hitta ett två-patroners magasin :huh:

Publicerat
Radium - dessa vapen är gjorda för att användas i krig människor emellan. Därför är de svåra att få vapenlicens på för privatpersoner. Jakt är uteslutet enligt NVV föreskrifter - se deras §11 - de anser inte att dessa vapen hör hemma i svensk jakt av den anledningen. Målskytte får du kolla med skytteförbunden om, men jag tror ingen bedriver skytte med sådana vapen.

Nej, så är det inte. Konstruktionen på M16 som de baseras på är det JA. Dessa vapen är konstruerade för jakt och precisionsskytte, lär gärna om dem på Remingtons webb... Utseendet på vapnet är ju helt klart militäriskt, men vad ska utseende spela för roll? Att dömma ut vapen av estetiska skäl är ju urbota korkat... isf borde Soft Air Guns DEFINITIVT inte få säljas i sverige, om man ska basera det på att privatpersoner inte ska få äga föremål som liknar militära vapen.

Publicerat

Vad är Sako TRG utvecklad för.. privatpersoner...? Tycker den ser ut som ett militärt prickskytte vapen jag.. borde allt förbjudas enligt dig?

Publicerat

Det här kan bli en jobbig tråd...

Som Henrik påpekade för mig häromdagen så kan man ju fråga sig varför den till skyarna hyllade M98:an skapades från början? I princip alla cylinderrepeters har alltså en militär förlaga.

Publicerat

ja nu när detta ämne är bannat från robsoft så lär dom sprida sig hit i stället.

detta forum är lämpligare för dom trådarna tycker jag.

http://www.sovforum.se/

Publicerat

Jag tycker det är toppen att man inte får jaktlicens på dylika vapen. För mig är det OK om man kunde få dem på sportskytte licens men inte jakt jag kanske är lite trångsynt men kan inte se vilken jaktform som kräver dylika vapen. Sedan är jägarkåren redan en rätt utsatt grupp i media och jag får hemska tankar vilka reportage kvällstidningarna skulle kunna få till om jägare beväpnade med dessa vapen. Sedan vet jag inte om min umgängets krets av jägare är väldigt annorlunda men jag känner då ingen jägare som är intresserad av ett sådant vapen för sin jakt.

Publicerat

Så länge vapnet i sig är tillverkat för jakt och att det inte är alltför lätt att modifiera om till helauto så tycker jag det är helt okej om man vill jaga med ett sådant vapen.

Publicerat

Har inga personliga problem med dessa vapen, dom som har det kan väl blunda :huh: Ungefär som att byta kanal när det är skit på den.

Mattias, om du vill ha en så prova söka. Inte säkert dom har pejl på den då det är en ny modell och du kan ju ha tur.

Publicerat

från början ska jag säga att jag inte vill ha ett sådant,

men om man ska dra detta längre Lars så är du emot alla automater till jakt eller?

som exempel kan ju nämnas att till remington 7400 i 308-3006 finns det magasin som tar 20skott, men dom får inte användas, är dom farligare ?

samme

Publicerat

För att förtydliga mig: I Finland har vi inte skilda sport- och jaktskyttelicenser, så om man har ett vapen och det uppfyller kraven på ett jaktvapen (piplängd, anslagsenergi, två-handsgrepp etc.) så är det laglig att jaga med. De "Arskor" som finns är nästan utan undantag införskaffade för att användas vid Gevärspractical och/eller Tillämpat reservist-skytte.

Vilka fördelar en "Arska" erbjuder framom en BAR eller annan halv-automat har jag svårt att se, speciellt då jakt i Finland inte får bedrivas med mer än två-skotts magasin. Med tanke på mediadrevet så kan jag förstå att vissa har svårt att se vitsen med att ta ut en "Arska" i skogen.

Men, bortsett från de här punkterna vet jag inte varför folk ser rött när man plockar fram en "Arska". Om jag hade en i .223 med lämpligt magasin hade det nog känts lite omotiverat att köpa in en cylinder-repeter för rävjakt. Ser inget problem med att ha vapen baserat på militärkonstruktion, eller att det diskuteras på jaktforum.

Ett annat gränsfall är VEPR som fås i .308 med små magasin. Vapnet är baserat på AK-lådan, och utan att ha skjutit med ett exemplar så vågar jag säga att den stryktålighet och funktionssäkerhet som gjort AK-47 till en storsäljare säkert också uppskattas bland vissa jägarkretsar.

Slutsats: Jag ser inte vad som är orsaken till uppståndelsen. Vapnet skiljer inte ur mängden annat än vad gäller utseendet. Frågan som tråden behandlade (får man jaktlicens på en "Arska" i Sverige?) är dessutom redan besvarad.

Publicerat
från början ska jag säga att jag inte vill ha ett sådant,

men om man ska dra detta längre Lars så är du emot alla automater till jakt eller?

som exempel kan ju nämnas att till remington 7400 i 308-3006 finns det magasin som tar 20skott, men dom får inte användas, är dom farligare ?

samme

Nej jag är inte emot alla automater med just dessa då det helt uppenbart drar till sig personer som är intresserad just av vapen typen och som bruka kallas MÖP. Det är just sådant som ger övriga jägarkåren onödigt dåligt rykte som jag ser det är det inga vapen vi absolut behöver för jakt och då ska man väl inte heller få jaktlicens helt enkelt!

Publicerat

Kapten Krook - "don't kill the messenger". Jag redogör för vad Naturvårdsverket har föreskrivit om vilka vapen som är tillåtna för jakt - deras regler baseras på utseendet av vapnet. Vad jag tycker har jag inte skrivit något om. Jag har däremot i en tråd nyligen funderat på att skaffa mig en Sako TRG eftersom jag är en Sako-freak, men det kanske du missat... nu blir det en Fiberclass istället dock!

Publicerat
Kapten Krook - "don't kill the messenger". Jag redogör för vad Naturvårdsverket har föreskrivit om vilka vapen som är tillåtna för jakt - deras regler baseras på utseendet av vapnet. Vad jag tycker har jag inte skrivit något om. Jag har däremot i en tråd nyligen funderat på att skaffa mig en Sako TRG eftersom jag är en Sako-freak, men det kanske du missat... nu blir det en Fiberclass istället dock!

Nix, det har jag inte missat.. därav mitt lilla inlägg om TRG :huh: Men jag måste ha missuppfattat ditt inlägg totalt för jag trodde det var dina egna åsikter du skrev om =) Ber om ursäkt.

Publicerat
Nej jag är inte emot alla automater med just dessa då det helt uppenbart drar till sig personer som är intresserad just av vapen typen och som bruka kallas MÖP. Det är just sådant som ger övriga jägarkåren onödigt dåligt rykte som jag ser det är det inga vapen vi absolut behöver för jakt och då ska man väl inte heller få jaktlicens helt enkelt!

Kan du förklara vad skillnaden är mellen en sådan som tråden handlar om och en BAR halvauto i samma kaliber förutom utseendet...? Låt folk ha vad för kolvar de vill på sina gevär. Själv tror jag att den här konstruktionen av vapen är oerhört slitstarkt, felsäkert och grundar för bra precis. Några saker som för mig är viktigt i alla jaktsammanhang. Sen bryr jag mig inte om hur den ser ut.

Publicerat

Möp, är det typ snipers-wannabee´s?

Hur som helst skulle jag själv vilja ha en typ R-25/AR-10/15 just pga att dom skjuter riktigt bra för att vara av den vapentypen. R-25:an vet jag inte om den skjuter riktigt lika bra som en AR.

Publicerat

Är något kluven i denna fråga.

Om vi vill ha social acceptans av den breda allmänheter i konungadömet sverige så ska denna vapentypen INTE användas till jakt.

Som ett skojsigt vapen för informellt skytte kan jag tveklöst tänka mig denna ;)

Tror dock inte licenstanterna gillar just den motiveringen som skäl för ägande :huh:

Varför inte köpa sig en Ruger mini 14 istället-samma funktion-samma effekt-samma användarglädje!

/Micke

Publicerat

Är oxå kluven. Å ena sidan tycker jag det är oerhört svårt detta med olika förbud och tyckanden från diverse instanser. Å andra sidan värnar jag om vår jakt och vill inte se en framtid där ett älgjaktlag har olika former av "Rambo-vapen", om uttrycket tillåts. Det vore hemskt olyckligt om allmänheten får intryck av att vi är ute i skogen och "utkämpar ett krig", med diverse militär materiel. Av den anledningen är jag för "allmogejakt" som är betydligt mer oskyldig - åtminstone utåt. Alltså "civila" vapen.

Däremot har inte heller jag något emot att panga på skjutbanan med snart sagt vad som helst :huh:

Publicerat

själv söker jag efter en ar-15 till min räv pang (dom är bara svåra att hitta till bra pris )

http://dpmsinc.com/firearms/image.aspx?id=69&type=large

skulle vara det perfekta bössan, pressision,smidig,lätt,och den snabba uppföljaren och såklart är dom snygga som bara dom! :blink: och att lätt som en plätt konvertera det till exempel till en 22 lr för skytte på banan.

alla jakt vapen är ju i princip likadanna som dessa ar- gevär.

Orginalet geväret är gjort för militären, men uppföljarna är gjorda för jakt.

teekkari 2 patrons magasinet är enkelt, skaffa en 5 patroners magasin och plugga den :huh:.

hur är det i mellanmjölkens land ? Valmet petra är det ju väl bara att hoppa i skogen med ellerhur?

http://www.shootingtimes.com/longgun_reviews/ar15zum_030207/

Publicerat

Om vi vill ha social acceptans av den breda allmänheter i konungadömet sverige så ska denna vapentypen INTE användas till jakt.

Som ett skojsigt vapen för informellt skytte kan jag tveklöst tänka mig denna :huh:

Tror dock inte licenstanterna gillar just den motiveringen som skäl för ägande :blink:

Varför inte köpa sig en Ruger mini 14 istället-samma funktion-samma effekt-samma användarglädje!

/Micke

Kan du vara snäll och definiera vapentypen? Halvautomat? Varför ska man skilja på en halvautomat och en annan för att utsidan är annorlunda. Jag kan verkligen inte förstå hur folk tänker när det gäller detta, så jag är på alla sätt helt ärligt intresserad av någon som kan förklara EXAKT vad det är som gör att detta inte lämpar sig som jaktvapen? Skjuter det inte tillräckligt bra? Är det en dålig konstruktion rent mekaniskt? Tycker man det är löjligt att det "ser ut" som ett militärt gevär så låt folk vara löjliga då..

Publicerat

Som ett skojsigt vapen för informellt skytte kan jag tveklöst tänka mig denna ^_^

Tror dock inte licenstanterna gillar just den motiveringen som skäl för ägande :huh:

/Micke

Jag tror, utan att veta som vanligt :blink:, att ruger mini-14 ligger ljusår efter i precision och driftsäkerhet =)