Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag tror, utan att veta som vanligt , att ruger mini-14 ligger ljusår efter i precision och driftsäkerhet =) japp det gör det + att den är även fulaste vapnet i världen, rakt efter aa-12 som jag sade idag att är det fulaste
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag är av samma åsikt som Lars en Browning Bar är totalt ointresant för de s.k "Möparna" Det är ganska enkelt i dagsläget att ta jägareexamen och sen skaffa en halvautomat på jaktlicens utan att ha en enda tanke på att jaga. utan bara ha en "cool" bössa att skjuta skrotbilar med. Händer det då nånting (behöver inte ens vara lika illa som i finland) så kommer det automatiskt att bli ännu hårdare regler, stramare "garderob" Däremot vill jag att det ska vara lättade att skaffa dessa vapen på målskytte, och under ordnade former skjuta på bana
Publicerat Januari 13, 200917 yr Jag är av samma åsikt som Larsen Browning Bar är totalt ointresant för de s.k "Möparna" Det är ganska enkelt i dagsläget att ta jägareexamen och sen skaffa en halvautomat på jaktlicens utan att ha en enda tanke på att jaga. utan bara ha en "cool" bössa att skjuta skrotbilar med. Händer det då nånting (behöver inte ens vara lika illa som i finland) så kommer det automatiskt att bli ännu hårdare regler, stramare "garderob" Däremot vill jag att det ska vara lättade att skaffa dessa vapen på målskytte, och under ordnade former skjuta på bana Vill nog däremot påstå att det är enklare och snabbare att få tag på ett olagligt vapen om det bara är det man är ute efter. Vill man skjuta k-pist finns det ju föreningar som pysslar med sånt också. Jag släpper den här tråden nu med min åsikt att jag tror att det finns konstruktionsfördelar i AR-15 gevär och att jag tycker det är fel att döma ut ett gevär av utseende. Ska bli intressant att se vad ni andra tycker dock.. =)
Publicerat Januari 13, 200917 yr och varför hör inte en ar-15, ar-10, ar-25 till svensk/nordiskt jakt ? Är av samma åsikt som Mr.Mauser och exabit. Är säkert ett roligt vapen, men Sverigen jägarkår står inte och faller för att detta vapen inte går att få här. Skulle nog ge antijakt sida för mycket vatten på sin kvarn om man fick jaga med den. /Erik
Publicerat Januari 13, 200917 yr Kan du vara snäll och definiera vapentypen? Halvautomat? Varför ska man skilja på en halvautomat och en annan för att utsidan är annorlunda. Jag kan verkligen inte förstå hur folk tänker när det gäller detta, så jag är på alla sätt helt ärligt intresserad av någon som kan förklara EXAKT vad det är som gör att detta inte lämpar sig som jaktvapen? Skjuter det inte tillräckligt bra? Är det en dålig konstruktion rent mekaniskt? Tycker man det är löjligt att det "ser ut" som ett militärt gevär så låt folk vara löjliga då.. Ska göra ett försök att förklara hur jag tänker. Svenskar är snara att fördöma det dom inte förstår. Med vapentypen menar JAG vapen som accocieras med modern krigföring,alla som sett på tv de senaste 10 åren har sett varianter på detta vapen brukas flitigt mot andra människor. Cylinderrepeterstudsare konstruerade för två sekel sedan med samma användningsområde får väl anses ha utgått ur den moderna ickejagande människans kunskapsbank som krigsvapen. Krig utkämpas idag med automatvapen och diverse optiska riktmedel och inte med Mauser 98or och klaffsikte. /Micke
Publicerat Januari 13, 200917 yr Är helt med på erat tänk ni som inte vill ha ut dom i skogarna. Men jag vill ändå ha en Super att ha på rävjakt å då är man ju i kojan så ingen ser en Ruger´s minipang skulle jag inte önska åt min värsta fiende! Går säkert att få till dom men ändå. Kompisen hade en å det jag såg av den räckte. Nej tack till Ruger!
Publicerat Januari 13, 200917 yr Tycker denna tråd visar rätt tydligt hur det ligger till Visst skulle dessa vapen vara trevliga att leka med på skjutbanan det skulle säkerligen jag också tycka. Poängen tycker jag då är rätt uppenbar varför kräva att man skall få jaktlicens på ett vapen man inte skall jaga med? Så jag vidhåller min inställning att jag inte tycker jaktlicens skall tillåtas på dessa vapen men gärna sportskytte licens men då krävs väl någon form av organiserat skytte men det borde väl dem som vill köpa dessa kunna ordna istället för att gnälla att man inte får jaktlicens?
Publicerat Januari 13, 200917 yr iof så har jag inte sett ett camo färgat militärt vapen,,,kanske kan va nåt i argumentering
Publicerat Januari 14, 200917 yr Mr Mauser formulerade frågeställningen väldigt bra: problemet är inte vapnet i sig utan vad genomsnitts personen på gatan associerar det med. Hur korkat det än må låta så innebär det att vi får klara oss utan vapnet i jaktskogarna, inte för att det är misslyckat som jaktvapen, utan för att det på grund av dess utseende skulle ge antijakt-falangen för mycket fina bilder.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Frågan är om Selma 73 år som irriterar sig på att jägarna skjuter de vackra djuren utanför reagerar på det ena eller det andra. Jag tror inte det faktiskt, snarare tror jag att allting ser elendigt ut i hennes ögon. Frågan är om inte kamoflagekläder är något som stör folk mer egentligen. Hur som helst är inte TRG utvecklat för att skjuta människor utan det är ursprungligen ett tävlingsvapen, inte heller är dagens AR15 mer krigsvapen än något annat. Själv skulle jag gärna ha en bra AR för räv opch kråkjakt......... för att inte tala om harpyrch.. Håkan
Publicerat Januari 14, 200917 yr Frågan är om Selma 73 år som irriterar sig på att jägarna skjuter de vackra djuren utanför reagerar på det ena eller det andra.Jag tror inte det faktiskt, snarare tror jag att allting ser elendigt ut i hennes ögon. Frågan är om inte kamoflagekläder är något som stör folk mer egentligen. Hur som helst är inte TRG utvecklat för att skjuta människor utan det är ursprungligen ett tävlingsvapen, inte heller är dagens AR15 mer krigsvapen än något annat. Själv skulle jag gärna ha en bra AR för räv opch kråkjakt......... för att inte tala om harpyrch.. Håkan 1+ en vis man
Publicerat Januari 14, 200917 yr Frågan är om Selma 73 år som irriterar sig på att jägarna skjuter de vackra djuren utanför reagerar på det ena eller det andra.Håkan Nu träffar ju aldrig jag på 73åriga Selmor i skogen utan oftast helt vanliga förvärvsarbetande människor, dessa har oftast en lite mer uppgraderad allmänbildning. /Micke
Publicerat Januari 14, 200917 yr Nu träffar ju aldrig jag på 73åriga Selmor i skogen utan oftast helt vanliga förvärvsarbetande människor, dessa har oftast en lite mer uppgraderad allmänbildning./Micke Och den allmänbildningen är?
Publicerat Januari 14, 200917 yr Och den allmänbildningen är? Ja gissa en gång! hur ett modern krigsvapen ser ut.... Tänker inte tillåta denna tråd att skena iväg mer snart. /Micke
Publicerat Januari 14, 200917 yr Ohjojojoj sicka reaktioner vi då kommer att få när pilbågen släpps fri........ och allmänheten möter pilbåge, guillisuit och camomålning....... (jag är positivt till pilbågsjakt, klart som tusan vi skall ha det, men jag har inget intresse av att bedriva det själv) Nä jag är nog lite tveksam till att vi skall sitta här och bestämma vad andra skall tycka om våra prylar. Det i kombination med att vi är allmänt usla på att informera allmänheten kan framöver bli ett problem. Prylarna tror jag inte är ett problem, inte om förbunden svarar för sig istället för att gräva ner huvudet....... Håkan
Publicerat Januari 14, 200917 yr Ja gissa en gång! hur ett modern krigsvapen ser ut....Tänker inte tillåta denna tråd att skena iväg mer snart. /Micke Undrade bara, ville inte käfta. Finns bättre ställen för det
Publicerat Januari 14, 200917 yr Vad vi tycker är egentligen fullständigt ointressant. Lagstiftningen tillåter inte jaktlicens för denna vapentypen,enda sättet att få en ändring där är att påverka lagstiftarna-dvs politikerna. /Micke
Publicerat Januari 14, 200917 yr (jag är positivt till pilbågsjakt, klart som tusan vi skall ha det, men jag har inget intresse av att bedriva det själv) Är du även för jakt med revolver/pistol? Det är jag
Publicerat Januari 14, 200917 yr Är du även för jakt med revolver/pistol? Det är jag mmmmm...., skulle sitta som en smäck med en revolverpicka i 357 M som sidekick till bygeln..samma patroner, tänk vad enkelt..
Publicerat Januari 15, 200917 yr Personligen tror jag att det mesta som kan sägas om den här frågan redan har sagts både en och två gånger, så jag tänker nu dra mig ur diskussionen. Fortsatta kommentarer kan antagligen bara leda till två saker: antingen ett mindre krig (vilket slutar med att moderatorerna får stänga tråden) eller så spårar diskussionen ur och går över till OT saker (som den visserligen intressanta frågan om jakt med enhandsvapen) som hör hemma i egna trådar.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Jag är också lite kluven vad gäller, hur allmänheten uppfattar oss, med sådana vapen... Jag har även haft förmånen att skjutat både AR10 med varmint pipa och M1A gevär. Det jag kan säga om dem är brutal precision jämfört med ex Browning Bar. AR10an gav en plastig känsla, och hade själv inte velat ha just den modellen Men däremot M1A var gedigen, bra balans och fruktansvärt bra precision, nackdelen var att den är hyffsat tung.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Står det inte någon stanns i F A P en att mekanismer av halvautomatisk typ konstruedade efter 1942 inte är godkända.? Då faller hela AR konseptet.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Är du även för jakt med revolver/pistol? Det är jag Shit va smidigt med en 500 Smith&Wesson i buskarna fast det lär nog aldrig hända
Publicerat Januari 19, 200917 yr Shit va smidigt med en 500 Smith&Wesson i buskarna fast det lär nog aldrig hända Med risk för "off topic"!!! "Hunting protection" http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=63〈=en 375 Sig! Hade varit bra komplement mellan studsare och kniv, på grisjakterna.