Publicerat Januari 17, 200917 yr Hej, någon som vet hur kan man få en klass 2 studsare omklassad till klass 1? Jag har en bygelrepeter i kal .30-30Win. Hornady har tydligen kommit med nya patroner som uppfyller kraven för klass 1.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Vete sjutton hur man gör för att klassa om ett vapen man redan har, det finns det säkert andra som kan bättre än mig. Alternativt att du ringer din licenstant och för en dialog med henne. Men det är inga problems att få en 30-30W som kl 1 numera när man söker licens, vi är flera här på forumet som har det. Vi har bara lämnat med en kopia på Hornadys LeverEvolution-ammo för 30-30W Finns på Hornadys hemsida. Mvh
Publicerat Januari 17, 200917 yr Det är ju egentligen inte vapnet i sig som är klassat, det är ju ammunitionen. Men har du bara jägarexamen och tillstånd för klass2 så är det ju kört..........Har du för klass 1 behöver du inte göra något förutom att använda klass 1 ammo. Så har jag fattat det, rätta mig om jag har fel?????????
Publicerat Januari 17, 200917 yr Det är ju egentligen inte vapnet i sig som är klassat, det är ju ammunitionen. Men har du bara jägarexamen och tillstånd för klass2 så är det ju kört..........Har du för klass 1 behöver du inte göra något förutom att använda klass 1 ammo. Så har jag fattat det, rätta mig om jag har fel????????? Jo både rätt och fel...det här är en jävla djungel som fan kan göra en gråhårig ibland... Helt riktigt så står det ingen klassning av vapnet på licensen, men dock skall klassningen fyllas i på licensansökan. För mig har ju det varit att jag skall fylla i vilken klass AMMON håller, och då kommer problemet.. Skall jag fylla i det som står i NVV lista, eller ska jag fylla i det som jag kan få fram genom handladdning ? Vissa handläggare har slaviskt följt det som står i NVV lista, men efter en diskution med dom och deras chefer, så har dom insett att det numera finns köpeammo som är lite mer upp to date, och man genom handladdning kan få en annan klassning på ammon. Men till sist och syvende så är det skyttens ansvar att ha ammo i pangen som uppfyller kraven på klassning för det vilt denne ska jaga.. Gillar inte när det är tolkningar på sånt här...
Publicerat Januari 17, 200917 yr Hej, Visst är det ammunitionen som är klassad numera och inte jaktstudsaren i sig. Det ändrades för några år sedan. Klassningen av jaktstudsare infördes i slutet på 1960-talet, då tex den gamla Remingtonaren 12,7 X 44 svartkrut blev olaglig som älgstudsare, först blev den klass 2 sedan förbjöds jakt med svartkrut och 22 Hornet hamnade i klass 3, då en mycket vanlig och populär rådjurspatron. 6,5X55 var också klass 2 några månader innan reglerna "anpassades" till verkligheten då man upptäckte att halva Svenska jägarkåren jagade Älg med 6,5. När klassningen ändrades häromåret av Naturvårdsverket från klassning av studsarna till klassning av ammunitionen så hängde inte Polisen med, där håller man fortfarande på med att klassa studsarna, dvs licens på klass 1 eller klass 2,3,4 studsare. Du måste ha licens för klass 1 för att skjuta ammunition laddad till klass 1 reglerna, dvs när kalibern är grövre an 6,5 mm och anslagsenergin överstiger 2700 Joule, 9 grams kula eller 2000 Joule, 10 gramskula. Den som "jagar" kommunalt eller är eftersöksjägare kan få licens på 22 Hornet för rådjur, "för den är så lämpad att skjuta med i tätbebyggt omåde", frågan är, vad tycker rådjuren om denna byråkratiska krumelur. Skulle vara intressant att höra en kommentar från Polisen om man ansöker på en 375 H&H nerladdad under klass 1 gränsen eller om man hävdar att man endast kommer att skjuta helmantlat, det är ju också klass 2 ammo. MVH leblom
Publicerat Januari 17, 200917 yr När klassningen ändrades häromåret av Naturvårdsverket från klassning av studsarna till klassning av ammunitionen så hängde inte Polisen med, där håller man fortfarande på med att klassa studsarna, dvs licens på klass 1 eller klass 2,3,4 studsare. Där har du nog träffat mitt i problemets kärna ! Kanske dags att skicka licenstanterna på fortbildningskurs..
Publicerat Januari 18, 200917 yr Tack för dom kloka svaren. Då ska jag kunna använda bössan som klass 1 med rätt ammo.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Bara för en ren jämförelse.... Har man en bössa i 22wmr så är den (eller rättare sagt ammon) klassad som 3 MEN, då är det 40grs å uppåt som gäller (om jag inte minns helt fel) för 30grs kulan är klass 4:a. Så för att understryka lite av vad föregående talare har dryftat... Det är lite upp till skytten med vad han/hon stoppar i börsan. Skulle en eventuell ifrågasättning alt. utredning göras av vad som sköts med vad så kan man alltid visa upp fakta iform av uträkning etc. etc. Är övertygad om vad jag skrev ovan är korrekt men jag har haft fel förr.... Tror jag. Mvh. Robban
Publicerat Januari 18, 200917 yr Är övertygad om vad jag skrev ovan är korrekt men jag har haft fel förr.... Tror jag. Mvh. Robban Helt omöjligt, du har per automatik immunitet mot feltolkningar iom att du är bygelägare, har du inte läst det finstilta tillägget på licensen karl ?? !! Nä men seriöst..du har nog helt rätt, bevisbördan ligger på skytten att bevisa att denne använt rätt ammoklass till det vilt denne jagar. Så som jag kan tolka det så är det bara att jaga på, bara du håller dig med rätt ammo till rätt vilt. Förbaskat bra val av kaliber föresten, är det en Marlin eller Winchester du har ?
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Skulle vara intressant att höra en kommentar från Polisen om man ansöker på en 375 H&H nerladdad under klass 1 gränseneller om man hävdar att man endast kommer att skjuta helmantlat, det är ju också klass 2 ammo. MVH leblom är inte helmantlad ammo klass 3? klass 1 oh 2 är det ju krav på expanderande kula.
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Hej Det är inte vapnet som är klassat det är ammunitionen Jo, det redde vi ut tidigare i tråden.
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Är just nu i samma situation själv med en .221 Fireball som NV har bestämt sig för är i klass 3 (och de har dessutom försett .221 Fireball med rand ). Jag skickade med lite utskrifter från Remingtons fabriksammo och konstaterade att den på 100 yards (91m) energimässigt låg 60% över NVs 100-m-krav, samt att man på 182m bara låg 10% under NVs 100-m-krav, och att saken därmed med all rimlighet borde vara avgjord: .221 Fireball är i klass 2. Anledningen till att jag bitchar om detta är att jag vill ha möjlighet att lägga en ljuddämpare på den utan att polisen hetsar upp sig. Låt oss se hur det går.
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Anledningen till att jag bitchar om detta är att jag vill ha möjlighet att lägga en ljuddämpare på den utan att polisen hetsar upp sig. Låt oss se hur det går. Spännande !
Publicerat November 11, 200916 yr Spännande ! Sådär! Licensen är klar, med 221 Fireball i klass2 efter ingripande från naturvårdsverket: "listan är bara exempel, det är vad man stoppar i bössan som avgör och om Remington säljer ammunition i klass 2 är det en klass 2". Vilket torde avgöra diskussionerna om .30-30 också (och 6,5x55 som blir klass 2 om man utgår från vad köpeammo har för prestanda, men naturligtvis handladdar alla och då blir det klass 1
Publicerat November 11, 200916 yr 30-30 som klass 1! Då kan den ju hänga med på hjortjakterna, precis som vid rådjursjakterna. Jag älskar min lilla 94:a! Den använder jag istället för kombi, och slipper alla dåliga kompromisser Har faktiskt skjutit en hel del gris med den Linderödsgrisar alltså Henrik G
Publicerat November 11, 200916 yr Med samma logik måste såldes min "tänkta" 6,5x47 Lapua bli klass 1 när jag bankar i en 10 grammare och flumpar ut den med 2000 J på 100 meter, ett tilltag som faktiskt inte ens förefaller ske med övertryck i systemet! Varför undrar någon kanske, 1, jag vill prova på kalibern 2, den förefaller skjuta tätt 3, jag jagar mest rådjur men kommer det klass 1 vilt jag jag veta att jag får lagligen skjuta det 4, jag är rationell, dvs äkta klass 1 jakt sker med grövre doningar Livet är underbart, ett stort tack till herr Berg som har gjort förarbetet för mig, btw vem handlade ditt ärende på tillstånd, så att jag kan namedroppa när de börjar att surra med mig. /Christian
Publicerat November 11, 200916 yr Vänta bara med att plåga licenstanterna till dess att MIN licens är utskriven och hämtad MVH! /HerrBerg
Publicerat November 11, 200916 yr Numera står det ju inte något om klass på licensen, så laddar man enligt NVVs krav borde det bara vara att tuta och köra, eller hur funkar det? Finns väl ingen mening för Polisen att bry sig om annat än att du har rätt att inneha själva vapnet, sen vad du jagar och vad du jagar med är mellan dig och NVV som jag fattar det.
Publicerat November 11, 200916 yr Numera står det ju inte något om klass på licensen, så laddar man enligt NVVs krav borde det bara vara att tuta och köra, eller hur funkar det?Finns väl ingen mening för Polisen att bry sig om annat än att du har rätt att inneha själva vapnet, sen vad du jagar och vad du jagar med är mellan dig och NVV som jag fattar det. Nja. Du har två komplikationer: 1) Jag har två ljuddämpare som bara får användas för vapen i klass 1 och klass 2. Sätter jag dessa på en klass3-bössa kliver jag utanför licensgivningen. 2) Polisen har tagit som sin uppgift att försöka hålla vapeninnehaven låga, läs jävlas med folk som vill ha de vapenlicenser som de har rätt till. Om man bitchar finns det ju möjligheten att den som söker ger upp, eller hur? Sorgligt men sant.
Publicerat November 15, 200916 yr hejsan herrberg, du ställer väl inte till så att NVV graderar upp 221 till klass 2 ? tänker bygga en 221 som klass 3 för att användas till ripa och att ha på skotern....dvs "vapnet skall vara avsett för klass 3..." vänligen nils
Publicerat November 16, 200916 yr hejsanherrberg, du ställer väl inte till så att NVV graderar upp 221 till klass 2 ? tänker bygga en 221 som klass 3 för att användas till ripa och att ha på skotern....dvs "vapnet skall vara avsett för klass 3..." vänligen nils Nope, inga problem. Vad jag gör är att mjuka upp klassbeteckningarna över huvud taget. Efter min övning lär du nog kunna registrera en 222a som klass 3 och likväl använda den för rådjur om du använder klass2-ammo. Tror jag. Sedan tror jag att det är helt otänkbart att man förbjuder 221 fireball för fjälljakten, på grund av en byråkratisk manöver i Stockholm. För några år sedan hade det varit mycket möjligt - "kan man få till ett nytt förbud skall man ju inte missa chansen" - men det är en skillnad idag på vilka det är som arbetar med frågorna och vad de har för förhandlingsmandat. Vindarna blåser åt rätt håll nu, man jobbar för att avskaffa förbud och inte lägga till dem. Jag har hört en hel del spännande saker men vill inte sabba de diskussioner som förs, det är nämligen så att båda sidor arbetar i en mycket konstruktiv anda nu och då vore det dumt att lägga käppar i hjulet för dem genom att glappa... Bland de välkända frågorna är naturligtvis pilbågsjakt, men det finns annat också...
Publicerat November 16, 200916 yr hejsan puh blev lite orolig där.. är nog många som skulle gråta en sväng om deras bössor blev värdelösa pga uppklassning.. (pratade lite tidigare med licensdamen och fick svaret att om bössan är klassad 3 så får man INTE skjuta klass 2) vänligen nils
Publicerat November 16, 200916 yr (pratade lite tidigare med licensdamen och fick svaret att om bössan är klassad 3 så får man INTE skjuta klass 2)vänligen nils Be henne att läsa på eller byta jobb.. Det är ammon som är klassad, INTE VAPNET !!!!! Om du fixar att få fram en kl 2 ammo till den, så gör det och jaga på, men bevisbördan ligger på dej om du skulle bli granskad. Att det ska vara så förbannat svårt att ensa kunskaperna hos licenshandläggarna i detta land..
Publicerat November 16, 200916 yr Hej,Visst är det ammunitionen som är klassad numera och inte jaktstudsaren i sig. Det ändrades för några år sedan. Klassningen av jaktstudsare infördes i slutet på 1960-talet, då tex den gamla Remingtonaren 12,7 X 44 svartkrut blev olaglig som älgstudsare, först blev den klass 2 sedan förbjöds jakt med svartkrut och 22 Hornet hamnade i klass 3, då en mycket vanlig och populär rådjurspatron. 6,5X55 var också klass 2 några månader innan reglerna "anpassades" till verkligheten då man upptäckte att halva Svenska jägarkåren jagade Älg med 6,5. När klassningen ändrades häromåret av Naturvårdsverket från klassning av studsarna till klassning av ammunitionen så hängde inte Polisen med, där håller man fortfarande på med att klassa studsarna, dvs licens på klass 1 eller klass 2,3,4 studsare. Du måste ha licens för klass 1 för att skjuta ammunition laddad till klass 1 reglerna, dvs när kalibern är grövre an 6,5 mm och anslagsenergin överstiger 2700 Joule, 9 grams kula eller 2000 Joule, 10 gramskula. Den som "jagar" kommunalt eller är eftersöksjägare kan få licens på 22 Hornet för rådjur, "för den är så lämpad att skjuta med i tätbebyggt omåde", frågan är, vad tycker rådjuren om denna byråkratiska krumelur. Skulle vara intressant att höra en kommentar från Polisen om man ansöker på en 375 H&H nerladdad under klass 1 gränsen eller om man hävdar att man endast kommer att skjuta helmantlat, det är ju också klass 2 ammo. MVH leblom är det inte så att helmantlat bara är klass 3 "54 § Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att expandera (t.ex. blyspets, hålspets eller vissa blykulor) får användas vid jakt efter samtliga viltarter. Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att inte expandera (t.ex. helmantel) får användas endast vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4."