Publicerat November 16, 200916 yr Jo precis, så i realiteten så får man bara skjuta max räv med en .50 BMG och helmantel, men inte rådjur.. ( om nån nu skulle vilja jaga med en sån vill säga..) Sverige är fantastiskt...
Publicerat November 16, 200916 yr hejsan det som ställer till det är att länstyrelsen anger "vapen avsett för klass 3.." för ripjakt och transport på skoter. NVV klassar ammunitionen och polisen gör vadå?? när det gäller skillnad mellan klass 2 och 3 så ansvarar ammofabrikant eller hemladdaren klass 2= minst 50 grains kula, minst 800 J vid 100 m, kulan vara konstruerad för att expandera klass 3= minst 39 grains kula, minst 200 J vid 100 m, valfri kula licens på ljuddämpare brukar kunna ges till klass 1 och 2 vänligen nils
Publicerat November 16, 200916 yr Ja vad polisen gör har man frågat sig många ggr när det gäller den civila vapenbiten.. Men hur det ligger till med det där transportfjanteriet på skoter och klassning, ska jag inte uttala mig om, men vad det gäller det rent jaktliga så är det som jag skrev tidigare, ammon räknas, inte vapnet.
Publicerat November 16, 200916 yr transportfjanteriet på skoter och klassning Just det, och jag hade inte brytt mig om det inte vore för att mina ljuddämpare var explicit tillståndsgivna för att endast få användas på VAPEN av klass 1 och 2. Så de som vill ha en 221 Fireball på skotern får väl kräva att få den i klass 3?
Publicerat November 16, 200916 yr Jo precis, så i realiteten så får man bara skjuta max räv med en .50 BMG och helmantel, men inte rådjur.. ( om nån nu skulle vilja jaga med en sån vill säga..)Sverige är fantastiskt... Hej kunde inte låta bli men det finns en kille uppåt i landet som på 80-talet som köpte en 50bmg och fick den klassad för jakt men endast klass 3 då det inte fanns blyspets ammo utan bara helmantel att tillgå samme
Publicerat November 16, 200916 yr Rolig tråd Så alla oldtimers som har en bygel i 30-30 för att dom alldrig klarade av att skjuta på älgbanan så dom skaffade en klass 2 bössa blir lagbrytare om dom råkar handla hornady amm i klass 1 Har sprunget på ganska många utan högvilts delen
Publicerat November 17, 200916 yr Den frågeställningen kanske pekar på behovet av att uppgradera jägarexamen? I mina ögon torde det bara vara en enda, dvs klarar man inte av högviltdelen är frågan om man över huvudtaget ska ha vapen för jakt. Sticker jag huvudet i ett getingbo nu? Högviltsdelen är inte speciellt svår, provkraven räcker inte på långa vägar för att kunna kalla sig "högviltjägare"! Massor av träning och erfarenhet krävs som komplement. Därmed inte sagt att alla med endast "småviltdelen" skulle vara sämre jägare Henrik G
Publicerat November 17, 200916 yr Rolig tråd Så alla oldtimers som har en bygel i 30-30 för att dom alldrig klarade av att skjuta på älgbanan så dom skaffade en klass 2 bössa blir lagbrytare om dom råkar handla hornady amm i klass 1 Har sprunget på ganska många utan högvilts delen Man måste skilja på: 1) Polisen ger tillstånd att INNEHA vapen. 2) NVV reglerar hur och vad man får JAGA med viss ammunition. .30-30 ligger under den gräns (ammunitionsklass 1) där Polisen kräver högviltsexamen för innehav, där slutar Polisens "intresse" i frågan. Om man sedan har högviltsexamen OCH kan visa att man kan ladda .30-30 i klass 1, dvs man klarar NVVs teoretiska och ballistiska krav för att få jaga klass 1-vilt, så kan du förmodligen med rätt jaga klass 1-vilt med bössan, men det har inget med Polisens tillståndsgivning att göra. Vapeninnehavstillståndet baseras på kaliberns typiska klassning, inte på hur man KAN ladda upp eller ner dem.
Publicerat November 17, 200916 yr Den frågeställningen kanske pekar på behovet av att uppgradera jägarexamen?I mina ögon torde det bara vara en enda, dvs klarar man inte av högviltdelen är frågan om man över huvudtaget ska ha vapen för jakt. Sticker jag huvudet i ett getingbo nu? På vilket sätt pekar detta på ett behov av att uppgradera jägarexamen? Du får ju fortfarande inte jaga högvilt om du inte har högviltsexamen, det räcker liksom inte med att ladda extra hårda skott som uppnår klass 1.. Har du inte avlagt högviltsproven får du ändå inte jaga, det har inget med ditt vapen och din ammunition att göra.
Publicerat November 17, 200916 yr På vilket sätt pekar detta på ett behov av att uppgradera jägarexamen? Du får ju fortfarande inte jaga högvilt om du inte har högviltsexamen, det räcker liksom inte med att ladda extra hårda skott som uppnår klass 1.. Har du inte avlagt högviltsproven får du ändå inte jaga, det har inget med ditt vapen och din ammunition att göra. Jaga högvilt, nej, men när examen egentligen är uppbyggd kring vapenklassificering kanske det är lite otidsenligt. När licensgivande myndighet inte har koll på reglerna är det ju tydligt en djungel av onödiga regler och bestämmelser. En enda enhetlig jägarexamen borde ju vara att sträva efter. Man måste ju inte köpa alla vapen man har rätt till. Är inte vapenhanteringen en viktig del av examen? Den tar ju inte hänsyn till om du laddar med det ena eller andra. Henrik G
Publicerat Januari 22, 201016 yr Tjena ny här. Jag har lite funderingar runt detta ämne. 1. Är det endast Hornady som har ammunition som håller klass 1 nivå? 2. Finns det att köpa i södra Sverige? 3. Vad ligger priset på? Mvh Robban
Publicerat Januari 23, 201016 yr Tjena ny här.Jag har lite funderingar runt detta ämne. 1. Är det endast Hornady som har ammunition som håller klass 1 nivå? 2. Finns det att köpa i södra Sverige? 3. Vad ligger priset på? Mvh Robban 1) Ja än så länge i alla fall, och bara med rätt längd på pipan, minst 20" bör det vara, helst längre ändå, och kronografa från sin egen pang är nog att rekomendera. 2) Alldeles säkert, Walter Borg i Stockholm har i alla fall. 3) Runt 450 kr för en 20 ask. Och välkommen till forumet !
Publicerat Februari 22, 201016 yr finns ju ammo i denna kalibern på vapex me..men billigare. funkar inte den? o vart säljer dom de olika fabrikaten av patroner i kal 30.30? man vill ju komma liiite billigare undan när de bara e övningsskytte.. Tack på förhand,