Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken skit.......

Featured Replies

Publicerat

Jag har under årens lopp vart där med tre olika hundar, den första var en taxtik, extremt framgångsrik provhund, skulle starta drev-SM det året, en underbar jakthund, vi sköt högvis me rådjur för henne. Hon fick problem under valpningen, och dom gjorde ett kejsarsnitt på henne, vi fick hem henne, men hon blev snabbt sämmre igen, då hade dom inte gett henne penecillin i tid, så hon fick en galopperande bakterieinfektion och dog.

Hund nr 2, oxå en tax, svalde en sten, efter att dom öppnat och sytt igen hunden tre gånger så dog han, dom lyckades inte få tarmen tät, så det blev nån infektion i bukhålan.

Förr förra helgen släppte jag min wachtelvalp iförsta såten, efter att tittat till henne efter andra såten såg jag att hon inte va riktigt pigg, fick bita i det sura äpplet o åka till veterinärkliniken med henne (det enda som va öppet inom rimligt avstånd)

Upplyste dom om att jag hade känt nått konstigt i halsen på henne, dom hittade ett hål under tungan. Sövde henne, gjorde rent o skickade hem henne med en 10 dagars medecinkur.

Allt frid o fröjd tänkte jag, kom hem efter en veckas jobb i Skåne, tyckte hon verkade lite hängig, klämmde igenom henne o hittade en STOR böld i halsen. Nu är ju dom sista jakthelgerna denna säsongen förstörda, ska åka iväg med henne till veterinären imorgon, men det kommer inte bli till samma ställe.......

Allt tack vare att dom inte lyssnade på vad jag sa om halsen......

Börjar mer och mer fundera på om man skall skjuta hunden hemma med en gång ist för att åka med dom till det där sketstället, hundarna slipper lida och jag blir inte ekonomiskt rövk-llad :P:)

Kan inte göra annat än att råda alla att INTE åka dit med era hundar, bli inte wachteln bra, så kommer jag få tillbringa tid bakom galler, efter att gått bärsärk med en grävmaskin på det där stället......

Redigerad med Jämta
**Inlägget modererat, då vi inte vill ha uthängningar av namngivna företag/personer här på forumet** //Jämta i egenskap av moderator

Publicerat

Förstår din bitterhet och du hoppa över det där sista :P Det kan inte vara den bästa vägen att gå.

Hoppas jycken blir bättre.

Publicerat

Fy fan!! Förstår verkligen att du är förbannad på dom.

Håller tummarna för att valpen ska repa sig!!

Publicerat
  • Författare
Förstår din bitterhet och du hoppa över det där sista :blush: Det kan inte vara den bästa vägen att gå.

Hoppas jycken blir bättre.

Jag ska försöka tygla mej, men jag lovar inget ;)

Publicerat

usch o fy! inga roliga upplevelser du hade där inte...

Är det för långt för dig att ta dig till Veterinärstationen i Alingsås?? Har bara hört lovord från dom som varit där eller haft kontakt med dom. Jag har ringt och rådfrågat dom några gånger men aldrig behövt åka dit...

Lycka till och hoppas hunden blir bättre fort.

Publicerat
Vill här utfärda en varning för djursjukhuset Blå Stjärnan i GBG.

Tyvärr är inte situationen så värst mycket bättre på något djursjukhus eller privatpraktiserande veterinär heller för den delen. Har bl.a blivit rekommenderad att operera en valp (under förutsättning att jag hade hunnit försäkra den) för ett brutet ben, en komplicerad operation skulle det bli. Veterinären visade t.o.m på en röntgenplåt hur illa brottet var... Jag skulle komma dagen efter! Vi blev hemskickade med smärtlindring och ett rejält lindat ben och medan jag talade med försäkringsbolag och andra försvann dagen efter, vi kom aldrig iväg till veterinären utan skulle komma efter ytterligare en dag. Den natten tuggade valpen bort sitt bandage och kunde gå utan problem följande morgon... Snacka om rövk..llad!

Hade för flera år sedan en polemik i Hundsport med veterinärförbundets chef, Johan Beck-Friis efter att ha fått en hund behandlad på veterinärhögskolan i Uppsala. Veterinärernas cynism i hur de behandlar djurägare som befinner sig i ovana och skrämmande situationer föranledde mig att fråga om det hade särskild undervisning i cynism och lurendrejeri på veterinärutbildningen. Han svarade varken ja eller nej på den frågan...

Publicerat

Som någon skrev ovan.. det är nog vanligare med fel diagnoser och felbehandlingar än vad man tror..

Har själv råkat ut för det så sent som i höstas då ett djursjukhus missade en livmoderinflamation. Eller enligt dem själva så ansåg de att livmodern var förstorad, inom den gräns där det är normalt. Men detta upptäcktes senare på ett annat djursjukhus, men då var det ändå lite sent att göra något.

Vid tfn samtal med veterinären så ansåg de itne ha något ansvar i det hela.

Publicerat

Nu vet jag inget om vetrinärer. Kanske det är så att de ville bli "riktiga" doktorer men var inte tillräkligt smarta eller så är det kanske så att djur är extra svåra att behandla. Det går inte att fråga dem. De ligger i deras gener att INTE visa att de är skadade/har ont eftersom de då riskerar att bli utstötta av flocken (en varg flock väntar sällan eller aldrig på en skadad flock medlem, Och de är ju "ur" hunden).

Men jag vill på INTE sätt försvara några/någon enskild tomte men att säga att alla vetrinärer är dåliga är kanske att överdriva. Tror inte att det är så lätt alla gånger.

Publicerat

Sådana här varningar läser jag titt som tätt, när någon är missnöjd med den veterinär de varit till med sitt sjuka/skadade djur och jag måste erkänna att jag tar dem med en nypa salt.

För varje feldiagnostiserat djur hos en veterinär/klinik finns det 100-tals som blivit korrekt diagnostiserade och därefter behandlade.

Att ha en 100%-ig felfri diagnostisering är en omöjlighet både inom humanvården (och då kan ändå patienten prata) och inom djurvård så tyvärr kommer det även i fortsättningen inträffa att en del djur (och en del människor) inte får korrekt diagnos direkt med ibland katastrofala följder. Ägare/anhöriga till dessa kommer att fortsätta varna för olika veterinärer/kliniker. Det är en naturlig reaktion att göra så.

Djur är svårare att ställa diagnos på, iom att de oftast är mycket smärttåliga, de kan inte förmedla var eller hur det gör ont eller hur de mår etc. som människor kan.

Postoperativa infektioner drabbar både människor och djur, men även där kan en människa i ett tidigare skede tala om att det gör ont, att den känner sig febrig etc. som ett djur inte kan och när man märker att djuret är påverkat har det gått långt och situationen blir mer komplicerad.

Personligen har jag enbart gott att säga om veterinärer och den vård mina hundar fått när det varit nödvändigt.

Vill också påpeka att veterinärer knappast är ointelligentare än läkare. Utbildningarna är svåra och krävande för båda yrkena!

Publicerat

Med anledning av Jämtas inlägg kan jag bara konstatera att om jag skulle gå efter mina egna och den närmaste familjens erfarenheter av Svensk Sjukvård så skulle jag avråda folk från att besöka SU, Borås Lasarett och Alingsås sjukhus eftersom jag/vi på alla de ställena vart föremål för felaktiga diagnoser. :D En medlem i mitt gamla jaktlag som också var ambulansförare utbrast vid något tillfälle " Borås Lasarett, om du är fullt frisk och träffar rätt läkare så kan du överleva!".

Samtidigt så förstår jag Berras inlägg eftersom den enda gång jag upplevt att mina hundar blivit felbehandlade är just på Blå Stjärnan i GBG. Till saken hör också att det finns flera kända hundmänniskor häromkring som vägrar att åka någon annanstans än till Blå stjärnan i GBG....

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Personligen har jag enbart gott att säga om veterinärer och den vård mina hundar fått när det varit nödvändigt.

Vill också påpeka att veterinärer knappast är ointelligentare än läkare. Utbildningarna är svåra och krävande för båda yrkena!

Visst finns det bra veterinärer och det tar ett tag innan man hittar den man litar på.

Ser ingen intilligens skillnad men utbildningen som läkare går knappast ut på att binda upp en patient för dyra och onödiga återbesök, det är nämligen vad veterinär utbildningen till stor del går ut på, tyvärr. :D Är man lite påläst själv så tar inte dessa ut svängarna, men är man novis så försöker de mjölka dollar så mycket det går.

Publicerat
Visst finns det bra veterinärer och det tar ett tag innan man hittar den man litar på.

Nja, jag har ingen fast veterinär egentligen, utan har nog varit hos de flesta privata och de flesta kliniker inom en 25 mils radie från skogen jag bor i och inte varit missnöjd med vare sig bemötande eller vård hos någon. Det som styr valet av veterinär är mer när de har tid att ta emot mig och djuret i fråga.

Ser ingen intilligens skillnad men utbildningen som läkare går knappast ut på att binda upp en patient för dyra och onödiga återbesök, det är nämligen vad veterinär utbildningen till stor del går ut på, tyvärr. :D Är man lite påläst själv så tar inte dessa ut svängarna, men är man novis så försöker de mjölka dollar så mycket det går.

Den åsikten får stå för dig, men jag personligen är helt övertygad om att det du beskriver är rätt sällsynt förekommande.

Har också mycket svårt att tänka mig att det öht ligger inom utbildningens ramar och utformning att lära ut "mjölka djurägare på så mycket pengar det går genom onödiga besök".

Publicerat
Den åsikten får stå för dig, men jag personligen är helt övertygad om att det du beskriver är rätt sällsynt förekommande.

Har också mycket svårt att tänka mig att det öht ligger inom utbildningens ramar och utformning att lära ut "mjölka djurägare på så mycket pengar det går genom onödiga besök".

Fått det från mycket god insikt i utbildningen och det blir inte lättare att stå emot ute på praktikerna, de som tröttnar byter jobb då de inte står ut med systemet, klart det är min åstikt jag skrev det ju, men sällsynt är det inte och man spelar på känslor, det är inte bara en källa, för övrigt så behöver du inte försvara det du inte har vetskap om, jag har inte för anledning att tro att flera veterinärer skulle berätta samma sak om det inte stämde.

Publicerat
Sådana här varningar läser jag titt som tätt, när någon är missnöjd med den veterinär de varit till med sitt sjuka/skadade djur och jag måste erkänna att jag tar dem med en nypa salt.

För varje feldiagnostiserat djur hos en veterinär/klinik finns det 100-tals som blivit korrekt diagnostiserade och därefter behandlade.

Jag kanske är annorlunda än andra, men jag skiter faktiskt i om man lyckas behandla 100 andra djur rätt då min hund blir felbehandlad.. Jag har lite svårt att se det som ett skäl att acceptera att min hund kanske får lida längre eller rent av dör på grund av en feldiagnos.

Publicerat

Att spekulera i vad jag har för vetskaper i ämnet tycker jag du kan lägga ner faktiskt.

Du har din åsikt baserad på dina erfarenheter och jag har min åsikt baserad på mina erfarenheter och det är en sak, men att skriva att blivande veterinärer får lära sig att spela på djurägarens känslor under sin utbildningstid för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt är något helt annat.

Om man kommer med så pass graverande påstående om en utbildning vill jag gärna ha en källhänvisning till det annat än att "x antal veterinärer säger så", för med det uttalandet insinueras det att andra veterinärer, som säger att sådant inte förekommer inom utbildningen ljuger.

Publicerat
Jag kanske är annorlunda än andra, men jag skiter faktiskt i om man lyckas behandla 100 andra djur rätt då min hund blir felbehandlad.. Jag har lite svårt att se det som ett skäl att acceptera att min hund kanske får lida längre eller rent av dör på grund av en feldiagnos.

Givetvis är det fruktansvärt tragiskt för de djur (och människor) som inte får korrekt diagnos och behandling direkt (eller ens någonsin), men att svartmåla alla veterinärer/läkare på ett specifikt ställe känns för mig som fel väg att gå.

Är man missnöjd med en veterinär/klinik bör man kontakta veterinärförbundet och jordbruksverket för hjälp.

Publicerat

Jag är ju bara en person med en åsikt men nog verkar det lite som att den där mjölkandet och extragrejejr osv är inte helt ovanligt förekommande. Var själv med stövarn och vaccinerade för rabies tidigare i år 2ggr å nu efter jul tog blodprov som veterinären skickade in till SVA. Jag fick ett brev om att allt var ok, kontaktade vet om att få det inskrivet i pass osv och fick meddelandet att bara svänga förbi med pappren osv så fixar dom det. Står dessutom i brevet jag fick att det gått en kopia till vet. Kommer in och en i mottagningen tog pappren å gick till en vet som skulle skriva in det. Kommer ut efter ett tag och ska läsa chippet på hunden.. "inte har jag väl med mig hunden inte. Kan väl inte behövas för att skriva in i passet ett resultat som ni själva skickat och alla nummer osv står ju där.." sa jag. Jo men vet säger så.. svara hon då. Måste väl boka en tid då för att bla bla bla... Då brann jag av och efter lite diskussioner så fick jag mitt pass påskrivet.

Jag menar vad ska det ge att chipläsa hunden då provet togs för över en vecka sen? det är väl ändå då provet tas man kan kolla att det är rätt hund man testar eller? Det enda som man kan se nu är ju att jag verkligen har med mig den hunden dit.. Och vad spelar det för roll i sammanhanget? Det var precis som att dom ville ha mig att boka en tid för att kunna ta ut (startavgift) vilket irriterade mig fruktansvärt eftersom jag redan betalat hela kalaset för ett halvår sen. Nej jag tog mitt pass och gick och kommer tänka mig för mer än en gång innan jag går igen.

Publicerat
Givetvis är det fruktansvärt tragiskt för de djur (och människor) som inte får korrekt diagnos och behandling direkt (eller ens någonsin), men att svartmåla alla veterinärer/läkare på ett specifikt ställe känns för mig som fel väg att gå.

Är man missnöjd med en veterinär/klinik bör man kontakta veterinärförbundet och jordbruksverket för hjälp.

Självklart får man göra det och det står ju oftas var och en fritt att välja var och hur man vill behandla sin hund. För egen del så har jag inte så jätte mycket att välja på. På det närmaste djursjukhuset så roterar man veterinärer med hög hastighet och det är mer eller mindre alltid nya ansikten där. Med ett fåtal undantag på gamla trotjänare.

Skälet att jag fortsätter gå dit är att vid akuta problem har de i många fall varit snabba och hjälpsamma då det gäller att få komma in. Att sen diagnoser och behandlingar inte funkar i många fall är en annan sak. Men vid enklare problem så löser de problemen ganska omg.

MEN det gäller fn att vara påläst och verkligen ifrågasätta vad de ska göra. För ett tag sen ville de söva en av hundarna för rengöring av ett sår. Vilket jag motsatte mig och ville ha en annan veterinärs utlåtande som då resulterade i att veterinär 1 då fick kalla fötter och kom fram till att det nog räckte med lugnande. Något som först, enligt sammma vet, varit otänkbart. En skillnad på 1000lappen ungefär..

Annan gång så ville de vänta tills dagen efter med ett enklare ingrepp. Med skälet att de ville se hur det utvecklade sig. Saken var bara att det var på en fredag och en OP på lördagen hade blivit ett antal tusenlappar dyrare, vilket jag avstyrde även denna gång. Jag fick heller aldrig någon direkt motivering varför de skulle vänta och vad det skulle ha för direkt betydelse, mer än att det skulle bli en hel del dyrare.

Det är ett par exempel på vad jag har personligen råkat ut för och jag har en hel del mer. T ex en tjuvparad tik som två veckor innna valpning klassades som skendräktgi, en valp som sas vara magsjuk med fick avlivas en vecka senare för en missbildnign i levern osv.. Men det kanske bara är jag som har otur? Att diagnostisering är svårare på djur har jag full förtåelse för, men det borde ju enbart göra att kraven på kompetens och kunskap kanske borde vara högre? Har förvisso ingen direkt insyn i utbildningen för veterinärer, mer än att jag har en kusin som började utbilda sig till veterinär, men som senare sadlade om till läkare.

Sen verkar det som att prissättnign hos veterinärer är väldigt godtyckligt och med lite för stora variationer. T ex besiktning, märkning, vaccination av en valpkull. Vid förra kullen så gjorde jag en snabbkoll med ett antal olika som finns inom de närmaste 15 milen. Från dyraste och billigaste så skillde sig priset per valp med nästan 40%. På exakt samma tjänst, utan någon egentlig motivering varför just den ena skulle vara så mycket bättre än den andra.

Mitt förtroende för veterinärer i allmänhet och djursjukhus i synnerhet är ganska lågt och jag köper inte deras priser eller diagnoser rakt av utan att ifrågasätta och be dem förklara mera.

Publicerat

Tråkigt att du råkat ut för mycket krångel och att förtroendet fått en rejäl törn, men bra att du ifrågasätter och kräver vettiga svar.

En teori jag har är att det kanske kan vara så att på ställen där personalomsättningen är hög, inga klara rutiner finns/de nya inte hunnit lära sig rutinerna ökar risken för onödiga besök/problem med att få korrekt diagnos/behandling direkt??

Som sagt; bara en personlig teori..

Trist för de som drabbas är det hur som haver oavsett anledning!

Publicerat

Jag har inga synpunkter i själva vården då jag alltid har haft "tur" och fått rätt diagnos på mina hundar och de har blivit bra behandlade. (Hallands Djursjukhus i Slöinge).

Prissättningen däremot tycker jag inte man kan ha åsikter om då det faktiskt handlar om privat vinstdrivande affärsverksamhet.

Att man jämför priser och att det skiljer mycket är väl inte så konstigt? Det gör det ju i alla branscher. Just här kan man väl jämföra med bilverkstäder eller privat "vanlig" sjukvård?

Publicerat
..

Prissättningen däremot tycker jag inte man kan ha åsikter om då det faktiskt handlar om privat vinstdrivande affärsverksamhet.

Att man jämför priser och att det skiljer mycket är väl inte så konstigt? Det gör det ju i alla branscher. Just här kan man väl jämföra med bilverkstäder eller privat "vanlig" sjukvård?

Jag tycker verkligen man som konsument kan ha en åsikt om prissättningen. Att ifrågasätt priser och välja det man anser som mest prisvärt är väl just det som vi konsumenter kan använda oss av för att visa någon form av åsikt. Att priserna skiljer sig är ju ganska självklart. Men en skillnad på 40% på exakt samma tjänst tyder ju mer på att en del kanske bör göra in översyn av sina kostnader alternativt att en del försöker ha ett överpris för att öka sin egen marginal.

En bilverkstad som använder sig av orginaldelar är givetvis dyrare än den som använder sig av "piratdelar" så där kan ju skillnaden i priset blir ganska stor, men då av en anledning. Pris skillnaderna på privat sjukvård kan jag inget om, men där är ju ofta tillgänglighet och kötider ett argument för en högre kostnad, vad jag erfar.

Publicerat

Javisst är det så att man kan påverka priserna genom att verkligen kolla och jämföra vad de olika klinikerna tar. Sedan tror jag inte att alla kliniker har prissättning efter sina kostnader utan för att få så stor vinst som möjligt. Har man full beläggning med ett högt pris så ser jag ingen anledning att sänka priserna. Detta ger ju bara bättre marginaler.

Om sedan kundunderlaget sviktar pga höga priser får man ju ta sig en funderare. Detta är ju det vanliga sättet för oss konsumenter att påverka priser. Man handlar där det är billigast om det är samma tjänst / vara.

Typ marknadsekonomi. :lol:

Som jag har påpekat i någon annan tråd:

Den som tar mest får mest.

Rättvisa är en utopi.

Publicerat
Javisst är det så att man kan påverka priserna genom att verkligen kolla och jämföra vad de olika klinikerna tar. Sedan tror jag inte att alla kliniker har prissättning efter sina kostnader utan för att få så stor vinst som möjligt. Har man full beläggning med ett högt pris så ser jag ingen anledning att sänka priserna. Detta ger ju bara bättre marginaler.

Om sedan kundunderlaget sviktar pga höga priser får man ju ta sig en funderare. Detta är ju det vanliga sättet för oss konsumenter att påverka priser. Man handlar där det är billigast om det är samma tjänst / vara.

Typ marknadsekonomi. :lol:

Som jag har påpekat i någon annan tråd:

Den som tar mest får mest.

Rättvisa är en utopi.

Exakt, marknadskrafterna in action..

Här är nog fallet att djursjukhuset lever på att alltför få orkar/vill kontrollera marknaden. Man går dit man alltid gått..

Publicerat
  • Författare

Fyyyyy ffaaannnnnn, nu är jag riktigt jävla förbannad, pratade nyss med veterinären (INTE samma ställe som innan)

Han har opererat wachteltiken nu ikväll, och plockat ut en sex cm lång pinne ur halsen på henne, den har hon gått runt med i två veckor nu, inte konstigt att hon har varit hängig o ätit dåligt.

Den här gången ska dom fan inte komma undan med det här, ska ta ett snack med mitt försäkringsbolag, jag tror inte att dom uppskattar en sånn här berättelse......

Det är surt att få betala dubbla operationer o dylikt, men värst är det ju för hunden, tänk hur ont hon har haft, fått lida i onödan.......

Nä, nu ska jag åka o hämta mitt lilla vrak till wachtel!!

Redigerad med Jämta
**Inlägget modererat, då vi inte vill ha uthängningar av namngivna företag/personer här på forumet** //Jämta i egenskap av moderator

Publicerat
Fyyyyy ffaaannnnnn, nu är jag riktigt jävla förbannad, pratade nyss med veterinären (INTE samma ställe som innan)

Han har opererat wachteltiken nu ikväll, och plockat ut en sex cm lång pinne ur halsen på henne, den har hon gått runt med i två veckor nu, inte konstigt att hon har varit hängig o ätit dåligt.

Den här gången ska dom fan inte komma undan med det här, ska ta ett snack med mitt försäkringsbolag, jag tror inte att dom uppskattar en sånn här berättelse......

Det är surt att få betala dubbla operationer o dylikt, men värst är det ju för hunden, tänk hur ont hon har haft, fått lida i onödan.......

Nä, nu ska jag åka o hämta mitt lilla vrak till wachtel!!

Tyvärr tror jag att försäkringsbolaget skiter i att djursjukhuset gjort fel.. Det var det svaret jag fick av Agria iaf.. :lol: