Hoppa till innehåll

Vad ska jag skaffa ?


vakjägaren.

Recommended Posts

Taxtiken jag har som är dryga 2,5 år.

Och hon jagar gärna 5min om jag motar iväg henne när hon kommer tillbaks efter 5min kan hon driva i en ½ timme.

Hon hade drev tider på 70min i oktober !

Funderar nu på en drever till våren. Till hare , rådjur ,räv och kanske kronhjort om den vill driva det.

Men fick nys om en kull Finnstövare som ska bli till ,och dess utom mycket billiga eventuellt runt 5-6000kr.

Stövarjakt är kul men jag är morgontrött :lol: hur göra ?

Funderar på hur jag ska göra !

Behålla taxen och hoppas på att hon får längre drevtider med ökad ålder. Eller ge bort henne och ta in en ny hund ?

Hur göra ??????????????????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Strömming

Låter som en drever är mera för dig. Mer allround och lättare att jaga in. En stövare kräver många jaktdagar och stort stort tålamod. Dessutom tror jag inte din morgontrötthet går bra ihop med en stövarvalp då injagningen är i stort behov av färska morgonspår att släppa på.

Men ändrar du dina morgon rutiner och har tålamod så är ju stövarjakten en riktig höjdare också :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taxtiken jag har som är dryga 2,5 år.

Och hon jagar gärna 5min om jag motar iväg henne när hon kommer tillbaks efter 5min kan hon driva i en ½ timme.

Hon hade drev tider på 70min i oktober !

Funderar nu på en drever till våren. Till hare , rådjur ,räv och kanske kronhjort om den vill driva det.

Men fick nys om en kull Finnstövare som ska bli till ,och dess utom mycket billiga eventuellt runt 5-6000kr.

Stövarjakt är kul men jag är morgontrött :lol: hur göra ?

Funderar på hur jag ska göra !

Behålla taxen och hoppas på att hon får längre drevtider med ökad ålder. Eller ge bort henne och ta in en ny hund ?

Hur göra ??????????????????

Tar du en valp nu och ger bort taxen är du ju utan jakthund i höst! Taxen är ju bara 2,5 år och en del hundar behöver ju lite tid att mogna. Är det en trevlig hund i övrigt finns ingen anledning att ge bort den. Nä kämpa på och ge inte upp med en så ung hund. Jag antar att du redan lagt ner en massa tid och jobb med hunden. Ska det gå till spillo? :lol:

Vill du så skaffa en till jakthund. :D Det är mitt råd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en drever är mera för dig. Mer allround och lättare att jaga in. En stövare kräver många jaktdagar och stort stort tålamod. Dessutom tror jag inte din morgontrötthet går bra ihop med en stövarvalp då injagningen är i stort behov av färska morgonspår att släppa på.

Men ändrar du dina morgon rutiner och har tålamod så är ju stövarjakten en riktig höjdare också ^_^

Stövare skall jagas in under dagen!! De ska inte jagas in tidigt som faan på morgnarna eftersöm det är väl lätt att ta upp då så det argumentet sprack ju direkt :D

Det är bättre att dom lär sig jaga på lite mindre vilttäta marker så dom får ett sök och sen slagarbete dagtid för att få den mer nogrann på slag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klart du ska ha kvar taxen och vänta på att det blir bättre

så skaffar du en finnstövare o jagar räv med <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du vakjägarn... De e fan inte lätt å välja. Satt i liknande sits innan. Har ju en strävhårstax som driver sådär.. Drev mellan 5-30 min å rätt snävt sök. Hon e drygt två år och hon har fått jaga en hel del. Vi har skjutit ett par djur för henne osv.. Hursomhelst jag insåg rätt snart att jag behövde en hund till. Hon skall dock va kvar ett tag till för att se om hon utvecklas vilket jag tror/hoppas. Funderade på drever, terrier eller stövare som nästa hund.

Till slut valde jag tysk terrier å har en sådan valp under bordet nu! Detta då rådjuren minskar och gris finns inom ett par mil. Sen har jag behov av eftersökshund samt hund som även jagar älg. Stövaren föll bort pga av tid å marker men har nu fått mer marker och kontakter vilket gör att en rovstövare kanske blir nästa hund...

Mitt råd är känn efter å se till markerna och viltet samt din tid! Tror du vet själv innerst inne :)

MVH

Kristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska behålla taxen om du bara kan...och skaffa dig en stövare. Som Erik skrev så ska stövare INTE jagas in tidigt på morgonen utan hellre då lite senare så får man en bättre hund med ett bättre sök. :)

Men sen om du inte har tid med båda så är det ju inte så lätt...men att ha en tax med så korta drevtider är ju heller inget att ha. Isf som grythund då. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du vakjägarn... De e fan inte lätt å välja. Satt i liknande sits innan. Har ju en strävhårstax som driver sådär.. Drev mellan 5-30 min å rätt snävt sök. Hon e drygt två år och hon har fått jaga en hel del. Vi har skjutit ett par djur för henne osv.. Hursomhelst jag insåg rätt snart att jag behövde en hund till. Hon skall dock va kvar ett tag till för att se om hon utvecklas vilket jag tror/hoppas. Funderade på drever, terrier eller stövare som nästa hund.

MVH

Kristian

Exackt så är det för mig oxå !

Det som väger till en drevers fördel är att den jagar mer vilt. Passar mina marker, även om det finns plats för en stövare oxå. (i mina marker men ej i hemmet )

Känns som jag börjar med en drever ! Vill kunna skjuta älg , kron och gris ifall det kommer framför pipan.

Blir rådjuren färre om några år så får jag bli stövar jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns drevervalpar leveransklara om ett par veckor efter min hane. PM:aom du vill ha bilder via mms.

Du har PM.

Berätta gärna lite om din hund + tiken . Drev-tider , jagar vilket vilt osv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då förstår ju vi varandra vakjägarn ;) Har jagat en hel del med drever och dreverkorsningar och det ger mycket jakt helt klart.. Attans man kanske skulle köpt en sån ist för taxen ;) haha

Låter i mina öron som du väljer hel rätt! Berätta självklart om hur det går med valpköpet!

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tax går mig på nerverna. ;)

Tänkte ge henne sitt sista släpp i dag. Åkte ut halv två.

Hon börja väcka på nått gammalt harspår (tror jag) kom sen tillbaks efter 5min till mig.

Motade i väg henne på nytt hon börja väcka på samma slag. Låter som hon jagar fast på 10 kvadrat meter.

Vissla tillbaks henne och sa vad jag tyckte om henne och hennes trassel.

Går i väg en bit släpper på nytt.

Upptag direkt. Efter 45min kommer en get upp på mig (18-20 håll) avstår ifrån att fylla hennes hals med bly.

Såg nämligen att det va 2 djur i spårlöpan vid upptaget Hon hade nog ställt av kiden.

När taxen kom i löpan berömde jag henne så mycket jag hann. ;)

Drevet varade nästan tappfritt i 2 timmar! :D

Tänk om hon va så här jämt. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De va inte illa vakjägaren ! Bra hundjobb då! Min har som längst drivit 35 min.... Fortsätter taxen så behöver du ingen drever :) Men de e iofs alltid skoj å ha två hundar!

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på en Beagle?

De jagar ju rådjur, hare och räv. Kan du säkert få att driva på hjortoch älg oxå om du jobbar på det...

Den drever vi hade när jag var liten fanns det bara ett vilt att jaga för och det var rådjur.

Fanns det inga RÅ i skogen fick det va för killen.

Stövare är det ju inget fel på men jag vill inte ha de på RÅ. De brukar komma som kanonkulor förbi en tycker jag...

Men vad vet jag? Är ju bara en glad amatör :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du ska nog ge din tax ett par år till för frågan är ju hur ofta släpper du hon vad kommer hon från för linjer ??

ring till torbax kennel och fråga vad han tycker att du ska göra (en av sveriges bästa kh tax uppfödare)

min har i stort sett bara gryt linjer och risken är att hob bara skäller då hon ser djuret och släpper så fort hon kommer litte för långt efter <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag släppte taxen i onsdags och efter 1 timmes drev kom en bock i famnen på mig som jag sköt.

(kanske hjälpte att säga att jag skulle skaffa ny hund, för att hon skulle börja jaga. :rolleyes: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett 2 timmars taxdrev är ut alla synvinklar ovanligt optimalt. Det är trevligt att du fått uppleva detta!

Skulle du någonsin titta på att komplettera ditt hundstall, så titta du på stövare. Vad gäller platsen i huset, så får jag nog säga att stövarna tar mindre plats än drevrarna. Stövare har förmågan att skilja på arbete och vila, vilket inte alltid är fallet med en drever i sina bästa år.

Drever är en härlig ras annars, och jag brukar kalla dem för "latmanshundar". Inte för att förringa dem, utan just för att de är lämpliga till jägare som inte har ett lika stort hundintresse som stövarjägare. En drever med en bra härstamning jagar, och de kan jaga allt de vill. Det går inte att misslyckas med en drever, särskilt inte om man dessutom tycker att det är ok att leta upp hunden med pejlen vid dagens slut och hämta den med bilen...

Vill man sedan forma hunden, så kan en drever lära sig absolut allt som man kan lära en stövare.

Utom att ligga riktigt, riktigt hårt på en hare... Det är förbehållet stövarna! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En drever som får jaga ofta , blir de ofta långdrivare ?

Man vill ju inte ha en hund som jagar 4-8timmar på ett å samma djur.

Skulle taxen jaga som hon gjort de senaste släppen så är jag nöjd. (rådjur)

Men hardreven blir träliga så fort jösse börjar att göra avhopp å liknande.

Känns extremt jobbigt att vänta in nästa sesång , när man inte vet om hunden kommer att jaga 5min eller 1-2 timmar. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...