Publicerat Februari 15, 201016 yr Hej hittade in på denna tråd och tänkte bara kolla hur det gick med din tax i höstas? Själv har jag varit med om taxar som drivit helt kanon första gången man släppt dom vid ca 5-6 månader, men även nån tax som har behövt bli ett par år innan det har släppt. Både den tidiga och den senare hunden har dock blivit riktigt duktiga till att driva både rå, hare och nångång även räv. Sen finns det även taxar som aldrig blir några vettiga drivare. Mvh Simon
Publicerat Februari 15, 201016 yr Du kan ju alltid skaffa en "jaktlabbe" dom driver ju med skall o ställer älgar o svin o gud vet vad OBS ironi
Publicerat Februari 15, 201016 yr Du har inte funderat på en Beagle?De jagar ju rådjur, hare och räv. Kan du säkert få att driva på hjortoch älg oxå om du jobbar på det... Den drever vi hade när jag var liten fanns det bara ett vilt att jaga för och det var rådjur. Fanns det inga RÅ i skogen fick det va för killen. Stövare är det ju inget fel på men jag vill inte ha de på RÅ. De brukar komma som kanonkulor förbi en tycker jag... Men vad vet jag? Är ju bara en glad amatör Helt klart Beagle! Men men man kanske inte är helt objektiv
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Hej hittade in på denna tråd och tänkte bara kolla hur det gick med din tax i höstas?Själv har jag varit med om taxar som drivit helt kanon första gången man släppt dom vid ca 5-6 månader, men även nån tax som har behövt bli ett par år innan det har släppt. Både den tidiga och den senare hunden har dock blivit riktigt duktiga till att driva både rå, hare och nångång även räv. Sen finns det även taxar som aldrig blir några vettiga drivare. Mvh Simon Hej. Jo i höstas gick hon faktiskt bra , några ggr riktigt bra till och med. Det blev inte så många släpp innan snön kom och taxen inte längre tog sig fram. Sköt dock ett par djur för henne. Och dreven va faktiskt längre än tidigare år, mellan 30-70min. En dag drev hon kronvilt i ca 25min som bukta som bara den. Synd att denna jaktsäsong tog slut för fort bara.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Ett 2 timmars taxdrev är ut alla synvinklar ovanligt optimalt. Det är trevligt att du fått uppleva detta!Skulle du någonsin titta på att komplettera ditt hundstall, så titta du på stövare. Vad gäller platsen i huset, så får jag nog säga att stövarna tar mindre plats än drevrarna. Stövare har förmågan att skilja på arbete och vila, vilket inte alltid är fallet med en drever i sina bästa år. Drever är en härlig ras annars, och jag brukar kalla dem för "latmanshundar". Inte för att förringa dem, utan just för att de är lämpliga till jägare som inte har ett lika stort hundintresse som stövarjägare. En drever med en bra härstamning jagar, och de kan jaga allt de vill. Det går inte att misslyckas med en drever, särskilt inte om man dessutom tycker att det är ok att leta upp hunden med pejlen vid dagens slut och hämta den med bilen... Vill man sedan forma hunden, så kan en drever lära sig absolut allt som man kan lära en stövare. Utom att ligga riktigt, riktigt hårt på en hare... Det är förbehållet stövarna! Hej Bäcka Bengtsson! Vet inte vad du har för erfarenheter av Drever, jag har själv två st för tillfället, och haft en tidigare och dom skiljer mycket väl på arbete o jakt, inomhus gör dom inget väsen av sig alls, mest ligger dom o slappar. Utomhus så går dom lös på tomten. Och i skogen fungerar dom hur bra som helst. Vad det gäller att inte kunna misslyckas med en Drever, så tycker jag att du beskriver mycket väl hur ett misslyckande ser ut, att behöva hämta hunden med hjälp av pejl och bil. Det behövs inte om man har ett stort hundintresse och ser till att jobba mkt med lydnad och samarbete, har man inte det hundintresset och äger en Drever är det upplagt att misslyckas då man lätt får en hund som jagar för sig själv. Men en sak är säker Jagar det gör dom.
Publicerat Mars 8, 201016 yr Hej.Jo i höstas gick hon faktiskt bra , några ggr riktigt bra till och med. Det blev inte så många släpp innan snön kom och taxen inte längre tog sig fram. Sköt dock ett par djur för henne. Och dreven va faktiskt längre än tidigare år, mellan 30-70min. En dag drev hon kronvilt i ca 25min som bukta som bara den. Synd att denna jaktsäsong tog slut för fort bara. Va kul att hon bättrade på drevtiderna Jo denna jaktsäsong fick ju ett alldeles för snabbt slut med all snö o kyla. Själv har jag en drevertik på nio år, hon driver 1-3 timmar på rå, hare o räv, lite väl envis ibland men bra jakt brukar det bli Tycker det är kul med hundar som driver flera viltslag, blir ytterliggare lite spänning i jakten tycker jag. Lycka till med taxen din vakjägaren! Mvh Simon