Publicerat Oktober 29, 200718 yr Kompisen hittade orren! Citat: "Gick ut på myren för att hämta den första orren och på andra sidan upptäcker jag en som sitter och vinglar i en talltopp. Avståndsmätaren vill fortfarande inte vara med i diset och årets andra bom är ett faktum. Lyckas tillslut få fram avståndet som visar sig vara femtio meter längre än vad jag bedömde det till och på det avståndet gör det att kulan måste ha gått strax under." Den orren låg där jag tappade den med blicken. Avstånd 303m Kulan hade gått väldigt lågt som befarat Men orren var död. Känns bättre när man hittar igen viltet eller kan försäkra sig om att det är oskadat. Idag har jag sett någonstans runt 150 orrar och inte fått någon. Tog ledigt från jobbet med kort varsel men jag var lite försent ute. Det satt redan en svart hög med orre som stack när jag kom fram. Såg dom senare beta knopp i en bergskant som är avverkad blandskog där björkarna är kvar. Tror jag måste ta mera ledigt i veckan. Nerverna klarar nog inte att jag ska vara på jobbet med vetskapen hur mycket orre det är.
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Hade blivit idag men när jag skulle starta kameran så hände inget. En snabb felsökning visade att innanför batteriluckan var det tomt. H-vetes j-la skit! Släpat ut kameran flera hundra meter i onödan. Den är ju inte direkt lätt heller. Dessutom landade orrarna i gräset och inte bland bulvanerna. Sköt ett skott och girig som man är så tänkte jag få två. Istället tog kulan i gråvidet framför som jag inte såg och jag blev utan. Enda skottet avlossat idag. Nu har jag byggt om gömslet och satt det mitt ute på myren. Hur reagerar orrarna på att det har kommit ett avvikande objekt ute på myren? Mörkgrönt camonät harmonierar dåligt med ljusbrunt myrgräs och gråvide. Hade varit bättre med juteväv uppspänt på myren runt några stolpar. Fungerar det här så blir det resultat snart. Hämtade in nätet från en annan plats och där hade jag lämnat fem bulvaner. Inte en enda var hel, hökdjävlarna har massakrerat varenda en. Dom börjar bli dyr i drift och massor med jobb att sy nya hela tiden. Sju stycken har dom förstört för mig sen förra hösten och två är sönderskjutna.
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Jag har just tagit ledigt hela veckan, Hela bandugnsverket står still då en stor högspänningsmotor havererat. När det blir kortis på 4,2 miljoner watt händer det saker. Tror inte jag behövs där eller kan göra någon större nytta med mitt halvfriska knä just nu. Det är runda sinterkulor överallt och jag vill inte halka på dom. Billigast för företaget är att jag jagar orre och det har jag absolut inget emot heller. Måste ta ut 6 dagar innan nyår annars försvinner ledigheten. Vädret kan knappast bli bättre som det ser ut heller. Så nu blir det orrjakt på heltid!! 8) ;D
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Den här gången fick jag dom i famnen. Om jag bara varit lite kallare hade det blivit två eller tre vid varje skottillfälle. Gömslet hade jag byggt åt mig själv men vi var två st och kompisen hade ingen ansiktsmask så när dom flög in över gömslet på 5 meter så såg dom oss. Gör ett nytt försök imorrn och då ska jag hålla pekfingret i styr lite längre. Eventuellt åker jag ensam.
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Författare Inte en enda var hel, hökdjävlarna har massakrerat varenda en. Dom börjar bli dyr i drift och massor med jobb att sy nya hela tiden. Sju stycken har dom förstört för mig sen förra hösten och två är sönderskjutna.Vi har förvarat våra bulvaner i en sopsäck i skyddet, det skyddar både mot regn och hökar. ;D
Publicerat Oktober 31, 200718 yr och två är sönderskjutna. Hm har för mig att man brukar övningssjkuta på tavlor : ;D :-*
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Den här gången fick jag dom i famnen. Om jag bara varit lite kallare hade det blivit två eller tre vid varje skottillfälle. Gömslet hade jag byggt åt mig själv men vi var två st och kompisen hade ingen ansiktsmask så när dom flög in över gömslet på 5 meter så såg dom oss. Gör ett nytt försök imorrn och då ska jag hålla pekfingret i styr lite längre. Eventuellt åker jag ensam. Grattis! Så kan det gå ibland Nils!
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Fick mig ett gott skratt när en jägare pepprade bulvanen på 50m med en kikarförsedd 222rem utan att se att det var en bulvan. Det andra tillfället såg jag inte men har fått det berättat för mig. En jägare smyger på tre orrar som sitter och äter knopp i en björk. När han är nästan inne på skjutavstånd upptäcker han en som sitter närmare och ger den två snabba med hagel. Dom tre knoppätarna far med eld i baken därifrån och orren han sköt på snurrar sakta runt och markerar träff. Mina bulvaner! Skämdes gjorde båda två och vid det första tillfället försvann skytten i motsatt riktning som vi stod. Han ville inte alls prata just då och i synnerhet inte med två stycken som pekade och skrattade ut honom.
Publicerat November 1, 200718 yr Fick mig ett gott skratt när en jägare pepprade bulvanen på 50m med en kikarförsedd 222rem utan att se att det var en bulvan. Det andra tillfället såg jag inte men har fått det berättat för mig. En jägare smyger på tre orrar som sitter och äter knopp i en björk. När han är nästan inne på skjutavstånd upptäcker han en som sitter närmare och ger den två snabba med hagel. Dom tre knoppätarna far med eld i baken därifrån och orren han sköt på snurrar sakta runt och markerar träff. Mina bulvaner! Skämdes gjorde båda två och vid det första tillfället försvann skytten i motsatt riktning som vi stod. Han ville inte alls prata just då och i synnerhet inte med två stycken som pekade och skrattade ut honom. Hahaha! ;D
Publicerat November 1, 200718 yr Författare Nils, du lämnar alltså bulvanerna uppe i träden när du åker hem?
Publicerat November 1, 200718 yr Ja ibland när jag vet att jag ska tillbaka morgonen efter och nu när knäet pajade var jag glad att jag fick någon som kunde hämta hagelbössan och kameran från gömslet. Dom har hängt ute i fyra veckor sen dess. Den här morgonen gav inget mer än snö i håret. Orrarna ägnade sig åt att äta istället för att spela.
Publicerat November 2, 200718 yr Nu har jag hämtat in resterna av de bulvaner jag haft ute sen jag gjorde mig illa. Han som gjorde det här föll dock på eget grepp då han trasslat in sig i draglinorna och var ganska stel när jag kom dit. Jag gillar inte när djur plågas men nu är det en duvhök mindre i allafall. Fick skjuta 14 skott med hagel för att få ner den totalt intrasslade bulvanen. Enda sättet var att skjuta av grenarna som orren hängde i.
Publicerat November 4, 200718 yr Två orrar blev det igår. Bulvanerna var inte till någon större nytta och jag fick själv stöta upp orrarna och se var dom satte sig. Nu är det 5 grader kallt och jag ska sätta ut bulvanerna igen. Har inte sett skymten av dom jätteflockar som var för en vecka sen. Antar att dom flyttat och kan bara hoppas att dom kommer tillbaka.
Publicerat November 4, 200718 yr Orrarna spelar men inga långa stunder. Såg ca40 st fick en och sköt bom på två. Vet inte men jag tycker bössan ändrar träffläge. Kan vara kylan. Nu gick den 5cm under på 190m vid kontrollskjutning. Skruvade upp 4 knäpp och då sköt den ett frimärke igen. Sköt under första skottet och över tredje då jag missbedömde avståndet igen. Lasern låg i fickan men jag tror aldrig man lär sig av misstagen.
Publicerat November 15, 200718 yr blev inget under just själva orrspelet, men när vi är på väg hem kommer en orre och sätter sig på ca 190M. se "toppjaktstråden" för mer info.
Publicerat November 17, 200718 yr Spelar dom ännu? Var bor din postlåda i sverige? menar du mig? jaja, dom är i full gång, även fast dom inte kom den här gången. Men jag hörde senast idag att de spelade överallt jag bor i Malung/Dalarna // Gabbe
Publicerat November 17, 200718 yr Här slutade dom spela för någon vecka sedan när snön kom och jag vet inte var dom flyttade heller. Såg som mest uppskattningsvis 150 orrar som mest på en dag.
Publicerat September 11, 200817 yr Tänkte att jag skulle lyfta denna tråd då jag var och tittade till mina gömslen iför den kommande "Orrjakt med bulvaner"-säsongen. Har placerat två gömslen vid en liten myr i skogen, där området närmast myren karakteriserats av en liten bäck/dike som föder och avvattnar myren samt tre åsar med hög tall som närmast myren övergår i myrtallar. Runt bäcken växer rikligt med björk. Det är nu 4 år sedan jag placerade ut det första gömslet och man kan säga att det ligger till grund för placeringen av det andra. Det första används uteslutande vid studsarjakt och det andra när jag jagar med hagelgevär. Det andra gömslet placerades som sagt utifrån erfarenheterna dragna vid jakt från det första gömslet, mitt i det område av myrtallar som orrarna normalt slår i först. Vid det andra gömslet ligger nu två nytillverkade pålar (dom gamla var för korta) att sätta bulvaner i. Erfarenheten från förra året var att orrar som kom inflygande från öster inte såg de bulvaner jag hade uppe, de satt helt enkelt för lågt och även om jag lockade så resulterade det inte i någonting . I vilket fall som helst så var jag ute vid myren kl 04.30 igår för att undersöka om spelet har kommit igång för i år. Efter c:a 25 minuter kom två orrar flygande och satte sig vid mitt andra gömsle, precis som det brukar ske. Men trots att de satt där i nästan 5 minuter innan de flög vidare så förekom inget blåsande, inga fler orrar och definitivt inget som antydde att de skulle ner på myren för att spela. Slutsats: Det är nära nu, men inte riktigt dags ännu. Jag hade kunnat skjuta en av de två men valde att låta bli. Jag kommer låta området vara ostört tills det att spelet kommit igång på riktigt. Lämnade dock bulvanerna, ett liggunderlag och en pall i gömslena. Kan nästan inte bärga mig . Någon som hört något spel ännu?
Publicerat September 11, 200817 yr jag har inte hört något än men jag längtar som en tok då det är en mycket rolig jakt för mig. angler gör rätt som har två ställen då det kan blir tungt för flocken om man skjuter av för mycket på ett ställe.